Rully Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 Kan man få vänta med att mönstra pga särskilda skäl? och hur länge? till 24? Jag måste genomgå en ögonoperation och det finns inte många kliniker som vill operera en person under 20, så det känns nästan som att det skulle vara bättre om jag fick plugga och sen mönstra. tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedor Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 Än större fråga är om värnplikten kommer finnas om 5 år och då behöver du inte tänka på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rully Posted April 6, 2008 Author Report Share Posted April 6, 2008 hade du något att komma med kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 hade du något att komma med kanske? Testa att vara lite ödmjuk mot de svar du får. Överbefälhavaren skriver i årsredovisningen att värnplikten i fredstid ska avskaffas 2010 (därmed inte sagt att det blir så). Källa, sista stycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rully Posted April 6, 2008 Author Report Share Posted April 6, 2008 förlåt...hade ingen aning om nyheten och svaret lät att komma från en besserwisser då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 Kan man få vänta med att mönstra pga särskilda skäl? och hur länge? till 24?Jag måste genomgå en ögonoperation och det finns inte många kliniker som vill operera en person under 20, så det känns nästan som att det skulle vara bättre om jag fick plugga och sen mönstra. tack på förhand Måst genomgå en ögonoperation? Hur många tjänster i värnplikten har hårda synkrav? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rully Posted April 6, 2008 Author Report Share Posted April 6, 2008 jag har så dålig syn att jag inte ens får mönstra utan operation... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 jag har så dålig syn att jag inte ens får mönstra utan operation... Då föreslår jag att du väntar tills du är 20år och genomgår en operation då. Ta INTE risken med en ögonoperation för 10-11månaders tjänst... Lyssna på läkarna.. När du väl har fixat synen efter du är 20, så gå med i hemvärnet eller andra frivilliga verksamheter.. Du har även möjlighet att göra utlandstjänst, och får ÖB som han vill och Sverige avskaffar värnplikten så kan du söka tjänst som soldat. Det lär säkert bli mer vanligt med olika NBG och liknande styrkor i framtiden oavsett om värnplikten exsisterar som det är nu eller på andra sätt.. Och glöm inte att det finns miljoner val att göra...men du har bara 2ögon, var rädd om dom för valen minskar drastiskt ifall du förlorar synen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
b1rd Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 Innebär inte värnplikt att alla som kallas ska göra värnplikt? Wikipedia: Värnplikt är en skyldighet att tjänstgöra i ett lands försvar Att värnplikten avskaffas, innebär därför inte alls att han inte kommer att kunna göra lumpen, skillnaden blir väl att han kontaktar försvarsmakten, istället för att de kallar honom? / B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eaglet Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 Innebär inte värnplikt att alla som kallas ska göra värnplikt? Wikipedia: Värnplikt är en skyldighet att tjänstgöra i ett lands försvar Att värnplikten avskaffas, innebär därför inte alls att han inte kommer att kunna göra lumpen, skillnaden blir väl att han kontaktar försvarsmakten, istället för att de kallar honom? / B Det bästa är att kontakta pliktverket och fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted April 10, 2008 Report Share Posted April 10, 2008 Innebär inte värnplikt att alla som kallas ska göra värnplikt? Wikipedia: Värnplikt är en skyldighet att tjänstgöra i ett lands försvar Att värnplikten avskaffas, innebär därför inte alls att han inte kommer att kunna göra lumpen, skillnaden blir väl att han kontaktar försvarsmakten, istället för att de kallar honom? / B Det gäller endast de som blir inskrivna. Dessutom har inte FM resurser eller behov av en värnpliktsarmé som innefattar mer eller mindre en hel årskull, särskilt inte när vi har NBG som f.ö lägger ner i slutet av året och starar upp igen 2011. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts