Jump to content

Big Dog

Guest J-Star

Recommended Posts

Guest J-Star

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Detta sätter lite fart på fantasin, no? :) Det som slår mig först är hur "djur-lik" den är. Speciellt när den vacklar ser den väldigt... tja, den ser ut som ett fyrbent djur helt enkelt!

Mecha walkers? Inte så långt bort kanske.

/J

Detta sätter lite fart på fantasin, no? :) Det som slår mig först är hur "djur-lik" den är. Speciellt när den vacklar ser den väldigt... tja, den ser ut som ett fyrbent djur helt enkelt!

Den är oerhört djurlik, fastän den rör sig med samma säkerhet som ett nyfött rådjurskid.

Något som slår mig är att den är symetrisk i längdled, dvs att det främre benparet har knäna vända bakåt.

Det ser hysteriskt roligt ut om man tänker sig att det inte är fyra ben på samma djur utan att det snarare är två människor som har stuckit in överkroppen i den. Ungefär som två fulla flyttgubbar. :) Kan det finnas något militärt användningsområde för denna tro? I det civila kan den nog vara grymt användbar...

Guest J-Star
Det ser hysteriskt roligt ut om man tänker sig att det inte är fyra ben på samma djur utan att det snarare är två människor som har stuckit in överkroppen i den. Ungefär som två fulla flyttgubbar. :) Kan det finnas något militärt användningsområde för denna tro? I det civila kan den nog vara grymt användbar...

Du är inte den första som tänkt i dessa banor. :lala:

Big Dog Beta.

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

/J

Det jag funderar över är batteritiden...

Låter som att dom har en motor på den, och då blir det väl hur mycket bränsle den drar?

Rätt imponerande teknik.

Frågan är när man kan ha nytta av en sådan "laståsna"...

Om den låter pågrund av en motor så är man inte så hemlig.

Tar det slut bränsle så har man i värsta fall 150kg att fördela ut på soldaterna alternativt stryka uppdraget..

Undra om den klarar av att tappa ett ben?

Det blir spännande att se var tekniken tar oss :)

Det ser hysteriskt roligt ut om man tänker sig att det inte är fyra ben på samma djur utan att det snarare är två människor som har stuckit in överkroppen i den. Ungefär som två fulla flyttgubbar. :D Kan det finnas något militärt användningsområde för denna tro? I det civila kan den nog vara grymt användbar...

Du är inte den första som tänkt i dessa banor. :D

Big Dog Beta.

/J

Hahahaha! Åh, herregud! Jag garvade så mycket att jag grät och fick ont i magen. Stoooor humor! :rolleyes:

Imponerande att den klarar av att "stabilisera sig själv" på is och när någon/något stör dess framfart (såsom en lite knuff kanske).. Dessutom mycket coolt hur den använder "knäna" vid halka och nedförsbacke..

På hemsidan som pajohansson länkade till står det att den är bensindriven..

Det måste vara himmelskt mycket mjukvara i den där lilla mackaprylen..

Hur är den kontrollerad? Inte alltför ofta en autonom robot väljer att sträva fram i snökanten.

Kan man få den bepansrad tro? :rolleyes:

EDiT: Kollade hur man bäddade in youtube filmer :D

Guest J-Star
Hur är den kontrollerad? Inte alltför ofta en autonom robot väljer att sträva fram i snökanten.

En kompis med detta som yrkes- och forkningsområde och som jobbar på en motsvarande humanoid apparat menar på att Big Dog förmodligen är radiostyrd. Mjukvaran för reglering sitter i maskinen men kommandon för åt vilket håll den skall gå kommer från operatör.

Jag vet inga detaljer om Big Dog. Och jag vill poängtera att alla

spekulationer och annat här är i egenskap av privatpersonen Janne,

Spridare av Värdelöst Vetande med Tveksam Sanningshalt, och inget

annat.

Den använder nästan helt säkert hydraulik - ljudet är en bensinmotor

som drar en pump och en generator. Är bara hydraulik som har både

kraften, hastigheten och kontrollen för en robot i den här storleken.

För kontrollen har jag inte en aning alls. Men min gissning (jag är ju

själv mer åt planering, sensorik och sådant) är att åtminstone för

videon är den mer eller mindre radiokontrollerad, inte autonom. Den

har sensorik nog för att kolla upp marken precis framför den (tror den

använder laser-avståndsmätning) och planerar kanske två steg framåt.

Bara det är svårt så det räcker och blir över.

/J

Det jag funderar över är batteritiden...

Låter som att dom har en motor på den, och då blir det väl hur mycket bränsle den drar?

Rätt imponerande teknik.

Frågan är när man kan ha nytta av en sådan "laståsna"...

Om den låter pågrund av en motor så är man inte så hemlig.

Tar det slut bränsle så har man i värsta fall 150kg att fördela ut på soldaterna alternativt stryka uppdraget..

Undra om den klarar av att tappa ett ben?

Det blir spännande att se var tekniken tar oss :)

Den är ju självförsörjande på bränslefronten, den kan ju bära ca150 liter soppa... ;)

jag ser inget militärt användningsområde för den men som utvecklingsplatform finns det potential.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...