Jump to content

Hjälp: RAM

M00nStalker

Recommended Posts

Ja, nu är det så att jag har bestämt mig för att införskaffa lite mer RAM till datorn här, främst för att ge en boost till Silent Hunter 3.

Men då kommer ju då lite frågor:

1. Hur vet jag vilka minnen jag kan använda? För det här är väl olika beroende på moderkort? Har ett Abit AI7 om jag inte minns helt fel.

2. Vill ha 2GB, jag har redan 1GB installerat. Är det bättre att byta ut det minnet som sitter ut och köpa 2GB av samma eller ska jag helt enkelt bara köpa 1 GB till?

Enklaste sättet är att kolla på det RAM-minne som sitter där redan. Det sitter säkerligen en etikett på det där det står vilken typ av RAM det är. Att bara köpa en ! GB är billigast och enklast. Vill du tvunget ha matchande minnen så köp ett 2*1024 MB-kit.

vad har du för övrig hårdvara i datorn och vilket operativ system?

vad vill du för boost i spelet?

vill du få bättre flyt i spelet när du spelar eller kortare laddningstider?

mängden ramminnne är inte superkritiskt när du väl spelar däremot påverkas laddningstiderna.

hittade systemkraven för spelet och dom är inte särskilt höga och borde fungera på en dator som har ganska så några år på nacken.

System: 1.5 GHz Pentium 4, AMD Athlon

RAM: 512 MB RAM

Video memory: 64 MB VRAM

HDD: 2800 MB

DVD-ROM: 8X DVD-ROM

Others: Pixel Shader 1.1 graphics card

nu vet jag inte hur många minnes-platser det finns på moderkortet men spontant tycker jag att du skall köpa ett 2 gb minne och stoppa i och låt 1gb minnet sitta kvar=3gb minne

skulle det inte fungera så tar du bort 1 gb minnet och du har ändå dubblerat mängden minne.

Ja det är laddningstiderna som ska påverkas, ni som spelat SH3 vet vad jag pratar om (man hinner nästan köra igenom ett annat spel på tiden det tar...)

Uppfyller mer än väl kraven för spelet, och har vanligtvis runt 50 FPS på högsta inställningarna men som jag har förstått det så optimerade de inte laddningstiden ordentligt och extra ram ska tydligen vara en mycket stor skillnad.

2GB på ett minne verkade inte vara speciellt billiga, vill inte lägga ned alltför mycket pengar för tillfället eftersom datorn förmodligen kommer att ersättas i slutet av året.

Det finns fyra platser (tror jag, två blåa och två lila) och jag har 2*512 installerat.

Så bör jag köra på två nya 1GB eller ett nytt för att komplettera med? Eller någon annan konfiguration?

Tack för hjälpen!

då vet jag lite mer om bekymmret.

om det är sega laddningstider kan du testa att defragmentera hårddisken först. orkar inte förklara http://en.wikipedia.org/wiki/Defrag

i windows: högerklicka på "den här datorn", välj hantera, klicka på diskdefragmenteraren, välj den disk som defragmenteras.

starta defragmenteringen, låt stå på över natten/medan du är på jobbet och det klart lagom till du kommer hem!

annars:

köp det billigaste alternativet du kan hitta om du ändå skall byta senare i år eller byt redan nu och eftersom dollarn är snorbillig kan du gör ett riktigt klipp!

Defragmentering är inte problemet, det är redan gjort utan någon nämnvärd effekt.

Byta nu är inte heller riktigt aktuellt (tyvärr).

Så det får bli lite mer minne, men då kommer vi till frågan som jag ställde i förra inlägget, vad ska jag välja? Gärna exakt vilka märken/modeller osv. kan inget om det här.

Ska du ha 2GB rekommenderar jag att du köper 2*1GB av samma märke (ev köpa 2*512 till men minnena är billiga nu så lika bra uppgradera allt) Så du kan köra dual-channel minnena hjälper varandra att behandla sakerna istället för att varje minne ska behandla enskilt. Därav dom färgade minnesplatserna blå+blå = en kanal och vice versa. Ett tips på minne är t.ex det här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318258 om går på ungefär tusenlappen, ett känt märke och det var ett bra minne då det var DDR som gällde. Annars kan du ju gå ner någon hundralapp och t.ex köpa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309845 som också är ett helt okej alternativ. Om du köper 2*1GB finns det ju egentligen ingen anledning att kasta bort ditt gamla minne, lika bra att ha kvar det så har du 3GB minne. Annars om du tycker det räcker med att komma upp i 2GB har du ju dessa 2*512MB för ett bra pris: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304395.

/Jeppe

Vore bra om du visste hastigheten på dina minne du har nu (DDR400 / 333 / 266 etc ?) troligen har du DDR400. Sen skulle jag rekomendera att du köper 2x512 pga att du vill byta ut den snart. Billigast så iallafall.

Det står följande på etiketten på minnena (identiska):

512

400 MHz

DIMM DDR

Och utbyte snart är inte helt säkert, är nöjd som det är nu men vi får se hur det blir (mycket styrs av vilka spel som kommer, Fallout 3 är en stor faktor).

Så jag vill ha "bra" prestanda nu men samtidigt vill jag inte lägga närmare 2000 kr på minne ifall det ska bytas ut. Funderar nu på någon av Jeppes 2x 1024 minnen för tillfället.

För mest pris/prestanda så köp det billigaste 1gig minne du kan hitta. Köp samma hastighet som du har på ditt tidigare minne. Att köpa snabbare hjälper inte då långsamaste minnet sätter hastigheten.

Dual-channel och annat tycker jag inte verkar vara något att bry sig om i ditt fall, då dina dator är ändå är gammal. (Att slänga ditt gamla minne och köpa massa nytt minne och köra Dual-channel är inte prisvärt helt enkelt ) Om du köper en sticka på 1 gig så håller den förmodligen andrahandsvärdet lite längre än 2x512 stickor.

Jag gick själv från 1 till 2 gig ram och det blev en betydligt bättre datorupplevelse.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=12369...13-74A15260DF1C

För under 400kr är det inte mycket att snacka om. Borde passa bra men kolla med företaget ang ditt moderkort och tidigare minne innan du beställer.

För den lilla prisökningen det ändå är tycker i alla fall jag det är helt klart prisvärt med dual channel. Jag menar lägg till 300:- så får du dubbelt så mycket minne samt dual channel och han kan ändå behålla sitt gamla och då sammanlagt ha 3GB. För att slänga dom gamla var det väl ingen som nämnde.

För den lilla prisökningen det ändå är tycker i alla fall jag det är helt klart prisvärt med dual channel. Jag menar lägg till 300:- så får du dubbelt så mycket minne samt dual channel och han kan ändå behålla sitt gamla och då sammanlagt ha 3GB. För att slänga dom gamla var det väl ingen som nämnde.

Ska han köra dual channel så kan måste han ha exakt samma minnen/storlek på alla minnestickor som tidigare dvs 512mb annars så fungerar det inte. Och då får han väl bara plats med 2 gig eftersom jag antar att moderkortet bara tar 4x512mb minne. Han kan köra med 3gig ram med inte i dual channel om han väljer att behålla sitt befintliga minne.

Ok nu är jag inte en expert (då hade jag ju givetvis inte frågat här) men Wikipedia säger så här om dual channel:

If the motherboard has two pairs of differently coloured DIMM sockets (the colours indicate which bank they belong to, bank 0 or bank 1), then one can place a matched pair of memory modules in bank 0, but a different-capacity pair of modules in bank 1, as long as they are of the same speed. Using this scheme, a pair of 1 GiB memory modules in bank 0 and a pair of matched 512 MiB modules in bank 1 would be acceptable for dual-channel operation.

Detta tolkar jag som att det ska gå bra att köra olika storlekar på minnen om de är av samma hastighet.

Vilket är precis vad jag har tänkt att göra, beställde 2x1gb igår så de bör komma under morgondagen.

Om jag missat något så förklara gärna, är som sagt kass på det här.

Markberg22: Nej det stämmer inte, behövs bara 2 likadana.

M00nStalker: du behöver inte fyra likadana minnen bara du har två identiska minnen på varje "par" (blå/blå eller lila/lila).

Här står det lite grand att läsa, dock gäller väl inte allt för ditt moderkort men man får en idé om hur det funkar i alla fall: http://www3.intel.com/support/motherboards...b/cs-011965.htm

Hur vet man vilket som är vilket?

Antar att man räknar från något håll eller att det står någonstans men hittar inget.

Standard är att DIMM bank 1 är närmast processorn och i nummerordning utåt sen sett från processorn.

Tittar du riktigt riktigt noga på moderkortet i kortändan av DIMM platserna så brukar det vara uppmärkt med DIMM1 etc etc.

/JBP- have a nice day!

Ok, har nu installerat minnena utan problem.

Men det här med DIMM 0, 1 osv är jag lite fundersam till.

Rickard säger att de största ska sitta i bank 0 och 2.

Dock så har jag (hittade på moderkortet) DIMM 1,2,3,4 alltså ingen 0. Jag antar att 1 är lika med 0 i det här fallet men jag ville kolla med er först.

Så de nya (stora) ska sitta i 1 och 3, har jag förstått det rätt?

EDIT: Detta visade sig vara en högst akademisk fråga eftersom datorn vägrar boota när de nya minnena sitter i 1 och 3. Några förslag?

Det kan vara jag som är skadad. Jag håller på med programmering och digital elektronik, där börjar man (nästan) alltid räkna på 0. Om den lägsta siffran är 1 är det det som gäller. Om nu datorn inte tycker om att boota är det förmodligen fel på minnen eller så är det fel minnestyp.

Du kan ju prova att boota burken med ett av minnena i bank 1, sen prova det andra minnet i bank 1. Om inget av dem funkar är de (återigen antagligen) av fel typ eller båda trasiga.

Fast det fungerar utmärkt som jag har nu, dvs de nya minnena i plats 2 och 4.

Laddningstiderna har skalats ned, hamnarna segar inte ned datorn och allting visar att 3Gb är installerat och att dualchannel är aktiverat.

Markberg22: Nej det stämmer inte, behövs bara 2 likadana.

M00nStalker: du behöver inte fyra likadana minnen bara du har två identiska minnen på varje "par" (blå/blå eller lila/lila).

Här står det lite grand att läsa, dock gäller väl inte allt för ditt moderkort men man får en idé om hur det funkar i alla fall: http://www3.intel.com/support/motherboards...b/cs-011965.htm

Se där, man lär sig något nytt varje dag.

Fint att datorn verkar funka bra efter uppgraderingen Moonstalker..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...