Nyllet Posted March 28, 2008 Report Share Posted March 28, 2008 Tjenare! Var idag iväg till Göteborg för att mönstra, och tog som förstahandsval stridsfordon befäl, på P4. Jag såg då på mönstringsgubbens dator att det stod någontind med "Södra W..", och efte ratt jag kom hem gick jag in på P4:as hemsida för att se vad det är för kompani. Där såg jag att det är ett trosskompani! Jag som bad gubben om stridande tjänst!! Kan det stämma att man på mönstringen söker till ett speciellt kompani? Och om det är fallet att jag troligtvis hamnar på ett trosskompani, kan man ringa pliktverket på måndag och byta ut den tjänsten mot någon annan? Tacksam för snabbt svar! /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vic Posted March 28, 2008 Report Share Posted March 28, 2008 (edited) Tjenare! Var idag iväg till Göteborg för att mönstra, och tog som förstahandsval stridsfordon befäl, på P4. Jag såg då på mönstringsgubbens dator att det stod någontind med "Södra W..", och efte ratt jag kom hem gick jag in på P4:as hemsida för att se vad det är för kompani. Där såg jag att det är ett trosskompani! Jag som bad gubben om stridande tjänst!! Kan det stämma att man på mönstringen söker till ett speciellt kompani? Och om det är fallet att jag troligtvis hamnar på ett trosskompani, kan man ringa pliktverket på måndag och byta ut den tjänsten mot någon annan? Tacksam för snabbt svar! /Nyllet Jag kunde välja vilket kompani jag ville till. Sen kom jag inte till det i slutändan ändå, men välkommen till FM Ring dem och kolla, det kan nog gå att ändra. Edited March 28, 2008 by Vic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted March 28, 2008 Author Report Share Posted March 28, 2008 Joo, ska ta o ringa o skälla ut dom på måndag, jag blir så jävla förbannad när gubben sitter o ljuger mej mitt upp i ansiktet. Men är det någon som har råd eller något klokt att säga så är jag evigt tacksam!! /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted March 28, 2008 Report Share Posted March 28, 2008 P4 utbildar väl fortfarande stridstross? Fråga dig själv 1. varför vill jag ha en stridande tjänst. 2. hur mycket vet jag egentligen om tjänsten jag inte vill ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted March 28, 2008 Report Share Posted March 28, 2008 Joo, ska ta o ringa o skälla ut dom på måndag, jag blir så jävla förbannad när gubben sitter o ljuger mej mitt upp i ansiktet. Men är det någon som har råd eller något klokt att säga så är jag evigt tacksam!! Skäll inte ut dom när du ringer, då kommer du INTE få den hjälp du vill ha. Var trevlig istället och förklara ditt problem, ett trevligt bemötande ökar definitivt dina chanser att få din vilja igenom än om du börjat samtalet med en utskällning. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted March 28, 2008 Author Report Share Posted March 28, 2008 P4 utbildar väl fortfarande stridstross? Fråga dig själv 1. varför vill jag ha en stridande tjänst. 2. hur mycket vet jag egentligen om tjänsten jag inte vill ha? Vad jag har förstått så är tross kompaniets uppgift inte strid utan att föra fram ammunition, drivmedel och förläggningsutrustning till de stridande förbanden. Sen verkar det oxå finnas reparations plutoner o sånt, detta är något som jag inte har ett intresse av, utan jag vill strida för att jag känner att det är något som verkar roligare, mer krävande, och mer givande, för mej som person. Okej, skälla kanske va att överdriva, men va fan, mönstringsförrättaren ljög för mej, jag tycker faktiskt att jag har rätt att vara förbannad. Någon annan som har någon information eller något givande att komma med så är ni väldigt välkommna attt hjälpa mej! /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted March 28, 2008 Report Share Posted March 28, 2008 Okej, skälla kanske va att överdriva, men va fan, mönstringsförrättaren ljög för mej, jag tycker faktiskt att jag har rätt att vara förbannad. Då ska vi försöka gå till botten med det här. En mekbataljons tyngsta anfallsvapen är Strv122 och Strf90, för att bli VC eller förare i en sådan heter tjänsten stridsfordonsplutonbefäl. Är man inskriven som stridsfordonsbefäl kommer man Högst troligen inte bli besättning i varkenStrf90 eller Strv122. Vanligast är att stridsfordonsbefäl blir vagnchefer på Bandvagn 206 eller någon variant av de Pansarterrängbilar som finns. Bandvagnar och pansarterrängbilar används av de flesta kompanierna på P4 i någon form, de är inga anfallsvapen. Om man är inskriven som stridsfordonsbefäl och vill se action är Min åsikt att Södra Wadsbo är stället att bli placerad på. Sjukvårdsgrupperna på Södra Wadsbo håller sig nära fronten och och kräver stor skicklighet av VC och förare att inte själva bli utskjutna när de rycker fram, kanske under fientlig beskjutning, för att hjälpa t.ex. en utskjuten stridsvagn. I år (vet inte om det kommer finnas kommande utbildsningsår) utbildas eskortpluton på Södra Wadsbo, hur en eskortpluton fungerar kan du läsa om här, de använder sig av terrängbilar och de är en stridande tjänst. Nu vet jag inte om det kommer finnas när du rycker in, men vem vet... kanske, kanske inte. Tycker också att du ska lyssna på dxl, stridstrossen, som du kan läsa mer om här. Jag vet inte om Södra Wadsbo utbildar stridstross, men jag vet att Wartofta brukar utbilda stridstross (eller pansartross som det heter på P4) i år utbildar dock Lifkompaniet stridstrossplutonen. Detta är inte riktigt min påse chips, men i grova drag ska det här stämma. Det finns säkert en hel del gamla stridsfordonsbefäl på forumet, leta upp någon av dem och fråga dem... de kan ge mer information och korrekt information. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eindpeng Posted March 29, 2008 Report Share Posted March 29, 2008 Haha, de flesta är stridskåta men inser inte hur påfrestande strid kan vara... Du lär nog få strida nog på Wansbro komp skall du se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted March 29, 2008 Report Share Posted March 29, 2008 Ligger inne på S Wadsbo i detta nu, så är det något du undrar så kan jag försöka svara på det så gott som jag kan. Jag förstår delvis hur du tänker, trosskompani låter inte lika coolt som pansarskyttekompani eller stridsvagnskompani (och är det inte heller i ärlighetens namn) men det betyder inte att det är kattpiss. Det finns som sagt stridande befattningar även på S Wadsbo, men som folk redan har sagt så är inte strid så jävla kul i längden, det kan vara sjukt ansträngande och enformigt (och såklart är det kul ibland), även jag råder dig att tänka efter om strid verkligen är det du vill syssla med? En stor fördel med S Wadsbo är iaf att det finns väldigt större valmöjliget än t.ex ett pansarskyttekompani, ska förklara hur jag tänker. Säg att du är inskriven som skyttesoldat på eskortplutonen och mitt under GSUn kommer du på att du inte vill syssla med strid utan kanske hellre vill göra något helt annat, kanske vill du köra lastbil istället och få en 25-35k utbildning betalad eller kanske vill du bli sjukvårdare? Det är inte svårt att byta befattning inom kompaniet (iaf i år), det saknas alltid folk, att byta kompani är svårt. Min poäng är denna, när folk på t.ex pansarskytte kanske inte har så stora valmöjliheter när det gäller befattningsbyten så finns det på S Wadsbo ett brett spektrum av tjänster du kan tänkas byta till för det finns alltid folk som vill till andra plutoner. Men om du är helt säker på att det är strid du vill syssla med så är nog Skåningskompani eller Wartofta bättre val. Att åka stridsfordon/stridsvagn och panga är nog roligare än att åka tgb11 och panga som vi på eskort kommer göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersson Posted March 29, 2008 Report Share Posted March 29, 2008 Tjenare! Var idag iväg till Göteborg för att mönstra, och tog som förstahandsval stridsfordon befäl, på P4. Jag såg då på mönstringsgubbens dator att det stod någontind med "Södra W..", och efte ratt jag kom hem gick jag in på P4:as hemsida för att se vad det är för kompani. Där såg jag att det är ett trosskompani! Jag som bad gubben om stridande tjänst!! Kan det stämma att man på mönstringen söker till ett speciellt kompani? Och om det är fallet att jag troligtvis hamnar på ett trosskompani, kan man ringa pliktverket på måndag och byta ut den tjänsten mot någon annan? Tacksam för snabbt svar! /Nyllet Du får tänka på det att mönstringskontoret vet inte vad försvarsmakten pysslar med och alla kompanier på pansarbataljonen är stridande kompanier även trossen visst det är inte de man skickar in i första ledet menmen. Jag vet inte hur det är nu men på min tid så sammlade man alla Kompanibefälselever (de som blir stridsfordons/stridsvagns +lite andra sorters chefer) i en stor pott under GSUn och sen kunde kompanicheferna roffa åt sig de som verkade bäst så att man fick rätt man på rätt plats. hälsningar från en gammal diesel kossack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted March 29, 2008 Report Share Posted March 29, 2008 Jo så är det varit hoss oss i år med Andersson. Kompaniet var uppdelat i 6 täter varav två var täter med GB och PB uttagna, dom övriga fyra är löst baserade på vad som snart ska bli plutoner men folk har flyttas runt hejvilt inom kompaniet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted March 29, 2008 Author Report Share Posted March 29, 2008 Okej, tack för alla svar, får kukilura på om jag ska försöka byta tjänst då, eller om jag ska hålla kvar i min nuvarande preliminära inskrivning. Är det någon annan på forumet som har tjänstgjort på Södra Wadsbo som kan förklara vad deras tjänst eller vad kompisarna som var stridsfordonsbefäl gjorde? Tack så mycket! /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts