Jump to content

SADAF-västen

Fk Bodin

Recommended Posts

Ja, jag har säkert startart den 67 tråden på sama ämne, men sällan så svarar folk när man använder sig av de gamla trådarna.

Blågul får (och är helt berättigad att) ta bort tråden och ge mig smisk, men någon större skada är det väll inte om jag startar en ny tråd?

---------------------------------------------------

Frågan är: är följande väst på bilden den gamla sydafrikanska västen som militaryshop en gång sålde (fast med annan kammo)?

flecktarnvest.gif

Skiten kostar ju bara 500 riksdaler på Mil-Con.se, så man kanske borde slå till ;)

Ser ut som det danska mönstret ;)

Föressten, varför köper man en stridsväst egentligen? När använder man den?

Behövs det när man jagar älg t.ex.? Eller är det under B-styrke övningar som man använder den?

;)

Edited by Sudden

Behövs det när man jagar älg t.ex.? Eller är det under B-styrke övningar som man använder den?

;)

Man använder den när man skall vara lite extra fin. Har ingen själv men vill gärna ha en. Har sneglat lite på dom dyrare grejerna. Försöker motivera mig till att inte kasta pengarna på något man inte kommer använda allt för ofta.

Man kan ju köpa en stridsväst i jämställdhetens tecken. Har hon raffset så har jag stridsväst. Enkelt!

=)

Man kan ju köpa en stridsväst i jämställdhetens tecken. Har hon raffset så har jag stridsväst. Enkelt!

=)

:) Hehe. Det har jag inte tänkt på.

Undra vad tjejen tänker när man kommer in i sovrummet i bara mässingen....och stridsväst! :blink: Då kanske hon med kommer i rätt stämmning. ;) :)

;)

Min köpte jag för att använda under b-styrke uppdrag, där har den gjort god service.

Sedan är det kul med prylar :)

Katten, du får inte sluta äta din medicin... :blink:

Den västen är en kopia utifrån SADF västen.

Lite udda att se den i Flecktarn då man är van vid den bruna färgen.

Jepp !!... 2Sharp... Flecktarn är Tyskt i allra högsta grad.

Kolla kvaliten på västen annars är det risk att du köper grisen i säcken.

Mil tec brukar dock hålla hyfsad kvalitet på sina prylar.

Edited by Andrew

Jag använder den på olika b-styrkeuppdrag och med en del modifikationer fungerar den alldeles ypperligt!

Jag skrev ett långt inlägg om den i en annan tråd i höstas...sök lite så hittar ni säkert det inlägget!

Fridens liljor // Fk Klinken

Kan påpeka att jag köpte min SADF väst från england (drop zone supplies). Var lite tveksam att betala i förskott men det var en seriös firma så det var inga problem. Tror jag fick betala 300:- för en ORGINAL väst. Dock lite använd men vid mycket bra skick.

//Fjellman

Hoppla!

Jag beställde en också (SoldF borde snart få provision av alla .mil-butiker..! ), och där fanns ju valet "grönt", "svart" eller "flecktarn"...och av bara farten råkade lite frystorkat, nödmat, färg och annat smått å gott hänga med.. B)

Köpte min i det vackra m90 mönstret på militaryshop, hut löst dyrt men jag tycker att det var värt varenda krona. Sitter som gjuten på kroppen, skaver ingenstans och håller alla inställningar i alla lägen.

Lite minus är dock att man har magasins fickorna på "fel sida" för ak4 samt att den är lite svår att uppgradera med nya skyddsmaskväskan och att fästa en kniv på ett bra ställe.

Sedan att man inte skulle införskaffa egen utrustning så tycker jag att det är helt ok att skaffa precis vad man vill så länge man inte riskerar att skada sig eller att man försvårar snabb identifiering i en stridsituation. Annars så är det aldrig fel att göra något som höjer ens stridsvärde.

Guest Lt. payne

Västar är kul att diskutera,Måste slå ett slag för min egen väst

Blackhawk tactical EOD.

Sitter perfekt,inget skavande.

I bältet kan man hänga både knivar och väskor.

Dyr men bra kvalitet!

Jag hade en helgrön version av SADF-västen under mission, vet ej vilken tillverkare det var. Jag kan inte kolla upp det heller, då den slutade sin livstid i en container efter tre månader, helt kass kvalité. Köpte sen Military Shops version i m/90-cammo och den fungerade glockrent, skyhögt mycket bättre kvalité enligt mig.

Eftersom ingen verkar uppmärksama mitt inlägg så försöker jag väl under denna tråden som ändå handlar om västar.

Jag beställde igår snigelvästen grundutrustad och 2st hgfickor + benplatta med skyddsmaskfickan + multiflaskfodral + platypus vätskesystem. Och jag hoppas att jag kommer att bli nöjd, prylmänniska som jag är. Lär väl inte kunna använda den så ofta inom hv men fickorna hoppas jag att jag får använda på stridsbältet 304k.

Jag tycker att snigel västen för mig var den bästa investeringen av alla västar. Eftersom fickorna går att använda dels till 304k och sv2000 och jämfört med andra västa så kan man modifiera västen utifrån egen erfarenhet och krav. Ni som erfarit snigelvästen här på forumet verkar också vara nöjda!?? eller?

Fjs-stridsväst är det mer troligt man kommer få använda den inom hv (pga m-nummer märkt) än andra västar? Kanske är bättre att lägga pengarna på den fjs västen i så fall..

Ni som har erfarit fjs västen,vad är mindre bra och mer bra med västen !?