Jump to content

Försvarsmaktens logistikfunktion i förändring


Recommended Posts

Ag Utvecklad Försvarslogistiks rapport "Förslag till Utvecklad Försvarslogistik" ligger ute på EMIL sedan ett par dagar. Den utgör (faktiskt) 58 sidor mycket intressant läsning, som tyvärr är förbehållna anställda eller de som har snälla vänner som kan maila ut den.

 

Rapporten är intressant ur 3 perspektiv (i min mening);

 

1. Den ger en indikaion om vad som kommer att hända med logistikfunktionen i FM, och det är en hel del.

 

2. Den ger svar på vissa frågor som ofta ställs, och en del information som (för mig i vart fall) är helt ny.

 

3. Den missar en hel del saker helt, och just att den gör det är intressant.

 

Lite fun facts som amrisarna säger:

 

FMs totala kostnad för logistik inom 6.1.1 var 11.2 milliarder 2007. Störst andel av detta tas i anspråk av Teknsik tjänst, hela 8.3 milliarder.

Ungefär 10 000 människor jobbar med logistik för FM, direkt eller indirekt. Av dessa är 4000 helt civila och ansätllda av civila företag (s.a.s.).

FMLOG vidmakthåller (på uppdrag, inte pin tjiv) en materielstock värderad till 100 milliarder!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

FMLOG har ju varit i skottgluggen för mycket åsikter. I bruset har man uppfattat att det är en lätt udda skapelse sarkastiskt sammanfattat har kroppen huvud och fötter därimellan är det vädigt difust och luddigt. MAO fötterna kan gå åt ett håll medan huvudet rörsig åt motsatt.

 

Med lite mer näsa nött i rapporten, blir det bättre för HV i allmänhet och oss inom LGG i synnerhet?

Link to comment
Share on other sites

Delvis bättre (som så mycket annat), eventuellt delvis sämre.

 

FMCL, (centrallagret i Arboga som håller på att byggas) och Servicecentra/Servicepunkter är ett lyft. OPS och centraliseringen av lagerhantering/lagerbeställningar är ett minus för de som inte har tillgång till EMIL motsv. PRIO kommer göra loghanteringen bättre, och differentieringen mellan förband kommer även den att försvinna. Det sista är inte direkt en effekt av studien eller ngn logfunktion utan ett beslut fattat centralt av de personer som jobbar med sånt här. Man kommer även att koncentrera anskaffning för att snabbt köpa in allt av en viss produkt när den bestäms, och inte pö om pö som för närvarande.

Edited by Sleipnir
Link to comment
Share on other sites

Delvis bättre (som så mycket annat), eventuellt delvis sämre.

 

FMCL, (centrallagret i Arboga som håller på att byggas) och Servicecentra/Servicepunkter är ett lyft. OPS och centraliseringen av lagerhantering/lagerbeställningar är ett minus för de som inte har tillgång till EMIL motsv. PRIO kommer göra loghanteringen bättre, och differentieringen mellan förband kommer även den att försvinna. Det sista är inte direkt en effekt av studien eller ngn logfunktion utan ett beslut fattat centralt av de personer som jobbar med sånt här. Man kommer även att koncentrera anskaffning för att snabbt köpa in allt av en viss produkt när den bestäms, och inte pö om pö som för närvarande.

 

EMIL tillgången är det den funktionen som skall ta över försörjningen på expenser då tsf "snabbköp" skruvar ned hyllorna (ie beställ i EMIL för leverans till kasernen dvs inriktad mot GRO). Effekten för HV blir det att hämta i korridoren på utbildningsgruppen?

Edited by traktorspaning
Link to comment
Share on other sites

KVM går väl inte bara och impuls "handlar" på tsf, det torde vara en övningsledare som lägger upp ett moment som sedan uthålligheten skall matcha upp imot. Alternativt så ersätts RU utifrån PEDARS från förbandet. Det är således ÖL och enhet som måste tänka till tidigare samt vara på framkant med PEDARS

Edited by traktorspaning
Link to comment
Share on other sites

Delvis bättre (som så mycket annat), eventuellt delvis sämre.

 

FMCL, (centrallagret i Arboga som håller på att byggas) och Servicecentra/Servicepunkter är ett lyft. OPS och centraliseringen av lagerhantering/lagerbeställningar är ett minus för de som inte har tillgång till EMIL motsv. PRIO kommer göra loghanteringen bättre, och differentieringen mellan förband kommer även den att försvinna. Det sista är inte direkt en effekt av studien eller ngn logfunktion utan ett beslut fattat centralt av de personer som jobbar med sånt här. Man kommer även att koncentrera anskaffning för att snabbt köpa in allt av en viss produkt när den bestäms, och inte pö om pö som för närvarande.

 

För att använda Arboga som exempel: i Arboga har FMLog sin "rikspallpool" vilket innebär (om jag förstått det rätt) att alla EUR-pall och övrigt tomemballage som tillhör Kronan skall hanteras via poolen i Arboga. Detta innebär möjligen att FMLog får järnkoll på tompallen men: det finns en anledning till att resten av världen infört en särskild pallpool som fungerar ungefär som ett vanligt bankkonto. Exempelvis kan "Kalles Rep o Svets" I Borlänge skicka in 10 tompall till Schenkers AB PÖS (PallÖverföringsSystem) för att sedan hämta ut dessa via vilken Schenker-terminal som helst.

 

Men tydligen så icke FMLog. Nejdå, mycket bättre med en rikspallpool. Och då snackar vi om firman som har sabbat EUR-pall för ett antal miljoner genom att måla hela pallen mossgrön, vilket sänker värdet per pall från 110:- till typ 50-60:-.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

KVM går väl inte bara och impuls "handlar" på tsf, det torde vara en övningsledare som lägger upp ett moment som sedan uthålligheten skall matcha upp imot. Alternativt så ersätts RU utifrån PEDARS från förbandet. Det är således OL och enhet som måste tänka till tidigare samt vara på framkant med PEDARS

Så kvm i ett HV-förband jobbar bara under övningar? Vem är då ansvarig för förbandens uhtjänst däremellan?

För att använda Arboga som exempel: i Arboga har FMLog sin "rikspallpool" vilket innebär (om jag förstått det rätt) att alla EUR-pall och övrigt tomemballage som tillhör Kronan skall hanteras via poolen i Arboga. Detta innebär möjligen att FMLog får järnkoll på tompallen men: det finns en anledning till att resten av världen infört en särskild pallpool som fungerar ungefär som ett vanligt bankkonto. Exempelvis kan "Kalles Rep o Svets" I Borlänge skicka in 10 tompall till Schenkers AB PÖS (PallÖverföringsSystem) för att sedan hämta ut dessa via vilken Schenker-terminal som helst.

 

Men tydligen så icke FMLog. Nejdå, mycket bättre med en rikspallpool. Och då snackar vi om firman som har sabbat EUR-pall för ett antal miljoner genom att måla hela pallen mossgrön, vilket sänker värdet per pall från 110:- till typ 50-60:-.

Riktigt så fungerar det inte, nej. Finns gott om tompall (och pallkragar, lock osv) ute på förbanden. Däremot är det till Arboga som man ska skicka tompall när man har överdjävligt mycket av dem, liksom det är ifrån Arboga man beställer om man har behov av tompall.

 

När det gäller övrigt emballage så är det faktiskt FMV som sköter den hanteringen, även om den tydligen ska outsourcas nu. FMV Emballage ligger dock i Arboga. Det beror dock lite på om det är generella emballage eller objektbundna exakt vem som sköter den centrala hanteringen.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt så fungerar det inte, nej. Finns gott om tompall (och pallkragar, lock osv) ute på förbanden. Däremot är det till Arboga som man ska skicka tompall när man har överdjävligt mycket av dem, liksom det är ifrån Arboga man beställer om man har behov av tompall.

Vilket är precis den funktion som jag beskrev/kritiserade, låt vara att jag var något otydlig.

 

Jämför transportkostnaden för 300 tompall mellan (t ex) Falun-Arboga respektive Falun-Borlänge och Örebro-Arboga.

 

Fast vad begriper jag, stackars fattig syndare?

Link to comment
Share on other sites

Beklagar om jag var otydlig, vad jag avsåg är att KVM effektuerar uthållighet behov som skapas antingen av att den som planerar inför en övning (övningsledare, moment ansvarig motsvarande) direkt eller via den truppförande chefen. Eller så kan det vara behov anmält av enheter inom förbandet (ersättning PEDARS för förbrukad, förlorad eller förstörd mtrl).

 

KVM är alltid ansvarig för uthålligheten men det är underlaget som någon annan tillhandahåller som måste vara med bra marginal hos KVM

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Har letat efter dokumentet "Förslag till Utvecklad Försvarslogistik" på EMIL, men utan framgång...

VAR på EMIL kan man hitta det? EMIL är ju inte så lättnavigerat tycker jag :dribble:

Är intresserad eftersom jag själv jobbar inom FMLOG

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har letat efter dokumentet "Förslag till Utvecklad Försvarslogistik" på EMIL, men utan framgång...

VAR på EMIL kan man hitta det? EMIL är ju inte så lättnavigerat tycker jag :dribble:

Min fetstil.

Det är väl därför Emil kallas "finns i sjön" - alla säger att "det finns på Emil", men ingen kan hitta det..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...