Jump to content

intressant om SAS och rekryteringsproblem

Recommended Posts

http://www.johncurryevents.co.uk/wargamear...s/article14.htm

http://www.johncurryevents.co.uk/wargamear...s/article13.htm

http://www.johncurryevents.co.uk/wargamear...s/article15.htm

Del 1,2,3 o fallande ordning

kort SAS verkar ha stora problem att få rätt sorts rekryter och verkar också tappa folk i drivor. Enl författaren ovan i del två så slutade 120 av 300 (!!!) SAS soldater och tog jobb inom den privata sektorn. Dock skall 12 st ha dödads som privatanställda i Irak.

Pratade igar med en kompis som just kommit tillbaks fran A-stan (hans andra runda), hans trupp hade briefing fran 22a dar de uppmanades soka. Sa kanske ligger nagot i bristen pa personal.

Fast sa har det nog varit lange, farre an 200 badged i regementet verkar norm.

Fast det kan nog ligga en del i den dar spekulationen!

Jag vet att amerikanska SF har tappat mycket folk till privata sakerhetsforetag (eller for att de trottnat pa det hoga "ops tempo" som Afghanistan och Irak har inneburit). Erfarna underbefal inom SF far nu stora bonusar for att stanna kvar. US Army har ocksa borjat rekrytera direkt in in SF, som forut var omojligt (man behovde tidigare tjanstgora inom reguljart forband, for att sedan ansoka till SF).

Jag vet att amerikanska SF har tappat mycket folk till privata sakerhetsforetag (eller for att de trottnat pa det hoga "ops tempo" som Afghanistan och Irak har inneburit). Erfarna underbefal inom SF far nu stora bonusar for att stanna kvar. US Army har ocksa borjat rekrytera direkt in in SF, som forut var omojligt (man behovde tidigare tjanstgora inom reguljart forband, for att sedan ansoka till SF).

Den årliga kostnaden för en amerikansk sergeant i Irak är 180.000 USD/år (lön, förmåner etc). Kostnaden för en security contractor är 445.000 USD/år. Under 2007 köpte amerikanska staten tjänster från privata säkerhetsföretag för 4 miljarder USD.

Den årliga kostnaden för en amerikansk sergeant i Irak är 180.000 USD/år (lön, förmåner etc). Kostnaden för en security contractor är 445.000 USD/år. Under 2007 köpte amerikanska staten tjänster från privata säkerhetsföretag för 4 miljarder USD.

Sen kan man ju borja humma om langsiktiga kostnader. Farbror staten ar ju ocksa ansvarig for t.ex. sergeantens pension, sjukforsakring, bostad, familjens sjukvard, skola, omsorg, osv. Detta ar inte fallet med en "security contractor".

• 2 weeks later...
Pratade igar med en kompis som just kommit tillbaks fran A-stan (hans andra runda), hans trupp hade briefing fran 22a dar de uppmanades soka. Sa kanske ligger nagot i bristen pa personal.

Fast sa har det nog varit lange, farre an 200 badged i regementet verkar norm.

Det har ju alltid varit svårt att få bra folk till respektive lands SF förband så det är ju inte helt otroligt men sen om det uppstår en akut brist i 22a så har de ju reserv regimenten som de kan plocka från då.

• 2 weeks later...

Kan garantera att ingen security contractor tjänar 445000 USD per år i Irak. När lönerna låg som högst tjänade en Ex-Pat Team Leader mellan 500-900 USD per operativ dag.

Nu ligger lönerna runt 450 USD per dag hos dom bäst betalda företagen. En vanlig Team Member (oftast en lokal men utbildad förmåga) tjänar mellan 50-70 USD per dag.

På Convoy Protection Contracts så är det i regel 60st operativa dagar på en 6 månadsperiod. PSD är ca 10st "Meet and greet" operationer i veckan, räkna med två per dag.

Sedan så brukar inte fd SF spendera någon längre tid "i busken" utan avancerar ganska snabbt vidare till Operations Managers och fördriver tiden med att dricka kaffe och sammanställa information på HQ, även skriva rapporter och ta skit för allt hyss vanliga dödliga hittar på.

Se denna historia:

A tourist visiting Baghdad walked into a pet shop and was looking at the animals on display. While he was there, an Expat walked in and said to the shopkeeper, 'I'll take a PSD monkey please.'

The shopkeeper nodded, went over to the cage at the side of the shop and took out a monkey. He fit it with a collar and leash, handed it to the customer saying, 'That'll be £ 5,000.' The Expat paid and walked out with his monkey.

Startled, the tourist went over to the shopkeeper and said 'That was a very expensive monkey. Most of them are only a few hundred pounds. Why did it cost so much?' The shopkeeper answered, 'Ah, that monkey is a qualified CP operator, it can write an S.I.R., and is certified in defensive driving- well worth the money.'

The tourist looked at the monkey in another cage. 'That ones even more expensive! £ 10,000! What does it do?'

'Oh, that one's a PSD training monkey, it can instruct other monkeys in Basic Firearms Skills, Counter terrorism Training, Physical Training, Small unit tactics and vehicle maintenance, and even type. All the really useful stuff,' said the shopkeeper.

The tourist turned and saw another monkey, with the price tag of £ 15,000.

'That one must be even better? What does it do?'

That one is an SSM monkey, he is required to know everything about anything, be there yesterday, and then duplicate the information 12 times before anyone is happy he has it right, relay the same information to 20 different departments, write reports about everything that the old monkeys cant see anymore, be in 5 different places at once, get yelled at by everyone who passes by, and takes the blame for everything all the other monkeys do wrong.'

The tourist looked around for a little longer and saw a fourth monkey in a cage of its own. The price tag around its neck read

£50,000. He gasped to the shopkeeper, 'That one costs more than all the others put together! What on earth does it do?'

The shopkeeper replied, 'Well, I haven't actually seen it do anything yet, but it says it's from Hereford!

Simma lugnt krigsmän!

Kan garantera att ingen security contractor tjänar 445000 USD per år i Irak. När lönerna låg som högst tjänade en Ex-Pat Team Leader mellan 500-900 USD per operativ dag.

Kosta och tjäna är två heeelt olika saker...

/M

Jag har en liten teori om det här: Nu ligger 80-talisterna i röret ut i vuxenvärlden och det är den första riktigt "curlade" generationen som kommit fram i samhället. Nu blir jag jävligt generell och förmodligen gör jag några förbannade här, men min erfarenhet av 80-talisterna är att de har svårt att ta motgångar, svårt att bemästra och utstå prövningar och svårt med auktoriteter. Kan DET spela en viss roll i det faktum att ett av världens mest krävande militära förband får allt svårare att fylla på leden? Jag är inte ensam om att ha noterat ett paradigmskifte på arbetsplatserna när det gäller 80-talisterna. Flera med mig vittnar om hur de nyutbildade och nykläckta "självförverkligarna" kommer ut på arbetsplatser och tar en enorm plats. Ödmjukhet är ett okänt begrepp, man blir "kränkt" över småsaker och bagateller, man har svårt för att ta en order eller en instruktion. Tråkiga arbetsuppgifter görs dåligt eller inte alls, på grund av att de är just tråkiga! Delas en tråkig och oattraktiv arbetsuppgift ut till en 80-talist, så blir det bråk och tandagnisslan. Allt skall ifrågasättas och man kan verkligen ALLT bäst trots att man är ny på jobbet.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1156885.svd

Nja, snarare tror jag att det har att göra med att det inte är konkurrenskraftigt från arbetsgivarens sida; mycket skit och för lite tillbaka. Är det inte en liknande situation som FM befinner sig i (mtp officerskåren)?

Curlinggenerationen tror jag inte har med saken att göra i samma utsträckning som att det är olönsamt att arbeta som statsanställd - och det är ju ofta staten som har monopol på det där med våld...

/M

• BlåGul -1

Själv är jag övertygad om att det är en kombination av det som Ragulin skriver och det som GP720Englund anger. Det finns det studier som visar på.

80-talisterna har andra drivkrafter än vad 60- och 70-talisterna har. Det är mindre idealism och mer självständighet. Mercenaries har 80-talisterna kallats för att de ställer sig frågan: What`s in it for me?

Det innebär att de i högre grad försöker ordna det bra för sig själva än engagera sig ideellt.

Detta beteende kan kännas igen i äldre generationer faktiskt.

Kombinationen av hårt slit och dåligt pröjs borde egentligen inte locka någon, så jag kan inte klandra 80-talisterna. Lönerna måste bli marknadsmässiga för att attrahera rätt klientel. Det gäller inte bara i England utan även i övriga delar av den västorienterade civilisationen.

/K

Källor: Bla en undersökning som RekryC beställde för några år sedan.