Jump to content

Identifiering av kinesiska (?) flygplan

Rune Frunkh

Recommended Posts

Vad är det för flygplan som står "parkerade" här, 40°27'31.03"N; 93°18'47.39"E (v.v. kolla i Google Earth)? Jag har kollat igenom min flygplanigenkänningslitteratur (bl.a. Jane's Aircraft Recognition Guide) och det närmaste jag har kommit är MIG 17.

Vad säger expertisen, stämmer det?

om man zoomar ut lite och kollar åt öster så ligger det någon typ av flygfält eller liknande där.

finns även en del andra underliga formationer i området.

min gissning är att det är nån form av skarpskjutfält för flyg eller liknande.

Precis, någon form av testanläggning måste det vara. Området verkar vara omringat av berg och ligger väldigt ödsligt, förutom de där två långa byggnaderna i närheten då.

Får en känsla av att något ska brisera i mitten så man kan mäta antingen effekten eller pricksäkerheten i förhållande till cirkeln, eller till skadorna på alla lådor eller byggnader eller vad det kan vara.

I alla fall ett av planen tycker jag liknar gamla Mig-15/17.

Men var är det för konstig ring de står i? Det ser ju inte riktigt klokt ut!

Jo, MIG17 var det som låg närmast till hands, men jag tyckte måtten på flygplanet i bilden avvek lite för mycket från de data som Jane's gav.

Leta runt i området och ni skall finna! Det finns massor med mystiska "företeelser" här. Området används sannolikt som testanläggning för kinesiska missiler. (Områdena med streck används troligtvis för mätning/kalibrering av missilernas navigaringssystem; rakt västerut från "strecken" finns två N-S byggnader. På senare satellitbilder har den östra byggnaden tydliga märken av missilbeskjutning - det finns mycket att upptäcka!)

Jo, ser onekligen ut som en Jianji J-6 (dvs kinesisk MiG-19). Finns fortfarande kvar innom PLAF i ganska stora antal. Många lär dock ha konverterats till radiostyrda "drones" för att användas som tunga attackrobbotar. (Kanske hade varit ngt för våra A-32:or.. :rolleyes: )

..... för att användas som tunga attackrobbotar. (Kanske hade varit ngt för våra A-32:or.. :rolleyes: )

Ban+Nuke....Ban+Nuke......hur svårt skall det vara att finna den knappen nu helt plötsligt?

B-)