Jump to content

Stridsvagnar på Gotland?

Recommended Posts

P18 har inga stridsvagnar sen dom la ner Strv104 (Centurion) 2000.

Det troliga är väl att han blev "stridsfordonsplutonsbefäl"

och inte "stridsvagnsplutonsbefäl"

The Swede

I fältuniform på Eksjö Stadsbibliotek. :thumbs:

din kompis kommer ligga antingen (förmodligen) på PBV, men har han tur kan han hamna på strf90. han kan bli eldledare av nåt slag också, och så tror jag han kan bli markstridsplutonbefäl. för det är ju så att han rycker in på p18 med den där befattningen, men sen efter GSUn så kommer de ge honom en specialbefattning, tex vagnchef. så är det.

bara jag som tänker tanken.. vem kör dit pansar till gotland??

jag menar trodde det rörligt, mobilt och sånt vi skulle ha.. visst kan man köra grejer ut till gotland utan att blinka så är det ju rörligt men är det inte ganska dumt att lägga pansar där??

rent strategiskt alltså?

bara jag som tänker tanken.. vem kör dit pansar till gotland??

jag menar trodde det rörligt, mobilt och sånt vi skulle ha.. visst kan man köra grejer ut till gotland utan att blinka så är det ju rörligt men är det inte ganska dumt att lägga pansar där??

rent strategiskt alltså?

ah :)

Om Sovjet/Ryssland vill invadera Sverige så måste dom först se till att vi inte har luftherravälde. Problemet med det är att vi har många flygplan. Men det finns fler problem, ett svenskt flygplan är lika mycket värt som minst två ryska. Och detta om man rent hypotetiskt låtsas att vi hade exakt lika bra plan som ryssland. Detta beror helt enkelt på att deras flyplan måste baseras långt bort, på andra sidan östersjön. Ett svenskt jaktplan, kan utföra uppdrag, landa och köra ett eller till och med två uppdrag till på samma tid som det tar ett ryskt flygplan att flyga från baltikum, hit, bomba, och komma hem till baltikum igen.

Därför skulle Gotland vara superintressant för en rysk angripare, vår "force multiplier", på grund av vår närhet till luftslaget skulle minska från kanske 2,7 eller så ner till nära 1 om ryssland flög från Gotland.

Nån kallade visst Gotland för Sveriges helt osänkbara hangarfartyg. Vore mycket illa dock om fienden tog henne och använde henne emot oss.

enkelt :)

gotland är helt enkelt bäst!

*född i visby*

nä men allvarligt, gotland är otroligt strategiskt viktigt, enligt mig iaf, men det var dumt av dem att lägga ner KA3! skulle behövts lite kustartilleri där tycker jag. fast bra iaf att de har P18 kvar.

tack för det televerket

:)

"...ÖN SOM GUD GLÖMDE...

...DJÄVULEN INTE VILLE HA...

...OCH FÖRSVARET KÖPTE...

-GOTLAND"

-skrivet under överslafen på en av sängarna på S3 i boden

*var bara tvungen*

;)

P18 har inga stridsvagnar sen dom la ner Strv104 (Centurion) 2000.

Det troliga är väl att han blev "stridsfordonsplutonsbefäl"

och inte "stridsvagnsplutonsbefäl"

The Swede

I fältuniform på Eksjö Stadsbibliotek. :thumbs:

Grejjen var att det står stridsvagns plutonsbefäl det var det jag hajjade till på...

Okej, jag vet inte, men jag läste ganska nyligen att Gotland (P18) är de enda som använder centurion fortfarande. Diskuterades också om att dom kvarvarande vagnarna skulle uppgraderas till Strv 105 eller vad det var. Vill minnas att artikeln inte var sååå gammal.