galnekocken Posted April 4, 2008 Report Share Posted April 4, 2008 Tycker ni att all träning har gett er ett övertag, eller har ni tänkt för mycket i ett skarpt läge. Har tränat KM ett tag nu och ser att träningen leder mot att röda tråden som, ska bli en del av mig. Har aldrig varit i slagsmål, på riktigt, har säkert förtjänat stryk många ggr, men aldrig behövt försvara mig. KM träningen leder mig in i en ny era: aggressivt våld, säkert dödligt, om jag inte håller mig inom det lagliga. Jag tänker att, var mitt sinne bättre innan jag satte igång med min träning, hade jag en bättre syn på min tillvaro. Står i kassa på ica, vänder mig om och synar kön, inga hot. Väntar på att hämta ut mitt paket, står inte mannen lite för nära, som står bakom mig? Synar folk jag möter på gångbanan, klarar jag av honom, tänker mig in i ett tänkt överfall! Killarna på sina mopeder, skulle de kunna ge sig på mig, för att jag "bara är där" OCH skulle jag klara av de. Jag pratar med min instruktör inom KM, om att bli paranoid, han säger " Har din medvetande grad ökat". Jobbade inom ordnings/väktar detaljen, lärde mig att ytövervakningen är A och O, man måste kunna läsa omgivningen. Min sambo ställer sig väldigt frågade, om jag frågar om hon sett person xxx, göra något. Vilken av kvinnorna som gjorde något som, i mitt tycke var lite suspekt. Gotlandsbåten är en mardröm, ska hålla koll på två barn + sambo+ övriga passagerare. Men det tänket hade jag innan jag började med KM. Tycker att det är jätte roligt att träna, gillar våldet??? Jag tycker att det är tillfredsställande att komma hem och syna blåmärken. Hur blir jag i ett skarp läge, hur blir jag när någon ger sig på mina barn eller sambo. Tar pannbenet överhanden, och jag blir ett monster som gör det jag blivit tränad för. Jag tänker ibland på mina år i HV, är det enkelt att krama avtryckarn, bara för att det är krig? Nu drar jag inga paralleller mellan KM och krig, men någonstans så mötas de två. Hur mycket är det bra att släppa in i den förlängda märgen. Jag mår jag utmärkt, har ett lugnt sinne, har blivit bättre med all träning. Hur känner ni, som tränat för fighten som eventuellt kommer. Paranoid eller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted April 4, 2008 Report Share Posted April 4, 2008 Personligen så tycker jag att det låter som om att du har lärt dig nya saker och tankesätt och nu försöker du medvetet efterleva/applicera dem. Upplevde själv något liknande när jag började träna KM men inte alls i den omfattningen som du beskriver. Efter att nu tränat KM både militärt och civilt samt viss annan verksamhet som syftar till att öka på omvärldsuppfattningen så är det min uppfattning att du slutar tänka i dessa banor på det medvetna planet. I stället kommer dessa tankar, när de fintrimmas och "övas", att verka undermedvetet hos dig och du kommer istället uppleva tankar såsom "Varför reagerar jag på bilen X, individen Y eller stämningen Z" alternativt "Har jag sett/känt bilen X, individen Y eller stämningen Z tidigare". D.v.s. du behöver endast göra övervägande och ta beslut på sådan information som ditt undermedvetna anser vara tillräckligt viktig att lyfta fram. Med andra ord, tankestormen kommer lugna ner sig. Kanske låter luddigt men detta är den upplevelsen som jag har. Jag vill dock rekomendera dig att tänka på några saker. 1. Belasta inte din omgivning med dina frågor då detta kommer att irritera dem och skapa oro samt eventuellt även framställa dig som attention-seeker. Du kan ju samtidigt fråga dig, om nu någon sådan hotbild skulle kunna existera för/mot dig, är din omgivning då byxad att göra en advekat bedömning av det? 2. Måla inte fan på väggen. Innan du fick dessa, i brist på bättre ord, "upplevda/potentiella hot" beskrivna för dig på träningen så var det antagligen lika många män som stod nära dig och mopeder som passerade dig, och eftersom du skriver detta inlägget så har du överlevt det. Alltså.. måla inte fan på väggen, jfr gärna med alla läkarstudenter som utvecklar "kandidat-hypokondri" som av någon underlig anledning tycks följa deras läroplan anatomiskt. 3. Ja, du kommer antagligen vara byxad att möta hot. 4. Och glöm inte.. bara för att du är paranoid så betyder det inte att de inte förföljer dig.. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted April 4, 2008 Report Share Posted April 4, 2008 Jag har tränat KM i nästan två år snart. Jag skulle nog vilja säga att jag upplever och upplevde när jag precis börjat, raka motsatsen. Jag tittar mig mindre över axeln än vad jag gjorde förr. Jag "analyserar" köer och människor mindre, kommer det någon och börjar "käfta" på krogen så har jag mycket lättare att backa undan och strunta i att han spillde öl över mig och yadayada. Däremot så är jag mer beredd (om ni förstår var jag menar)när någon börjar käfta. Jag kollar över personen och omgivningen och ser om det verkar som att det går att få ner hans huvud på mitt knä, om jag kan ta ett skutt över bordet och komma ifrån den vägen osv. Och naturligtvis.. Jag älskar mina blåmärken och visar stolt upp dom för flickvännen när jag kommer hem Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted April 5, 2008 Report Share Posted April 5, 2008 Vill först påpeka skillnaden mellan kamsport och självförsvar. Självförsvar har inriktning mot att just försvara sig själv i olika situationer. Kampsport inriktar sig just på det man tränar och kan anting vara tränings eller tävlingsorienterad. Mellan de två olika finns det en normalt sätt en stor skillnad i inställning, pga att man i självförsvar spelar efter samhällets regler och inte efter en specifik kampsports regler. Tycker du borde kunna tagga ner lite. Skulle själv tycka vara jobbigt med en person i omgivningen som analyserar på detta sätt. Men jag känner till viss del igen tankesättet. När man är ute och rör på sig eller i största allmänhet är i situationer där man bara har sina egna tankar, så händer det ofta att de glider in på min träning och tävlingsmoment. För min del handlar det inte så mycket om vad omgivning gör och den bryr jag mig inte om. Men det beror på att jag tränar kampsport och inte har några tankar på att smälla folk på käften ute på stan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted April 5, 2008 Report Share Posted April 5, 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
effte Posted June 3, 2008 Report Share Posted June 3, 2008 Hm, känner igen det lite från när jag själv börjat träna olika kamsporter. Iofs var jag aldrig så illa drabbad som det låter på dig, men samtidigt tror jag nog du tar dig en liten poetisk frihet för att förtydliga "problemet"... Tror det är en helt normal reaktion då man lär sig något nytt. Hjärnan försöker applicera den nya kunskapen på omgivningen. Har man lärt sig att en arm bakom ryggen kan hoppa fram med något otrevligt så har man en höjd medvetandegrad för armar bakom ryggen ett tag. Hjärnan fantiserar och försöker komma på sätt att hantera denna nya bild av en potentiell verklighet som uppenbaras. Efter en tid är det inte nytt längre, hjärnan slutar att medvetet arbeta med det och kvar blir kanske - och förhoppningsvis - endast en högre beredskap för att hantera läget om en sådan situation uppstår. Det kan ju vara olämpligt att lära in allt för våldsamma sätt att hantera hot av den anledningen, men det tycker jag inte KM gör. Först kommer en block som nog bör gå mer eller mindre på reflex, därefter har man hunnit koppla in det medvetna tänkandet för att analysera situationen och reagera situationsanpassat. Håller med föregående talare, du har förmodligen inget problem alls utan det är bara din hjärna som hittat något nytt att leka med och provar det på alla sätt den kan. "Ej för hjärnor under tre år - kan innehålla smådelar", ungefär. Den tuggar på allt i alla möjliga sammanhang bara för att ta reda på vad det är och hur det kan användas. Dock skulle jag låta den tugga i lugn och ro, eftersom det nog kan oroa den del av omgivningen som inte är insatt en del om du börjar fundera om det finns ninjas bakom bokhyllorna... Blåmärken är kvitton på att man lärt sig något. Stora blåmärken = djupinlärning, för det gör man inte om. Edit: Note to self - kontrollera datummärkningen även på sånt som inte är mjölk. Menvafan, får stå. Alltid glädjer det någon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted June 3, 2008 Author Report Share Posted June 3, 2008 Hm, känner igen det lite från när jag själv börjat träna olika kamsporter. Iofs var jag aldrig så illa drabbad som det låter på dig, men samtidigt tror jag nog du tar dig en liten poetisk frihet för att förtydliga "problemet"... Tror det är en helt normal reaktion då man lär sig något nytt. Hjärnan försöker applicera den nya kunskapen på omgivningen. Har man lärt sig att en arm bakom ryggen kan hoppa fram med något otrevligt så har man en höjd medvetandegrad för armar bakom ryggen ett tag. Hjärnan fantiserar och försöker komma på sätt att hantera denna nya bild av en potentiell verklighet som uppenbaras. Efter en tid är det inte nytt längre, hjärnan slutar att medvetet arbeta med det och kvar blir kanske - och förhoppningsvis - endast en högre beredskap för att hantera läget om en sådan situation uppstår. Det kan ju vara olämpligt att lära in allt för våldsamma sätt att hantera hot av den anledningen, men det tycker jag inte KM gör. Först kommer en block som nog bör gå mer eller mindre på reflex, därefter har man hunnit koppla in det medvetna tänkandet för att analysera situationen och reagera situationsanpassat. Håller med föregående talare, du har förmodligen inget problem alls utan det är bara din hjärna som hittat något nytt att leka med och provar det på alla sätt den kan. "Ej för hjärnor under tre år - kan innehålla smådelar", ungefär. Den tuggar på allt i alla möjliga sammanhang bara för att ta reda på vad det är och hur det kan användas. Dock skulle jag låta den tugga i lugn och ro, eftersom det nog kan oroa den del av omgivningen som inte är insatt en del om du börjar fundera om det finns ninjas bakom bokhyllorna... Blåmärken är kvitton på att man lärt sig något. Stora blåmärken = djupinlärning, för det gör man inte om. Edit: Note to self - kontrollera datummärkningen även på sånt som inte är mjölk. Menvafan, får stå. Alltid glädjer det någon! Jag tror att det kan ha vart nyhetens behag. Det som känns mest nu är att inte träna, det suger i kroppen att missa ett pass. Jag behöver kampen, smärtan och glädjen att passet är över. ( blåmärkena har blivit färre, kroppen har väl vant sig.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted June 3, 2008 Report Share Posted June 3, 2008 Det har verkar lite overarbetat. Jag har sjalv aldrig varit i strid, men har daremot manga goda amerikanska vanner som varit i Irak och har fragat dem hur strid “kanns”. De beskrev det ofta som en “bilkrock” – dvs det var mycket plotsligt, omskakande, oforutsagbart, och kom fran ovantat hall. Jag vet inte riktigt hur man kan genom tankande planera for en sadan cirkus. Min enda egna upplevelse var nar jag blev pistolranad. Det kom ovantat, fran ett hall dar jag inte forvantade mig det, osv. Hur det gick? Blev av med pengarna – men ingen kom till skada, och det ar det viktigaste! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.