Jump to content

Språngmarsch

Guest S.Brandt

Recommended Posts

Guest S.Brandt

Hej, jag har en frånga angående språngmarscher i Svenska FM.

Min kompis påstår att han i marinen som signalmatros har språngmarscher på 2.4 mil med utrustning, han säger att de springer sånna distanser på 2 timmar och 30 minuter. Är det möjligt? Springer man sådana distanser inom marinen?

Mvh Brandt

Guest Guest_Joppe_*

Det låter högst osannolikt.

Det är inte helt omöjligt att dom prövat på det men att dom skulle göra det på regelbudnen basis, knappast.

Guest S.Brandt

Tack för era svar. Jag måste också tillägga att min kompis påstår att de sprang med 32 kg packning på sig.

Hur ser en språngmarsch ut i Svenska FM? Vilket tempo håller man ungefär, och tar man pauser?

Jag är själv kadett på Polska oficerarhögskolan, där jag har en fallskärmsjägar inriktning, och vi springer absolut inte sådanna distanser. Vanliga värnpliktiga på Polska FJS gjorde inte äns det på sin tid. Jag har själv sprungit språngmarscher och jag vet hur jävla tungt det är...

Det min kompis påstår ha gjort verkar vara taget helt från rymden.

Tack för era svar. Jag måste också tillägga att min kompis påstår att de sprang med 32 kg packning på sig.

Hur ser en språngmarsch ut i Svenska FM? Vilket tempo håller man ungefär, och tar man pauser?

Jag är själv kadett på Polska oficerarhögskolan, där jag har en fallskärmsjägar inriktning, och vi springer absolut inte sådanna distanser. Vanliga värnpliktiga på Polska FJS gjorde inte äns det på sin tid. Jag har själv sprungit språngmarscher och jag vet hur jävla tungt det är...

Det min kompis påstår ha gjort verkar vara taget helt från rymden.

Lite info hämtad från Fmfyss (officiellt dokument som reglerar lite allt möjligt inom fysisk träning och de krav som skall fyllas).

Fälttest 2km:

Utrustning i stort: Fältuniform, kängor, ak5, hjälm, kroppsskydd, stridsväst innehållande ammunition vatten mm. Slutvikt 21-23 kg utrustning.

Tidskrav: 12 minuter 30 sekunder (lägst krav för vissa befattningar) stegvis beroende på befattning ner till 9 minuter 45 sekunder (fallskärms- och kustjägarförband).

Hittar ingenting i dokumentet om längre snabbmarscher, men mig veterligen (nypa salt) genomför alla försvarsmaktens fyra jägarförband 20 kilometers snabbmarsch med utrustning liknande den som listats ovan. Tidskravet är då 140 minuter.

/Edit: Det finns självklart "fysdjur" undangömda lite överallt inom FM, men att värnpliktiga signalmatroser regelmässigt springer 24km med 32 kg utrustning på 2 timmar och 30 minuter låter väldigt otroligt. Om jag fick vända på lite siffror skull det låta betydligt mer trovärdigt. Till exempel 2,4 kilometer med 23kg utrustning på 12 minuter och 30 sekunder :lala:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...