Jump to content

NBG - Efter beredskapen..

Recommended Posts

Är det något NBG-förband som fått klart för sig vad som gäller efter beredskapen?

Vi har ju kontrakt fram till November men i brist på info från det egna förbandet vänder jag mig hit. Vi har fått dubbla budskap där det ena säger att vi kan gå hemma med full lön, det andra att vi måste vara på föbandet 40 timmar i veckan för att få lön. Det senare förefaller vara en skrämmseltaktik för att få så många som möjligt att sluta alt. jobba som BFA här på förbandet. Vi har flera gångar försökt få fram information om vad som egentligen gäller men ingen verkar veta.

Nu kan ju jag se vilket som är det mest logiska och "moraliskt" rätta, men det är inte min fråga. Utan vad har vi rätt att göra?

Vill poängtera att jag förhoppningsvis kommer läsa spec. off programmet efter NBG och senare hoppas jag hänga med på KS20, så jag har inga större planer på att glida runt på regementet i 4 månader utan arbetsuppgift. Men det hade ändå varit skönt att veta...

Mvh//SMC

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad jag vet om tiden efter NBG-beredskapen, hoppas det kan vara till nån nytta.

Luftburna (K3) --> FS16

I19 --> FS17

P4/P7 --> KS18/KS19

De på luftburna som väljer att inte åka med kommer alternativt att få sluta till sommaren, då dom inte löser nån uppgift under hösten då övriga missionsutbildas.

Källa: C 312e Air Assault Sqn

Jag känner till detta med att vissa NBG-enheter har förtur till pågående missioner och det är ju bara att vara glad för deras skull :clap:

Vad jag menar är att jag är anställd av FM tills november, syftet med detta skulle tydligen vara att få ner antalet avhopp från NBG i slutet av beredskapsperioden och ha det som en förmån, kunna söka arbete under de månader efter NBG. I.o.m denna anställningsperiod har vi då rätt till lön från FM till november.

Kruxet är, vad ska vi göra när beredskapsuppgiften är löst? Vi har fått höra både att vi MÅSTE vara på förbandet under arbetstid (utan uppgift eller utrustning) och att vi kan glida hemma. Det vi inte kan göra är att börja ett annat jobb och få dubbla löner eller börja högskola motsv.

Mvh//SMC

Kruxet är, vad ska vi göra när beredskapsuppgiften är löst? Vi har fått höra både att vi MÅSTE vara på förbandet under arbetstid (utan uppgift eller utrustning) och att vi kan glida hemma. Det vi inte kan göra är att börja ett annat jobb och få dubbla löner eller börja högskola motsv.

Mvh//SMC

Det är nog bra om ni frågar facket.

Normalt under en uppgsägning så ska man jobba kvar med bibehållna uppgifter eller likvärdiga.

Således kan dom exempelvis inte byta arbetsuppgifter såsom att klippa gräsmattor och plocka skräp, om det inte ingick i eran arbetsbeskrivning i början av tjänsten eller undertiden av eran tjänstgöring.

Nog därav ni har fått dubbla budskap. För om ni ska arbeta så krävs det utrustning, annars är det många regler och lagar som bryts.

Och har man ingen utrustning, och arbetsgivaren inte kan ordna alternativa uppgifter så tvivlar jag starkt på att dom kan tvinga er att vara på arbetsplatsen..

Ni kan börja hur många nya jobb eller skolor eller vad ni vill. Det är bara att säga upp sig i förtid.

Det blir nog fattiga FM glad över.

Däremot kan ni inte få dubbla löner. Men det är väldigt sällan någon överhuvudtaget får dubbla löner.

Jag känner till detta med att vissa NBG-enheter har förtur till pågående missioner och det är ju bara att vara glad för deras skull :clap:

Vad jag menar är att jag är anställd av FM tills november, syftet med detta skulle tydligen vara att få ner antalet avhopp från NBG i slutet av beredskapsperioden och ha det som en förmån, kunna söka arbete under de månader efter NBG. I.o.m denna anställningsperiod har vi då rätt till lön från FM till november.

Mvh//SMC

Innan det blev klart att vi skulle åka på FS16 så var det tänkt att vi skulle fortsättas utbildas fram till november. Skulle bl.a. vara med på CC08 (blev väl inställd i.o.m. budgeten?). Har även för mig att vi skulle fortsätta ha beredskap fast då 30-dagars.

Vill du göra något annat så har du ju 1 månads uppsägningstid.

Däremot kan ni inte få dubbla löner. Men det är väldigt sällan någon överhuvudtaget får dubbla löner.

Det är väl bara som statligt anställd man inte kan få dubbla löner? Och då menar jag om man utanför NBG är YO eller brandman eller liknande. Vi på SU01 lyfter ju dubbla löner nu, förutsatt att man jobbar utöver FM anställningen då. Sedan förstår jag också att fenomenet inte är särskilt vanligt av uppenbara skäl och säkert inte troligt för NBG, men omöjligt är det väl inte?

Om du som ROF eller BSA(soldat) ingående i NBG inte meddelats om plats vid KS18/FS16 innan beredskapen upphör, eller vid KS19/FS17 (hur nu det skulle gå till före sista juni), eller annan tjänst, så är det dags att söka annat jobb inför hösten nu.

Då kom det man har väntat på!!!

Idag på Bataljonsuppställningen fick vi reda på att vi med största sannolikhet kommer att bli uppsagda den sista juli. Skulle vara hela NBG. All ledighet skall vara uttagen innan uppsägningsperioden börjar.

Remin kommer att påbörjas innan beredskapen är slut. På AB01 betyder det för dem som har varit med från början har tre månaders uppsägning och slutar således bara en månad innan förutbestämd tid, men hur går det för oss andra som har fyllt upp vakanser eller bara har en månads uppsägning? Finns väl många enheter som har ett antal övningsdygn att ta ut plus semester. Dem måste väl snart gå hem då?

Finns det fler som har fått beskedet ännu?

:)

Idag fick vi lite information från vår Plutonchef. Det har kommit en skrivelse från högkvarteret som kan tolkas lite olika men som verkar säga att vi kommer få sluta. Men vår plutch hade pratat med folk (på pers?) som berättade att högsta hönsen inte har rätt att tvinga oss sluta förrens tidigast i oktober, isf endast en månad tidigare än tidigare bestämt.

Någon som vet om detta kan stämma?

Mvh//SMC

Men vår plutch hade pratat med folk (på pers?) som berättade att högsta hönsen inte har rätt att tvinga oss sluta förrens tidigast i oktober, isf endast en månad tidigare än tidigare bestämt.

Någon som vet om detta kan stämma?

Mvh//SMC

Arbetsgivaren säger väl antagligen upp er p.g.a. arbetsbrist och borde rimligtvis göra det så snart som möjligt. Det är något de har all rätt att göra. Är ju tre månaders uppsägning och likväl som man bli uppsagd tre månader innan en missions slut så borde ju FM kunna använda samma system här? Men kanske väljer de att vänta med uppsägningarna tills beredskapen är slut då det uppenbart blir problem om en insats blir aktuell, samt att man sänder väldigt konstiga signaler. Och då blir det ju 1/7 och sen tre månader på det dvs lön till den 1/10.

EDIT: Ingen koll på datumen.

Edited by Kingecho1

Nja, finns ett glapp mellan 30 juni(slut beredskap) och 2 juli (då de flesta anställdes?) där såvitt jag vet 1 månad gäller?

I vilket fall ska det bli intressant att se hur många kollegor jag har i slutet av maj-början av juni.

Mig veterligen tar de flesta arbetsgivare in nytt folk innan semestern eller efter..dvs före juli alternativt runt början av september eller senare.

Tillägg: Avtalat är vad jag erfar 1 månads uppsägningstid under utbildningen och efter beredskapen samt 3 månaders uppsägningstid under beredskapen.

Edited by Munin

Tillägg: Avtalat är vad jag erfar 1 månads uppsägningstid under utbildningen och efter beredskapen samt 3 månaders uppsägningstid under beredskapen.

Jo under utbildningen så är uppsägningstiden 1 månad, vilket har sina uppenbara skäl. Men att den tiden även skulle gälla efter NBG går av sin "europeiska" beredskap tvivlar jag på. Om så är fallet så får man väl som skattebetalare och utomstående höja på hatten för FM, ur det rent ekonomiska perspektivet, och som utlandssoldat beklaga kollegorna som kanske får problem av detta.

vi på TrängR har inte fått reda på det än. men läste det på http://www.sr.se/halland/nyheter/artikel.asp?artikel=2000114 men imo'n ska vi ha bat uppställning så då får vi antagligen uppgifterna lite mer detaljerat!!!

skönt att man måste kolla forumet för att få nyheter från sitt eget regemente....

iofs kommer det inte som en chock :lala:

edit:

tydligen skall även västnytt i svt rapporterat om detta TNR081915

Edited by bushman

Jag kan ha förståelse för den ekonomiska situationen och att inte mycket i NBG blev som det var tänkt från början. Så jag håller med om att detta inte kommer som en stor chock.

Däremot svider det lite extra att man inte får veta något. Jag har fått veta i princip allt genom att fråga på SoldF, sen läser jag på länken ovan:

"På Garnisionen i Halmstad har man ännu inte informerat de som berörs, och ledningen vill därför inte uttala sig.."

Om detta stämmer så innebär det att ledningen vet om detta och ändå inte berättat för oss.

Jag kan återigen ha förståelse för att de kanske inte viljat säga något förrens det varit helt bestämt, men jag anser att även om det inte är riktigt klart än hade detta verkligen varit något folk vill få veta, så att de kan ställa in sig och börja planera för framtiden. En snabb komp-uppställning där det orienterats hade kunnat räcka, det är tystnaden som är det värsta för mig inte att det faktiskt sker.

Det mest officiella jag fått veta var av min plutch som läste någon form av skrivelse från hkv, men han läste inte detta förrens efter jag varit inne och berättat vad jag läst på soldf.

edit: såg nu att vi imorgon ska ha genomgång med Kompanichef och G1 så då får vi antagligen veta imorgon. De kanske lästa mitt inlägg och bestämde sig för att göra något. :lala:

Mvh//SMC

Edited by SemperMetamContingimus

Det verkar som om sista ordet inte riktigt är sagt än. Tisdag nästa vecka ska alla Pers. Chefer från förbanden ha möte i sthlm och komma fram till ett beslut om vad som ska hända. Förhoppningsvis får man ett klart besked efter detta.

Tror de bara bryr sig om pengarna i nuläget. Måste få en budget att gå ihop. Då säger de upp folk nu i sommar och "offrar" en del av sitt anseende och lever i förhoppningen att folk skall ha glömt det tills det är dags för nästa battlegroup.

De förlorar mindre pengar nu, men förlorar oerhört i förtroende hos inblandade soldater och skaffar sig ett rekryteringsproblem inför nästa gång.

Men då är det väl andra som sitter i maktpositionen och som kan skylla på de som sitter nu... Börjar kännas som riktigta proffspolitiker!

Tror de bara bryr sig om pengarna i nuläget. Måste få en budget att gå ihop. Då säger de upp folk nu i sommar och "offrar" en del av sitt anseende och lever i förhoppningen att folk skall ha glömt det tills det är dags för nästa battlegroup.

De förlorar mindre pengar nu, men förlorar oerhört i förtroende hos inblandade soldater och skaffar sig ett rekryteringsproblem inför nästa gång.

Men då är det väl andra som sitter i maktpositionen och som kan skylla på de som sitter nu... Börjar kännas som riktigta proffspolitiker!

Du menar att man till nästa gång, NBG 2011, inte skulle hinna utbilda ett gäng nya vpl eller rekrytera personal som inte var med den här gången.

Dessutom kan man ju hoppas att man till nästa vända dessutom kan svänga sig med "vi har genom NBG 2007/8 hittat en mängd brister som vi nu åtgärdat"....

Till nästa gång kanske tillochmed all utrustning finns med redan under utbildningen :lol:

Klart man hinner utbilda nya, vilket kommer att behövas då de som varit med nu tappat förtroende och försvaret således riskerar att behöva rekrytera en större del av styrkan mha nyutbildade. Då får vi återigen debatten om att soldaterna är för unga i NGB osv...

Tror många hade haft större förtroende ifall det hade blivit en förkortning med 1 månad istället för som det nu låter att man direkt efter avslutad beredskap får avsked med 1 månads uppsägningstid.

Har folk hunnit söka till universitet och högskolor? Finns säkert de som har planerat att fortsätta vara anställda i höst för att spara ihop pengar till senare studier.

Vad som ffa irriterar mig är bristen på god information. Om det redan är bestämt att det blir förkortad anställning så anser jag att de bör gå ut med den informationen.

Klart man hinner utbilda nya, vilket kommer att behövas då de som varit med nu tappat förtroende och försvaret således riskerar att behöva rekrytera en större del av styrkan mha nyutbildade. Då får vi återigen debatten om att soldaterna är för unga i NGB osv...

Tror många hade haft större förtroende ifall det hade blivit en förkortning med 1 månad istället för som det nu låter att man direkt efter avslutad beredskap får avsked med 1 månads uppsägningstid.

Har folk hunnit söka till universitet och högskolor? Finns säkert de som har planerat att fortsätta vara anställda i höst för att spara ihop pengar till senare studier.

Vad som ffa irriterar mig är bristen på god information. Om det redan är bestämt att det blir förkortad anställning så anser jag att de bör gå ut med den informationen.

Släpp sargen och sök till universitetet då. Sista ansökningsdag är 15 April. Och du, man kan tacka nej till en plats om det skulle bli kontrakt till November.

Jag förstår att folk är besvikna. Det blev inte som man tänkt sig. Men att ha kvar alla i NBG till det ursprungliga datumet hade förmodligen inneburit en kraftig reduktion av värnpliktiga... som redan är halverade och utbildas mot PersQ 2 kompani.

FM kan inte ha kvar kakan och äta upp den.

jag skiter fullständigt i om vi säjs upp 30 juni eller om det sker nästa vecka, då ring veckorna till div missioner är klara.

vad jag däremot är fruktansvärt intresserad av är hur lång uppsäjningstid vi har.

att husse skulle skicka ut oss ASAP, stod klart redan när vi inte blev EUFOR i tchad.(2700 man i tchad 2800 man i NBG, ingen raketforskning direkt va?)

risken är att vår semester ryker, då vi måste vara anställda minst i ett år för att få tre månaders uppsäjningstid enl LAS §11.

hur bra vi än tycker om "firman" så är det ekonomin som styr, och alla vill tjäna pengar.

har särskådat skrivelsen och inser att den är bra juridiskt underbyggd.

försvarsmakten har inte gjort något panikslaget och förhastat, utan har bra på fötterna enl Lagen om AnställningsSkydd.

förmodligen blir vår uppsägningstid en månad och den blir då juli.

så tack och hej 29 fredag juni, ett stencilerat diplom och en ny dvd från öb i näven rikare?

vill försvarsmakten komma ur detta med någon slags heder, får vi tre månaders uppsäjningstid, de som är uttagna till missioner går vidare till dessa.

och vi andra återvänder ut i det civila mörkret lite äldre och något bittrare än ett år tidigare...

vill försvarsmakten komma ur detta med någon slags heder

Det får vi hoppas.

får vi tre månaders uppsäjningstid

Om FM kan ge er en månads uppsägningstid kommer FM inte att välja att ge er tre månader. Den ekonomiska situationen är illa, mycket illa.

de som är uttagna till missioner går vidare till dessa.

Sannolikt.

och vi andra återvänder ut i det civila mörkret lite äldre och något bittrare än ett år tidigare...

Handen på hjärtat bushman, ni är ju trots allt Försvarsmaktsanställda (än så länge). När har du träffat nån inom försvaret som inte är bitter? :rolleyes:

2011 så finns det nya värnpliktiga att ta av. Det är ju trots allt inte en slump att det är en relativt stor andel mindre erfarna, ur US synpunkt, på NBG just nu. Många såg redan tidigt vad som troligtvis skulle bli av det hela. Sen är det klart att ryktet blir lite sämre men är man relativt nymuckad så är det ju fortfarande ett bra alternativ.

Det är fortfarande flera dagar kvar till höstens ansökningar för högskolan. Det är inte ett problem. Kan man sen kombinera det med att lyfta lön från FM under en period så är det ju inte fel. Har en "kompis" :banghead: som gör så just nu.

För övrigt måste ju någon veta vad som står i kontraktet angående uppsägningstid. Är det alltså en månads uppsägningstid om man är anställd under ett år som gäller? Eller är det normala US förfaranden? Eller....??

Och som sagt "bitter"blir man väl oavsett vad som händer när man är FM anställd. Skulle det gå som man vill så irriterar man sig ju säkert på att det inte är så alltid eller nått :rolleyes:

Handen på hjärtat bushman, ni är ju trots allt Försvarsmaktsanställda (än så länge). När har du träffat nån inom försvaret som inte är bitter? rolleyes.gif

jodå ett flertal och tom på NBG, gemensam nämnare för dessa är motorcyklar.

hur firman än vrider och vänder på steken så finns det en sak ingen kan ta ifrån oss 2300 i svenska delen av NBG, vi var först.

hur bra/dåligt det nu var kommer det nog att bli rejäla utvärderingar på, och stötas och blötas i div media.

tittar man på vad motsvarande "yrkessoldater" får från sina arbetsgivare, så har vi absolut inget att klaga på.

ok för att norrmännen inte går att slå vad gäller welfare och lön.

men den lägst betalde förläggningssoldaten i svenska NBG, tjänar fortfarande bättre än vad en främlingslegionär gör efter ett år i tjänst.faktarutan

och vissa av oss har bott fan så mycket bättre än både engelsmän och amerikaner, med en massa mer år i tjänst än ett års projektanställning.

men ja visst bitter och besviken är man ändå, och mtrl samt sodex ho´s mat i blodsugaren kommer vilket NBG som helst.

Edited by bushman

Anders: Länge sedan jag släppte sargen.. Slutade på universitetet för dryga 6 år sedan... ;)

Men försöker tänka på de stackare som inte har påbörjat sina studier och som INTE hänger här för att få reda på fakta...

Mig är det inet synd om för en sekund!

Kan inte vi hänvisa till FAS och TS för att få ut 3 respektive 4 månaders uppsägningstid? Pers. chefen berättade idag att han skulle jobba för att vi skulle få detta (gäller ju bara då om man varit anställd 12 månader)

Är inte så haj på olika sorters anställningsskydd men han förklarade snabbt varför det skulle gå, men har tyvär extremt kort minne :rolleyes: