Jump to content

P4 Skövde/Kvarn 2009/10


Recommended Posts

Tjenare!! Tänkte att det va dags o starta en inryckstråd för P4 nu när alla andra regementen har det :D Så skriv gärna vilken befattning ni ska ha, och även vilket kompani om ni vet det :D

 

Jag har ännu bara ett preliminärt besked, men är inskriven som stridsfordonsbefäl på P4 :)

 

Hoppas att vi ses där! :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tjena. Hittade ingen annan tråd än denna så jag kör på här, ber om ursäkt ifall jag är så blind att jag missade någon mer aktiv tråd. =)

 

Jag rycker in som GC901 stridsfordonsförare vid Södra Wadsbo kompani i augusti 2009. Hoppas på det bästa..

Link to comment
Share on other sites

Tjena. Hittade ingen annan tråd än denna så jag kör på här, ber om ursäkt ifall jag är så blind att jag missade någon mer aktiv tråd. =)

 

Jag rycker in som GC901 stridsfordonsförare vid Södra Wadsbo kompani i augusti 2009. Hoppas på det bästa..

 

Ha inte för stora förhoppningar om just stridsfordonsbiten bara.

Dock så vet jag att tills i år så har dom fått Galten och den nya bandvagnen till kompaniet, kom lagom tills vi muckade.

Link to comment
Share on other sites

Tjena. Hittade ingen annan tråd än denna så jag kör på här, ber om ursäkt ifall jag är så blind att jag missade någon mer aktiv tråd. =)

 

Jag rycker in som GC901 stridsfordonsförare vid Södra Wadsbo kompani i augusti 2009. Hoppas på det bästa..

 

Ha inte för stora förhoppningar om just stridsfordonsbiten bara.

Dock så vet jag att tills i år så har dom fått Galten och den nya bandvagnen till kompaniet, kom lagom tills vi muckade.

 

Mina förväntningar är inte särskilt höga, jag har dessutom inte läst särskilt mycket positivt om Södra Wadsbo.

 

Men jag är nöjd att jag ens får chansen att göra lumpen och ska göra det bästa av situationen.

Link to comment
Share on other sites

Mina förväntningar är inte särskilt höga, jag har dessutom inte läst särskilt mycket positivt om Södra Wadsbo.

 

Men jag är nöjd att jag ens får chansen att göra lumpen och ska göra det bästa av situationen.

 

Berätta gärna vad du hört så kan jag bekräfta eller dementera.

 

Om du nu ska köra stridsfordon vilket lär innebära patgb (i bästa fall) så kommer du nog med stor sannolikhet komma i kontakt med en viss kapten, det är garanterat en spännande upplevelse, när den inledande skräcken gått över. Jag hoppas för din skull att du inte är värmlänning bara.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att Södra Wadsbo inte är särskilt omtyckt av de andra kompanierna. Vet inte om det handlar om hatkärlek men det är svårt att tyda över internet.

 

Vad har han för problem med värmlänningar då? Jag är ju så värmländsk man bara kan bli. :|

Link to comment
Share on other sites

Jag upptäckte inget hat mot S Wadsbo direkt, möjligtvis lite från pansarskytte som vi delade kasern med, men dom tycker ju inget annat kompani om så. :-P

Misstänker att S Wadsbo är rätt populära på övningarna då dom förser resten med mat, diesel och annat som kanske kan vara användbart, låg inte på någon av understödsdelarna på kompaniet så det är bara en kvalificerad gissning.

 

Han har nog något emot alla tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Bandvagn 309 är jag rätt säker på att den hette.

 

Så fordonsparken på kompaniet borde i år, om allt går som det ska, bestå av:

En Galt per pluton.

Några bandvagnar.

Ca tre rep-pansarterrängbilar.

Massa lastbilar.

Några dumprar.

En bärgare.

En traktor.

 

Hade jag fått byta befattning nu i efterhand hade jag velat köra traktorn. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur många stridsfordonsförare finns det egentligen på kompaniet, borde det ens kallas för stridsfordonsförare?

 

Annars då, hur är Skövde som stad?

 

Har ingen aning, men en majoritet av alla värnpliktiga på kompaniet framför något form av fordon. Ännu större majoritet i år då kanonmaten försvinner.

 

Skövde är väll inte jättespännande, dock så ligger P4 nära centrum så det finns ju möjlighet till det mesta t.ex krogar, bio, matställen, affärer osv. Har ni tur så har dom byggt klart äventyrsbadet när ni är där, gratis för värnpliktiga, kan ju va gött att bada bubbelpool efter en dag i skogen. :)

Man får lära sig stå ut med lokalbefolkningens dialekt bara.

 

Garnisonens löpspår saknar jag faktiskt lite, mycket bättre än det jag har här hemma. Skövde skjutfält/övningsfält var rätt trevligt tyckte jag allt med, även om man hyser viss hatkärlek för Kråkberget.

Edited by T-bone
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tjenare!! Tänkte att det va dags o starta en inryckstråd för P4 nu när alla andra regementen har det :rockon: Så skriv gärna vilken befattning ni ska ha, och även vilket kompani om ni vet det :D

 

Jag har ännu bara ett preliminärt besked, men är inskriven som stridsfordonsbefäl på P4 :-P

 

Hoppas att vi ses där! :clap:

Jag ryker in som Insats soldat /förare

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vet inte om detta är Rätt "Forum" för detta men men.

 

Fick inbjudan att åka på information träff på p4 skövde.Jag undrar Om det gör nått om man stannar hemma och vad gör man där uppe ifall man åker dit ? :D

 

Det står ju i brevet.

Program

  • Genomgång av bataljonschefen samt Pliktverket
  • Information från respektive kompani. inkl föreläsning om internationell tjänst, förevisning av materiel samt kompaniets lokaler och officerare
  • Information om fysisk status, förberedelser inför värnplikt samt fysiskt arbetsprov (step up test, 6 min).
  • Information från personalvårdsdetaljen

 

Sen så verkar det vara mer eller mindre frivilligt att åka dit, men jag antar att det är mer till nytta om du åker än om du stannar hemma.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om detta är Rätt "Forum" för detta men men.

 

Fick inbjudan att åka på information träff på p4 skövde.Jag undrar Om det gör nått om man stannar hemma och vad gör man där uppe ifall man åker dit ? :)

 

Det står ju i brevet.

Program

  • Genomgång av bataljonschefen samt Pliktverket
  • Information från respektive kompani. inkl föreläsning om internationell tjänst, förevisning av materiel samt kompaniets lokaler och officerare
  • Information om fysisk status, förberedelser inför värnplikt samt fysiskt arbetsprov (step up test, 6 min).
  • Information från personalvårdsdetaljen

 

Sen så verkar det vara mer eller mindre frivilligt att åka dit, men jag antar att det är mer till nytta om du åker än om du stannar hemma.

 

Det är helt frivilligt, vilket betyder att om du åker dit för att få massa information, så kommer du att få den rabblad för dig igen sen när du rycker in eftersom det finns folk som struntar i infohelgen.

Edited by Fredas
Link to comment
Share on other sites

Det är helt frivilligt, vilket betyder att om du åker dit för att få massa information, så kommer du att få den rabblad för dig igen sen när du rycker in eftersom det finns folk som struntar i infohelgen.

 

Det lät ju inte som en allt för värdefull upplevelse.. Med risk för att låta lat, är det värt att åka dessa +20 milen för att få information som man kommer att få upprepad för sig när man väl rycker in?

 

Jag förstår ju naturligtvis att det kan vara bra att få se hur allt ser ut och få träffa befälen redan nu, men jag vet inte om jag blir tvungen att ställa in inplanerade nöjen och det känns ju inte så jävla skoj.

 

Edit: Förresten, hur har uppslutningen varit tidigare år?

Edited by Resistans
Link to comment
Share on other sites

Det är helt frivilligt, vilket betyder att om du åker dit för att få massa information, så kommer du att få den rabblad för dig igen sen när du rycker in eftersom det finns folk som struntar i infohelgen.

 

Det lät ju inte som en allt för värdefull upplevelse.. Med risk för att låta lat, är det värt att åka dessa +20 milen för att få information som man kommer att få upprepad för sig när man väl rycker in?

 

Jag förstår ju naturligtvis att det kan vara bra att få se hur allt ser ut och få träffa befälen redan nu, men jag vet inte om jag blir tvungen att ställa in inplanerade nöjen och det känns ju inte så jävla skoj.

 

Edit: Förresten, hur har uppslutningen varit tidigare år?

 

Själv tyckte jag det var värt varenda minut jag satt på bussen (låg på P4/Kvarn och åkte från Sthlm (tog ca 4 timmar dit och 4 timmar hem)). Snackade med massa folk som jag senare skulle ligga i samma pluton som, skapade kontakter vilket gjorde att det blev mindre krystad stämning sen i början när man väl ryckte in. Att bli visad runt på stället du ska spendera 11 månader på sen, gör det väldigt mycket mindre skrämmande de första dagarna vid inryck.

 

Av de drygt 200 pers vi var på Grenadjärkompaniet under -08 har jag svårt att säga egentligen hur många av dem som var på infohelgen, men jag kan väl gissa på att i alla fall hälften var där...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...