Jump to content

Ovanlig vapendesign av olika slag

lebos

Recommended Posts

En tråd för: udda lösningar, ovanligt utseende, ovanlig design eller funktion.

Någon som vet var man kan hitta en principskiss på hur magasinet till denna är konstruerat?:

PP-19 Bizon

http://www.notpurfect.com/calico/magazines.html

http://world.guns.ru/smg/smg57-e.htm

Edit: puck-tvåa :)

Edited by 2Sharp

• Super Administrators

Kalshnikov har en del lite udda sorter

http://kalashnikov.guns.ru/models/ka82.html

821.jpg

Eller den härför att skydda döda vinkeln från tridsvagns/stridsfordons torn med 90-graders böjd pipa.

http://kalashnikov.guns.ru/models/ka174.html

1741.gif

Här finns flera experimentversioner

http://kalashnikov.guns.ru/models?weapon_type_id=1

Den allra konstigaste jag hört talas om i en artikel jag läste för säkert 15 år sedan var om en tysk "fryspistol" från VK1.

Tydligen skulle de avfyra vapnet ner i skyttegraven varpå motsåndarna blev stelfrusna och kunde sedan lätt tagas av daga.

Pistolen var man tvungen att släppa i avfyrningsögonblicket för att inte frysa fast själv (ett snöre skulle vara fäst i den). Det skulle enligt den artikeln finnas ett exemplar på Armémuseum i Sverige på den tiden innan de under 10 år byggde om till nuvarande utställning. Det hela lät mycket märkligt och jag har inte kunnat Googla fram något som liknar detta vapen. Någon annan som vet mer om detta?

Den allra konstigaste jag hört talas om i en artikel jag läste för säkert 15 år sedan var om en tysk "fryspistol" från VK1.

Tydligen skulle de avfyra vapnet ner i skyttegraven varpå motsåndarna blev stelfrusna och kunde sedan lätt tagas av daga.

Pistolen var man tvungen att släppa i avfyrningsögonblicket för att inte frysa fast själv (ett snöre skulle vara fäst i den). Det skulle enligt den artikeln finnas ett exemplar på Armémuseum i Sverige på den tiden innan de under 10 år byggde om till nuvarande utställning. Det hela lät mycket märkligt och jag har inte kunnat Googla fram något som liknar detta vapen. Någon annan som vet mer om detta?

Inte hört talas om det någonsin... Vet du i vilken tidning det var publicerat? ~15år sen... ...då fanns ju den tidning som aftonblaskan numera bygger på: En Ding-Ding Värld :D

edit: Wiki-länken

Edited by koprolit

Något jag tycker är ovanligt, och intressant, är Skorpions k-pisten's eldhastighetsreglerare.

En "krok" som håller slutstycket i bakre läget innan det släpps fram för att kamra en ny patron för avfyrning och så vidare...

169cf7.jpg

178xq6.jpg

180nv9.jpg

(Skorpion k-pist representeras av Yugo M-84, bilder tagna av mig i Kosovo.)

• 2 years later...

Jag, jag blir bara trött....

Det blir soldaten som ska använda det också. Kallas även "information overload".

Men om man prompt ska ha en massa info som den där dosan innehåller, då är det elegantare att visa den i en display integrerad i ett hjälmvisir. Samma visir, samma elektroniska visir skulle kunna ha diverse funktioner som IR, bildförstärkare osv. Detta är sci fi idag men var säkra på att man har experimentmodeller med detta i The US of A.

Vare sig man vill eller inte ökar "nördapplikationerna" för soldaten. Vissa funkar och blir kvar, vissa sållas ut - som "ipod på vapnet" ovan.

Edit: förtydligande

Edited by lampros

Jag, jag blir bara trött....

Det blir soldaten som ska använda det också. Kallas även "information overload".

Men om man prompt ska ha en massa info som den där dosan innehåller, då är det elegantare att visa den i en display integrerad i ett hjälmvisir. Samma visir, samma elektroniska visir skulle kunna ha diverse funktioner som IR, bildförstärkare osv. Detta är sci fi idag men var säkra på att man har experimentmodeller med detta i The US of A.

Vare sig man vill eller inte ökar "nördapplikationerna" för soldaten. Vissa funkar och blir kvar, vissa sållas ut - som "ipod på vapnet" ovan.

Edit: förtydligande

Hur skulle en prickskytt kunna få information overload genom att använda ett ballistikprogram/app istället för att räkna själv/flippa i diagram?

Vad gäller integrering av optiska presentation i hjälmvisir av både FLIR och NVG och mål/egendata så är tex Top Owl redan operativt och fungerar väl i den flygande miljön. Relaterat till informationshantering så har några tusental AH-64 besättningar genom träning och den inbyggda begränsningen i AH-64ans IHADSS (monokulär optisk presentation) lärt om sitt synsystem till att skela (ett öga på HMD, ett annat i cockpit och även olika fokuslängder). Liknande system har även testats inom Land Warrior/Air Warrior och ett förenklat system används av door gunners.

@Pappsen och Lampros

Har ni provat Bullet Flight? Det är en ballistikapp framtagen av Knights Armament och vapnet på bilden är den M110 SASS de tillverkar åt US Army. Anledningen till vapenmontaget är att det integrerar fördelarna hos en bra ballistikdator med sånt som hur vapnet vinklas vis anläggning, i och med att "dosan" är en iPod eller en iPhone med rörelsesensor. Riktigt fiffigt. Det finns en flera ballistikappar till handhållna enheter som är riktigt bra hjälpmedel.

(Nån som vet var man får tag på montaget? )

• 4 weeks later...