FireEagle Posted April 2, 2008 Report Share Posted April 2, 2008 Hej! Mitt namn är Daniel Ahlqvist och jag håller på med ett skolarbete. det ska handla om soldater som kommit hem från utlandstjänst får hjälp och stöd av FM i avseende Psykiska problem. Utlandstjänst brukar ju sätta folk i tuffa situationer som ger psykiska åkommor av olika slag. frågor med * efter behöver ni inte svara på om ni inte vill. tex. Vem är gunde svan?* det är en frivillig fråga. 1. Vilken mission? årtal? tjänst? 2. Vad sökte du hjälp för?* 3. Vilken hjälp har ni fått? 4. Var den tillräcklig? 5. Vad skulle kunna bli bättre? Har pratat med en kompis som var nere i kosovo förra året. Han pratade ngt om ett slags "nomineringsprogram" där man nominerade de som skulle behöva psykologhjälp. Vill gärna ha svar från alla som vill svara och har varit på Utlandstjänst. Mina lärare vill gärna att namnet ska vara med , så om ni skulle vara vänliga, skriv med det, typ D. Ahlqvist eller Daniel A. behöver inte vara hela namnet. PM går alldeles utmärkt! Tack så jättemycket på förhand! MVH Daniel Ahlqvist SoS2A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raveomaniac Posted April 4, 2008 Report Share Posted April 4, 2008 Tjena! Borde du inte främst vända dig till FM:s informationsavdelning? De brukar vara behjälpliga med den typen av information du söker. Kontakta HKV och ta det därifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted April 5, 2008 Author Report Share Posted April 5, 2008 Hej! Jo, men nu vill jag ju ha soldaters syn, inte ett högkvarters syn på det hela. Inget ont om HKV men jag skulle inte litat på dem om jag skulle mailat dem om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 5, 2008 Report Share Posted April 5, 2008 tycker att du åtminstone iaf skall ta kontakt med fömedC i göteborg. att gå ut på ett forum på nätet och fråga efter hemvändande soldaters psykiska hälsa är IG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 5, 2008 Report Share Posted April 5, 2008 tycker att du åtminstone iaf skall ta kontakt med fömedC i göteborg.att gå ut på ett forum på nätet och fråga efter hemvändande soldaters psykiska hälsa är IG. Det är inte alls IG. Jag välkomnar detta inititativ och tycker att det är bra. FöMedC har dessutom föga att göra med hanteringen efter hemkomst utan det är HKV INS OPS J1 PersE PREHAB (härligt) som har den pucken. Tips till dig FireEagle: Fredsbaskrarna är en organisation som jobbar aktivt med såna frågor. De har en hemsida och ett eget forum. Du kanske även kan fråga där? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted April 5, 2008 Author Report Share Posted April 5, 2008 tycker att du åtminstone iaf skall ta kontakt med fömedC i göteborg.att gå ut på ett forum på nätet och fråga efter hemvändande soldaters psykiska hälsa är IG. Jag vet att det är mkt känsligt ämne, därav att jag valde att ha ett tydligt topicnamn och skrev att pm går bra. Jag har pratat med en kompis som "bara" var i kosovo, och det var hyfsat hemskt ändå, men jag tyckte att starta en tråd här var rätt. Ber om ursäkt om du tog illa vid dig eller ngn annan, men jag hoppades på att ngn här kanske skulle vilja ställa upp på det. tycker att du åtminstone iaf skall ta kontakt med fömedC i göteborg.att gå ut på ett forum på nätet och fråga efter hemvändande soldaters psykiska hälsa är IG. Det är inte alls IG. Jag välkomnar detta inititativ och tycker att det är bra. FöMedC har dessutom föga att göra med hanteringen efter hemkomst utan det är HKV INS OPS J1 PersE PREHAB (härligt) som har den pucken. Tips till dig FireEagle: Fredsbaskrarna är en organisation som jobbar aktivt med såna frågor. De har en hemsida och ett eget forum. Du kanske även kan fråga där? /K Tack så mkt krook! Jag ska genast gå in och kolla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted April 7, 2008 Author Report Share Posted April 7, 2008 Okej. Under arbetet med mitt arbete så har jag förstått att jag nu inte behöver någon direkt "intervju" från några soldater. 1. Jag har funnit att försvaret delar ut en liten "bok" på sju sidor, som heter "att komma hem". 2. Medaljceremonin direkt efter och 3. hemkomstsamtal. 4. Min kompis berättade om att han fick en stor enkät med frågor så att försvaret skulle veta vem som behövde hjälp. efter 3-6 månader så ska de samla förbandet igen så att man kan hålla kontakten och även kunna få hjälp med stöd om det så behövs. Jag tycker detta låter viktigt och även jättebra. men stämmer detta? all info är från försvarets egen sida förutom det med enkäten. Så mina nya frågor till er som gjort utlandstjänst: Stämmer detta? Om ja/nej, vilket stämmer/stämmer inte? vad saknas? Mission och årtal tas tacksamt emot också. Ber er bortse från frågorna i första inlägget. Tack på förhand! Daniel Ahlqvist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted April 7, 2008 Report Share Posted April 7, 2008 Okej. Under arbetet med mitt arbete så har jag förstått att jag nu inte behöver någon direkt "intervju" från några soldater. 1. Jag har funnit att försvaret delar ut en liten "bok" på sju sidor, som heter "att komma hem". 2. Medaljceremonin direkt efter och 3. hemkomstsamtal. 4. Min kompis berättade om att han fick en stor enkät med frågor så att försvaret skulle veta vem som behövde hjälp. efter 3-6 månader så ska de samla förbandet igen så att man kan hålla kontakten och även kunna få hjälp med stöd om det så behövs. Jag tycker detta låter viktigt och även jättebra. men stämmer detta? all info är från försvarets egen sida förutom det med enkäten. Så mina nya frågor till er som gjort utlandstjänst: Stämmer detta? Om ja/nej, vilket stämmer/stämmer inte? vad saknas? Mission och årtal tas tacksamt emot också. Ber er bortse från frågorna i första inlägget. Tack på förhand! Daniel Ahlqvist Svar: 1) Häftet "Att komma hem" delas ut. 2-3) I samband med hemkomst genomförs hemkomstsamtal i grp/enskilld (numera = KS14 vid behov, tidigare = KS06 obligatoriskt). Medaljcermonin avslutar hemkomsten, innan den sista utrustningen lämnas in. 4) Under KS14 genomfördes enkät (stor undersökninga av Försvarshögskolan(?) före, under och efter missionen. I slutet av missionen fick plutch - grpch/stf prata med personal från Prehab. Har för mig det även gavs möjlighet för sold med behov att genomföra samtal med personal från Prehab samt att alla som anmälde det fick ytterligare ett samtal vid hemkomst. Vid den obligatoriska (om ej starka skjäl finns att utebli) återträffen 3-6mån efteråt träffas hela förbandet (kompani) och det genomförs grp-samtal samt för de som vill ha enskildt med Prehab-personal Mvh, Foxtrotcharliegrg KS06 (2002) o KS14 (2006-07) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted April 7, 2008 Author Report Share Posted April 7, 2008 @Foxtrotcharliegrg Tack så jättemkt! Precis vad jag behövde! Hoppas fler hänger på Tack än en gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts