Kustbo Posted January 2, 2008 Report Share Posted January 2, 2008 Behöver lite goda råd ang. en "ruggad" laptop alltså en som pallar med lite hårdare användning i fält och i mitt fall på sjön och jag har förstått att datorer spelar en allt större roll i det militära så Ni med militära kopplingar har hopperligen koll på vad som faktiskt funkar för sånt här. Grundkraven är att den ska vara fukt/vattentålig dock inte så att man kan dyka med den men palla att stå utomhus i en båt med fukt och regn även om den får lite skydd av ett litet tak. Liten och smidig gärna 12-14 tum, stöttålig konstruktion och hårddisk, möjlighet att koppla till GPS intern/extern, klara olika sjö/land kartografier helst i BSB format men även andra, men även annan givarutrustning som AIS, radar och digitala ekolod. Kunna köras på 12V direktström eller batteri. Möjlighet till mobilt bredband eller modem via mobil. Användningsområdet är alltså som navigerings och komunikations verktyg ombord på en sportfiskebåt som används under hela den isfria delen av året och oavsett väder, vid allt från stilla skärgårdsfiske till 12-15 tim trollingpass mitt ute på Ålandshav eller Vänern/Vättern under vintern. Så vad finns det och vad är intressant samt var köper man det till vettiga pengar?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted January 2, 2008 Report Share Posted January 2, 2008 Jag får upp två namn i huvudet, dels är det Rocky-datorer som många i US förmodligen använt: http://www.amrel.com/asl_rugged_computer/a...p_features.html Hittade ingen svensk ÅF efter en väldigt snabb sökning, men om du hör direkt med dem ska det nog finnas, har för mig att FM använder sig av något svenskt ombud. Lite mer åt mainstreamhållet så finns Panasonic Toughbook, http://www.toughbook-europe.com/ , har ej använt dem själv men ska enligt bekanta hålla riktigt bra, vara ordentligt fuktsäkrade och så vidare. Jag vet att 12/24V-nätagg finns till Rocky och jag skulle tro att det finns även till Toughbook. Jag kan inte svara med säkerhet på anslutningsmöjligheterna, men går det att koppla till en vanlig bärbar dator går det med säkerhet att koppla även till dessa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Major Error Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Fullständigt ruggade Toughbooks används inom FM. De funkar bra. mvh Major Error Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Annars kanske "The $100 computer" kan vara nåt Link to comment Share on other sites More sharing options...
241 Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 http://www.login.se Login gör väl så ruggade datorer det bara går. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 6, 2008 Author Report Share Posted January 6, 2008 Nu börjar det likna något Både Panasonic och Login verkar vara helt i stil med vad jag söker, så nu är det bara att kolla på spec och vad dem kostar, Panasonic har jag hittat en handlare i stans om kan beställa och dem börjar på ca 25 kkr vilket ju var väntat. Logins Tablet PC verkar vettig med då jag ju mest ska använda den till kartografi i fält och sen kan man ju koppla till tgb när man behöver skriva något mera eller docka den med extern utrustning för fast användning. Tackar för tipsen och kommer någon på något mera så bara tjoa till Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 13, 2008 Author Report Share Posted January 13, 2008 Vidarutvecklar denna frågeställning lite för att få ett bra beslutsunderlag inför kommande köp. Har just fått reda på att den GPS plotter jag har i båten kan kopplas till en laptop via enkom kabel och med ett Sjökortsprogram i den som tex Sea Clear (freeware), Tiki eller Fugawi så har jag en plotter med stor skärm och lagringsmöjligheter, så tanken är att under denna säsong experimentera lite med en vanlig laptop och se om detta lämpar sig i min båt och min användning och jo jag är fullt med på att den kan klappa ihop av den marina miljön, därav kravet på lågt pris! så nu gäller det att hitta en lagom billig laptop PC för experimentet, någon som har en liggandes som är lämplig?? Prestandamässigt funkar i princip allt bara den har minst en USB port och en serieport, OS Win 95 eller bättre, strömkabel för direktdrift via 12V eller via en spänningsomvandlare, så alla förslag mottages tacksamt. Avlöper detta väl så blir det en Panasonic Toughbook framöver men då blir det en mera komplett utrustning som kräver lite mera planering och pengar Link to comment Share on other sites More sharing options...
241 Posted January 13, 2008 Report Share Posted January 13, 2008 Det fullständigt kryllar av begagnade datorer på blocket/begangnadmarknaden och de är så billiga att man kan köpa en ny. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Apropå ruggade laptops så pillade jag på denna på IT-mässan i Göteborg förra veckan: http://www.handheld.se/prod_gobook_xr-1.as...&m2=laptops Den verkade trevlig. Priset, på över 30.000 avförde den väl från listan över saker jag "måste" ha. Men har man behov av att stå med datorn ute i regnet är det väl bättre att ge 30 papp en gång än att köpa en ny laptop för 5-6 papp varje gång det regnar.. /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 14, 2008 Author Report Share Posted January 14, 2008 Det fullständigt kryllar av begagnade datorer på blocket/begangnadmarknaden och de är så billiga att man kan köpa en ny. Precis jag skummade Blocket igår och folk har ju inget vett alls vid prissättning av beg dator, Celeron, PII och PIII för 2500 - 4000 kr såna borde kosta en femhundring!! Så fasen vet om jag inte lika gärna kan köpa en ny av billigaste model och få med ett mobilt bredband där operatören subvventionerar priset, ska kolla runt lite på det alternativet också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 15, 2008 Author Report Share Posted January 15, 2008 Hoppas ingen misstycker om jag bumpar min egen tråd med en fråga, om så ber jag om ursäkt och tar bort den. Frågan är kort och gott om det finns någon medlem här som har koll på överskottsförsäljningar från FM och om man som civil kan komma över en beg Panasonic Toughbook för en vettig peng för en sån är jag beredd att betala mera för än dem standard laptopar som säljs på Blocket till fantasipriser. Så hur går jag till väga för att köpa på det viset och finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med det?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted March 30, 2008 Author Report Share Posted March 30, 2008 Behöver lite åsikter om den utrustning jag planerar att skaffa för mitt PC baserade båtnavigeringssystem, det som fattas nu är strömförsörjning och GPS mottagare så kom med åsikter och erfarenheter. Den nätadapter jag kkikat på är denna http://www.kjell.com/content/templates/sho...in_details.aspx? min HP Laptop ska enligt spec ha 18,5V och 90W så då borde denna funka eller?? Kommer inte att koppla den till cigguttag utan fast monterad i båten kopplingsplintar med avsäkring för stabilarre strömleverans. Den GPS mottagare jag kikar på är denna http://www.kjell.com/content/templates/sho...100000,97500000 vill ha USB anslutning och SIRF III. Så kommer detta att funka bra eller kan jag få det ännu bättre?? Behöver även tips på en smidig "solskyddsskärm" att montera på skärmen när solen ligger på så att synbarheten blir bättre, GDS eller köpa. Har alltså redan Laptop och navigationsprogram samt sjökort PS Jag vet att en vanlig laptoop inte är gjord för detta och kan ta stryk så därför använder jag den nyligen pensionerade jobblaptopen för detta projekt som är ett experiment i år, funkar det bra så blir det en mera ändamålsenlig dator och såna har jag fått tips på i min tråd om "Ruggade laptop" tack för dem. Detta är inte mitt primära nav system då jag har dels en enkom GPS plotter för båtbruk monteerad parrallellt och även om dessa slås ut så är jag väl förtrogen med konsten att navigera manuellt, så ingen orsak till oro. DS Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted March 30, 2008 Report Share Posted March 30, 2008 Hur stor båt har du? Om det är en rejält stor båt (ungefär tio meter med rejält tak) så kan det funka då "inomhusmiljön" är hyfsat torr. Om det är en något mindre/öppen båt så skulle jag använda en Garmin GPSmap 60 CSX eller 76 CSX (den flyter). En annan sak är ju att använda en riktig GPS som mottagare istället för en puck. Nu när dollarn är skitbillig så kan du köpa en 60 CSX för 285 dollar eller en 76 CSX för knappt 300. Varför? jo, om datorn packar ihop så är du kokt. Med en RIKTIG GPS så har du reservsystem. Jag läste igenom ditt inlägg igen och kom då till slutsatsen att det funkar nog bra med det du föreslår. Mina tankar stämmer dock ändå. Om du redan har en GPS-plotter så borde du kunna plocka ut signalen från den till datorn. Min idé till ett komplext system är en vanlig plattskärm (kanske petskärm) monterad i hytten och en fordons-PC installerad någonstans. Det finns ju prylar för bilar, och de vill ju ha 12 volt. Till detta ansluter man en gpsmap 60 CXS eller 76 CXS eller liknande med fäste för externantenn för signalen till datorn. Vid planering inför resan kan man sitta hemma och lägga upp rutten och föra över den med USB-minne/email/ftp/whatever till båtdatorn. Vid körning får man en stor bild på sjökortet som uppdateras i realtid. Vid dåligt väder kan man ligga still och se på DVD/ spela spel/surfa på nätet. Om datorn packar ihop så kan man fortfarande köra med den handhållna enheten. Om den packar ihop så får man ta fram sjökorten. Lycka till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted March 30, 2008 Author Report Share Posted March 30, 2008 Jodå jag har en Garmin GPSMap 188C med GPS Plotter och ekolod i båten (som är en 6m WAC modell så lite tak finns men ändå öppen) redan som jag använt några år, datorn är ett komplement just för sin mångsidighet men jag vill inte koppla in den på befintliga plottern för att istället få två oberoende system som tar emot sina egna signaler, dessutom kan jag använda den i andra båtar på det sättet. Stora skärmen är en fördel och laptopen har 15 tum mot Garminens 5 tum, sen vill jag kunna koppla in AIS och ev en radarmodul och digitalt ekolod framöver och det Nav program jag valt klarar allt det i samma mjukvara vilket är ett plus. Sen vill jag ha möjlighet till mobilt bredband och ev en Webcam för att kunna dokumentera kul händelser ombord som tex när storlaxen bärgas Framöver blir det antingen en vädertålig laptop för flexibilitet eller en stationär båt/bil dator med vattentät skärm, sen finns en variant till som är en Pekskärm 12 Tum med datorn inbyggd i skärmen http://www.soltek.se/kartor/peknav.htm men jag vill testa detta med PC navigering noga innan jag slår till på ett mera permanent system för då landar det på 20-30.000 kr för navigering och nästan lika mycket till innan det är komplett med radar mm.och då vill jag veta vad som passar mig bäst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 30, 2008 Report Share Posted March 30, 2008 Slog ihop de två trådarna om ruggad laptop och GPS som Kustbo startat eftersom de rör samma projekt, och jag tänkte att kanske fler båtintresserade skule ha nytta av att hitta all information på ett ställe. mvh Erik G BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted March 31, 2008 Author Report Share Posted March 31, 2008 PUH::: Fick en smärre chock när jag såg den nya tråden "jag" skapat under natten utan att veta om det och misstänkte sömngångaraktiviteter, men så var det inte som tur var Var nog smart att göra så, bock och tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted April 7, 2008 Author Report Share Posted April 7, 2008 Nu är navigationsdatorn invigd och allt funkade över förväntan, GPS pucken i SIRF III med USB och strömadaptern från Kjell.com funkade mycket bra och navigationsprogrammet samt sjökorten var kalas vilket dem ju borde då det är samma vektorkort som sjöfartsverket har som underlag för sina papperskort. Det enda som blev problem men var ett förväntat problem var att skärmen inte är så ljusstark att den grejar direkt solljus som en båtanpassad plotter gör, men det kan nog ordnas med någon form av "solskydd" som man monterar runt skärmen ungefär som dem avskärmningar som ofta sitter på dagljus radarskärmar. Någon här som vet om man kan köpa såna färdiga eller är det GDS som gäller och om så hur gör man enklast?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted April 8, 2008 Report Share Posted April 8, 2008 A: Ta en papplåda motsv, som datorn får plats i. Skär upp hål i sidan så att du ser in. Lite tittskåpsvarning. B: Ta någon sorts tjock plastskiva, pappskiva eller liknande och vik som en ''luva'' över skärmen. Det finns färdiga ''kepsar'' att köpa för grafiker och liknande. Jag vet dock inte om de är tänkta för marint bruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.