Jump to content

Någon form av hårdvaruproblem. Hjälp?


Jessi

Recommended Posts

Har även fått påpekat att CPU voltage ska vara statisk, dvs fast, men min pendlar hela tiden med ca 0.5 spann. Någon som vet varför?

Eftersom CPUn kräver olika mycket effekt beroende på vad den gör. Se exempel nedan.

 

linux_orion_voltage_daily.png

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply
Guest J-Star
Är det då så att mina 400W inte räcker? Eller skulle man snarare skylla på temperaturnivåer? Något problem är de hur som helst, och skulle väldigt gärna se en lösning. Är medveten om att min setup kanske inte är monster, men har kunnat spela utan problem förut.

Att jag inte läste ordentligt tidigare... :unsure:

 

400W är med stor sannolikhet för lite. Jag hade 450W i min nuvarande maskin (köpt sent 2003)... det gick lite knackigt efter ett tag och jag fick jämna mellanrum plocka ut PSU'n och dammsuga den. I höstas blev problemen påtagliga och vägrade försvinna. Jag köpte upp mig till ett 650W aggregat och sedan dess har allt funkat bra.

 

Bege dig till närmaste datorbutik. Be att få köpa att kraft-agg på öppet köp. Ta 600W eller mer. Om problemen försvinner så behåll agget, annars ge tillbaks till butiken. Kom ihåg att vara försiktig med låda och tillhörande papper/sladdar/annat skröffs.

 

En fördel med att välja ett krafigt aggregat är att det aldrig behöver gå på full kapacitet vilket håller dess interna fläktar tystare. Jag köpte ett av märket SWEEX vilket enligt butiken skulle vara ett billighetsmärke som inte var lika tyst som andra. Men det aggregatet har inte varit ens en viskning högre än det jag hade tidigare. Snarare tvärt om eftersom det aldrig varvar upp fläktarna, inte ens under hög ansträngning.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Okej! Tack för info =)

 

Nu har jag två olika bud, ena säger att jag har tillräckligt PSU, och andra för lite... Men blir väl till att köpa nytt ändå då.

 

Köpt Zalman 600w nu! Får hoppas att det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Tack för info =)

 

Nu har jag två olika bud, ena säger att jag har tillräckligt PSU, och andra för lite... Men blir väl till att köpa nytt ändå då.

 

Köpt Zalman 600w nu! Får hoppas att det hjälper.

 

Ditt inköp är en bra investering med tanke på din setup i datorn, skall man köra med PCE grafikkort typ GF 8600 eller större så är rekomendationerna att minst ha 450W i nätagget.

När jag uppgraderade till mitt GF8800GTS så köpte jag ett 700W nätagg bara för att vara "safe".

 

Min kollega har haft väldigt liknande problem som dej och han har samma grafikkortstyp som du och ett 400w nätaggregat, efter uppgraderingen av nätaggregatet har hans problem försvunnit.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

hmm ditt problem är riktigt klurigt, eftersom det inte hjälpte med nya nätagregatet så vet vi att den delen är ok i alla fall.

 

Funderar lite på om följande kan kan vara problemet.

 

#1 Virus/skadlig kod, testa onlinescan hos symantec (norton) HÄR

#2 Problem med RAM minnet

#3 Bios/moderkorts problem

#4 Problem med grafikkortet

 

Ultimate BootCd är en samling nyttiga program jag använder i jobbet vid felsökning på kunddatorer, rekomenderas starkt för att stresstesta systemet på komponentnivå för att hitta problemen.

Man bör dock var lite försiktig med vad man gör med dom olika programmen.

 

Ultimate BootCd finns för nerladdning gratis här:

 

http://www.ultimatebootcd.com/index.html

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte förstå den där hysterin med att ha så många watt som möjligt i sitt kragg.

Min dator har en Core2Duo på 3 GHz, 4 GB minne på 800MHz, GForce 6800 GTX, dubbla hårddiskar, en DVD-spelare, en CD-brännare, en CF-läsare och diverse annat jox som också drar ström. Allt detta klarar sig utmärkt med ett kragg på 300W. Jag har kört samma dator med 250W kragg också.

Link to comment
Share on other sites

Onlinescan hos Symantec funkar inte då den endast ger mig

 

Unable to run Virus Detection

 

In order to run Virus Detection you must be using Microsoft Internet Explorer 5.0 or higher with ActiveX and Scripting enabled.

 

To learn more, see our Help.

 

Oavsett om jag använder Firefox eller Internet Explorer 7, har installerat activex och har javascript...

 

Har nu även testat att installera betadrivrutiner för att se om det fungerade efter tips, men inget bättre.

 

För övrigt, datorn stänger inte av, utan jag får no signal, fläktar osv går fortfarande.

 

Det kan inte vara så att det är något fel på skärmen då?

Link to comment
Share on other sites

Utan att läsa mer än ditt första inlägg.

 

Testat så du inte har fel på minnena? Om du har 2GB i två minneskretsar (eller 1GB som 2 x 512) testa att köra med en minneskrets åt gången för att utesluta fel på dessa.

Annars kan du ta hem ett program som heter memtest som riktigt kollar av minnena om de är ok.

 

Att en dator stänger av brukar ibland vara ett skydd (det sista) mot överhettning. Du har kollat så alla fläktar funkar och att de inte är igensatta med damm?

Om de är ändrade för att gå "silent" i bios, stänga av detta så de varvar fullt för att se om kylningen var otillräcklig.

 

Om nu något av ovanstående redan avhandlats så får du bortse från det.

Link to comment
Share on other sites

Kanske borde ha sagt detta också direkt (durr), men i början vid ominstallation av XP, fungerade spelandet som det skulle. Först efter ett tag (3-4 dagar) som krasherna kom tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

jobbigt fel!

 

vad händer om du sätter i ditt gammla grafikkort? (för att utesluta kasst nytt grafikkort)

uppstår samma fel fortfarnade?

 

uppstår dom fortfarnde: något annat är kasst än grafikkortet.

uppstår dom inte: kasst nytt grafikkort.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt, datorn stänger inte av, utan jag får no signal, fläktar osv går fortfarande.

"No signal" betyder att skrämen inte längre får någon signal från grafikkortet. Det är precis det som brukar hända när en dator tvärdör. Tro mig, jag har sett det många gånger. Fläktarna fortsätter att gå eftersom kraftaggregatet fortfarande är på. Kragget behöver få en ATX-signal från moderkortet för att stänga ner (ifall man inte drar ur sladden förståss). Hårddiskar fortsätter även de att spinna, men de slutar att läsa/skriva eftersom inte de heller får några signaler över SATA.

 

Tvärdö är alltså inte samma sak som att stänga av sig. En tvärdöd dator är "på" såtillvida att den fortfarande har ström, men CPU och minne m.m. står still tills man startar om datorn. Tvärdöd är inget normalt tillstånd och enda chansen att hamna där är någon form av hårdvarufel.

Link to comment
Share on other sites

Jo. Börjar få problem med lite allt möjligt nu, som ojämna musrörelser osv. Funderar på om Moderkortet är helt åt skogen.. Eftersom att BIOS visar att CPU går på 1.35-140 V och Everest visar 1.12-1.17 V.

Link to comment
Share on other sites

Mycket pillande leder ofta till att man gör det värre med att inte ändra tillbaka exakt som det var innan. Ibland hjälper inte ens det, om man nu ändrat till ett värde som skadar något. En sådan skada kan vara osynlig för ögat och märks bara genom att datorn beter sig instabilt eller underligt.

 

"Jag" hade testat ett helt annat grafikkort först. Vilket som, lånat eller tagit på hyllan eller från ens 2a dator. (klart man har fler)

 

Likadant med minnet om inget har förändrats.

 

Slitit ut allt och visuellt titta och känna hur saker sitter och så att ingen är skadat eller har lostnat.

 

Principen är alltså att slita ut allt, utom det nödvändigaste som behövs för att köra igång en dator. 1 cpu, 1 minne, 1 hdd, grafik, mus o tangenbord.

 

Att felsöka handlar ofta om att lokalisera felkällan, och för att göra det på ett enkelt sätt är att använda uteslutningsmetoden. Byt ut, prova, byt ut, prova hela tiden mesd så lite hårdvara kopplat som möjligt.

 

Hjälper inte det är det dags att mentalt förebereda sig på att byta ut moderkort eller köpa nytt. Backup är annars ett ord man bör bli kompis med.

Link to comment
Share on other sites

Utan att läsa mer än ditt första inlägg.

 

Testat så du inte har fel på minnena? Om du har 2GB i två minneskretsar (eller 1GB som 2 x 512) testa att köra med en minneskrets åt gången för att utesluta fel på dessa.

Annars kan du ta hem ett program som heter memtest som riktigt kollar av minnena om de är ok.

 

Att en dator stänger av brukar ibland vara ett skydd (det sista) mot överhettning. Du har kollat så alla fläktar funkar och att de inte är igensatta med damm?

Om de är ändrade för att gå "silent" i bios, stänga av detta så de varvar fullt för att se om kylningen var otillräcklig.

 

Om nu något av ovanstående redan avhandlats så får du bortse från det.

 

Testat det jag skrev ovan?

Fel på minne kan ge väldigt konstiga fel.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Jag kan inte förstå den där hysterin med att ha så många watt som möjligt i sitt kragg.

Min dator har en Core2Duo på 3 GHz, 4 GB minne på 800MHz, GForce 6800 GTX, dubbla hårddiskar, en DVD-spelare, en CD-brännare, en CF-läsare och diverse annat jox som också drar ström. Allt detta klarar sig utmärkt med ett kragg på 300W. Jag har kört samma dator med 250W kragg också.

Därför att en dator kräver kraft. När den inte får det blir det spänningsfall i datorn, med många oönskade effekter. På två olika datorer har jag haft för klen PSU vilket i första fallet resulterade i en trasig komponent och i fallet med den nuvarande datorn först en inbillad och sedan en verklig hårdddiskkollaps. Därför denna "hysteri" om att ha tillräckligt bra PSU... för datorn kan då sönder annars.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte förstå den där hysterin med att ha så många watt som möjligt i sitt kragg.

Min dator har en Core2Duo på 3 GHz, 4 GB minne på 800MHz, GForce 6800 GTX, dubbla hårddiskar, en DVD-spelare, en CD-brännare, en CF-läsare och diverse annat jox som också drar ström. Allt detta klarar sig utmärkt med ett kragg på 300W. Jag har kört samma dator med 250W kragg också.

Därför att en dator kräver kraft. När den inte får det blir det spänningsfall i datorn, med många oönskade effekter. På två olika datorer har jag haft för klen PSU vilket i första fallet resulterade i en trasig komponent och i fallet med den nuvarande datorn först en inbillad och sedan en verklig hårdddiskkollaps. Därför denna "hysteri" om att ha tillräckligt bra PSU... för datorn kan då sönder annars.

Det är ganska lätt att räkna ut hur mycket effekt man behöver mata sin dator med.

En CPU drar som mest runt 80-100W. Ett grafikkort drar 50-80W. En hårddisk drar 20W under spin-up och annars runt 10W. Vad minnen drar har jag inte lyckats hitta några bra siffror på, men uppskattningsvis runt 5W. Div pryttlar och jox på moderkorter drar också ett par watt. Summa sumarum så räcker 300 watt till det mesta.

 

Kraftaggregat på 500 - 600 watt har vi i våra HP Proliant DL380. De har dubbla Quad-core Xeoner och 16 hårddiskar, så de behöver lite mer kräm.

Link to comment
Share on other sites

Fel Eskil. Mitt grafikkort drar nästan 250W enligt källor.

 

Dem flesta nya kort tar väldigt mycke mera än 50-80.

 

 

Ta en titt på detta angående mina ramminnen.

 

 

Fält Värde

Minnesmodulsegenskaper

Modulnamn Apacer Tech.

Serienummer Ingen

Tillverkningsdatum Vecka 22 / 2006

Modulstorlek 1024 MB (2 ranks, 4 banks)

Modultyp Unbuffered

Minnestyp DDR SDRAM

Modulhastighet PC3200 (200 MHz)

Modulbredd 64 bit

Modulvolt SSTL 2.5

Felsökningsmetod Ingen

Uppdateringsfrekvens Reducerad (7.8 us), Self-Refresh Reducerad ?

 

Minnes synkning

@ 200 MHz 3.0-4-4-8 (CL-RCD-RP-RAS)

@ 166 MHz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS) I BIOS finns inte 3 med, däremot står den på 2.5. Känns då mera logiskt att det är denna som jag kör på?

@ 133 MHz 2.0-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS)

 

Minnesmodulsfunktioner

Early RAS# Precharge Inget Stöd

Auto-Precharge Inget Stöd

Precharge All Inget Stöd

Write1/Read Burst Inget Stöd

Buffered Address/Control Inputs Inget Stöd

Registered Address/Control Inputs Inget Stöd

On-Card PLL (Clock) Inget Stöd

Buffered DQMB Inputs Inget Stöd

Registered DQMB Inputs Inget Stöd

Differential Clock Input Stöds

Redundant Row Address Inget Stöd

 

Minnesmodulstillverkare

Företagsnamn Apacer Technology Inc.

Produktinformation http://www.apacer.com/en/products/DRAM_Modules.htm

Link to comment
Share on other sites

Kör man memtest, finns på nätet eller "ultimate boot cd" så går det programmet i dosläge. Man startar från cd och blir det rött i testfältet är minnena kassa. Blir det inte rött är felet något annat...

Link to comment
Share on other sites

Fel Eskil. Mitt grafikkort drar nästan 250W enligt källor.

Det är omöjligt. PCI-e kan bara leverera 3.3V * 24A = 80W. Med extra kraftanslutning så kan du få upp det i 150W, sedan är det stopp.

Vilka källor förresten?

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Summa sumarum så räcker 300 watt till det mesta.

Jag ifrågasätter den siffran ordenligt, speciellt som praktisk erfarenhet som jag nämnde ovan visar att datorn fungerar rejält dåligt med för lite effekt... till och med till den grad att komponenterna går sönder. Dessutom har din beräkning inte tagit med saker som DVD-läsare/brännare, periferiutrustningar med mera.

 

Den dator jag har nu var precis på gränsen med 450W... och när den blev äldre räckte det inte till.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Summa sumarum så räcker 300 watt till det mesta.

Jag ifrågasätter den siffran ordenligt, speciellt som praktisk erfarenhet som jag nämnde ovan visar att datorn fungerar rejält dåligt med för lite effekt... till och med till den grad att komponenterna går sönder. Dessutom har din beräkning inte tagit med saker som DVD-läsare/brännare, periferiutrustningar med mera.

 

Den dator jag har nu var precis på gränsen med 450W... och när den blev äldre räckte det inte till.

Jag kan bara konstatera att våra erfarenheter skiljer sig åt på den punkten.

Här på KTH så har vi åtskilliga hundra salsdatorer. Trots att de används mycket flitigt av våra studenter (betydligt högre utnyttjandegrad än en genomsnittlig hemdator) så håller de i förvånansvärt väl. Jag kan nog lova att ingen av dessa datorer har större kraftaggregat än 350W. När de väl går sönder så beror det i de allra felsta fall på att fläktar eller hårddiskar ger upp.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara konstatera att våra erfarenheter skiljer sig åt på den punkten.

Här på KTH så har vi åtskilliga hundra salsdatorer. Trots att de används mycket flitigt av våra studenter (betydligt högre utnyttjandegrad än en genomsnittlig hemdator) så håller de i förvånansvärt väl. Jag kan nog lova att ingen av dessa datorer har större kraftaggregat än 350W. När de väl går sönder så beror det i de allra felsta fall på att fläktar eller hårddiskar ger upp.

 

Wattnuffran har väl inget med utnyttjandegraden av datorn att göra, om datorn används flitigt ska det väl däremot vara bra kvalitet på grejorna för att de ska hålla. Effektkravet är ju en följd av hur mycket man stoppar i datorn. En hemmadator med lite extra av varje, så som ett par hårddiskar, en kraftig processor, värstinggrafikkort och kanske lite andra instickskort drar nog mer kräm än en standard datasals-PC som jag kan tänka mig är ganska sparsamt utrustad.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Jag kan bara konstatera att våra erfarenheter skiljer sig åt på den punkten.

Här på KTH så har vi åtskilliga hundra salsdatorer. Trots att de används mycket flitigt av våra studenter (betydligt högre utnyttjandegrad än en genomsnittlig hemdator) så håller de i förvånansvärt väl. Jag kan nog lova att ingen av dessa datorer har större kraftaggregat än 350W. När de väl går sönder så beror det i de allra felsta fall på att fläktar eller hårddiskar ger upp.

 

Wattnuffran har väl inget med utnyttjandegraden av datorn att göra, om datorn används flitigt ska det väl däremot vara bra kvalitet på grejorna för att de ska hålla. Effektkravet är ju en följd av hur mycket man stoppar i datorn. En hemmadator med lite extra av varje, så som ett par hårddiskar, en kraftig processor, värstinggrafikkort och kanske lite andra instickskort drar nog mer kräm än en standard datasals-PC som jag kan tänka mig är ganska sparsamt utrustad.

Exakt. Det är inte beläggningen eller medelförbrukningen som är viktig i frågan om att dimensionera en PSU utan toppförbrukningen... spikarna... just precis det där ögonblicket när alla saker råkar begära max effekt samtidigt.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte förstå den där hysterin med att ha så många watt som möjligt i sitt kragg.

Min dator har en Core2Duo på 3 GHz, 4 GB minne på 800MHz, GForce 6800 GTX, dubbla hårddiskar, en DVD-spelare, en CD-brännare, en CF-läsare och diverse annat jox som också drar ström. Allt detta klarar sig utmärkt med ett kragg på 300W. Jag har kört samma dator med 250W kragg också.

Fast du kör väl inte call of duty eller liknande så legendariskt ofta heller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Debatten om 450+watts aggregats vara eller icke vara kan diskuteras i en annan tråd. Det hjälper knappast Jessie och hennes problem i denna tråden.

 

Åter till ämnet!

 

JBP-Blågul

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...