Jump to content

GD806 - Eldledningsbefäl

Recommended Posts

Någon mer som rycker in som detta januari nästa år?

Ska ligga på livkomp, som många säger nuförtiden är identiskt med 6 komp.

Men på LG´s hemsida står det att 6 komp. förutom MOUT, även strider i betäckt och svåråtkomlig terräng. Innebär detta att man som eldledare på 6 komp "slipper" pbv´n oftare?

Som jag skrev i tråden om inryck på kungsängen 2009 (..som jag inte ville OT:a ytterligare) så trivs jag bättre i skogen än i trånga fordon. därav frågan.

Hade tjänsten GD806 förra året i Boden. Om du är på ett komp som sysslar mycket med MOUT"militära operationer urbaniserad terräng" kommer du inte få leda mycket eld under dessa operationer med tanke på ROE. Dock när ni är ute i skogen skulle jag tro att det blir minst 80%pbv om du inte är lätt e-grp något jag tror bara finns i Boden. Vagnen är så mycket bättre och lättare att leda eld ifrån än till fots därför används den. Men har du tur blir det mycket maskering av o-plats, ak-tåg och bajsa i påse. Lycka till!

Strid i bebyggelse med allt vad det innebär. Åka vagn i stan och skjuta på andra vagnar och gubbar, springa runt i hus och skjuta på vagnar och andra gubbar. Kasta granater, sitta i svettiga eldställningar, repellera från fasad och har man tur så får man sova inomhus efter allt krigande(om man får sova alls). Men för att ta sig från A till B så är det ju lite skog emellanåt (iaf i vårat älskade skogstäta sverige) så man får strida mycket där också:rolleyes:

Eldledarna sitter dock mest i vagnarna tror jag och leder indirekt eld i ett bakre läge med staben.

MOUT är så mycket mer än bara Strid i bebyggelse.

MOUT är hur man agerar i bebyggda områden där det finns eller kan finnas civila.

Strid är bara en mycket liten del av det.

good point!

ska upp till livgardet nu i helgen, nån som vet om man kan få ytterligare info om tjänsten där då? antar att vpl handläggare är ledig på lördag?

Jag utnämner härmed denna tråd till allmän tråd angående tjänsten som "GD806 Eldledningsbefäl". Här diskuteras allmänt om tjänsten som Eldledningsbefäl, oavsett regemente och förbandstillhörighet.

Specifika förbands- och regementesrelaterade frågor diskuteras i respektive förbandstråd.

/simon, BlåGul.

Jag utnämner härmed denna tråd till allmän tråd angående tjänsten som "GD806 Eldledningsbefäl". Här diskuteras allmänt om tjänsten som Eldledningsbefäl, oavsett regemente och förbandstillhörighet.

Specifika förbands- och regementesrelaterade frågor diskuteras i respektive förbandstråd.

/simon, BlåGul.

ordning och reda!

då fortsätter jag med en klassisk fråga till er som haft tjänsten, eller likn tjänst i e-grupp, hur fysiskt krävande skulle ni säga att det är?

har sett en "muckfilm" från P4 tror jag och det verkade vara lökigt där..

Att e-grp skulle ligga bak med staben vore idiotiskt då skulle staben själva kunna leda om de nu såg något. Ofta framträder e-grp med främsta plutonen eller i det flesta fall helt självständigt för att lösa tilldelade uppgifter. Fysiskt krävande är tjänsten om du är på lätt e-grp dvs går till fots. Man har lk100, radio och eoi som väger mycket med batterier och tillbehör. Man sover i puppan eller kerontält och är ute mycket i fält. Om tjänsten skall försöka jämföras med någon annan skulle jag säga att spaningspluton kommer närmast. Om du är på epbv90 kommer du för det mesta åka vagn men även gå till fots och upprätta en gammal hederlig o-plats utan vagn. Tjänsten är då inte lika fysiskt krävande men väldigt psykiskt. Den enda beväpning man har är en ksp m/39 så att vara längst fram är läskigt (man håller nu på att ge alla epbv90 40mm akan men som vanligt i fm tar det tid). Man har minst 2talnät att passa samt dart och man gör i princip upp själv om hur och när man framrycker och arbetar väldigt självständigt och sällan i pluton. På nätterna skall man rita oleat och göra eldplan till ordergivningen nästa morgon samt att e-grp ofta sitter radiopost på nätterna då de är bäst på detta på kompaniet. Hoppas du fick mer kött på benen och undrar du nått mer så fråga bara.

Att e-grp skulle ligga bak med staben vore idiotiskt då skulle staben själva kunna leda om de nu såg något. Ofta framträder e-grp med främsta plutonen eller i det flesta fall helt självständigt för att lösa tilldelade uppgifter. Fysiskt krävande är tjänsten om du är på lätt e-grp dvs går till fots. Man har lk100, radio och eoi som väger mycket med batterier och tillbehör. Man sover i puppan eller kerontält och är ute mycket i fält. Om tjänsten skall försöka jämföras med någon annan skulle jag säga att spaningspluton kommer närmast. Om du är på epbv90 kommer du för det mesta åka vagn men även gå till fots och upprätta en gammal hederlig o-plats utan vagn. Tjänsten är då inte lika fysiskt krävande men väldigt psykiskt. Den enda beväpning man har är en ksp m/39 så att vara längst fram är läskigt (man håller nu på att ge alla epbv90 40mm akan men som vanligt i fm tar det tid). Man har minst 2talnät att passa samt dart och man gör i princip upp själv om hur och när man framrycker och arbetar väldigt självständigt och sällan i pluton. På nätterna skall man rita oleat och göra eldplan till ordergivningen nästa morgon samt att e-grp ofta sitter radiopost på nätterna då de är bäst på detta på kompaniet. Hoppas du fick mer kött på benen och undrar du nått mer så fråga bara.

Mycket bra info! Eldledning låter riktigt intressant. lätt e-grupp låter grymt, får kolla upp om det finns även på livgardet. Annars är det inte så dumt att vara i Mek. och få prova på lite av varje.

"Lätt e-grp" finns väl enbart på skyttekomp på Mekbat? Och att den skulle framrycka alltför långt framför eget kompani med Lk100 hela köret synar jag.. e-grupperna inom bataljonen är knutna till kompanierna och håller samma stridstempo som dem...

Därimot E-plutonen på ArtReg.. det stämmer mer in på vad du sa..

men sist jag hörde nått där var iaf 2 av 4 grupper mekaniserade

Sen skulle jag inte jmf E-plutonen på Artreg eller E-grp på mekbat med spaningsplutonerna på P7/P4 eller I19 då man använder e-grupperna och spaningsplutonerna på helt olika sätt.. Spaning åker 9040.. nåja inte på I19 i år men det har med befälsläget att göra..

Edited by Larsleo

"Lätt e-grp" finns väl enbart på skyttekomp på Mekbat? Och att den skulle framrycka alltför långt framför eget kompani med Lk100 hela köret synar jag.. e-grupperna inom bataljonen är knutna till kompanierna och håller samma stridstempo som dem...

Därimot E-plutonen på ArtReg.. det stämmer mer in på vad du sa..

men sist jag hörde nått där var iaf 2 av 4 grupper mekaniserade

Sen skulle jag inte jmf E-plutonen på Artreg eller E-grp på mekbat med spaningsplutonerna på P7/P4 eller I19 då man använder e-grupperna och spaningsplutonerna på helt olika sätt.. Spaning åker 9040.. nåja inte på I19 i år men det har med befälsläget att göra..

Hängde inte med på allt här riktigt..

Du menar att Lätt egrupp är e-grupp är på t.ex. 6. komp och Livkomp? Att dessa inte åker vagn eller?

Av alla svar att dömma låter det som om jag borde be om förflyttelse till A9, är mer den sorts tjänst jag är ute efter.

Självklart andvänds e-grupp och spaning på olika sätt, spaning är ju desto tyngre beväpnade för att nämna något. Någon annan primär skillnad?

Har läst i papper att GD806 ska behärska spaning likväl som Spaning ska behärska eldledning.

e-grupperna på 6-komp torde ha vagn som förstahandsalt. Dock d¨å 6.komp strider mkt till fots så lär e-gruppen få springa med fötterna mkt dem med. Dock så lär dom inte ha Lk100 och hela hela kittet. Det kan jag dock inte svara 100% på då jag inte är Gardist

Skillnad mellan spaning och E-plut... oj oj.. först så ska du veta att det skiljer sig mellan mekförbanden

nåja för att jämnföra med grannarna I19 då:

- Annan uttagning från pliktverkets sida(såvida det inte ändrats i år)

- Andra fyskrav

- Mitt år så var E-plutonens förmåga till rörlig spaning minst sagt bristfällig

- E-plutonen har 2 st epbv90 samt 2 st bv-burna grp(hade det förra utbår iaf) medan spaning åkte 9040

- Spaning ska kunna lösa en stridsuppgifter vilket inte E-plut är dimensionerad för

- Sen är det en jädra skillnad på att kunna leda in IE och ha det som huvudupg..

Edited by Larsleo

Eftersom mitt senaste inlägg skapade diskussion skall jag precisera mig. På en mekbat. är e-grp knuten till kompanierna och använder epbv 90. Således rör man sig inte alltför långt ifrån komp men vi var väldigt ofta i täten eller nån kilometer framför komp, eller hade o-plats "vid sidan av" kompaniets anf. Dock kräver tjänsten ibland att man går till fots och upprättar o-plats men man medför den mtrl man behöver i stridssäck motsv. På A9 utbildas både e-grp med vagn och lätt e-grp som får ut lk100 och inledningsvis åker med fordon för att därefter innästla till fots. Dessa är även artilleriets spaningsresurs. Vill på intet sett likställa spaningsgrupper med lätt e-grp eftersom de har helt skillda uppgifter, krav och arbetssätt. Det jag menade (och skrev?) är att för att en ej insatt person försöka förklara tiden i fält, packning och uppträdande (dolt) mm så ligger spaningsgrp närmast lätt e-grp. Jag baserar detta på tjänst vid epbv90 på mekbat. och min officers utbildning mot lätt e-grp på A9. Vad gäller jämförelsen spaning och e-grp samt hur det funkar på andra förband kan jag mycket väl ha fel och hoppas att ni som vet mer rättar mig så att de som läser tråden inte blir "lurade" av mig.

Eftersom mitt senaste inlägg skapade diskussion skall jag precisera mig. På en mekbat. är e-grp knuten till kompanierna och använder epbv 90. Således rör man sig inte alltför långt ifrån komp men vi var väldigt ofta i täten eller nån kilometer framför komp, eller hade o-plats "vid sidan av" kompaniets anf. Dock kräver tjänsten ibland att man går till fots och upprättar o-plats men man medför den mtrl man behöver i stridssäck motsv. På A9 utbildas både e-grp med vagn och lätt e-grp som får ut lk100 och inledningsvis åker med fordon för att därefter innästla till fots. Dessa är även artilleriets spaningsresurs. Vill på intet sett likställa spaningsgrupper med lätt e-grp eftersom de har helt skillda uppgifter, krav och arbetssätt. Det jag menade (och skrev?) är att för att en ej insatt person försöka förklara tiden i fält, packning och uppträdande (dolt) mm så ligger spaningsgrp närmast lätt e-grp. Jag baserar detta på tjänst vid epbv90 på mekbat. och min officers utbildning mot lätt e-grp på A9. Vad gäller jämförelsen spaning och e-grp samt hur det funkar på andra förband kan jag mycket väl ha fel och hoppas att ni som vet mer rättar mig så att de som läser tråden inte blir "lurade" av mig.

Jag tolkade ditt förra svar i stil med detta, men tack ändå för ytterligare förklaring

Anledningen till att E-plutons två bv-burna grupper på A9 förra året "härmade" spaningsgrupper var för att dess medlemmar skulle vara godkända som spaningsoldater och därmed vara rekryterbara till MOT-teamen på FS14.

• 5 months later...

Ok för att fortsätta på den lärorika tråd som detta forum (oftast) håller tänkte jag fylla på med lite info här osm jag fick på Gardesbataljons infodagar på LG nu i helgen.

Detta inlägg ska klargöra lite om egrupps tjänst på just LG eftersom vi klargjort i denna tråden att det skiljer sig mycket på befattningen beroende på var man gör sin värnplikt/vilket förband man tillhör.

På LG är eldledning uppdelat på två styrkor. Den ena styrkan sitter bak hos staben/pjäsplats och räknar ut "fallvinklar" osv. för projektiler. De bearbetar alltså den information som skickas bakåt från den "främre" egruppen.

Har jag förstått det rätt är det KO befattningar som är tänkta som stabsdelen och GD befattningar som utgör den "främre" egruppen. Dock ska de säkerligen ha snarlik kompetens vad gäller alla tjänstens moment.

Eftersom jag är uttagen till GD806 och är mest intresserad av det vi kallar "främre" e-grupp så är det det jag frågade mest om och därför skriver lite mer om nu.

I gruppen ingår 3-4 soldater som åker i vagn och sedan om nödvändigt framrycker till fots. Under framryckning till fots bär en soldat på LK100 innehållande bl.a radio och utrustning för att upprätta o-plats. De andra två bär utöver sin egen packning tillsammans på EOS:en (den heter så va?) som är det instrument man använder för lätt eldledning, eller underlättar det iallafall. Ibland kunde man gräva ner den utrustning man inte behövde och framrycka ytterligare sa de nått om också. Inför nästa utbildningsår (2009) var det också på tal att e.grupp skulle få granatkastare på sina AK5 och en ksp, huruvida det kommer bli så återstår ju att se.. :Malaj:

Om tjänstens "hårdhet" som vi så oftar tjatar om sa de att den är psykistk krävande framförallt för stab/pjäsgruppen som under stressande förhållande måste hålla reda på mycket information samtidigt och göra korrekta beräkningar/bedömningar utifrån denna situation.. och snabbt ska det gå. För främre gruppen är det också psykiskt krävande men också fysiskt krävande på en annan nivå eftersom man ibland bär på mer också vidare.

En annan god nyhet är att Gardesbataljon kommer utbilda en grktropp 2009 så vi får ju eld att leda också för en gångs skull! :clap:

Här kommer några bilder också

n513792935_746375_9925.jpg

den är fin den där PBV302

n513792935_746376_323.jpg

o-plats

n513792935_746377_649.jpg

det är detta som kallas ryggsäck va?

n513792935_746378_1047.jpg

kollar man med höger öga får man upp ett "sikte" med avstånd osv för riktning av eld. med vänster öga ser man genom en termisk kamera

ja mer info får jag väl komma med nästa år när jag faktiskt ryckt in. detta är iallafall vad jag lyckades lära under infohelgen

ha det