Jump to content

Någon form av hårdvaruproblem. Hjälp?

Jessi

Recommended Posts

Min setup är

8600 GTS 256mb

AMD Athlon 64 3700+

1GB ram

Två hårddiskar (120 gb + 200 gb)

400W nätagg

CPU fläkta Arctic Cooling Alpine 64

Problemet ligger i att jag hamnar i viloläge efter allt mellan 5 minuters spel, och upp till 2 timmars spel. Så hinner ibland spela längre innan datorn krashar. Detta händer endast i spel som Oblivion och Stalker.

Bytte nyligen från ATI Radeon X1950 Pro XTX till Nvidia 8600 GTS, många rekomenderar ju att man kör om OS när grafikkort bytes, och speciellt om man byter tillverkare. Så gjorde detta också i hopp om förbättring, men fick ingen.

Är det då så att mina 400W inte räcker? Eller skulle man snarare skylla på temperaturnivåer? Något problem är de hur som helst, och skulle väldigt gärna se en lösning. Är medveten om att min setup kanske inte är monster, men har kunnat spela utan problem förut.

Tacksam för snabba svar!

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply
Är det då så att mina 400W inte räcker? Eller skulle man snarare skylla på temperaturnivåer? Något problem är de hur som helst, och skulle väldigt gärna se en lösning. Är medveten om att min setup kanske inte är monster, men har kunnat spela utan problem förut.

Tacksam för snabba svar!

Du har missat att skriva vilka problem du har med datorn. Vad händer blåskärm? hängningar? Vid vilka fall?

Sedan kan jag nog rekommendera http://www.overclockers.com/ och liknande ställen om du vill ha snabbare svar då det på soldf kan råka finnas en del experter, medan andra siter har experter hela tiden som törstar efter kluriga hårdvarufrågor ;)

Hah oj! Stor miss där.

Problemet ligger i att jag hamnar i viloläge efter allt mellan 5 minuters spel, och upp till 2 timmars spel. Så hinner ibland spela längre innan datorn krashar. Detta händer endast i spel som Oblivion och Stalker. Tilläggas ska också att jag har senaste drivrutiner.

Har postat på Sweclockers förut, men fick inte ett enda svar på en månad. Så nu har jag nåt emot den sidan.

Hah oj! Stor miss där.

Problemet ligger i att jag hamnar i viloläge efter allt mellan 5 minuters spel, och upp till 2 timmars spel. Så hinner ibland spela längre innan datorn krashar. Detta händer endast i spel som Oblivion och Stalker. Tilläggas ska också att jag har senaste drivrutiner.

Har postat på Sweclockers förut, men fick inte ett enda svar på en månad. Så nu har jag nåt emot den sidan.

Okejj.

Hmm hur har du det med BIOS revision? samt drivrutiner för moderkortet?

Ser du några "konstiga" felmeddelanden i "Event log"? (Händelseloggen på svenskt xp?)

Antar att du har senaste patcharna för spelet/spelen?

BIOs revision får någon först tala om för mig vad det är för något. x)

Drivrutiner till moderkortet ska vara senaste iallafall.

Ja en händelselogg har då iallafall inte jag någon i loggboken, programlogg, systemlogg och säkerhetslogg har jag.

I programloggen har jag detta som ja inte kan avskriva själv.

>Registerinställningar för användaren AJO\Zati sparades medan ett program eller en tjänst fortfarande använde registret under utloggning. Det minne som användes av användarens register har inte frigjorts. Registret kommer att tas bort ur minnet när det inte längre används. (Återkommande!)

Och dessa i systemloggen.

>TCP/IP har nått det högsta antal samtidiga TCP-anslutningsförsök som tillåts av säkerhetsskäl. (Återkommande!)

>Servern {520CCA63-51A5-11D3-9144-00104BA11C5E} registrerades inte med DCOM inom erforderlig timeout.

>Det finns ett felaktigt block på enhet \Device\CdRom3. (Återkommande!)'

Borde nog ha sagt detta direkt, men har lite minnesproblem just nu, hade dessa problem innan jag installerade om XP också!

BIOs revision får någon först tala om för mig vad det är för något. x)

Drivrutiner till moderkortet ska vara senaste iallafall.

Ja en händelselogg har då iallafall inte jag någon i loggboken, programlogg, systemlogg och säkerhetslogg har jag.

I programloggen har jag detta som ja inte kan avskriva själv.

>Registerinställningar för användaren AJO\Zati sparades medan ett program eller en tjänst fortfarande använde registret under utloggning. Det minne som användes av användarens register har inte frigjorts. Registret kommer att tas bort ur minnet när det inte längre används. (Återkommande!)

Och dessa i systemloggen.

>TCP/IP har nått det högsta antal samtidiga TCP-anslutningsförsök som tillåts av säkerhetsskäl. (Återkommande!)

>Servern {520CCA63-51A5-11D3-9144-00104BA11C5E} registrerades inte med DCOM inom erforderlig timeout.

>Det finns ett felaktigt block på enhet \Device\CdRom3. (Återkommande!)'

Borde nog ha sagt detta direkt, men har lite minnesproblem just nu, hade dessa problem innan jag installerade om XP också!

Vad heter ditt moderkort?

Om det är en "märkesdator" vad har du för modellbeteckning på det?

Registerinställningar: det är inte helt ovanligt vid konstiga avstängningar att den inte lyckas spara allt och klagar över det... Inget att oroa sig över.

Servern/DCOM. verkar leda till microsofts implementation av att kunna bränna cd-skivor..antagligen har du något annat program typ easy-cdcreator eller nero? Som troligtvis inte deaktiverat microsofts implementation..

Det borde inte heller vara några större problem..

CD-skivan du har i har något fel på sig..därav felet..inte heller något anmärkningsvärt..vissa skydd på datorspel utnyttjar medvetet fel på skivan.

TCP/IP, max antal anslutningsförsök? tjaa har du igång en torrent eller liknande fildelnings mjukvara? Delat ut senastelinux gissar jag? ;) Prova ställ ner den lite så den inte förbrukar alla TCP portar..

Hahaha jadu torrents ska vi inte gå in på nu. Och om det är fel på cd-skivan skulle de kanske förklara varför mitt Stalker konstant krashar.

Har inget brännprogram installerat.

Moderkortet

MSI K8 Mainboard; Nvidia nForce4 Standard Chipset Based K8n neo4-f.

Ej märkesdator.

Teckan på att ett nätaggregat har bränt är vadå?

Hahaha jadu torrents ska vi inte gå in på nu. Och om det är fel på cd-skivan skulle de kanske förklara varför mitt Stalker konstant krashar.

Har inget brännprogram installerat.

Moderkortet

MSI K8 Mainboard; Nvidia nForce4 Standard Chipset Based K8n neo4-f.

Ej märkesdator.

Ser detta bekant ut?

http://www.msicomputer.com/product/p_spec....odel=K8N_Neo4-F

Deras varning ser inte bra ut. men som en tidigare i inlägget skrev så kan det vara nätagget också :

Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability.

Att verifiera minnesinställningarna, det kan bli spännande. Har du modellbeteckningen på minneskretsarna?

Annars finns det ett program som heter Everest Home edition. Som kan visa vad kretsarna heter och vilka inställningar dom har just nu.

http://www.majorgeeks.com/download4181.html (Australia länken funkar oftast bäst)

Dom har en "live update utility" som ska klara av uppgradering av bios. Du kan nog se om du ligger en eller flera revisioner bakom innan du väljer att uppgradera.

http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...mp;type=utility

Om du funderar på att uppgradera manuellt så GÖR INTE DET!! om du inte vet EXAKT vilket kort du har.

MSI är så dumma så dom har sålt olika revisioner av samma kort. så får du tag på fel bios så kommer du på några sekunder döda datorn. Även automatisk uppdatering medför en risk men den är mycket mindre än den manuella vägen.

Då det gäller spelet, du kan prova att kopiera det. Men ofta har dom inbyggda kopieringsskydd så det blir besvärligt att göra detta. Har du inga synliga repor på skivan, gå till butiken och kräv en ny. ;)

Innan jag gör något mer nu, då det verkar involvera en del risk, vad mera exakt är det troligtvis som orsakar dessa problem?

Går på budgett just nu, och ska köpa andra kompenenter som processor, moderkort och ram, vill då helst slippa utgiften för nätaggregat.

Laddade mer Everest, men är helt vilse med vad jag ska göra här.

Hittade lite sensorinfo. Någon som kan hitta något som ser galet ut här?

Fält Värde

Sensoregenskaper

Sensortyp Winbond W83647HF (ISA 290h)

GPU sensortyp Driver (NV-DRV)

Moderkortsnamn MSI MS-7046 / 7100 / 7125

Temperaturer

Moderkort 32 °C (90 °F)

CPU 34 °C (93 °F)

Aux 42 °C (108 °F)

GPU 48 °C (118 °F)

WDC WD2000JB-00FUA0 40 °C (104 °F)

Maxtor 6Y120M0 40 °C (104 °F)

Kylfläktar

CPU 1688 RPM

System 2344 RPM

North Bridge 5769 RPM

Voltvärden

CPU kärna 1.19 V

+3.3 V 3.70 V

+5 V 5.62 V

+12 V 12.71 V

-12 V 1.95 V

-5 V 2.64 V

+5 V viloläge 5.04 V

VBAT batteri 3.04 V

Debug Info F 90 64 75

Debug Info T 32 34 42

Debug Info V B1 E7 D1 D1 CD CD CE (01)

Laddade mer Everest, men är helt vilse med vad jag ska göra här.

Felsöka ett nätaggregat är extremt svårt om man inte har utrustning, och det är inte många som har tillgång till sådan utrustning. Det finns ett enklet sätt och det är att låna ett annat och testa ett tag med det för att se om felen uppkommer igen.

---

I everest har du under moderkort en sak som heter SPD.

Där får du se vilka inställningar som minneskretsarna har.

Om du högerklickar på SPD och väljer Snabbrapport endast text.

Så kan du skriva ut det.

Det intressanta är rader typ:

Minnes synkning:

@ 266 MHz 5.0-4-4-12 (CL-RCD-RP-RAS)

@ 266 MHz 4.0-4-4-12 (CL-RCD-RP-RAS)

@ 200 MHz 3.0-3-3-9 (CL-RCD-RP-RAS)

Och dom ligger under varje minneskapsel som kan heta typ:

DIMM1: Hyundai HYMP564U64P8-C4

Du kan även prova att göra "Benchmark" testerna längst ner. Har du "tur" och får felet under testerna så är chansen större att det är fel inställningar på minnet som gör det och inte nätagget.

Sker det ingen skillnad och testerna ligger i "rätt" nivå så är felet fortfarande okänt..dvs du har inte uteslutit mer än det går inte direkt att trigga med en lättare benchmarktest.

Hittade lite sensorinfo. Någon som kan hitta något som ser galet ut här?

Fält Värde

Det ser bra ut, du kan prova att spela lite med everest i bakgrunden alternativt starta just efter en 5-10min spelande..

Eftersom spel brukar se till att temp ökar..men dom temperaturer du har just nu är väldigt bra.

Infon från SPD. Och väldigt tacksam för hjälpen alla ni som svarar, de uppskattas!

Fält Värde

Minnesmodulsegenskaper

Modulnamn Apacer Tech.

Serienummer Ingen

Tillverkningsdatum Vecka 22 / 2006

Modulstorlek 1024 MB (2 ranks, 4 banks)

Modultyp Unbuffered

Minnestyp DDR SDRAM

Modulhastighet PC3200 (200 MHz)

Modulbredd 64 bit

Modulvolt SSTL 2.5

Felsökningsmetod Ingen

Uppdateringsfrekvens Reducerad (7.8 us), Self-Refresh

Minnes synkning

@ 200 MHz 3.0-4-4-8 (CL-RCD-RP-RAS)

@ 166 MHz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)

@ 133 MHz 2.0-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS)

Minnesmodulsfunktioner

Early RAS# Precharge Inget Stöd

Auto-Precharge Inget Stöd

Precharge All Inget Stöd

Write1/Read Burst Inget Stöd

Buffered Address/Control Inputs Inget Stöd

Registered Address/Control Inputs Inget Stöd

On-Card PLL (Clock) Inget Stöd

Buffered DQMB Inputs Inget Stöd

Registered DQMB Inputs Inget Stöd

Differential Clock Input Stöds

Redundant Row Address Inget Stöd

Minnesmodulstillverkare

Företagsnamn Apacer Technology Inc.

Produktinformation http://www.apacer.com/en/products/DRAM_Modules.htm

Samt info på BIOS om någon ville ha.

Fält Värde

BIOS egenskaper

BIOS typ Award

Award BIOS typ Phoenix - AwardBIOS v6.00PG

Award BIOS meddelande W7125NMS V5.3 072106 09:34:45

System BIOS datum 07/21/06

Video BIOS datum 07/06/07

BIOS tillverkare

Företagsnamn Phoenix Technologies Ltd.

Produktinformation http://www.phoenix.com/en/products/default.htm

Infon från SPD. Och väldigt tacksam för hjälpen alla ni som svarar, de uppskattas!

Minnes synkning

@ 166 MHz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)

@ 133 MHz 2.0-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS)

Du har således 1 minneskapsel på 1Gb.

Under valet Chipset har du några värden typ:

Minnes synkning:

CAS Latency (CL) 4T

RAS To CAS Delay (tRCD) 4T

RAS Precharge (tRP) 4T

RAS Active Time (tRAS) 12T

Stämmer dom värdena överens med dom du hittade under SPD?

På min maskin så matchar dom eftersom jag har:

Fält Värde

@ 266 MHz 5.0-4-4-12 (CL-RCD-RP-RAS)

Dvs: 4-4-12= 4T 4T 12

Känner mig helt handikappad i denna värld av oförståeliga siffror.

Fält Värde

Fält Värde

CAS Latency (CL) 3T

Fält Värde

Fält Värde

RAS Precharge (tRP) 4T

Fält Värde

RAS Active Time (tRAS) 8T

Nu får någon dekryptera detta åt mig. :P

Datorn krashade inte under benchmark. Fick en kommentar från ett hobby-proffs som sa att volten på CPU verkade låg, men han var inte säker. Någon som kan bekräfta/neka detta?

Fält Värde

CPU kärna 1.17 V

Och någon som kan berätta vad detta betyder?

Vad jag kan hitta finns det två CPU:er som heter AMD Athlon 64 3700+, vilka har 1.35/1.40V så 1.17V kan vara lite lågt.

För att identifiera din CPU närmare vore det bra om du kunde köra programmet CPU-Z (http://www.cpuid.com/cpuz.php), i programmet borde du hitta ett nummer som ser ut i stil med ADA3700DKA5CF.

Känner mig helt handikappad i denna värld av oförståeliga siffror.

Fält Värde

Fält Värde

CAS Latency (CL) 3T

Fält Värde

Fält Värde

RAS Precharge (tRP) 4T

Fält Värde

RAS Active Time (tRAS) 8T

Nu får någon dekryptera detta åt mig. :P

Datorn krashade inte under benchmark. Fick en kommentar från ett hobby-proffs som sa att volten på CPU verkade låg, men han var inte säker. Någon som kan bekräfta/neka detta?

Fält Värde

CPU kärna 1.17 V

Och någon som kan berätta vad detta betyder?

I everest har du under moderkort vad din processor heter mer exakt. Om du inte redan har fått det av CPU-Z programmet?

Om processorn får förlite volt så kan den påverkas. Men vi ser även att du har ett tidigare mätvärde på 1.19V här i tråden så det varierar och så kan det göra om tex strömsparfunktioner arbetar och liknande.

Då det gäller minnena så har du en avvikelse i "CL" dvs CAS Latenzy: http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

den 3T du ser borde vara inställd på 4T.

Det är något som ställs in i Bios. och om det inte funkar så går det ofta att gå in i bios igen och använda "Bios setup defaults" för att få tillbaka den till ursprungliga läget om man inte kommer in och kan ställa den manuellt igen.

Enligt en kompis ska detta kunna göras via Windows numera, men någon som vet vart?

Annars ska jag be om hjälp med BIOS tills på fredag, har erfarenhet av Old-school dagarna när man fick flytta jumpers osv för att ställa in sånt, utan mjukvara. Detta piller med BIOS är ovant för mig.

Min prossecors fulla namn.

Fält Värde

CPU typ AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3700+

Fält Värde

CPU alias San Diego S939

Enligt en kompis ska detta kunna göras via Windows numera, men någon som vet vart?

Annars ska jag be om hjälp med BIOS tills på fredag, har erfarenhet av Old-school dagarna när man fick flytta jumpers osv för att ställa in sånt, utan mjukvara. Detta piller med BIOS är ovant för mig.

Min prossecors fulla namn.

Fält Värde

CPU typ AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3700+

Fält Värde

CPU alias San Diego S939

Uppgradera bios via windows? Om du undrar över det så har jag lagt in en länk i eftermiddag till mjukvara från MSI som kan hjälpa dig med det.

Då det gäller din processor så verkar den "få" för lite volt..

cjg hittade 2 processorer som har lite olika varianter men det verkar som att båda klarar av 1.35V.

http://products.amd.com/en-us/QuickSearch.aspx?q=3700+

Det knepiga är dock ifall du kan ställa in det i bios?

Har ordnat med hjälp från en som vet hur det funkar och ska kika på det på Fredag. Så fram till dess har jag förmodligen inget mer att tillägga, om inget dyker upp då.

Verkar helt klart som att det beror för låg volt. Denna är min... 1.35/1.40 enligt spec. Min går på 1.15/1.20..

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=98

Någon av er som postat här som har msn?

För att summera...

Datorn går i viloläge (endast?) vid spel som kräver mycket grafik?

Och det började i samband med installationen av nytt grafikkort?

För att utesluta den dummaste möjligheten..ingen kontakt mellan grafikkort och moderkort som fått sig en "avskalning/bockning?".

Viloläge?

Går den i viloläge genom att man kan se att den väljer "viloläge" i windows, motsvarande som om man tryckte på knappen viloläge? eller bara säger det blipp och rutan blir svart?

Det är inte så att du har en knapp på tangenbordet som är kopplat till vilolägesfunktionen och när du spelar "råkar" du trycka på den och vipps .. .?

Ok, riktigt RIKTIGT korkat inlägg kanske, du har inte missat att sätta dit en strömsladd till grafikkortet?

En annan möjlighet kan vara lastbalansering, prova att flytta runt strömsladdarna lite mellan diskar motsv.

I värsta fall har inte kraftaggregatet tillräcklig uteffekt, alt inte tillräckligt jämn uteffekt.

@pappa6116 Inte vad jag vet. Kan kolla upp det.

@241 Blir bara ett click oh sen får jag up "no signal på skärmen". Och såvitt jag vet har jag ingen knapp på tangentbordet, isånafall skulle det vara samma i Oblivion, CSS och Stalker. Kan inte se vilken knapp detta skulle vara. Men om någon vet någon kombinationeller shortcut som faktiskt går till viloläge, dela gärna med er.

@Rickard N Strömsladd är i. Och såvitt jag vet är endast en till 8600 GTS 256mb. Kan inte se någon mer kontakt för en till iallafall. Fördelningen skulle också kunna vara ett alternativ, men detta måste jag också ha hjälp med att utreda, återigen får hjälp med detta imorgon så se vi.

Vissa av er har missförstått en sak också, det har fungerat utan problem med detta grafikkort också.

Har ordnat med hjälp från en som vet hur det funkar och ska kika på det på Fredag. Så fram till dess har jag förmodligen inget mer att tillägga, om inget dyker upp då.

Verkar helt klart som att det beror för låg volt. Denna är min... 1.35/1.40 enligt spec. Min går på 1.15/1.20..

Av symptomen att dömma så går din dator inte ner i viloläge, den tvärdör. Det kan bero på att spänningen inte räcker till när lasten blir för hög, men det kan lika gärna bero på att processorn blir överhettad.

Om du har något program för att kolla CPU-temperatur (bet brukar finnas på CDn som följer med moderkortet) så håll ett öga på den så att den inte sticker iväg. Om du inte har det så kan du starta om datorn direkt efter krachen och gå in i bios och kolla temperaturen där.

Jag går nog på samma linje som eskil. Viloläge är med stor sannolikhet ett felaktigt uttryck då det är en specifik status för datorn som inte är kopplat till om något är trasigt. (i normala fall)

Det skulle inte förvåna mig om det rör sig om powerloss eller temperaturproblem.

Powerloss (spänningsförlust) kan man ofta felsöka genom att ta ut/koppla loss alla t.ex. extra hårrdiskar, kort, tillbehör osv som inte har egen strömförsörjning.

Temperatur är bäst att kolla med en temperaturmätare. Ibland kan man känna på utrustningen med händerna om man är så vågad. Kom ihåg att endast ta på kylflänsar motsv. Grundregeln (som inte är 100%)är att om man bränner sig snabbt är det ett klart tecken på överhettning som kan leda till att datorn stänger av sig själv för att skydda komponenterna så de inte brinner upp.

Annars är det bara att byta grafikkort och se om samma problem dyker upp.

Kontrollera att fläktarna snurrar också.

Angående CAS latency så finns inte ens 4 i alternativ. Och att återställa defaults ändrade varken CPU voltage eller latency.

Har även fått påpekat att CPU voltage ska vara statisk, dvs fast, men min pendlar hela tiden med ca 0.5 spann. Någon som vet varför?

ok... nu går vi in på elen....du bor i en lägenhet? med jordade uttag?datorn är direkt kopplat till ett eluttag? (dvs ingen fördelningsdosa). Jag hade STORA problem med min gamla lägenhet, där alla eluttag var ojordade och man fick hitta på "kreativa lösningar" iform av hemmagjorda fördelningsdosor........

Jag kom att tänka på denna tråden när jag läste detta: http://www.engadget.com/2008/03/27/nvidia-...-crashes-in-20/

Nu verkar det ju som att det är något annat i detta fallet. Om jag fattat rätt så är det INTE viloläge som datorn intar, utan den stänger helt enkelt av sig? Om den intar viloläge måste du ju kunna väcka den igen och alla program som var igång ska fortfarande vara igång. Är datorn avstängd måste du starta upp datorn och alla program är avstängda när operativsystemet rullar.

Jag hade problem på min gamla dator när jag bytte till nytt grafikkort. Det grafikintensiva spelet som föranledde kortbytet kraschade efter ca 10 minuters spelande. Det som hände var att bilden frös, men allt annat fungerade. Tipset jag fick var att det inte fanns tillräcklig kylning på GPU´n. Men det kanske inte är ditt problem. Ditt problem är nog djupare än så.

Som sagts tidigare i tråden, kontrollera temperaturen och koppla bort strömkällor. Moderna grafikkort drar mycket ström och den elektriska energin övergår till värme..

/E

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...