Axial Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Jag söker ett CAD- eller ritprogram. Helst som freeware eller billigt shareware eller i tredje hand ett billigt COTS-program. (Och bara för tydlighetens skull så tycker jag vi hoppar över såna där byta-filmjölk-lösningar, såvida inte torrenten pekar mot ett freeware) Jag har googlat runt lite men antingen finns det inte så många alternativ eller så är min google-fu svag. Det känns lite onödigt att springa iväg och köpa hela jämrans AutoCad för att sitta hemma och skissa lite på några idéer som jag har men å andra sidan är MSPaint lite väl rudimentärt. Jag ska ha programmet till att rita upp lite layouter över hur man bäst kan disponera utrymmet på jobbet (godsterminal) så det vore ju bra om det gick att först rita upp hela byggnaden och sedan zooma in delar av ritningen och arbeta med olika delar av ytan i detalj. Jag utgår ifrån att alla ritprogram av idag klarar av att hantera flera olika layers. Om det dessutom finns ett program som kan hantera små färgglada pilar som åker omkring eller åtminstone genom olika tjocka linjer kunna visa trafikbelastningen för truckarna i olika riktningar så blir jag jätteglad. Det ska dessutom gärna vara relativt användarvänligt för det var snart 15 år sedan som jag använde AutoCad senast. Det funkar alldeles utmärkt med nån gratis light-verision av köpeprogram. Eftersom det här är nåt jag tänkt göra helt frivilligt på min fritid så funkar det inte att be chefen köpa in nåt dyrt och fräsigt. Vad säger ni? Finns denna tulipanaros? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Kanske finns det något på denna sida? http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Free...design_software /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted March 19, 2008 Report Share Posted March 19, 2008 QCad är det enda som jag har provat. Ganska rudimentärt, men enkelt att använda. För oss som en gång i världen lärde oss att göra ritningar med papper, penna och linjal så duger det bra. Edit: Ja, det uttalas 'kukad'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted March 19, 2008 Report Share Posted March 19, 2008 Behöver du inte funktionen att beräkna area eller få måttriktighet, utan du i huvudsak skall åskådliggöra en lösning, så använder många ett ritprogram som kan ta in pdf- eller bildfiler. Även professionella arkitekter brukar göra dylikt i Illustrator eller motsvarande genom att exportera från ett cadprogram. Finns relationshandlingarna för byggnaden i cad-format eller är det papper/pdf? Jag använder en gratismodul som heter DWG true viewer, men med den kan man nog bara titta på och skriva ut .dwg. I alla fall är det vad jag har använt den till. Sedan har väl de flesta cadsystem möjlighet till gratis eller billiga 30-dagars trials? Autocad har det för sina lightvarianter tror jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted March 19, 2008 Author Report Share Posted March 19, 2008 Tack för tipsen! Det ser ut att bli en rätt introvert påskhelg QCad är det enda som jag har provat. Ganska rudimentärt, men enkelt att använda.För oss som en gång i världen lärde oss att göra ritningar med papper, penna och linjal så duger det bra. Edit: Ja, det uttalas 'kukad'... Been there, done that, got a bucklig suddmall and a passare med kassa gängor to prove it Jag övervägde att rita för hand men dels blir det rätt oflexibelt om man vill testa olika alternativ och dels blir det jobbigt att jobba i olika layers och dels har jag nog glömt bort så många ritregler att det bara skulle bli pinsamt. Dessutom blir det himla mycket ritande när man vill detaljpresentera delar av bunk...terminalen. Icke att förglömma att det inte blir riktigt bra att scanna handritningar för att kunna köra pres. i datorn. @EO4: Det övergripande syftet är att presentera en lösning men det bör finnas en viss måttriktigthet med i spelet för att kunna vara säker på att t ex truckar kan köra där jag vill efter omflyttningarna. Dessutom kan skalenlighet ha sina poänger när byggnaden är typ 200 meter lång och en EUR-pall är 1,20 * 0,80 meter. De ursprungliga ritningarna för hela baletten finns bara i pappersformat. Men det blir ändå en del manuell mätning av olika avstånd och mått så det gör inte så mycket att jag måste rita in i programmet för hand istället för att exportera från pdf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted March 19, 2008 Report Share Posted March 19, 2008 Tack för tipsen! Det ser ut att bli en rätt introvert påskhelg @EO4: Det övergripande syftet är att presentera en lösning men det bör finnas en viss måttriktigthet med i spelet för att kunna vara säker på att t ex truckar kan köra där jag vill efter omflyttningarna. Dessutom kan skalenlighet ha sina poänger när byggnaden är typ 200 meter lång och en EUR-pall är 1,20 * 0,80 meter. De ursprungliga ritningarna för hela baletten finns bara i pappersformat. Men det blir ändå en del manuell mätning av olika avstånd och mått så det gör inte så mycket att jag måste rita in i programmet för hand istället för att exportera från pdf. Ett enkelt 3D gratis-program är Google SketchUp , det blir snygga resultat med lite arbete. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.