Fk Bodin Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Ja, jag har säkert startart den 67 tråden på sama ämne, men sällan så svarar folk när man använder sig av de gamla trådarna. Blågul får (och är helt berättigad att) ta bort tråden och ge mig smisk, men någon större skada är det väll inte om jag startar en ny tråd? --------------------------------------------------- Frågan är: är följande väst på bilden den gamla sydafrikanska västen som militaryshop en gång sålde (fast med annan kammo)? Skiten kostar ju bara 500 riksdaler på Mil-Con.se, så man kanske borde slå till ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Modellen är samma, kvalitén är ju inte så lätt att avgöra, men 500 spänn är ju inga pengar. Kasst/fult cammo, man vill ju vara snygg i skogen.. Stilpolisen ger en 4:a av 10 möjliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 (edited) Ser ut som det danska mönstret ;) Föressten, varför köper man en stridsväst egentligen? När använder man den? Behövs det när man jagar älg t.ex.? Eller är det under B-styrke övningar som man använder den? ;) Edited February 21, 2003 by Sudden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Det heter SADF väst Mönstret kallas "flecktarn", det är väl tyskt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Ser ut som det danska mönstret ;) Föressten, varför köper man en stridsväst egentligen? När använder man den? Behövs det när man jagar älg t.ex.? Eller är det under B-styrke övningar som man använder den? ;) Man använder den när man skall vara lite extra fin. Har ingen själv men vill gärna ha en. Har sneglat lite på dom dyrare grejerna. Försöker motivera mig till att inte kasta pengarna på något man inte kommer använda allt för ofta. Man kan ju köpa en stridsväst i jämställdhetens tecken. Har hon raffset så har jag stridsväst. Enkelt! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Man kan ju köpa en stridsväst i jämställdhetens tecken. Har hon raffset så har jag stridsväst. Enkelt! =) Hehe. Det har jag inte tänkt på. Undra vad tjejen tänker när man kommer in i sovrummet i bara mässingen....och stridsväst! Då kanske hon med kommer i rätt stämmning. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Ser ut som det danska mönstret ;) Föressten, varför köper man en stridsväst egentligen? När använder man den? Behövs det när man jagar älg t.ex.? Eller är det under B-styrke övningar som man använder den? ;) Min köpte jag för att använda under b-styrke uppdrag, där har den gjort god service. Sedan är det kul med prylar Katten, du får inte sluta äta din medicin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 (edited) Den västen är en kopia utifrån SADF västen. Lite udda att se den i Flecktarn då man är van vid den bruna färgen. Jepp !!... 2Sharp... Flecktarn är Tyskt i allra högsta grad. Kolla kvaliten på västen annars är det risk att du köper grisen i säcken. Mil tec brukar dock hålla hyfsad kvalitet på sina prylar. Edited February 22, 2003 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted February 22, 2003 Author Report Share Posted February 22, 2003 Västen finns att köpa på http://www.mil-con.se. Finns för övrigt i svart, som jag redan har beställt. En polare hade den i Bosnien och tyckte den funkade bra. Den slår ju lätt Stridsbälte 304K. Så det är bara att skynda sig och fynda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Jag använder den på olika b-styrkeuppdrag och med en del modifikationer fungerar den alldeles ypperligt! Jag skrev ett långt inlägg om den i en annan tråd i höstas...sök lite så hittar ni säkert det inlägget! Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Kan påpeka att jag köpte min SADF väst från england (drop zone supplies). Var lite tveksam att betala i förskott men det var en seriös firma så det var inga problem. Tror jag fick betala 300:- för en ORGINAL väst. Dock lite använd men vid mycket bra skick. //Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Verkar ju bra...synd den inte finns i grönt. Är det någon som har koll på om man kan hitta någon billig helgrön stridsväst utomlands, som är ganska lik sv2000? /JOR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Gör som jag... jag tog vanlig sprej lack (grön är väll lämpligast) och sprutade på dom sandfärgade delarna. Funkar hur bra som helst... //Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 113JOR: Den finns i både grönt och svart på Mil-Con Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Hoppla! Jag beställde en också (SoldF borde snart få provision av alla .mil-butiker..! ), och där fanns ju valet "grönt", "svart" eller "flecktarn"...och av bara farten råkade lite frystorkat, nödmat, färg och annat smått å gott hänga med.. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Kolla på Ebay. Gjorde en sökning på mollesystemet som är snarlikt. Ebay. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Vad är det för märke på SADF västen på Mil-con. Det sälj en likadan väst på D-gear av märket Fostex för 475:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Det är samma tillverkare! Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 (edited) Här kommer en länk till den gamla tråden om Fostexvästen Västdebatt Fridens liljor // Fk Klinken Edited February 24, 2003 by Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rambo Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Köpte min i det vackra m90 mönstret på militaryshop, hut löst dyrt men jag tycker att det var värt varenda krona. Sitter som gjuten på kroppen, skaver ingenstans och håller alla inställningar i alla lägen. Lite minus är dock att man har magasins fickorna på "fel sida" för ak4 samt att den är lite svår att uppgradera med nya skyddsmaskväskan och att fästa en kniv på ett bra ställe. Sedan att man inte skulle införskaffa egen utrustning så tycker jag att det är helt ok att skaffa precis vad man vill så länge man inte riskerar att skada sig eller att man försvårar snabb identifiering i en stridsituation. Annars så är det aldrig fel att göra något som höjer ens stridsvärde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Lite minus är dock att man har magasins fickorna på "fel sida" för ak4 Lär dig att byta mag med vänster hand medan du håller vapnet i skjutriktningen. Funkar på både ak5&4 och går snabbt när man väl nött in det //Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Västar är kul att diskutera,Måste slå ett slag för min egen väst Blackhawk tactical EOD. Sitter perfekt,inget skavande. I bältet kan man hänga både knivar och väskor. Dyr men bra kvalitet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 I mitt tycke är nog SV 2000 och SV 94 bäst!! Dessa är även reglementerade för FM. Men vill slå ett extra slag för SV 2000 pg av fickan för blåsa, men SV 94 har mer fickor Hm svårt det här!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 SV 94 är det FJS-västen du menar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 SV 94 är det FJS-västen du menar ? japp det är i stort sett samma!!! schysst och med mång tbh väskor. Precis vad man behöver ute i markena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vargen Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 FJS västen är bra synt bara att jag inte får använda den för min Kompanichef. Många fickor som går att placera var som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Jag hade en helgrön version av SADF-västen under mission, vet ej vilken tillverkare det var. Jag kan inte kolla upp det heller, då den slutade sin livstid i en container efter tre månader, helt kass kvalité. Köpte sen Military Shops version i m/90-cammo och den fungerade glockrent, skyhögt mycket bättre kvalité enligt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 FJS-västen vet jag vilken den är, visste inte att den hette SV94. Har haft den hemma och klämt på. Vill ha men lite dyr :( FJS-väst med alla fickor. Utan skyddsmaskväska och höger proviantväska. Detaljbild på magficka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 113JOR: Den finns i både grönt och svart på Mil-Con Fridens liljor // Fk Klinken Nice! Får köra in om o kolla nästa gång jag e på väg till Malmö...då kanske CSN har gett mig lite pengar oxå ;) /JOR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
psi0n Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Eftersom ingen verkar uppmärksama mitt inlägg så försöker jag väl under denna tråden som ändå handlar om västar. Jag beställde igår snigelvästen grundutrustad och 2st hgfickor + benplatta med skyddsmaskfickan + multiflaskfodral + platypus vätskesystem. Och jag hoppas att jag kommer att bli nöjd, prylmänniska som jag är. Lär väl inte kunna använda den så ofta inom hv men fickorna hoppas jag att jag får använda på stridsbältet 304k. Jag tycker att snigel västen för mig var den bästa investeringen av alla västar. Eftersom fickorna går att använda dels till 304k och sv2000 och jämfört med andra västa så kan man modifiera västen utifrån egen erfarenhet och krav. Ni som erfarit snigelvästen här på forumet verkar också vara nöjda!?? eller? Fjs-stridsväst är det mer troligt man kommer få använda den inom hv (pga m-nummer märkt) än andra västar? Kanske är bättre att lägga pengarna på den fjs västen i så fall.. Ni som har erfarit fjs västen,vad är mindre bra och mer bra med västen !? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts