Jump to content

Sömnbrist under GSU?

Recommended Posts

Jag har noterat att jag som person vid rättså lätt sömnbrist (om man sover kanske 2h per natt en kortare tid), då tänker jag inte så mycket på onödiga saker... agerar mer på instinkt. Tänker inte på några direkta problem och tankarna går aldrig iväg till olycklig kärlek eller andra vardagsproblem. Tänker heller inte på att jag är trött i benen eller har träningsvärk.

Det slog mig att under GSU kanske detta tillstånd är det optimala? Nu funkar ju inte alla människor som jag, vissa blir ju sura och otåliga av att inte få sova... men borde det inte vara en rätt smart metod? (om det nu är likadant för de flesta?)

Det var bara en liten tanke såhär på morgonkvisten. Vore kul om ni kunde beskriva hur ni känner er med lätt sömnbrist (2h sömn per natt i 2 dagar), och sedan kommentera om det vore en bra eller dålig metod att använda för samtliga förband under GSU (inte bara enstaka jägarförband), då man kanske kan minimera avhopp och få fram bättre soldater... för om man inte sover så kan man ju öva på något under några timmar extra varje dag? Eller är jag bara dum i huvudet och har fått storhetsvansinne? :D

Mvh,

KOB: som alltid sover i kinesisk båge...

Jag har noterat att jag som person vid rättså lätt sömnbrist (om man sover kanske 2h per natt en kortare tid), då tänker jag inte så mycket på onödiga saker... agerar mer på instinkt. Tänker inte på några direkta problem och tankarna går aldrig iväg till olycklig kärlek eller andra vardagsproblem. Tänker heller inte på att jag är trött i benen eller har träningsvärk.

Det slog mig att under GSU kanske detta tillstånd är det optimala? Nu funkar ju inte alla människor som jag, vissa blir ju sura och otåliga av att inte få sova... men borde det inte vara en rätt smart metod? (om det nu är likadant för de flesta?)

Det var bara en liten tanke såhär på morgonkvisten. Vore kul om ni kunde beskriva hur ni känner er med lätt sömnbrist (2h sömn per natt i 2 dagar), och sedan kommentera om det vore en bra eller dålig metod att använda för samtliga förband under GSU (inte bara enstaka jägarförband), då man kanske kan minimera avhopp och få fram bättre soldater... för om man inte sover så kan man ju öva på något under några timmar extra varje dag? Eller är jag bara dum i huvudet och har fått storhetsvansinne? :D

Alltså, seriöst... Hade du sovit 2h när du skrev det här?

Hur tror du att inlärningsförmågan fungerar med sömnbrist? Jag vill att soldater SKA tänka, inte vara zombies med en Ak5:a. Det är precis lika dumt som att använda sömnbrist som metodik på ett gymnasium eller en högskola..

Jo jag har sovit rätt lite sista dagarna för att kunna vända rätt på dygnet efter påsklovet. Zombies är väl att ta i... man kan ju tänka klart, skillnaden är väl främst att man inte tänker på annat än det man gör för tillfället?

Som befäl och instruktör på pluton vill man att soldaterna ska få så mycket sömn som utbildningsläget kan tillåta. Sömnbrist är inget eftersträvansvärt, varken från befälens eller soldaternas sida, och minskar soldatens inlärningsförmåga avsevärt.

Att inte tänka på annat än det du gör för tillfället? Prova koncentration och fokusering.

Om du marschar, vad tänker du på då? Inte fan går du och tänker "här marschar jag, här marschar jag", utan istället flyger tankarna iväg till vad som kommer hända snart och vad du ska göra sen, vad du ska se på TV ikväll och om din tjej verkligen vill ha ett uppehåll i ert förhållande?

Jag föredrar isåfall att inte tänka alls.

Guest J-Star

Jag förstår ditt resonemang... men det tar inte i beaktande andra effekter som uppstår av sömnbrist. Sömnbrist påverkar minne, koncentration, inlärning, motorik, omdöme, humör, med mera negativt. Det är inte värt det.

/J

Jag har svårt att se själva inlärningen bejakas av sömnbrist. Vill jag att någon ska förstå det jag förklarar vill jag att den jag undervisar/förklarar för skall ha fokus och förmågan att ta till sig informationen, och kunna tänka till hur kunskapen ska appliceras osv.

Men jag kan se varför sömnbrist kan tjäna ett syfte ibland (soldatprov, utbildningskontroll etc), för att säkerställa att tidigare inlärda kunskaper fortfarande finns där när Maslows behovstrappa har stått på arslet.

Poängen med sömnbrist är väl samma som mycket annat. Det vill säga att personen i fråga ska bilda sig en uppfattning samt se hur han/hon reagerar och inse fysiska/psykiska begränsningar. Så sen i ett senare skede när personen i fråga hamnar i en skarp situation med sömnbrist så har personen i fråga uppfattning vad han/hon kan eller inte kan osv.

Sen att ens första tid i gröna kläder (GSU) är kantade av sömnbrist hjälper till att "komma in i tänket" :camo:

Om man ska tro befälen..

Bara för att sömnbristen enklare får dig att fokusera på den enda uppgift som du vill så är det ju inte samma sak som att resultatet blir bättre. Jag tror nog att effekten minskar med en motsvarande nivå som egenskapen att "bara" kunna göra en sak ökar.

Precis, det gäller att skilja mellan den valda bristen på sömn som befälen kan planera in vid en utbildningskontroll, och "vanlig" sömnbrist över tiden.

Sömnbrist kan vara en bra värdemätare och "aha"-upplevelse, men är ingenting som är nyttigt för inlärningen.

Förutom att man blir lika smart som en amöba så för det dessutom med sig att kroppen bryts ner och klarar inte av att ta åt sig av den träning som man lägger ner en massa tid på. Summa summarum, vill man bli lika bra soldat som en kroppsligt nedbruten och senildement äldre herre så är sömnbrist ett bra komplement till träning.

Förutom att man blir lika smart som en amöba så för det dessutom med sig att kroppen bryts ner och klarar inte av att ta åt sig av den träning som man lägger ner en massa tid på. Summa summarum, vill man bli lika bra soldat som en kroppsligt nedbruten och senildement äldre herre så är sömnbrist ett bra komplement till träning.

Jo t.ex. KJ är ju kända för att vara dåligt tränade och värdelösa soldater...

eller inte. Att ha sömnbrist under sin GU är nog bra eftersom man lär sig mer om hur man fungerar i en riktig krigssituation där sömnbristen är vardag. Har man aldrig upplevt det innan vet man ju inte hur man reagerar.

• BlåGul -1

eller inte. Att ha sömnbrist under sin GU är nog bra eftersom man lär sig mer om hur man fungerar i en riktig krigssituation där sömnbristen är vardag. Har man aldrig upplevt det innan vet man ju inte hur man reagerar.

Att öva på att arbeta under sömnbrist är inte samma sak som att ständigt under längre tid låta bli att återhämta. Det mår kroppen direkt skitdåligt av.

En dåligt utvilad patrull är ALDRIG lika alert när det väl gäller som en patrull som orkar hålla ögon och öron öppna. Gissa vem som då blir pucketta och vilken patrull som får skickas hem i låda. Sannolikt är inte den patrull som inte sovit på ett par dygn bättre. Är det på allvar några oklarheter?

Jag kan se ett egenvärde i att ha moment som sker när man har sömnbrist. Vi hade övningar under värnplikten där det för delar av personalen kunde gå väl över 48 timmar utan sömn. (powernappar och skiftsovande i 10-30 minuters skift praktiserades dock ofta, särskillt då man stod post). En del av det här tror jag var meningen och ett sätt för oss att få lära oss hur vi funkade utan sömn. Men oftast, särskillt då vi kom upp i den tillämpade delen av utbildning så berodde det nog mer på personalbrist och ganska dåliga chefer.

Men jag ser helt klart en poäng att få ha utfört moment när man är trött, det är nyttigt att veta.

Sedan så tror jag att man får ganska gott om tilfällen att sova i ett krig. Att inte låta sina soldater sova är direkt oansvarigt. Skäl till detta har redan tagits upp.

hur ni känner er med lätt sömnbrist (2h sömn per natt i 2 dagar
Det du talar om är inte lätt sömnbrist. Om vi ponerar att man varit vaken i 22 timmar, sovit 2 och därefter upprepar samma procedur har man en kraftigt minskad psykisk prestationsförmåga som dessutom reduceras klart märkbart vartefter det tredje dygnet framskrider. Dom flesta kommer vid det här laget somna så fort dom inte hålls vaken av någon yttre faktor.

Som jämförelse så kan man efter redan 17-19 timmars sömndeprevering uppmäta en minskad prestationsförmåga i nivå med en blodakolholnivå på 0,05%.

En lätt sömnbrist rör det sig om när man förlorat 1-3 timmars sömn. Men redan så lite kan börja få märkbara följder om det upprepas under några nätter.

Den längsta period jag varit vaken är drygt 55 timmar. Det skedde helt frivilligt. utan fysisk påfrestning och med måttliga psykiska utmaningar, koffein intogs i måttliga mängder under första 1½ dygnet, därefter gick jag enbart på vilja. Upplevelsen var mycket intressant men inte direkt behaglig. Under de sista timmarna började jag känna av dissasociativa symptom och bara att ta sig i säng krävde en del tankemöda.

edit: fixade fel

Edited by Vikström

@KOB

Tycker nästan att du borde prova på att sova 2 h per dygn i låt oss säga 1 vecka, samtidigt som du går kungsleden. Och om du vill göra det lite klurigare så måste du lösa ett st suduko varje jämn timme, samt att när du ser en björk så måste du slänga dig platt ner på marken, springa 50 meter backåt och därefter göra en cirkelrörelse tills du är tillbaka på kungsleden i höjd med björken.......... :rockon:

(Mitt smälla-på-fingrarna inlägg för i år.)

Glöm inte soldat regel Nr 1

Vila/sov när du kan, du vet aldrig när nästa tillfälle ges...

Edited by pappa6116

Jag har arbetar som soldat med mycket lite sömn över tiden i ca 7 mån, och jag tappade väldigt mycket fysik och var ibland mer eller mindre en zombie som gick omkring och var totalt kass som soldat pga sömnbristen och bristen på rejäl återhämtning. Under den tiden var jag minst sagt oemottaglig för all sorts utbildning, det man gjorde gick på rutin, och det gäller iprincip hela plutonen.

Dock kan en kortare övning likt de som pressenterats tidigare här (några dygn utan sömn) vara en vettig övning då man lär sig hur man själv fungerar. Men ska du lära dig något under den tiden kommer du minnas sömnbristen och dess biverkningar, men inte vad du blivit "lärd".

Du vet mycket för att inte ha en aning.

Om du marschar, vad tänker du på då? Inte fan går du och tänker "här marschar jag, här marschar jag", utan istället flyger tankarna iväg till vad som kommer hända snart och vad du ska göra sen, vad du ska se på TV ikväll och om din tjej verkligen vill ha ett uppehåll i ert förhållande?

Jag föredrar isåfall att inte tänka alls.

Frågan är om man vill ha sina soldater att bara tänka på att de håller på att marschera, eller även kunna hålla uppsikt över vad som sker runt omkring dem?

Att bedriva spaning med sömnbrist är ingen lyckad idé heller. Försök att inte somna när du stirrar på en öde väg i sex timmar...

Att det skulle vara bra när man marscherar tror jag inte heller. Då riskerar man att somna gåendes och vakna upp i diket.

Under utbildning ser jag ingen vinst med det. Vi hade sprängtjänst under baskerproved då folk inte hade sovit mer än 2-3 timmar per dygn, och då inte sammanhängande. Folk fummlade med aptertänger och övningssprängdegen så man nästan trodde det var statister i en resident evil film. När vi sedan skulle spränga skarpt på Ravlunda några veckor senare tog vi givetvis om utbildningen. Det är liksom bara sunt förnuft. Knappt något hade fastnat.

Sömnbrist i utbildningssyfte tror jag är bra. Jag vet t.ex. hur väl jag fungerar med sömnbrist. Jag skulle personligen också se att fordonsförare fick öva på att i princip somna vid ratten under körning. Givetvis under säkra former så att förarna kan lära sig att känna igen signalerna innan man plötsligt somnar. Det ställer krav på övningsområdet men jag tror det är en bra erfarenhet att göra.