Womack Posted April 12, 2008 Report Share Posted April 12, 2008 Jag hade datorn på under natten, och då jag sover jämte datorn hörde jag att den startades om flera gånger. Nu på morgonen när jag vaknat och började använda datorn hände det helt plötsligt igen, efter cirka 15 minuter! Datorn har alltid kännts stabil, jag har inte installerat några nya program nyligen, och det har aldrig hänt innan. Någon som vet vad som kan vara problemet? Temperaturerna känns inte onormalt höga? Är nätaggregatet för klent? Jag har mycket kringutrustning kopplat till datorn, och när jag trycker på start knappen tar den 2 sekunder innan den startar. Spec: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775 Gainward GeForce 7600GT 256MB Soundblaster X-fi Xtreme Audio NorthQ 4001AL, 400W Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 Windows XP pro - SP2 Temperaturer: Chassi - 29 grader CPU - 40 grader Moderkort - 28 Auxillary - 44.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 12, 2008 Report Share Posted April 12, 2008 virus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted April 12, 2008 Report Share Posted April 12, 2008 Jag hade datorn på under natten, och då jag sover jämte datorn hörde jag att den startades om flera gånger. Automatiskt nerladdade Windows-uppdateringar som kräver omstart? Chassi - 29 graderCPU - 40 grader Moderkort - 28 Auxillary - 44.5 Auxillary? Vad är det? CPUn borde vara det varmaste i datorn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Womack Posted April 12, 2008 Author Report Share Posted April 12, 2008 Har scannat med AVG Antivirus. Inga utslag. Jag vet ej vad auxillary är heller. Använder mig av programmet sisoft sandra. Förutom till temperaturen till chassit, där jag har en inbyggd mätare i chassiet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted April 12, 2008 Report Share Posted April 12, 2008 Jag hade datorn på under natten, och då jag sover jämte datorn hörde jag att den startades om flera gånger. Automatiskt nerladdade Windows-uppdateringar som kräver omstart? Ja det har varit ordentligt med uppdateringar de senaste dagarna, både för XP och Vista. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klargplutte Posted April 12, 2008 Report Share Posted April 12, 2008 Sporadiska omstarter brukar vara tecken på minnesfel eller så kan det vara nätagget som börjar lägga av , köra Memtest86+ för att testa minnena. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Womack Posted April 14, 2008 Author Report Share Posted April 14, 2008 Jag får inte memtest86+ att fungera. Krångligt program eller jag som är dum? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 14, 2008 Forumsledning Report Share Posted April 14, 2008 Auxilary är grafikortet normalt, det brukar lätt vara det varmaste. När en dator stänger av oväntat är det i de allra flesta fall värmerelaterat. 1 . Stäng av, öppna och damsug ur som första åtgärd. Kolla Processorns kylfläns. 2. Kolla Windows Event viewer/Loggbok efter fel som uppstod då du säger att datorn slog av. Öppna Kontrollpanelen, sedan Administrationsverktyg, välj Loggboken. Kolla i System-delen först. Finns nåt mysko Error här? 3. Som redan sagt så kan det även vara Minnet. Ta ut ena minne och kör med ett minne i i taget så kanske du kan hitta ett som falerar. Har du bara en minnesmodul, låna ett av en kompis och testa. Eller chansa och köp ett nytt. Minne kan man inte få för mycket av... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted April 15, 2008 Report Share Posted April 15, 2008 har samma problem bara att min brukar hänga sig också. Har datorn öppen sen länge (problemet har varat ett tag) och tempraturen har ingen speciell påverkan. Ibland så funkar den perfekt fast man har spelat hela dagen och ibland så lägger den av för att man startar msn eller firefox. Problemet startade för 3-4 veckor sedan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klargplutte Posted April 18, 2008 Report Share Posted April 18, 2008 Jag får inte memtest86+ att fungera. Krångligt program eller jag som är dum? Bränn Memtest på en skiva och välj din CD/DVD läsare som bootenhet i bios så ska det funka. http://www.memtest.org/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Womack Posted April 19, 2008 Author Report Share Posted April 19, 2008 Problemet försvann av sig självt efter dagen. Hände några gånger till efter min post me nu verkar systemet stabilt som vanligt igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.