Jump to content

Hur vänds en BlåGul fordonsskylt?


larsa

Recommended Posts

Hur ska en blå/gul fordonsskylt som stridsdomare och övningsledning har vara vänd?

Gul eller bå uppåt?

Jag har letat efter bilder på fordon med sån skylt men inte hittat nåt. Fastnar inte stridsdomare på bild?

Link to comment
Share on other sites

Hur ska en blå/gul fordonsskylt som stridsdomare och övningsledning har vara vänd?

Gul eller bå uppåt?

Jag har letat efter bilder på fordon med sån skylt men inte hittat nåt. Fastnar inte stridsdomare på bild?

Gul uppåt om fordonet på den bild jag kikade på är rätt skyltat.

Link to comment
Share on other sites

Hur ska en blå/gul fordonsskylt som stridsdomare och övningsledning har vara vänd?
Den ska vara horisontal. I övrigt framgår budskapet med all tydlighet oavsett vilken färg som är uppåt.

 

 

men om man har den blåa uppåt då åkrer man runt med ukrainas flagga om jag inte minns fel

Link to comment
Share on other sites

Hur ska en blå/gul fordonsskylt som stridsdomare och övningsledning har vara vänd?
Den ska vara horisontal. I övrigt framgår budskapet med all tydlighet oavsett vilken färg som är uppåt.

 

Det ska vara gult över blått, inte tvärtom.

För övrigt bör stridsdommare vändas vertikalt, annars somnar de.

Link to comment
Share on other sites

På ett nu saligt avsomnat Skåneregemente

 

hävdades av vissa blågula principen att i

 

Skåne gäller självklart himmel över sädesfälten alltså blått över gult ...

Det sistnämnda gäller flaggning med vimpel, inte utmärkning av blågul personal.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Det är detta Krook hänvisar till:

Upp och ned på flaggan eller vimpeln

Den svenska och finska vimpeln består ju av två olika färgfält. Dessa vimplar skall hissas så att den blå färgen kommer uppåt.

 

Källa: "Flaggan och Fanan" Utgiven av Stiftelsen Sveriges Nationaldag och Svenska Flaggans Dag

 

Och så här säger uniformsreglementet:

11. Personal som tjänstgör som ledningspersonal, förbandsinstruktör m fl

vid Försvarsmaktens övningar bär blått och gult band i mössan och/

eller blå och gul armbindel på vänster överarm (gult fält uppåt).

12. Personal som tjänstgör som ledningsbiträden, markörer m fl vid Försvarsmaktens

övningar bär gult band i mössan och/eller gul armbindel

på vänster överarm.

 

Eftersom vi tänker rationellt så sätter vi automatiskt skylten på bilen enl. ovanstående regler. Ingen vill väl vara avvikande...hehe....vi är ju människor och tar det säkra före det osäkra. Är gult uppåt på mössan rätt, måste det vare det på bilen också. Så tänker väl de flesta vågar jag påstå.

Finns alltså ingen koppling mellan flaggregler och FM markeringar för instruktörer m.m. (vilket även jag trodde från början)

 

Passar på att inflika att det redan finns regler(gul markering) för att undvika omhändertagande av civila svampplockare med de konsekvenser det innebär appropå tråden som handlar om det.

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...