skyttesoldat78 Posted March 30, 2008 Report Share Posted March 30, 2008 Hej Är det någon som kan vad dom olika stegen i KDU skalan står för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted March 31, 2008 Report Share Posted March 31, 2008 Hej Är det någon som kan vad dom olika stegen i KDU skalan står för? Kort svar: Fem är bäst, ett sämst. Längre svar: Jag antar att du med KDU menar krigsförbandsvärdering, där ingår krigsduglighet som en bedömningspunkt!? Bedömningen görs i fem steg 1) ta fram grundvärden 2) värdera förmåga att mobilisera 3) värdering av krisgduglighet 4) återtagningsförmåga 5) sammanfattande bedömning. Punkt 1 - 4 gör siffermässigt utifrån frågorna vad ska värderas?, finns tillräckliga och giltiga krav? och hur väl möts kraven? Slutligen görs en munlig bedömning vid punkt 5 där man checkar av mot TOEM. Därefter upprättas en förbandsutvecklingsplan, FUP, för att åtgärda brister. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skyttesoldat78 Posted March 31, 2008 Author Report Share Posted March 31, 2008 Hej Är det någon som kan vad dom olika stegen i KDU skalan står för? Kort svar: Fem är bäst, ett sämst. Längre svar: Jag antar att du med KDU menar krigsförbandsvärdering, där ingår krigsduglighet som en bedömningspunkt!? Bedömningen görs i fem steg 1) ta fram grundvärden 2) värdera förmåga att mobilisera 3) värdering av krisgduglighet 4) återtagningsförmåga 5) sammanfattande bedömning. Punkt 1 - 4 gör siffermässigt utifrån frågorna vad ska värderas?, finns tillräckliga och giltiga krav? och hur väl möts kraven? Slutligen görs en munlig bedömning vid punkt 5 där man checkar av mot TOEM. Därefter upprättas en förbandsutvecklingsplan, FUP, för att åtgärda brister. tackar för svaret. Jag har hört att 2: är att man kan lösa uppgiften med lång förberdelese tid 3 är att man kan lösa uppgiften med kort tid. o.s.v. det kanse är en skala i salan under pungt 3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts