Jump to content

Kraftiga nedskärningar i antalet värnpliktiga

Recommended Posts

Jag var på en kompaninämnd idag och där visade kompanichefen upp en skrivelse från HKV där man hade angivit hur många värnpliktiga de marina förbanden skulle ha 2009-2011. Det såg ut ungefär så här:

• Förband 2008 2009-2011
  • 1. ubflj 102 60
  • 3. sjöstriflj 127 20
  • 4. sjöstriflj 140 27
  • Amf 1 603 703
  • Marinbasen Inga siffror, men nedskärningar. Ekipagets värnpliktiga skulle försvinna på sikt, liksom Sjöcentralernas.

Det är lite lustigt att Amf1 får 100 extra vpl, ca 17% ökning, medan de övriga förbandens vplantal skärs ned med 40%-80%.

Ska också tillägga att förbanden hade gått i respektive tak när de sett det här och antalet höjts lite för de flesta.

Vad är det som är på G? Kan man tänka sig att man kommer anställa desto fler istället?

Vad är det som är på G? Kan man tänka sig att man kommer anställa desto fler istället?

Vad som är på G är konsekvenserna av det som ÖB har talat om ganska länge nu. Nämligen att det finns en obalans mellan uppgifter och resurser. I princip alla förband kommer att gå på sparlåga vpl-mässigt de kommande åren för att FM ska kunna klara av det nödvändigaste, nationella och internationella insatser.

Siffror på 60-80%-iga nedskärningar i värnpliktskullarna återfinns hos i princip samtliga arméförband. Lv6, Ing2, och A9 drabbas hårdast. Undantag finnes (ex: P7 + ~17%)

Nämnas skall att detta är ett förslag som cirkulerat på förbanden och enligt muntliga källor har förslaget redan stött på grovt motstånd. Kanske blir det inte riktigt så blodigt som jag beskrivit ovan, men en sak är säker, kullarna kommer knappast bli större.

Från diverse genomgångar ges att inriktningen är att man ska anställa sjömän i en ökad utsträckning, men exakta detaljer hur och till vilka befattningar har det kommit mycket lite information om samt hur detta förhåller sig till eventuella neddragningar kring verksamheten. Det som är intressant är att man minskar rekryteringsbasen (vpl) för ett utökat antal personalkategorier (anställda sjömän, beredskapssjömän, SO, TA/OP). Det kommer i alla fall på kort sikt kunna innbära en del rekryteringsproblem som jag ser det, men det är väl här dom tänkt sig att den nya AspU ska vara "den magiska kulan" som löser alla världsproblem. Själv är jag smått skeptisk (eller "icke utan förbehåll något avvaktande positiv") till att det kommer bli smooth sailing den närmaste tiden som en del befattningshavare framförallt med genomgånget Chefsprogram vill göra gällande.

På längre sikt ser jag dock större möjligheter att saker och ting kan nå en önskvärd balans och att systemet blir självbärande. Om man låter bli att peta runt i nya systemet med nåt som blir nya-nya systemet om en handfull år det vill säga ... :)

...

Det är lite lustigt att Amf1 får 100 extra vpl, ca 17% ökning, medan de övriga förbandens vplantal skärs ned med 40%-80%.

...

Finns ju olika anledningar till varför just amf1 "måste" utbilda många värnpliktiga:

- Som tidigare nämnts måste högvakten bestridas

- Ett antal kompanier till måste utbildas för att Amfbat 2010 ska bli fulltalig

- Sist men absolut inte minst så kommer en del av NBG 2011 vara amfibisk vilket säkerligen påverkat till Amfs fördel.

Guest Sköldberg
Någon som har en susning om hur det ser ut på flygvapnet och F17 i synnerhet?

Enligt plan har F21 sitt nästa vpl-inryck 2010. F17 kan ha inryck 2009, men då är det förmodligen skjutet från januari till juli.

F17 har meddelat att ha inryck på sommaren 2009 istället för januari som var den ursprungliga planeringen, anledningen till ändringen är enligt dem att man vill matcha bättre med internationell verksamhet och då antar jag att det är NBG 2011 man syftar på i synnerhet.

Finns ju olika anledningar till varför just amf1 "måste" utbilda många värnpliktiga:

- Som tidigare nämnts måste högvakten bestridas

- Sist men absolut inte minst så kommer en del av NBG 2011 vara amfibisk vilket säkerligen påverkat till Amfs fördel.

Ett högvaktskompani, varav ett ska sättas upp på Amf 1, är runt 200 vpl. Så i praktiken dras Amf 1s vplutbildning faktiskt ner med 100 vpl nästa år. När ekonomin styr så är nog uppfyllnaden av amfbat 2010 inte prioriterad, hur än ledningen på Amf 1 försöker presentera detta.

För övrigt så ska Amf 1 ha slagits ganska hårt för att inte behöva dra igång högvaktskompaniet redan i januari 2009, så de har förmodligen inte ett optimalt befälsläge om man säger så. Bara att beklaga de som måste få detta att gå runt.

Edited by dieseltrollet

Inte ett orimligt skäl, men ganska osannolikt, då detta är ett faktum som gäller många typbataljoner inom Armén just nu.

Att just Afm1 skulle få genomslag i att direktanpassa GU-bat:ens org. till InsatsBat:ens org., före andra förband med samma bekymmer ser jag som föga troligt. Just Högvaktsdelen känns då som mera rimligt. Högvakten är ju ändå prioriterad vht. när allt kommer omkring... :rolleyes:

Inte ett orimligt skäl, men ganska osannolikt, då detta är ett faktum som gäller många typbataljoner inom Armén just nu.

Att just Afm1 skulle få genomslag i att direktanpassa GU-bat:ens org. till InsatsBat:ens org., före andra förband med samma bekymmer ser jag som föga troligt. Just Högvaktsdelen känns då som mera rimligt. Högvakten är ju ändå prioriterad vht. när allt kommer omkring... :rolleyes:

Därav mitt måste inom citationstecken, det är ju säkerligen ett argument som läggs fram, men knappast det tyngsta.