Jump to content

Vinden har vänt för hemvärnet

Recommended Posts

Kristianstadsbladet har en artikel om 7. HvBat övning på Ryssberget (jo det heter faktiskt så). Har själv haft en övning i fria kriget där under min vpl, mycket bra övningsterräng anser jag.

http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbc.../257673009/1338

Från östlig till stark nordlig..(brrr)

Artikeln var helt okejj.. fast man hade nog önskat att fotografen varit lite mera aktiv..för bildspelet visar mest "gamla gubbar". Det är säkert mycket drag i gubbarna men det är roligare om dom visar lite yngre förmågor också

jag själv som var med på övningen tycker att artikeln suger ännu en gång kommer stora gubbastämpeln fram. Tex i den pluton där jag övade med var medelåldern ca 22år

Jag vet inte men sådana här uttryck i media som "Mycket mat och mycket skjuta, det är det en riktig hemvärnsman vill ha under en övning, säger kompanichef xxxx xxxxxxx med ett stort leende." har man den åsikten så håll den för dig själv o säg inte det till media. Vi kämpar hårt för att få bort stämpeln men med sådana uttryck till media från befäl gör att vi är tillbaka till ruta 1 igen

Edited by joppe

Det var väl inte bara det att artikeln speglade "gubbstämpeln" återigen, jag blev väldigt förvånad över att P7 har flyttat till Hässleholm (önsketänkande). Sist jag var på P7 så låg det i Revinge.

Tycker det är trist att journalisterna inte är intresserade av att göra en bra artikel istället för att bara fylla upp tomrum i tidningen. I min värld kan man hellre vara utan artikel i detta lägget.

:):D

Syns man så finns man. Journalister har ingen stor militär kunskap så det är upp till de som följer med journalisterna runt att hela tiden föra en bra dialog om saker och ting. Sedan är det viktigt att fråga om "vi" får läsa igenom artikeln innan för att ändra faktafel. Journalisten beskriver vad de ser, är någon dum nog att kläcka ur sig ogenomtänkta kommentarer är det inte journalistens fel. Bra mediabesök kräver ofta bra info-personal.

Tycker denna artikel är ganska bra iförhållande till den stora mängden undermåliga artiklar som produceras på hemvarnet.se...

Vi kommer aldrig bli av med de här skiten av "gubbstämpeln" om vissa delar av organisationem håller på så här. De är dock inte de värsta med den här artikeln i min mening. Bilder på gammal utrustning , tvivelaktiga övningar som skjutställningar, förflyttningar och övningsområden mm. kanske inte märks av personer som inte gjort lumpen. Men för de som har gjort och som ska rekryteras GÖR det.

Vi kommer aldrig bli av med de här skiten av "gubbstämpeln" om vissa delar av organisationem håller på så här. De är dock inte de värsta med den här artikeln i min mening. Bilder på gammal utrustning , tvivelaktiga övningar som skjutställningar, förflyttningar och övningsområden mm. kanske inte märks av personer som inte gjort lumpen. Men för de som har gjort och som ska rekryteras GÖR det.

Jag är helt med på vad ni menar, och motsäger mig inte ert budskap.

Men om nu gubbar visas med gammal utrustning och tvivelaktiga skjutställningar i ett reportage så är det ju faktiskt för att det finns och förekommer i mer eller mindre grad i hela Hemvärnet.

Frågan är då om det är bättre att visa ett väldrillat, välutrustat och "perfekt" Hemvärn med en medelålder på 25 år för att locka personer in i Hemvärnet - när de sedan utrustas med gammal utrustning och får befäl med otillräcklig eller föråldrad kunskap och en äldre herre som stridskompis?

Hemvärnet vinner på att visa sig korrekt och riktigt, men jag tror vi inte har så mycket att vinna på att försöka få till en mediabild av Hemvärnet som lovar för mycket. Vill vi förändra mediabilden så måste vi ju lösa de interna problemen (kunskap, information, vilja och materiel) först. Jag tror att det är problemet samt det faktum att det är 20 timmar övning per år vi pratar om, vilket är alldeles för lite för att skapa det ni önskar.

Tidningen Norra Skåne (länk) fanns också på plats, men jag har inte sett någon artikel än.

I stort gick övningsupplägget ut på att Insatskompaniet med tre skytteplutoner samt stab/trosspluton på fredagkvällen mobiliserade, frr och tog objekten, för att därefter bevaka dessa. Under lördagförmiddagen sattes bataljonsstaben och de fyra HvKompanierna in för att avlösa Insatskompaniet.

Det blir svårt för en reporter med fotograf att fånga en övning i stort på ca en timme som dom var där, men det känns mycket positivt att tidningarna nappar och följer med ut. Om Bataljonen vill visa en viss sida av verksamheten så får man helt enkelt förklara bättre för reportern vad som händer, varför man gör si eller så osv.

Jag kan inte svara på om journalisterna vallades runt av vår personal då det vimlade av blågula, inspektion både av P7 och HvSS och samtidigt var jag upptagen med överlämning av vårt område.

Artikeln vill jag inte såga helt, den ger ändå en positiv bild av Hemvärnet.

Varför det?

Om det nu är övning så borde väl den personen i bat-staben som har just info till uppgift även öva?

eller ska vi alltid förlita oss på officerarna på utb-gruppen?

Sen att kanske någon från info på regementet skulle vara närvarande som stöd och efterkommande feedback är en annan femma...

Edited by FkN

En höjdare är annars att man dumpar journalisten hos truppförande chef på ett tillämpat moment. Gärna utan att givit denna informationstörstande individ några som helst ramar eller ingångsvärden.

Och sedan frågar man sig varför det bara blir bilder på folk som stoppar saker i sitt ansikte dvs dom som har tid att prata med "murveln"