Mr.Grenade Meatball Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 (edited) Undrar om man får köpa egna hjälmar, så länge att dom inte skiljer för mycket på standard hjälmarna. Med tanke på att M/37 hjälmen är egentligen en inte så bra skyddshjälm (ful och gammaldags) så funderade jag på att köpa en Amerikanskt version av våran M/90 hjälm. Med hjälmdoket på så kommer ingen att märka någon skillnad. Constructed of KEVLAR composite materials http://www.military-quotes.com/headgear/helmets.htm Edited March 20, 2008 by Mr.Grenade Meatball Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Gör inte det, du har ingen aning om skicket och skydds kvalliten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Grenade Meatball Posted March 20, 2008 Author Report Share Posted March 20, 2008 (edited) Jag bytte ut länken till en där man kan få tag i hjälmar som används av US soldaterna som är i Iraq just nu. Ser inte varför våra hjälmar skulle vara bättre än deras. Edited March 20, 2008 by Mr.Grenade Meatball 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Jag misstänker att rätt många förbandschefer skulle bli rätt upprörda om du kommer med en egeninköpt hjälm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Grenade Meatball Posted March 20, 2008 Author Report Share Posted March 20, 2008 Jag misstänker att rätt många förbandschefer skulle bli rätt upprörda om du kommer med en egeninköpt hjälm. Dom kommer nog inte märka något när man väl har hjälmdoket på 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Allvarligt talat, delas stålhjälmen fortfarande ut? Jag gick med i HV 1997, och fick vid grundkursen ut m/59 uniformen, men m/90 hjälmen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Allvarligt talat, delas stålhjälmen fortfarande ut? Jag gick med i HV 1997, och fick vid grundkursen ut m/59 uniformen, men m/90 hjälmen! Ja, det gör den. Har för mig att när Tidningen Hemvärnet pratade om saken med någon på HKV för något år sedan eller två så var reaktionen snarlik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Allvarligt talat, delas stålhjälmen fortfarande ut? Pga av brister på Hjälm90 med inredning 02(?) så delas stålhjämen nu åter ut till Hemvärnsförband. Detta enligt uppgift från FMLOG. Vet inte om detta gäller alla utbildningsgrupper eller enbart LGG. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Allvarligt talat, delas stålhjälmen fortfarande ut? Pga av brister på Hjälm90 med inredning 02(?) så delas stålhjämen nu åter ut till Hemvärnsförband. Detta enligt uppgift från FMLOG. Vet inte om detta gäller alla utbildningsgrupper eller enbart LGG. /D Upplands- och västmanlandsgruppen delar snällt ut hjälmar med nya inredningen. Dels till nya soldater, och dels till de som har den gamla 90-hjälmen. Detta var så sent som för tre veckor sedan iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvm Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 De soldater som jag har haft på de 2 senaste grundutbildningarna hoss LGG har alla fått hjälm m90 med ny inredning. Låter otroligt att den gamla delas ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Mig veterligen så finns inga hjälmar med den "gamla" inredningen kvar. Mig veterligen så är det också så att det visst fanns 90 hjälmar till alla i HV tills det tydligen blev en akut brist på hjälmar då NBG skulle ha dom. (precis som med västar uniformer, spadar, ryggsäckar and so on) Har du varit och försökt få hjälmen bytt? Jag personligen skulle avråda från att skaffa en egen hjälm som när du väl får ut en riktigt hjälm inte kommer duga till något annat än att ha i bokhyllan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Så blir det när man säger åt FMlog att bränna utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Så blir det när man säger åt FMlog att bränna utrustning. Nu har man väl knappast bränt några hjälmar. Har man så gjort så har det väl varit hjälmar som haft sprickor och liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Kan man bränna sprittnya stridsvästar så kan man nog bränna hjälmar också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Kan man bränna sprittnya stridsvästar så kan man nog bränna hjälmar också. Lite från ämnestråden, men berätta mera. Har detta verkligen inträffat? Så det inte är en skröna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 @ Berg kan ju va läge för lite FAKTA ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Kan man bränna sprittnya stridsvästar så kan man nog bränna hjälmar också. Stridsvästar har kasserats, ja, Men dom var verkligen _inte_ i nyskick. Iallafall inte dom vi kasserade ute på P4/kvarn. /Frantic som har jobbat på förråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Mig veterligen så finns inga hjälmar med den "gamla" inredningen kvar. Mig veterligen så är det också så att det visst fanns 90 hjälmar till alla i HV tills det tydligen blev en akut brist på hjälmar då NBG skulle ha dom. (precis som med västar uniformer, spadar, ryggsäckar and so on) Har du varit och försökt få hjälmen bytt? Jag personligen skulle avråda från att skaffa en egen hjälm som när du väl får ut en riktigt hjälm inte kommer duga till något annat än att ha i bokhyllan. Min pluton på marinbasen fick ut hjälm 90 med gamla inredningen. skulle tro att fler på marinbasen har fått ut samma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Kan man bränna sprittnya stridsvästar så kan man nog bränna hjälmar också. När? Var? Hur? Varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Kan man bränna sprittnya stridsvästar så kan man nog bränna hjälmar också. När? Var? Hur? Varför? Enl den info jag har fått så hade den första sändningen av stridsvästarna dåliga sömmar, så när förrådet skulle tvätta och iordningställa SV2K inför nästa årskull, så släppte den i sömmarna. Därför kasserades vissa SV2K. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Grenade Meatball Posted March 20, 2008 Author Report Share Posted March 20, 2008 (edited) Mig veterligen så finns inga hjälmar med den "gamla" inredningen kvar. Mig veterligen så är det också så att det visst fanns 90 hjälmar till alla i HV tills det tydligen blev en akut brist på hjälmar då NBG skulle ha dom. (precis som med västar uniformer, spadar, ryggsäckar and so on) Har du varit och försökt få hjälmen bytt? Jag personligen skulle avråda från att skaffa en egen hjälm som när du väl får ut en riktigt hjälm inte kommer duga till något annat än att ha i bokhyllan. Hmm ja ok ra. Vi får se om jag får ut en ordentlig hjälm innan jag skaffar det på egen hand. Edited March 20, 2008 by Mr.Grenade Meatball Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Stämmer bra såvitt jag kan utröna. Kan inte hitta ett enda fall av destruktion på nya SV2K i beställningsfloran på FMLOG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkl Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 i köping på soptippen så bränner man dagligen splitter ny utrustning som kommer från Resmat/Fmlog i Arboga. Det räcker att det är ett fel på en byxa så bränner man hela partiet detta är ett exempel. Jag har en kompis som har eget företag som kastar företagets skräp på företags tippen där FM kastar sitt skräp och det finns massor med västar ryggor och annat som är helt ok. Jag har själv var med och fixat sprillans patient täcken byxor/jackor M90 jag har C-medel uniform 90 som ja ser verkar helt ny. Så nog kasseras det skaker allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oak Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Jag har själv var med och fixat sprillans patient täcken byxor/jackor M90 jag har C-medel uniform 90 som ja ser verkar helt ny.Så nog kasseras det skaker allt. Detta kan bero på att m90c (om det är ok att jag kallar den så) ligger vacumförpackad i en alu.påse.När den förpackningen bryts så är den "skarp " 24h sen blir den en övningsställ.Det kan ju vara så att det finns ett överskott på sådana därför så brände man dom Detta är mina fem öre i denna fråga /oak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 I USA har man gatt ifran PASGT hjamlar till forman for MICH... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 21, 2008 Report Share Posted March 21, 2008 Det är ju ingen hemlighet att försvaret kasserar/slänger saker hej vilt med den takt som regeringen vill ha besparingar genomförda så hinner inte försvaret sitta ner och avgöra om dom ska spara den eller dom prylarna, är ju inte så sällan heller som man ser ny matriell till salu på diverse överskott och butiker även om det kan vara brist på den prylen i försvaret Och att saker är slut bara för att NBG ska ha är ju enligt mig bara rent mögsnack, stämmer inte alls å andra sidan så tror jag mera på att FMLog är det som sätter käppar i hjulet dom sitter på en del matriel och ivll inte lämna ifrån sig den Ex: när vi i höstas skulle försöka få tag på en ny verktygslåda(27 Kg) till gruppen i NBG så var det tydligen nog svårt det fanns inte och nej det var så jobbigt, var man sedan lite flitig och sökte på lådans M-nummer i databasen så fann man ju där att hör och häpna, jo då det finns 11 000 sådana lådor runt omkring i vårt land, men det var svårt nog att fixa fram 1 till oss. Väldigt Off Topic men det är ett himla tjat om utrustning hit och dit, gilla läget eller låt bli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted March 21, 2008 Report Share Posted March 21, 2008 Väldigt Off Topic men det är ett himla tjat om utrustning hit och dit, gilla läget eller låt bli Jag tycker att uttrycket gilla läget är bra i militär verksamhet eftersom man kan råka ut för omständigheter man inte kan påverka. Däremot så är jag väldigt emot att uttrycket används för att täcka någon annans lättja eller oförmåga att lösa huvuduppgift. Varför skall man vara nöjd med andra (eller tredje) klassens utrustning bara för att vi har en logistikfunktion som inte i fredstid klarar av att förse oss med mtrl som står på listorna? Med hvs upg idag skulle det säkert gå att nå någorlunda resultat med vadmalskäder och m/96..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted March 21, 2008 Report Share Posted March 21, 2008 En del rätt osanna kommentarer på sista tiden, fast jag förstår varför myterna uppstår. 1. FMLOG tjänar ingenting på att "sitta" på utursutning, snarare så är det en del av funktionen (och därmed kostnadstäckande) att faktiskt skicka ut saker till förband. Om man inte är villig att beställa saker korrekt, eller att ta kostanden för att få ut dom, då kan det bli problem. 2. Likaledes så är det så att om man inte i en sambeställning (HVs Comtacs exempelvis) specificerar förbandstyp klart, ja, då levereras allt från tillverkare enligt tidigare given order, vilket ställer till problem när de ska levereras till en specifik personalkategori, speciellt om man inte klargjort detta innan. 3. Saker kasseras/förstörs/säljs när a) de utgår ur organisationen b) de existerar i överdrivet stor mängd jämfört med behovssättning c) de slutförbrukats (gäller mest persedlar, men även SV2K enligt ovan Avseende den 27kgs verktygslåda som nämnts så är jag osäker på om att jag sett ngn verktygslåda som det finns 11 000 av i LIFT. Däremot, om man hittat att det funnits i LIFT så kan det vara så att den utgått, men ännu inte destruerats. Då ligger den kvar i LIFT, men är fysiskt omöjlig att leverera. Tyvärr blev det så att man när man upprättat NBG upptäckte att det fanns en massa gammal utrustning som vore bra att ha, som hade utgått. Det var inte helt lätt att skaka fram en del av den utrustningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted March 22, 2008 Report Share Posted March 22, 2008 Min pluton på marinbasen fick ut hjälm 90 med gamla inredningen. skulle tro att fler på marinbasen har fått ut samma. Vi som ryckte in i oktober förra året fick ut krukan med nya inredningen, men det verkade vara brist redan då, eftersom 4e pluton fick den gamla inredningen... Så det verkar inte finnas jättemånga nere i pottis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted March 22, 2008 Report Share Posted March 22, 2008 Jag tycker det var ett j**la tjatande om TSF/FMLog blahablaha som eldar och kastar åt alla håll. Det hör inte hit. Oavsett skäl så var nog trådskaparens idé någonting av det dummaste jag läst på forumet på väldigt länge. Ska vi passa på att återgå till hjälmfrågan och hur den ska "lösas" (om det är ett problem på riktigt). Annars skiter vi i den här tråden, så hamnar den i soptunnan. Snart. /BG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts