Jump to content

Frågor om vapendelar och handladding


sweetbird

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har några frågor!

 

1. Vilka delar mer förutom pipan är licenspliktiga (Pistol)? Vet att t ex magasinet (vet iofs inte vad som gäller för revolvrar) inte är det..

2. Varför är just dessa delar licenspliktiga?

3. Finns ju att köpa hela kit´s för handladdning både pistol och gevär: Kulor, hylsor, tändhattar, krut, krutmått samt laddpress: Är dessa licenspliktiga?

Har nämligen hört att de inte skulle vara det.

4. Vet att replikor är byggda av mindre tåligt material så att man inte ska kunna bygga om dessa till riktiga vapen bland annat men jag har sett replikor i genuint stål, har man förstört mekanismen på dessa eller skapt dem skevt så att de inte ska kunna fungera eftersom dessa borde ju rent teoretiskt hålla för att avfyra riktig ammunition om resten fungerade? Vilka material används egentligen i riktiga vapen?

 

Vore tacksam för svar :rolleyes:

 

Mvh Peter

Edited by sweetbird
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har några frågor!

 

1. Vilka delar mer förutom pipan är licenspliktiga (Pistol)? Vet att t ex magasinet (vet iofs inte vad som gäller för revolvrar) inte är det..

2. Varför är just dessa delar licenspliktiga?

3. Finns ju att köpa hela kit´s för handladdning både pistol och gevär: Kulor, hylsor, tändhattar, krut, krutmått samt laddpress: Är dessa licenspliktiga?

Har nämligen hört att de inte skulle vara det.

4. Vet att replikor är byggda av mindre tåligt material så att man inte ska kunna bygga om dessa till riktiga vapen bland annat men jag har sett replikor i genuint stål, har man förstört mekanismen på dessa eller skapt dem skevt så att de inte ska kunna fungera eftersom dessa borde ju rent teoretiskt hålla för att avfyra riktig ammunition om resten fungerade? Vilka material används egentligen i riktiga vapen?

 

Vore tacksam för svar :rolleyes:

 

Mvh Peter

 

 

Hej! har (tror jag) några svar

 

1vitala delar, dvs det som inte kan köpas över disk

2 vital del, samma som slutstucket på en studsare eller framstycket på en hagelbock

3 innehav av ammunition är licenspliktigt så då torde utrustning för att tillverka sådat vara det också, dock så finns det ett litet aber även om man har licens, man får inte utan tillstånd handladda för kommersiellt bruk dvs sälja

4 skulle inte vilja testa ett hemmabygge baserat på en replik, då der är väldiga krafter vi talar om, sen är det ju inget som säger att dessa delar i replikerna är i rätt mått, om vi nu inte talar om ett deaktiverat vapen, vilket är licenspliktigt just för att det finns vitala delar i det

 

i riktiga vapen så används olika stållegeringar som dessutom är härdade och anlöpta i en kontrollerad miljö

 

nu är det ju så att en hyfsat kunnig metallarbetare skulle kunna med rätt enkla verktyg kunna göra k-pistar utan några större problem, tror nån tjomme som var knuten till nån kriminell organisation åkte dit för just tillverkning av k-pistar

 

nu är ju jag inte någon aktoritet på svensk vapenlagstiftning eller vapen tillverkning men detta är mina korvören

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

De delar som är tillståndspliktiga på en pistol är förutom pipan slutstycke och stomme.

Eftersom slutstycket på många enhandsvapen är integrerat i manteln är det således denna del som kräver tillstånd.

 

Vad gäller revolver är förutom pipa och stomme trumman tillståndspliktig.

 

Som Renown skriver är dessa delar nödvändiga för funktionen i ett skjutvapen.

 

Handladdningsutrustning är inte tillståndspliktig. Däremot brukar det vara praxis hos handlare att fråga okända kunder om licens för motsvarande vapen då ammunitionskomponenter inhandlas.

 

"Genuint stål" betyder i fallet vapenreplikor i allmänhet inte stål av den kvalitet man förväntar sig i ett skjutvapen. Vad det innebär för brukaren vill jag inte spekulera i, men om du även fortsättningsvis vill kunna beställa öl till 10 personer åt gången när du är på krogen är det nog bäst att låta bli att experimentera med det....

Link to comment
Share on other sites

"Genuint stål" betyder i fallet vapenreplikor i allmänhet inte stål av den kvalitet man förväntar sig i ett skjutvapen.

"Genuint stål" betyder just att replikan är (helt eller delvis) tillverkad i stål och inte i gjutjärn eller någon annan skrotmetall. De är fortfarande inte byggda för att skjutas med.

Link to comment
Share on other sites

Att slarva på ovanstående punkter kan betyda stopp för att kunna leka med dylika prylar i framtiden...

Den som en gång sett vad lite skit i pipan kan medföra för peranent förändring och då inte bara av bössan bör inte chansa...

 

//J :lol:

Link to comment
Share on other sites

@sweetbird

 

Jag kan tyvär inte svara på dina frågor men jag känner att ett inlägg är nödvändigt. När jag läser ditt inlägg får jag en strak känsla av att du planerar att bygga ett vapen. Nu kommer en sann historia med en rejäl dos moral.

 

Min morbror fick i ungdomsåren för sig att han skulle bygga ett gevär, han hade lite kunskap om vapen efter som han hade jagat med sin far. Han snikrade ihop ett gevär och sköt.

 

Misstag: Han glömde tänka på att pipan ska va lite större än kulan pga av lufttryck (kulan kunde utan problem falla igenom pipan utan explotion).

 

Resultat: kulan studsade, en bit av geväret sprängdes och han blev av med en rejäl bit av sin axel.

 

Slutsats: Bygg inte egna vapen utan ORDENTLIG kunskap. (ur ett juristiskt perspektiv borde du inte bygga vapen als)

 

(om du inte planerar att bygga ett vapen så får jag be om ursäck för att tjata moral)

 

//ID

Edited by ltdex351
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Vill tacka för alla intressanta synpunkter :baskerPa: Nej jag ska inte försöka mig på något vapenbygge hehe Mina verkstadstekniska kunskaper och färdigheter är lika med noll.. Mitt intresse stannar på teoretisk nivå!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...