Jump to content

Ny webbtjänst för ansökning på mil.se.


Recommended Posts

Det där undrar jag också över. Är det någon som vet om man fortfarande kan söka tre befattningar per område, för som det är nu så verkar det ju inte så i alla fall...

 

Det vi (NBG / LogBn) har blivit informerade om är att om man ska söka fler än tre befattningar totalt ska man dela upp de i flera ansökningar, en per insats.

Man kan på detta sätt göra tre ansökningar till varje insats. Om det är det är så det är tänkt eller en ful-lösning låter jag vara osagt.

 

Detta stod längst upp i formuläret:

Instruktion för ansökan

Här fyller du i din ansökan. Om du söker max tre befattningar kan du kombinera flera insatsområden i en ansökan.

Vill du söka fler än tre befattningar måste du skicka en ansökan per insatsområde.

Dock så trodde jag att detta var en ful-lösning/knep man hade fått lära sig. :D

 

Någon som vet varför man får skiva ner max 4 av sina förarbevis? För mycket info annars? (det är ju 2008, IT-revolutionens guldålder....)

 

Separat vakans-lista tack!

Link to comment
Share on other sites

KATASTROF ;-)

 

Dom har tagit bort möjligheten att ansöka till KS 19 och FS 17 en dag för tidigt!!

 

På sidan står det:

 

Nu pågår vårens rekrytering till utlandsstyrkan. Fram till och med 11 maj är du välkommen att söka befattningar i insatserna i Afghanistan och Kosovo 2009.

 

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines

 

 

I dag är det den 11 maj och tjänsten är nere. Någon klantskalle måste ha programmerat fel på något sätt! :worthy:

 

Tobba

Link to comment
Share on other sites

KATASTROF :rockon:

 

Dom har tagit bort möjligheten att ansöka till KS 19 och FS 17 en dag för tidigt!!

 

På sidan står det:

 

Nu pågår vårens rekrytering till utlandsstyrkan. Fram till och med 11 maj är du välkommen att söka befattningar i insatserna i Afghanistan och Kosovo 2009.

 

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines

 

 

I dag är det den 11 maj och tjänsten är nere. Någon klantskalle måste ha programmerat fel på något sätt! :D

 

Tobba

 

Ja se på f-n. Lycka till inför nästa ansökningstillfälle istället då.

Link to comment
Share on other sites

Med inblick i hur fort det gick att få in E-RUS (namnet på systemet och servern) i www.mil.se så är jag impad att det faktiskt funkar. Jag vidarebefordrar åsikterna till berörd chef inom FM om ingen misstycker?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Förmodligen eftersom de som har utb på ak5 i regel alltid har utb på Pskott. Det ingår i GU PEK-en.

Tyvärr inte nu längre...

 

Jag vet om massvis med nymuckade soldater (från många olika typer av förband) som enbart fick utbildning på Ak5 i lumpen, t.o.m. vanligare med Ak5 och Ksp än Ak5 och Pskott. Andra saker som ofta missas är kast med skarp hgr samt sprängtj.

 

:lol:

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

:lol:

Det är inget förvånande alls med det. Som utvecklingen ser ut med större och större krav på olika certifieringar för att få genomföra utbildningar som förr i princip varenda nyexaminerad fänrik förväntades hålla så är det inte så konstigt.

 

Att spränga enstaka laddning var förr ingen stor sak. Nu krävs det flera veckors utbildning för att få behörighet att utbilda på det. För AK 5C/D så är det nu krav på särskild instruktörsutbildning för att få utbilda på den. Det är kanske bra i sig, men det kommer att leda till att de närmaste åren så kommer ett antal trupputbildare att formellt sett inte få utbilda soldater på deras ehv...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
För AK 5C/D så är det nu krav på särskild instruktörsutbildning för att få utbilda på den. Det är kanske bra i sig, men det kommer att leda till att de närmaste åren så kommer ett antal trupputbildare att formellt sett inte få utbilda soldater på deras ehv...

Finns det någon bra lista på vilka vapensystem det behövs särskild instruktörsutbildning på? Hade ju varit bra om det fanns i SäkI (ungefär som med behörighet på sprängtjänst, motortjänst mm), men jag hittar ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...