Jump to content

Äntligen avslut (Tråd om Englamordet)

dalmas

Recommended Posts

Äntligen hittade man Engla, även om hon fanns död och mördad :) måste det vara ett bättre alternativ än att hon är försvunnen i all tid och evinnerlighet. Dessutom verkar man fått avslut på Pernilla- mordet i Falun.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1127161.svd

Det som krävdes var att polisen fick mördaren på bild med reg. nr och allt...

Ett tragiskt fall. Man lider med familjen.

Jag vill även passa på att ge en eloge till alla som deltog i sökandet efter Engla. Det är sådana som ni, som får en att fortsätta att tro på den goda människan.

HEDER ÅT ER ALLA!!!

Bra med ett avslut, även i detta fallet med en så tragisk utgång. Tankarna går till flickan föräldrar som har fått en enorm förlust.

En eloge till polisen som klarade upp fallet otroligt fort.

Samt så lär inte detta vara det sista vi hör av pedofilen/mördaren, jag har mina misstankar att han lär få ett svårt liv bakom galler.

Bra med ett avslut, även i detta fallet med en så tragisk utgång. Tankarna går till flickan föräldrar som har fått en enorm förlust.

En eloge till polisen som klarade upp fallet otroligt fort.

Samt så lär inte detta vara det sista vi hör av pedofilen/mördaren, jag har mina misstankar att han lär få ett svårt liv bakom galler.

Fy-fan det här har berört mig ordentligt, kanske beror det på att jag har en dotter på snart 8 år.

Kan bara beklaga sorgen och framföra mitt stöd till Englas anhöriga (och Pernilla´s).

Ibland så kan jag samtycka till öga för öga mentaliteten, han kommer inte få det så lätt i fängelset, enligt en bekant så har man vadslagning om hur fort en sexualförbrytare åker på däng, tydlilgen så ligger rekordet på 8 sek....

Vila i frid.

//Nisse

Tragiskt men lättande med ett konkret avslut.

Kan ur mitt perpektiv om man bortser från anhörigas bottenlösa situation även känna lättnad för de poliser som jobbat med detta.

Har från mycket nära håll sett hur en polis, i detta fallet kriminalare, fått ett barnamord som sitt ansvar. Mediapressen var extrem, med journalister utanför vårt hus 24h om dagen 7dagar i veckan över en lång period. Den pressen var självklart stor och ny för alla parter, som tidigare bara hanterat lokal media. Dock tror jag att det värsta trycket var att i det fallet, precis som nu, var en liten bygd där alla på något vis känner eller kan relatera till offret.

Efter några veckor tror jag ingen av de tjänstgörande poliserna var sig samma, många var totalt utbrända, men jobbade vidare på rent ursinne. Det var möten hemma hos någon klockan 03:00 osv osv. Av de runt 20 krimare som var med under förundersökningen så krasade några förhållanden och andra blev sjukskrivna. Dock drev de fallet till mål, fan vet vad som hänt annars. Jag fick en kår längs ryggraden när jag såg intervjun med undersökningsldaren härom dagen då jag kände igen alltihop: "detta tar man med sig hem, man somnar med det och man vaknar med det". Ser direkt en helt plötsligt 10 år äldre gubbe framför mig med rödsprängda ögon och hes röst mumla "fanskapet skall INTE komma undan med detta, så fan heller"

Svensk polis får en jävla massa skit, men idag såsom enligt mig många andra dagar bör många stå med stolta raka ryggar....om de orkar.

Kan bara hålla med, en stor eloge till alla som har deltagit i sökandet, så väl civila som militär och polis.

Hoppas bara att familjen nu får den hjälp och tid som krävs för att gå vidare. (så gott som det går).

Vila i frid Engla!

Naturligtvis är det hemskt när sånt här händer, jag vågar knappt tänka på vad en familj kan tänka i en sådan situation.

Ett liv som gått till spillo för precis ingen som hellst nytta.

Jag håller med er allihop. Men, den här händelsen får mig att tänka på vad en viss man, som var har gjort tusentals gånger värre saker, sa. Han hette Josef Stalin och har enligt vad jag har läst sagt ungefär så här: "En människas död är en tragedi, en miljon människors död, är statistik". Det är hemska ord men på något sätt tycker jag att det stämmer. Vi är i chock av några få människors tragiska död, men vi ser dagligen hur tusentals helt oskyldiga människor dör av svält, törst, sjukdomar som vi bara håller oss hemma från jobbet/plugget i några dagar och andra orsaker som inte alls är så svåra att åtgärda.

Då tänker jag främst på människor i Afrika, men också i andra delar av världen.

Vila i frid...

Av respekt för de inblandade håller vi den här tråden till att handla om mordet på Engla.

Josef Stalin, svälten i Afrika och andra ämnen behandlas inte i denna tråd.

Vc_90

BlåGul

En mycket märklig sak är hur det kan komma sig att en dömd sexförbrytare inte kan finnas i DNA-registret!

Man säkrade biologiskt material i pernilla-fallet men det gav ingen matchning mot befintliga medlemmar i registret. Hade han funnits med hade det senaste tragiska mordet aldrig skett.

Någon som förstår hur detta går ihop?

Det skulle kunna vara så att lagstiftningen (hur den nu exakt fungerar har jag glömt) helt enkelt är för ny för att han ska ha registrerats för de tidigare brotten.

Där har du en bra poäng.

Ändå skandal att den här typen inte görs tillgängliga i registret i efterhand. Man kan ändå med ro konstatera att när den här typen av brott begåtts, är risken för nya brott av dessa samhällsfiender inget som ska negligeras varför man gott kan gott kan inskränka så pass på deras integritet att de registreras. Om inte annat för att de ofta bemöts av misstro av omgivningen och därmed snabbt kan uteslutas. Vi vet att polisen tipsades om denne 42-åring och att hans grannar ständigt hade ögon i nacken - med rätta.

som sagt......mycket tragiskt fall

Sant, dessvärre finns det oerhört många liknande fall, ofta uppmärksammas de inte ens i media - och vad värre är att många gånger hade de inte behövt hända. Jag har haft förmånen att kunna studera detta i detalj i andra länder än Sverige och ibland är det djupt frustrerande att se hur avvägningen mellan samhällsskydd och integritet görs i vårt land kontra andra. Men det är en fråga om prioritet och därmed politik...

Det skulle kunna vara så att lagstiftningen (hur den nu exakt fungerar har jag glömt) helt enkelt är för ny för att han ska ha registrerats för de tidigare brotten.

@LeadHead

Topsningslagen är rätt så ny (kom till efter mordet på Anna Lind 2004) numera så kan åklagaren besluta om topsning när det finns fängelse i straffskalan för brottet som den misstänkte är anklagad för. Blir den misstänkte friad senare i utredningen så kan man inte få topsningen hävd. då finns den i registret sedan vilket man kan tycka vad man vill om men så är lagstiftningen.

Vila i frid Engla

II63 som kunde ha suttit i samma situation som Englas föräldrar

@Edit: Tillägg

Jag kan förstå topsning för brott där DNA-bevisning kan vara relevant, men att topsa de anklagade för ekonomiska brott som i piratebay-härvan är ju ganska överambitiöst. Tror de att nästa steg i brottskarriären är våldsbrott. Digitala fotspår har jag hört talas om, men inte digital DNA.

Att lagen kom till 2004 känns lite som att i efterhand kunna motivera den ändamålsglidning/missbruk av DNA-registret som skedde.

Det är alltid lätt att vara efterklok. "Kunde man ha gjort annorlunda?" när man har facit. Diskussionen är i princip ointressant om inte systemet ändras.

Så enormt hemskt alltihopa, lider så enormt med modern

Det som jag dock blir så enormt arg på är hur alla jävlar ska hålla på när det klargjordes att Engla var död, Facebook-grupper, sätta ros framför namnet på MSN, kedjebrev, sms-spam och hela den skiten

Kan folk inte bara lägga ned med sånt, känns bara onödigt

Av respekt för de inblandade håller vi den här tråden till att handla om mordet på Engla.

Josef Stalin, svälten i Afrika och andra ämnen behandlas inte i denna tråd.

Vc_90

BlåGul

Förlåt mig, jag förstår att mitt inlägg var olämpligt.

Det som har hänt är oerhört hemskt, det måste vara otroligt hemskt för hennes föräldrar, släkt och vänner.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...