Jump to content

Recommended Posts

Här kan man diskutera om sin tid på TFU-G och dom olika vidare utbildningar såsom TFU-GB, GBL osv. som man har gjort och om hur det har gått. Vart man gjorde sin totalförsvarsutbildning grund osv.

Om ni verkligen måste skriva ner namn på befäl man har haft så använd då enbart beteckningar t.ex "Lt.KA" (Lt.Kalle Anka)

...men försök att låta bli att göra detta med tanke på säkerheten. Tack!

Edited by Mr.Grenade Meatball

TFU-G gjorde jag 2000 3 helger via I3/Fo51

ruktigt skoj då men hade velat ha mer skytte o krigsliknande förhållanden

upplevde min tfu-g som en skyddad verkstad

TFU-KU gjorde jag på kosta -05 o blev en av "de fördömda åtta"

här hade jag riktigt roligt o vi gjorde det som jag längtat efter

nämligen STRID o sen att en av oss killar blev en riktig julgran gör ju inte saken sämre (vi var bara 2 st killar restan tjejer)

julgranen blev han eftersom han ville slänga sig i skydd bakom en rotvälta och där fanns en rätt styv rot som letade sig upp i hans skrev med resultat : färgade kulor och då snackar jag inte stolpiller :lol:

FVRF Medlem

Ja ryktena var sanna. TFU-G utbildningen har blivit tuffare, strängare och skräckinjagande.

Det gäller att hålla huvudet kall.

Jag genomförde TFU-G 7 dagar v.14 2008 vid F17 Halmstad. Det var tufft men man insåg att det var roligt efteråt. vi hade flera som hoppade av mitt i utbildningen bl.a av fysiska, medicinska, och psykiska skäl. TFU-G är inte för alla. Det var långa dagar på minst 16 timmar på raken. Vi vaknade kl.06:00 och lade oss för o sova tidigast kl.23:00 om vi hade tur. Ibland blev det senare. Man måste ha sitt vapen (AK4) nära till hands var man än gick. När man sov, gick på toa, gick från A till B, vid alla måltider. Vi hade nästan alltid våran 25 kilos packning och stridsväst med oss var vi än gick. Enligt civila standarder så har man gjort motsvarande 2 veckors utbildning i 1 vecka. Med tanke på 16 timmars passen. Vi turades om att vara Dagelev och sedan när vi hade fältövningsdagar då turades man om att vara gruppchef för dom olika grupperna. Vi var sammanlagt 4 grupper på c:a 12-14 man per grupp.

Det som ingick i våran utbildning var:

Vapentjänst Ak4B (Vapen utbildning där man fick lära känna sin "andra halva" mycket väl. Plockade isär vapnet och skriftligt kunskaps prov om vapnet och vapen regler. Vi sköt både skarpt och löst. Man gjorde skjutprov inför skarpskytte. Vapenvård) LADDA! FÄRDIGSTÄLLNING! ANLÄGGNING! ELD!! AVBRYT ELD UPPHÖR! PATRON UR! Vapen visitation.

Grundläggande sjukvård

Exercis

Brandskyddsutbildning (där arbetade vi med att släcka napalm eld bl.a)

CBRN-utbildning (tårgas i tält med gasmask och skyddskläder. Flera fick läckage...."host host" t.om en befäl. När det började svida i nacken och halsen så var det nästan skönt. Jag tog det hela som en BDSM lektion....hehe!)

Förläggningstjänst i 4 dygn (Vi övade med att sätta upp och montera ned 20 mans tält. Våran grupp, grupp3 bröt rekordet på att sätta upp tältet på 6min. Man turades om att sitta eldvakt under hela natten. 1 timme vardera)

Fältövningsdygn (spenderade mycket tid i våra skyttegravar. Vi övade med att försvara våra ställningar med löspluggs patroner...det var blodpulserande kul!)

Totalförsvarsinformation

Folkrätt

Det var en mycket intensive och kompakt utbildning. Dagarna som sagt var riktigt långa. Vi hade så gott som 0 tid för fritid. Men fy vad skärpta vi blev dom sista dagarna. Vi blev ett riktigt tight team. Vi övade med att marchera ordentligt annars fick man "straff". Man lärde sig om hur man skall bära uniform. Man lärde sig väldigt mycket på kort tid. Jag kan verkligen säga att det fungerade. Man kunde verkligen klicka in och bli en del utav det militära.

Vi var sorgliga Oorganiserade rekryter när vi först ryckte in och skärpta soldater med rykande rövar när vi ryckte ut.

Med bokstavligen BLOD, SVET OCH TÅRAR....och SKAVSÅR tog vi oss tillsammans igenom denna skräckinjagande vecka.

Det som man saknar mest var gemenskapen. Folk var alltid kvick med att hjälpa sin kamrat med det minsta lilla.

Jag har nu sökt till HvUnd utbildningen v.27-28 och den kommer att bli ännu mera intensive. Dessa soldater är särskilt handplockade för utbildningen. Den är definitivt inte för dom fysiskt och psykiskt svaga. Det blir en ass hård utbildning där dom kommer att sparka in arslet på oss ordentligt....hoorra, men det blir skönt...hehe! :surprise:

Kom äntligen hem till min sköna brud och min flaska Smirnoff...aaaah yes!!

Edited by TFUGak4b

Jag genomförde min TFU-g på Kosta Skjutfält hösten 2007 genom Lottorna. Sjukt kul och intensivt.

Jaså, du gjorde din TFU-G på Kosta hösten 2007 via Lottorna. Det var en spännande tanke då jag gjorde min TFU-GB på Kosta skjutfält under hösten 2007 :baskerFN: Skicka mig ett pm så kanske vi känner varandra. Min TFU-G gjorde jag under våren 1999 på Hkpflj i Linköping.

//Styltenhielm

Jag har nu sökt till HvUnd utbildningen v.27-28

Tragiskt nog har jag fått besked av min chef på jobbet att det finns inte möjlighet för mig att gå denna HvUnd utbildning v.27-28 på grund av att det är då semester säsong och att jag behövs på jobbet då. Chefen sade att om det hade varit före eller efter sommaren så skulle det ha varit ok.

Är djupt besviken och förkrossad något obeskrivligt :(

Finns det några förslag till vad jag kan göra nu för någonting? Jag har TFU-G i bakfickan. Vad kan jag göra eller bli för något med den då?

Finns det några förslag till vad jag kan göra nu för någonting? Jag har TFU-G i bakfickan. Vad kan jag göra eller bli för något med den då?

TFU-G är en mysig liten campingtur och dessutom en bra grund att stå på för att bli HV-soldat. B-) Sikta på att få dig TFU-KU Strid också snarast. De två kurserna borde vara obligatoriska för placering. Slappna av och gå lite i befattning i ditt förband - du är på väg att bli placerad antar jag? Lite erfarenhet från den kanten gör det mycket lättare för dig att tillgodogöra dig andra utbildningar till fullo. Det är nog lika bra att du vänjer dig vid det faktum att det inte alltid går så fort men att det ibland i alla fall går långsamt. Stadigt framåt kommer det i alla fall!

TFU-G är en mysig liten campingtur och dessutom en bra grund att stå på för att bli HV-soldat. :rolleyes: Sikta på att få dig TFU-KU Strid också snarast. De två kurserna borde vara obligatoriska för placering. Slappna av och gå lite i befattning i ditt förband - du är på väg att bli placerad antar jag? Lite erfarenhet från den kanten gör det mycket lättare för dig att tillgodogöra dig andra utbildningar till fullo. Det är nog lika bra att du vänjer dig vid det faktum att det inte alltid går så fort men att det ibland i alla fall går långsamt. Stadigt framåt kommer det i alla fall!

Tack för hjälpen jag uppskattar det.! Jag behövde lite uppmuntran där faktiskt. :D

TFU-G är en mysig liten campingtur och dessutom en bra grund att stå på för att bli HV-soldat. :rolleyes: Sikta på att få dig TFU-KU Strid också snarast. De två kurserna borde vara obligatoriska för placering. Slappna av och gå lite i befattning i ditt förband - du är på väg att bli placerad antar jag? Lite erfarenhet från den kanten gör det mycket lättare för dig att tillgodogöra dig andra utbildningar till fullo. Det är nog lika bra att du vänjer dig vid det faktum att det inte alltid går så fort men att det ibland i alla fall går långsamt. Stadigt framåt kommer det i alla fall!

Förresten, var kan jag hitta denna utbildning. Heter det då TFU-KU Strid eller bara KU? På FVRF`s kurs katalog så finns det något som heter KU internationellt v.40.

Förresten, var kan jag hitta denna utbildning. Heter det då TFU-KU Strid eller bara KU? På FVRF`s kurs katalog så finns det något som heter KU internationellt v.40.

Den hette TFU-KU Strid, men ofta skrevs det bara ut TFU-KU. Har den utgått är det illa på riktigt.

Här kan man diskutera om sin tid på TFU-G och dom olika vidare utbildningar såsom TFU-GB, GBL osv. som man har gjort och om hur det har gått. Vart man gjorde sin totalförsvarsutbildning grund osv.

Om ni verkligen måste skriva ner namn på befäl man har haft så använd då enbart beteckningar t.ex "Lt.KA" (Lt.Kalle Anka)

Med risk för att låta som en idiot.. Jag är inte riktigt hundra på vad en TFU-G är för något, eller när man genomför den, samt varför?

Antar att det är något som bara finns inom hemvärnet.

Förklara gärna :rolleyes:

Med risk för att låta som en idiot.. Jag är inte riktigt hundra på vad en TFU-G är för något, eller när man genomför den, samt varför?

Antar att det är något som bara finns inom hemvärnet.

Förklara gärna :rolleyes:

Här http://www.sbk.nu/templates/HandbookDocume...ge____1428.aspx har Du ett exempel.

Totalförsvarsutb. Grund. För dem som skall tjänstgöra i Hemvärnet via en antalsorganisation och som inte gjort vanlig värnpliktig grundutbildning.

En liten fågel har viskat i mitt öra att det är Kalmar/Kronobergsgruppen som kör KU Strid för Södra landsänden i år, och att det är minst bråttom att anmäla sig. Prata med dem.