Jump to content

Ny webbtjänst för ansökning på mil.se.


Recommended Posts

Utlandsrekryteringen startar på måndag

Måndag 14 april börjar Försvarsmakten vårens rekrytering till utlandsstyrkan. Samtidigt lanseras också en ny webbtjänst för ansökning på mil.se.

 

Den nya webbtjänsten underlättar både själva sökningen efter lämplig befattning och ifyllandet av den elektroniska ansökningsblanketten, som är densamma för alla, oavsett militär eller civil bakgrund. Nytt är också att alla internationella befattningar, även vakanser i pågående insatser söks i samma webbtjänst.

 

För att den nya tjänsten ska fungera när rekryteringsperioden startar på måndag så kommer det att genomföras installationsarbete på webbplatsen under helgen. Det innebär att möjligheten att söka vakanser kommer att försvinna mellan fredag 11 april till och med söndag 13 april. Den 14 april kommer alla lediga befattningar att vara sökbara igen.

 

Rekryteringen till utlandsstyrkan pågår mellan 14 april och 11 maj.

 

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Notiser/Utla...rtar-pa-mandag/

 

Jag säger som Gert Fylking ÄNTLIGEN. Jag har inte ens sett den nya tjänsten men det kan ju inte bli sämre, främst för den som sitter och rekryterar oftast plutonchef/motsv.

 

Bra eller mindre bra?

Edited by Kn Glock
Link to comment
Share on other sites

Har nu kikat på den nya webbtjänsten, det var ett blandat första intryck.

Det är bra att man nu kan sortera på sökresultatet, men hur är det tänkt att man ska hitta aktuella vakanser?

Link to comment
Share on other sites

Hittade den här texten längst ner på ansökningssidan:

Jag har främst fått information om utlandsstyrkan genom:

Internetreklam

TV

www.mil.se

En blogg på Internet

Ett forum på Internet

Dags-kvällspress

Fackpress

Vänner

Försvarsmakten

Annat

:)

Link to comment
Share on other sites

En fråga angående den nya ansöknings systemet:

 

-Måste man fortfarande komplettera med "pappers"-betyg för att styrka angivna utbuildningar /kurser? För i den nya elektroniska blanketen kan vi ju skriva personligt brev och ange utbildningar och arbete vi haft...

 

Om "Ja", är det samma adress som finns i ett av Kimsters klistrade inlägg?

 

//Foreigner

Link to comment
Share on other sites

En fråga angående den nya ansöknings systemet:

 

-Måste man fortfarande komplettera med "pappers"-betyg för att styrka angivna utbuildningar /kurser? För i den nya elektroniska blanketen kan vi ju skriva personligt brev och ange utbildningar och arbete vi haft...

 

Om "Ja", är det samma adress som finns i ett av Kimsters klistrade inlägg?

 

//Foreigner

 

Nevermind, hittade info...

 

I.o.m att det inte längre fanns någon "Så söker du"-avdelning på mil.se, så var det lite bökigare att hitta, men visst fanns det:

-----------------------------------------------------------------------------

Kan jag komplettera ansökan med uppgifter i efterhand?

Nej. I det digitala ansökningsformuläret ska du fylla i de uppgifter som bäst presenterar dig och din kompetens. Till vissa särskilda befattningar kommer vi att kontakta dig för kompletterande uppgifter.

-----------------------------------------------------------------------------

 

Dåså....nu gäller det att sätta ihop så "lockande" personligt brev som möjligt. ;-)

 

//Foreigner

Link to comment
Share on other sites

Hopplös lista!

 

Jag vill titta på befattningarna i nivåordning, och det går alldeles utmärkt att sortera om den. Men när jag sen har tittat på en befattning, och hoppar tillbaka till listan, då är det osorterat igen, vilket gör att jag får sortera, och leta upp den sida jag var på igen.

 

Dessutom är det en lite konstig tab-ordning på ansökningssidan. Visst vore det väl logiskt att markören hoppade till efternamn efter förnamn, och till postort efter postnummer?

Link to comment
Share on other sites

Tittade på två befattningar sedan fick jag spunk och stängde ned det hela. Så det blir ingen mission för mig denna gång heller..

 

No offense men..

 

På engelska kan ordet antingen betyda energi (amerikansk engelska) eller sperma (brittisk engelska). Källa

 

A slang word for semen. Källa

 

Come again? Eller det kanske var just det som hände :D

 

 

Back on topic... :lala:

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Har nu kikat på den nya webbtjänsten, det var ett blandat första intryck.

Det är bra att man nu kan sortera på sökresultatet, men hur är det tänkt att man ska hitta aktuella vakanser?

 

Vakanserna försvinner onekligen i massan.

 

speciellt som man inte kan sortera på datum eller mission.

 

Detta måste ju lösa sig. FM kan ju inte upphöra med vakansrekrytering

Link to comment
Share on other sites

Vakanserna försvinner onekligen i massan.

speciellt som man inte kan sortera på datum eller mission.

 

Detta måste ju lösa sig. FM kan ju inte upphöra med vakansrekrytering

 

Nej, jag tror inte heller det var meningen att man skulle sluta tillsätta vakanser. Det enda problemet med hur

vakanserna visades tidigare, var att det inte var möjligt att sortera tjänsterna pss som det är nu.

I stället för insatsområde kunde det vara missonsnummer, det är ju trots allt inte särskilt mångs missioner på g samtidigt.

 

Vidare, jag tycker vakanser borde särskiljas från övriga tjänster i en egen sökvy.

 

Just my two cents.

Link to comment
Share on other sites

Nu är min ansökan inskickad.

 

Men när jag fick tillbaka bekräftelsen per e-post såg det inte klokt ut! All styckeindelning och alla versaler i det personliga brevet är borta. Har det blivit så för er andra också? Det vore ju hemskt dumt om man framstod som analfabet i brevet...

Link to comment
Share on other sites

Nu är min ansökan inskickad.

 

Men när jag fick tillbaka bekräftelsen per e-post såg det inte klokt ut! All styckeindelning och alla versaler i det personliga brevet är borta. Har det blivit så för er andra också? Det vore ju hemskt dumt om man framstod som analfabet i brevet...

 

Om du vill kan jag intyga att du inte är analfabet.

 

Du är infanterist. En hårfin skillnad B-)

Link to comment
Share on other sites

Har nu kikat på den nya webbtjänsten, det var ett blandat första intryck.

Det är bra att man nu kan sortera på sökresultatet, men hur är det tänkt att man ska hitta aktuella vakanser?

 

Vakanserna försvinner onekligen i massan.

 

speciellt som man inte kan sortera på datum eller mission.

 

Detta måste ju lösa sig. FM kan ju inte upphöra med vakansrekrytering

 

Nu går det ju faktiskt att sortera efter mission, klicka på det insatsområde du vill se vaknaser för och därefter på insats så sorteras listan efter mission

 

Sen att vakanser borde få egen listan håller jag med om till 300%

Link to comment
Share on other sites

Har nu kikat på den nya webbtjänsten, det var ett blandat första intryck.

Det är bra att man nu kan sortera på sökresultatet, men hur är det tänkt att man ska hitta aktuella vakanser?

 

Vakanserna försvinner onekligen i massan.

 

speciellt som man inte kan sortera på datum eller mission.

 

Detta måste ju lösa sig. FM kan ju inte upphöra med vakansrekrytering

 

Nu går det ju faktiskt att sortera efter mission, klicka på det insatsområde du vill se vaknaser för och därefter på insats så sorteras listan efter mission

 

Sen att vakanser borde få egen listan håller jag med om till 300%

 

Det fungerar ju men jag tror inte att man får lika många sökande till vakanser som tidigare på detta sätt.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom allt finns i en databas så borde det vara rätt enkelt att presentera informationen med förutbestämda kriterier..exempelvis vakanser..

Hoppas att dom kan snabbt korrigera detta, för går det inte så kommer ingen hitta vakanserna utan skärskild hjälp.

Och bygga sidor som kräver specialkunskaper..tjaa tyvärr visar sig FM vara mycket duktiga på det :) (men det är lite en annan historia)

Link to comment
Share on other sites

Nu är min ansökan inskickad.

 

Men när jag fick tillbaka bekräftelsen per e-post såg det inte klokt ut! All styckeindelning och alla versaler i det personliga brevet är borta. Har det blivit så för er andra också? Det vore ju hemskt dumt om man framstod som analfabet i brevet...

Om man ska bifoga brev är pdf att föredra.

Link to comment
Share on other sites

Nu går det ju faktiskt att sortera efter mission, klicka på det insatsområde du vill se vaknaser för och därefter på insats så sorteras listan efter mission

Hmm, första gången jag provade listades tex KS18 tjänster mitt ibland KS19 utan någon sortering.

Men visst funkar det nu.

Link to comment
Share on other sites

Hur blir det om man vill söka en vakans nu om man redan har skickat in en ordinarie ansökan, försvinner den då på ngt sätt då det står att man endast får söka tre befattningar?

Det gamla systemet med vakanser på separat plats var väl att föredra, det är min åsikt iaf..

Link to comment
Share on other sites

Hur blir det om man vill söka en vakans nu om man redan har skickat in en ordinarie ansökan, försvinner den då på ngt sätt då det står att man endast får söka tre befattningar?

Det gamla systemet med vakanser på separat plats var väl att föredra, det är min åsikt iaf..

 

Det där undrar jag också över. Är det någon som vet om man fortfarande kan söka tre befattningar per område, för som det är nu så verkar det ju inte så i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

Det där undrar jag också över. Är det någon som vet om man fortfarande kan söka tre befattningar per område, för som det är nu så verkar det ju inte så i alla fall...

 

Det vi (NBG / LogBn) har blivit informerade om är att om man ska söka fler än tre befattningar totalt ska man dela upp de i flera ansökningar, en per insats.

Man kan på detta sätt göra tre ansökningar till varje insats. Om det är det är så det är tänkt eller en ful-lösning låter jag vara osagt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag undrar om man måste ange refferens personer när man söker till US via den nya e-ansökan. Och isåfall var skriver man det? Hittade ingen särskild plats i e-ansökan för just detta ändamål...

Ska man alls ange reff.pers. i e-ansökan eller ska man vänta med det tills de frågar efter det?

 

Någon som vet?

 

Nu är det minuter kvar innan jag skickar iväg ansökan. Vill bara få klarhet i denna fråga innan jag gör det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...