Jump to content

Svensk Film


Unicorn

Recommended Posts

Undantagen

Ingmar Bergman, jäkligt bra, men snälla försök inte härma honom. Vardagsdramatik till trauma, ni kommer aldrig lyckas.

Hasse Ekman, duktig regisör och skådespelare, snygga filmer, oftast kanske lite för mycket officer och gentleman för att passa i folkhemmet.

Hillman serien - snygga, spännande och kanske våra enda bra deckare.

Lasse Åberg, Janne "Loffe" Karlson, våra enda riktigt bra komiker, Killinggnget till trots.

Tillägg:

Bo Widerberg (Mannen på taket, Mannen från Mallorca etc)

Roy Andersson (unikum, du ser direkt om det är något RA gjort)

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
...

 

MYNDIGHETSUTÖVNING

Skriv ditt manus helt utan att ta reda på hur det egentligen ligger till. Bilda dig gärna en uppfattning om svensk juridik och svensk myndighetsutövning genom att titta på amerikanska B-filmer – eller ta hjälp av någon under 14 år.

 

...

 

Det är faktiskt logiskt mot denna bakgrund att alla poliser alltid är frånskilda, och gärna dricker lite för mycket.

 

...

 

Alla manliga poliser, särskilt de som passerat 40-strecket och i synnerhet kriminalkommisarierna, är experter på vin och älskar vemodig opera.

 

Strunta i att i verkligheten är ett fall inte avslutat förrän en domstol har åtalat och därefter fällt rätt person.

Link to comment
Share on other sites

iom att jag har vart med och producerat detta elände i sju år, får jag väl erkänna mig delskyldig....

 

jag anser egentligen inte att problemet är ett svenskt probblem, det är ett nordiskt problem.

man kör efter en dansk modell, som dikterats för filminstitutet.

ett helsvensk problem är dock att film fortfarande är en statlig ensak.

skall du göra film måste du tigga pengar från filminstitutet, en en mer rödvins-indränkt 68-bastion finns inte i landet.

 

vissa filmare klara sig på egen hand, colin nutley är en av dessa, men han har isället fått tv4's uppdrag att göra liza marklund-filmer, och danser efter deras pipa.

 

att militärer visas som töntar beror mycket på den generation som delar ut pengar.

kom med ett manus och säj att du vill göra tex film av "operation garbo", och jag kan lova dig att du kommer jagas med högaffel och facklor, ut ur filmhuset på gärdet.

 

tyvärr är fortfarande film i sverige ansett att vara fin-kultur, vilket gör att man kan istort sett ge vilka löner som helt till folk.

en assistent-lön är inte ofta på 15 000-17 000 i månanden före skatt, man har ingen övertid och får betala för sin mat.

tänk då på att man jobbar kanske 14-15 timmar/dygn, ofta 7 dagar i veckan och i kanske tre månader.

och för detta skall du vara stolt att du utför en kulturgärning.

 

saken är den att det står en halv miljon 19 åringar direkt ifrån medie-programmet, som är villiga att göra dessa skit-jobb gratis.

och det fack som finns är inte villigt att ta emot dig om du inte har högskole-kompetens.

ofta finns det en hög praktikanter med i teamen som kommer från div skolor och KY-utbildningar.

 

dessa betalar istort sett för att vara där, genom sina csn-lån.

man får ett eller två mål mat om dagen, och ev en fräck team-jacka.

dessa brukas som slavar under produktionen.

 

men pga att vi är ett litet land, har vi få skådisar, därför ser vi dem till leda i alla produktioner.

 

produkt-placering så till slut, det elände som får svensk film att gå ihop.

hur man löste arn-filmerna?

man tvingade halva skaraborgs skattebetalare att betala 70% av filmen.

dessutom betalade man inte sina statister, utan lät alla intresserade komma på audision, och lurade folk att de hade så dåligt med pengar.

fö något som svensk film alltid gör, vilket påverkar även urvalet a statister.

 

vi har haft filmstudio i min hemstad i 12 år nu.

men iom att eu bidragen tog slut 07, är det på upphällningen.

ystad och gotland är de nya guldgruvorna.

folk här omkring har tröttnat på att ha filmteam som ej betalar för sig i sina hus.

och tar numera betalt, vilket gotlänningar och skåningarna inte lärt sig än, de tycker det är kul att se sin mors släktgård på film.

 

och så kommer det att fortsätta minst tio år till.

lura en mindre stad att ett filmcentrum är en bra grej, få kommunen att betala en massa pengar varje år och dra så fort eu-bidragen slutar komma.

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd, har inte sett den förut. Att spy galla över svensk film är aldrig fel. Det jag stör mig absolut mest är två saker; Det låter ALLTID som att replikerna är in övade. Svar på tal kommer 2 millisekunder efter att föregående talare har pratat. Det andra jag stör mig absolut mest på är att dom alltid är så sanslöst dåligt pålästa allt är fel, fel, fel. Den enda bra i filmväg är fan torsk på tallin.

Link to comment
Share on other sites

Det som behövs är en überpåkostad filmatisering av Op Garbo ;)

Fatta vilken mäktig trailer man hade kunnat gjort till den, liksom "krigets moln drar ihop sig i öst" osv. Också invasionsförsvar + m59 + motståndsnästen osv skulle ju vara guld :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det som behövs är en überpåkostad filmatisering av Op Garbo ;)

Fatta vilken mäktig trailer man hade kunnat gjort till den, liksom "krigets moln drar ihop sig i öst" osv. Också invasionsförsvar + m59 + motståndsnästen osv skulle ju vara guld :ph34r:

 

Det är ju en dröm att det skulle hända. Tänk vad underbart att kolla på den på bio :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Lasse Åberg, Janne "Loffe" Karlson, våra enda riktigt bra komiker, Killinggnget till trots.

 

Vi får inte glömma Gösta Ekman.

Han är helt fenomenal.

Papphammar.

Sickan.

mfl.

Link to comment
Share on other sites

Skumt att ingen tagit upp sveriges helt egna filmgenre som ingen annan verkar ha:

Invandrarbarn.

Ett öga rött, Zozo, Vingar av glas, Lilja 4 Ever är bara några exempel på vilka filmer denna trista genre har att erbjuda. Grundkonceptet är enkelt: man tar ett barn eller en ungdom med utländsk bakgrund och sen snyftar man skiten ur allting fram tills ungen får en vän.

 

 

Sen är det kul att svenska filmkritiker alltid sågar sveriges försök till actionfilmer, även om de är hyfsat bra. Hotet totalsågades, trots det vill jag säga att den ligger i top 5 för svenska filmer det här årtusendet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nån beklagade sig tidigare över det inkompetenta sättet att mixa ljudet, så att man inte hör vad folk säger. Kan inte annat än hålla med. Men det värsta är ändå att alla flåsar som om de har KOL eller nåt.

 

Så här kan en typisk dialog låta (mellan man och kvinna i ett så gott som nedsläckt rum, de är båda typ 40 och lite slitna):

 

 

Kvinna: *står tyst och ser 8-/ ut vid köksfönstret i den blygrå betongförortsettan*

Man: mrbl mrbl. Brrrhm brhhhrmlmmbr, mrr mrrl.

Kvinna: :Malaj: ...

Man: mrrrbrrrhhhmrbl, *suuuuuck*.

*de närmar sig varandra, står jättenära varandra, och hon ser sådär oerhört sorgsen ut som alla kvinnor måste göra i svensk film*

Man: mmmrbl... brrbmlbrh.

Kvinna: *flååås, flååååås, suuuck* gwwwn, gwooongw.

Man: ... *flååååååås*

Kvinna: gwww, gwwwooon, gwwneh.

*grovhångel! :D - och ännu mer flåsande, suck och stön så att gardinerna fladdrat om de tillåtits ha det i ett svensk socialrealistiskt tretimmarsdrama*

Link to comment
Share on other sites

De är också märkligt att hur kass ekonomi någon skall ha är ändå inredningen i bostäderna ganska enhetlig.

 

spelar någon rik är de nästan alltid klädda i kostym (inte sällan illa sittande dock) även om de är hemma och tar det lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Nån beklagade sig tidigare över det inkompetenta sättet att mixa ljudet, så att man inte hör vad folk säger. Kan inte annat än hålla med. Men det värsta är ändå att alla flåsar som om de har KOL eller nåt.

 

Det är inte inkompetens att mixa ljudet som är boven i dramat vad gäller svenska film. Det är avsaknaden av ljud ATT MIXA. I dyrare produktioner (finns inga svenska sådana

oavsett vad Millenietrilogon kostade) så läggs ALL dialog på i efterhand. Rösterna spelas in i studio precis som man gör på tecknade och animerade filmer. Detta ger ljudkillen

en möjlighet att mixa dialogen högre än bakgrundsljudet för att få den att framträda tydligt. Man kan hela tiden parera bakgrundens variationer från tyst rum till gatuljud till

bombexplosioner. I svensk film är man tvingad att använda det ljud som tas upp på inspelningsplatsen, med allt vad det innebär av bakgrundsoljud som dränker dialogen.

Här får man då effekten att en scen på ett disko har fruktansvärt hög volym och ett otäckt skränigt sorl, för att sedan gå till en tyst sängkammare med mummel. Effekten blir

också att det volymmässigt pendlar väldigt mycket i filmen. Svenskt filmljud är ett outtömmligt hatobjekt bland biografmaskinister och uppgivenheten för hur man ska ställ

volymen är total. TEXTA SKITEN är mitt råd.

 

/martin - drabbad maskinist.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Nån beklagade sig tidigare över det inkompetenta sättet att mixa ljudet, så att man inte hör vad folk säger.

 

Man hör inte vad folk säger i svensk film. Andra inlägg ovan har gett andra skäl, men ett huvudskäl tror jag är den "realistiska" spelstilen. "Folk pratar som om de hade en slips i munnen" (Michael Timm, kritiker).

 

Det mumlas och så har det varit sedan slutet av 60-talet. Då ersattes teatersvenska med ett mer naturligt uttal. Bra, det blev mindre tillgjort, och ännu i 60- och tidiga 70-talsfilmer pratas det relativt tydligt. Sedan dess har mossan växt och nu är, som noterat ovan, allt ett j-la MUMMEL.

 

Receptet enligt mig är: ökad stilisering, ökad tonvikt på artikulering och "teatersvenska", men utan att det låter tillgjort. En svår balansgång.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...