Jump to content

GALONKLÄDER


wannaroll

Recommended Posts

Under långa blöta fältperioder utan möjlighet att torka kläder blir Gore-Tex-uniformen blöt. Många tycker att det är bättre att köra m90+regnstället som beklädnad, då m90 torkar snabbare än Gore-Tex. Har man på sig en luftig galonjacka så blir det inte heller så blött om man reglerar klädseln.

 

Gore-Tex plaggen är dyra till skillnad från galonställen. Om det fanns lite raffigare galonställ med ventilationsdragkjedjor i exemplevis armhålan eller längs innerlåren, skulle ni då kunna tänka er att använda dem civilt istället för goretex?

 

Vad är era erfarenheter av galon i allmänhet? Själv tycker jag att materialet är väldigt underskattat.

 

Svara på frågorna!

 

MVH

Edited by wannaroll
Link to comment
Share on other sites

Tjaa så värst mycket galon är det inte i det M90 stället vi har idag.

Det funkar och fyller sitt syfte men är väldigt känsligt mot punkterings skador..

Dvs efter en tids brukande så kan man hålla upp jackan mot solen och se en "stjärnhimmel".

 

Dom äldre ställen var lite jobbigare vad jag minns..

 

Men du beskriver själv vad som är svårast med dessa ställ.. Ventilation..

Och det är vad goretex löser eller försöker lösa..att vara vattentätt utifrån och släppa ut vatten och värme innifrån.

 

Ställen blir inte speciellt luftiga då man bär ryggsäck och ofta stridsväst mm som trycker fast ställen..mot kroppen..

Och då blir goretex mycket bättre än galon.

Link to comment
Share on other sites

Vi som haft den gamla regnkappan (den man kunde bära över såväl LK35an som personligt enhetsfordon infanteri dvs WWII cykeln) tycker att ABEKO stället är väldigt smidigt och ger bra rörelsefrihet (dock blir cykeln blöt men den har inte fått följa med till Hv ;-( ). Regnkappan var i galon och ingick i tillika i skyddsutrustningen mao bättre nötningsbeständighet.

 

OT Att se soldat med förhöjd C-beredskap var en syn för gudar. Regnkappan med stridsselen utanpå samt m37 hjälmen med Nappestuk (för att snabbt kunna knäppa doken runt hakan efter det att skyddsmask m51 applicerats på ansiktet).

 

Det tips som kan ge en "bättre dag" är att ta av fältjackan ock lägga den i något vattentätt i stridspackningen när man tar på regnställsjackan. Är då torr när man skall byta (och med en torr fältskjorta så är man fff)

Link to comment
Share on other sites

Under långa blöta fältperioder utan möjlighet att torka kläder blir Gore-Tex-uniformen blöt. Många tycker att det är bättre att köra m90+regnstället som beklädnad, då m90 torkar snabbare än Gore-Tex. Har man på sig en luftig galonjacka så blir det inte heller så blött om man reglerar klädseln.

 

Gore-Tex plaggen är dyra till skillnad från galonställen. Om det fanns lite raffigare galonställ med ventilationsdragkjedjor i exemplevis armhålan eller längs innerlåren, skulle ni då kunna tänka er att använda dem civilt istället för goretex?

 

Vad är era erfarenheter av galon i allmänhet? Själv tycker jag att materialet är väldigt underskattat.

 

Svara på frågorna!

 

MVH

 

 

Kombinationen M90 med regnställ 90 är den som fungerar bäst i svenska förhållanden för svenska soldater. Visst jägarfolket som går mycket med tung packning kanske tycker det är en suboptimal kombination men jag är beredd att ta den smällen :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte kalla den optimal nånstans. Att bara gå runt i den i full mundering gör att man blir blötare av svett än man hade blivit av regnet. För att inte tala om enorm värmeutveckling när man kombinerar det med packning.

Link to comment
Share on other sites

Byxholkarna är helt funkis tycker jag. Dock är kanske inte jackan optimal för fysisk aktivitet och de börjar lukta lite när de surnar.

 

Jacka i kombination med annan utrustning på överkroppen är direkt värdelöst, fågan är om man inte kunde tillverka något slags "arm-holkar" med hood som skyddar ärmar axlar och huvud. Med ryggsäck och stridsutrustning är det ju ofta så mycket lager på lager att man inte behöver något regnskydd för torson, i synnerhet med skyddsväst odyl?

Eller kanske en jacka med en upprullningsbar rygg á la Klättermusen Grim för mindre dålig ventilation för ryggen när man bär ryggsäck?

 

Visst hade plagget sett lustigt ut och varit värdelst utan stridsutrustning men det hade tagit mindre plats och kunde funger som komplement till långjackan som då får vila med förstärknings plaggen.

Link to comment
Share on other sites

Byxholkarna är helt funkis tycker jag. Dock är kanske inte jackan optimal för fysisk aktivitet och de börjar lukta lite när de surnar.

 

Jacka i kombination med annan utrustning på överkroppen är direkt värdelöst, fågan är om man inte kunde tillverka något slags "arm-holkar" med hood som skyddar ärmar axlar och huvud. Med ryggsäck och stridsutrustning är det ju ofta så mycket lager på lager att man inte behöver något regnskydd för torson, i synnerhet med skyddsväst odyl?

Eller kanske en jacka med en upprullningsbar rygg á la Klättermusen Grim för mindre dålig ventilation för ryggen när man bär ryggsäck?

 

Visst hade plagget sett lustigt ut och varit värdelst utan stridsutrustning men det hade tagit mindre plats och kunde funger som komplement till långjackan som då får vila med förstärknings plaggen.

 

 

Det finns ju en rombformad vävplast (ÄKTA galon :clap: ), i den gamla organisationen. "Ensamma vargen"

 

Om du söker på forumet kommer du att hitta massor av kärlek och en del hat emot detta galonstycke.

 

Denna fungerar just som du efterlyser, hängs över hela härligheten som en poncho och skyddar för nedfall utan att sluta så tätt att man svettas. Att den dessutom är utmärkt att göra enmanstält av gör det hela ännu bättre. Dessutom kan den av händiga kopplas ihop med andra likadana till tält av varierande storlek.

 

Den enda nackdelen är att den är tung. Men o andra sidan fungerar den som ersättare för både regnställ och tält, vilket kan balansera viktbudgeten.

I vått gräs blir benen blöta, dock. Den som orkar bära/gillar kan ju komplettera med byxholkar.

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

Galon går bort. Jag håller med Maul och om jag måste välja mellan att bli blöt inifrån eller utifrån så väljer jag utifrån. Regnstället går bort vid aktivitet. Jag har dessutom märkt att det inte håller särskilt mycket väta borta heller med tanke på hur tätt stället är när det gäller att släppa ut luft. Man blir ofta blöt igenom stället.

Galon skulle kanske höja vattenpelaren men det skulle inte avhjälpa tätheten inifrån.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte burit galon annat än om de hotade mig med hagelgevär, och även då tveksamt.

 

Regnställ 90 suger pung, möjligtvis kan man nyttja byxholkarna på fest alt. när man kravlar omkring i lera/blöt terräng.

 

Står du tvärstill och inte har någon stridsutr. eller motsv. är det kanske, kanske ok...

 

Gore-Tex slår regnställ 90 varje gång, utan kanske flamsäkerhet... jag tror hellre jag brinnr upp en gång, (det är iallafall varmt..) än att bli blöt och kall varje gång det regnar...

 

MIN erfarenhet av gore-tex (ECWCS jacka och Taiga "FJS-02") i militär miljö är att även om jackan är dy-blöt så kan den ändå hålla dig varm, det är inte sant med regnstället. Jag tycker att regnställsjackan kyler ner dig.

 

Jag tycker att m/90 systemet är bra till mycket bra, även om det börjar bli gammalt, kunde man komplettera med en skaljacka (byxor) till ALLA i gore-tex (motsv.) så hade det varit riktigt, riktigt bra.

 

YMMV...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

MIN erfarenhet av gore-tex (ECWCS jacka och Taiga "FJS-02") i militär miljö är att även om jackan är dy-blöt så kan den ändå hålla dig varm, det är inte sant med regnstället. Jag tycker att regnställsjackan kyler ner dig.

 

Jag tycker att m/90 systemet är bra till mycket bra, även om det börjar bli gammalt, kunde man komplettera med en skaljacka (byxor) till ALLA i gore-tex (motsv.) så hade det varit riktigt, riktigt bra.

Har på senare tid burit regnställsjackan innanför M90 jackan vid blåsigt, kallt och lätt regn/snöblandat.

Det har jag upplevt som en bättre kombination än regnställsjackan utanpå.

Link to comment
Share on other sites

Har på senare tid burit regnställsjackan innanför M90 jackan vid blåsigt, kallt och lätt regn/snöblandat.

Det har jag upplevt som en bättre kombination än regnställsjackan utanpå.

Intressant kombination.

Hur blir det med svett osv? Jag tycker det känns som om det ska bli lika blött innifrån, med enda skillnaden att m90-jackan blir pissblöt också?

Link to comment
Share on other sites

Intressant kombination.

Hur blir det med svett osv? Jag tycker det känns som om det ska bli lika blött innifrån, med enda skillnaden att m90-jackan blir pissblöt också?

Det blir blött oavsett, men du får lite bättre vindskydd samt våtdräkts funktion på det hela.

Men det har varit vid fysiska övningar, jag vetetusan om det är så bra vid stillastående tjänst.

 

Men så länge det är fysisk aktivitet så har då jag upplevt att man håller värmen bättre..

Och tittar man på framtida ställ så har dom en goretexliner som ligger fritt innanför yttertyget..så nått i den funktionen är nog inte helt fel?

Link to comment
Share on other sites

Har mest använt regnställ m90 civilt(såväl fysisk aktivitet som stillastående) och jag tycker det är riktigt gött faktiskt. Problemen kommer nog när man ska ha på sig en stridsväst och annan utrustning.

 

Anledningen till att jag kör med regnstället är att jag verkligen inte gillar gore-tex, förutom vintertid. De gore-tex saker jag provat har en tendens att bli rätt varma och därmed svettiga trots att de ska kunna andas. Därför känns det enklare att köra med sköna kläder i vanligt tyg när det är uppehåll och snabbt slita på sig regnstället vid nederbörd istället för att gå runt och vara varm som satan och hoppas på nederbörd för att få någon nytta av sitt gore-tex som man svettas som ett djur i.

 

Känner man att man svettas i regnstället så är det bara slita av sig den vanliga jacka man har under och endast köra det innersta plagget och regnställsjackan. Holkarna ventileras ju bra själva, öppna gyllf och nere vid vaderna på byxorna bara. Detta har iaf funkat för mig när jag använt det civilt, men som sagt, problemen uppstår väll vid bärande av väst med mera.

Link to comment
Share on other sites

@Krook: Menar du som att man skulle kånka runt på en GTX-uniform att ta på sig när det börjar regna?

 

Enda problemet jag ser med GTX är att allt GTX(jag sett/provat) är jävligt varmt och man blir blöt av svett även om det andas. Då känns det bekvämare med regnställ90 och t.ex. fältskjorta 90 eller t-shirt under.

Link to comment
Share on other sites

@Krook: Menar du som att man skulle kånka runt på en GTX-uniform att ta på sig när det börjar regna?

 

Enda problemet jag ser med GTX är att allt GTX(jag sett/provat) är jävligt varmt och man blir blöt av svett även om det andas. Då känns det bekvämare med regnställ90 och t.ex. fältskjorta 90 eller t-shirt under.

Men då blir det ju ännu tätare/varmare/svettigare, utan för den delen bli bättre! Det blir det sämsta av två världar ju!

Jag har testat med GTX, M/90 samt försöksmodell av GTX-liknande mtrl och allt är bättre än M/90 till allt utom just stillastående vakttjänstgöring.

 

Idealet är T-shirt, 90L och över det en A-dyk (motsv). Förstärkes vid behov av Snugpak eller dyl. Då klarar man sig långt och länge.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Hm hm, det jag menade var att man lätt kan byta t-shirten som man har under regnstället och ta på en torr. En svettig GTX uniform är lagom mysig när man ska stå still.(själv uniformen tar ju upp lite fukt)

 

Men jag böjjer mig för de mer erfarna här inne. Hade bara nån lite tanke där på hur man enkelt kan lösa det och få det bekvämt utan GTX(om man nu är så förtjust i det).

Det där med 90L och sedan nått annat över lät jäkligt mysigt :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Nej Cesium, GTX tar inte upp särskilt mycket fukt. Det är ytterst lite mer om du jämför med Regnställ 90 och det tar jag gärna om jag får lite utväxling av luften (mer än bara i hals och ärmar).

Btw. så kan det vara svårt att byta de understa kläderna mot torra. Jag menar; du kanske inte har skydd mot regnet och då blir den nya T-shirten lika blöt, innan den ens är påtagen.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm jag vet inte om jag är den enda som inte har något emot regnställ 90. Under aktivitet med stridsväst och berghausen så hade vi nästan alltid den på oss om det började regna eller något upplevde inte att det var ngt problem... okej är det bara ett kortvarigt dugg regn så orkade man ju inte plocka fram den. Men annars blev det modellen. Uppknäppt eventuellt avtagen m/90 jacka (alltså bara knäppt med knapparna) och uppknäppt regnställ, ja det är samma princip där inte stänga dragkedja för då blir ni tokvarma utan bara knappar och kanske kardborren.

Har aldrig haft några problem med att bära det såhär och ja förstår inte varför ni klagar på att ni kan svettas?! Brukar ni inte göra det om ni gör ngt jobbigt?

Så svårt är det ju inte att torka kläderna, m90 torkar ju t.o.m av sig själv efter ett tags marsch.

Sen får man ju självklart kolla regnkläderna så de inte ser ut som ett myggnät när man håller upp de mot en lampa.

Har dock inte testat gore-tex kläderna men visst funkar dom bra under sommaren också så man inte blir tokvarm bara för att man har kläderna på sig så skulle inte jag ha ngt emot att använda det istället då man slipper momentet stanna,byta om, gå vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jag var van och tyckte att 90 regnstället var OK, sedan föll jag för frestelsen att köpa en RS05 jacka. Jag förstår nu överhuvudtaget inte hur jag tänkte tidigare.

 

Instämmer dock rörande sydvästen, det gör även många äldre kollegor i verksamheten.

Edited by Sleipnir
Link to comment
Share on other sites

Jag var van och tyckte att 90 regnstället var OK, sedan föll jag för frestelsen att köpa en RS05 jacka. Jag förstår nu överhuvudtaget inte hur jag tänkte tidigare.

 

Instämmer dock rörande sydvästen, det gör även många äldre kollegor i verksamheten.

 

 

En fråga då... Vad är det med RS05 som gör att du tycker den är så bra?

Alltså inget "det är gore tex" utan mera den funkar bra när jag rör på mig och blir inte blöt...

Link to comment
Share on other sites

Sitter bättre, man är rörligare, uppskattar mycket att kunna ventilera under armarna istället för att knäppa upp hela och gillar verkligen att det finns fickor. Sen funkar den bra mot blåst och regn, och den är lättare än regnstället.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...