Apone Posted March 22, 2008 Report Share Posted March 22, 2008 Jo, normalt sett så lyser kupébelysningen när jag öppnar någon bildörr - men nu har detta slutat fungera på förardörren. Bilen är en Ford Mondeo '98 - vet någon var brytaren/givaren sitter?? Bifogar bild, om någon kunnig själv kan berätta och visa! GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 22, 2008 Report Share Posted March 22, 2008 Nu är inte just Ford min grej men på väldigt många bilmärken och modeller så sitter brytaren i bakkant, alltså vid B-stolpens nedre del en bit upp. (Om det nu framgår vad jag menar). I de allra flesta fall så är det väldigt tydligt vilken som är just brytaren. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted March 22, 2008 Author Report Share Posted March 22, 2008 Ok, uppfattat - skall kontrollera detta! Tack för snabbt svar! ------- Har nu kikat lite och ser inget uppenbart...bildyslektiker som jag är. Bifogar 2 bilder till som kanske kan vara till hjälp för er som vet bättre än jag gör: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 22, 2008 Report Share Posted March 22, 2008 Tydligen sitter inte brytaren där de brukar på Forden. Annars hade den funnits på bild nr 2. Jag kan inte se någon brytare på någon av bilderna. Kan den sitta i dörren, innanför klädseln? /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFella Posted March 22, 2008 Report Share Posted March 22, 2008 Kan vara så "roligt" att brytaren sitter i dörrlås mechanismen eller möjligen att det är magnetbrytare under dom 2 plastpluggarna i nederkanten av dörren/dörrkarmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 I vår Mondeo sitter en tryck-givare "fram", det vill säga där dörren fäster mot framstolpen... men det skulle kunna vara en givare för larmet. EDIT: Ah, missade bilden i första postningen. Jo... vår brytare är då definitivt larmet. Jag kan rekommendera att du sticker in på närmaste Biltema och tjuvkikar i en Haynes manual för Mondeo. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted March 23, 2008 Author Report Share Posted March 23, 2008 Fick behjälpligt svar på annat forum, visar här om det kan hjälpa andra framöver: Du har en microbytare i låsmekanismenLänk till stor bild. Bara trycka med en nyckel eller skruvmejsel där pilen är, så att låset "går i lås" då ska belysningen skockna, annars ska det vara tänt som du antagleingen hajjat sen glöm inte att dra i handtaget innan du smäller igen dörren... sen så om brytaren e paj så har du nån timmes pill för att komma fram till låset... Bilar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted March 26, 2008 Report Share Posted March 26, 2008 Fick behjälpligt svar på annat forum, visar här om det kan hjälpa andra framöver:Du har en microbytare i låsmekanismen Apone! I går kväll hände mig faktiskt samma sak som du råkat ut för. Jag kände lite på brytaren där i dörren. Och det kändes som att den var dåligt smord. Så en lösning kan vara att trycka in en lagom omgång smörjfett i låsmekanismen och vicka runt på brytare och andra detaler en smula så kanske problemet löser sig. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted March 27, 2008 Author Report Share Posted March 27, 2008 Apone! I går kväll hände mig faktiskt samma sak som du råkat ut för. Jag kände lite på brytaren där i dörren. Och det kändes som att den var dåligt smord. Så en lösning kan vara att trycka in en lagom omgång smörjfett i låsmekanismen och vicka runt på brytare och andra detaler en smula så kanske problemet löser sig. /J Korrigering: brytaren satt INTE mekanismen i dörren - utan i dörrstolpen! En knapp som verkar vara benägen att hänga sig ibland, se bild (har dock smörjt in lite kors o tvärs "just in case"): Intressant det här med bilar...tror att en Amazon ligger bra till inför nästa bilbyte.. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.