Guest Ante Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 (edited) Får man när man gör lumpen använda ett par kängor av eget val? Eller är man fast med de reglementsenliga och übertunga 90 kängorna? (Har haft 90 kängor privat i nått år och bytte nyligen till ett par magnum, och de är ju såå mycket bättre) Edited February 21, 2003 by Ante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Får man när man gör lumpen använda ett par kängor av eget val? Eller är man fast med de reglementsenliga och übertunga 90 kängorna? (Har haft 90 kängor privat i nått och bytte nyligen till ett par magnum, och de är ju såå mycket bättre) Tycker du Magnum är bättre än M90..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ante Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jag tyckte att 90 kängorna var guld värda ända tills jag provade magnum. Så ja, jag tycker magnum är bättre än 90orna. Men det är dumt att besvara frågan med en ny fråga, eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jaja.. det HAR varit uppe förut, men jag orkar inte leta upp det. Svaret är, om jag inte minns fel, att man efter godkännande från befäl (plut/kompCh?) får ha egna kängor. De ska vara svarta eller bruna. Nu får vi se om någon vet mer exakt, men fråga dina befäl! Förresten. Har du gjort lumpen, ligger inne nu, eller ska göra den? Svårt att utröna av din profil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ante Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jag ska göra lumpen, sommarn 2004. Men jag ska göra lumpen som gruppbefäl, kan jag be mig själv om godkännande? Men det verkar som att det ska gå att lösa så det låter bra ialf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jag ska göra lumpen, sommarn 2004. lumpen som gruppbefäl, kan jag be mig själv om godkännande? Du ska inte göra lumpen som löjtnant........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Kan erbjuda lite erfarenheter från en som gjort tvärt om, gått från många års magnum till 90-kängor. Magnumkängorna är klart överlägsna kängor när det kommer till "snälla" situationer, där underlaget är lite förlåtande. Detta kan vara allt från en knapp stig till bebyggelse. De är smidiga och lätta och går bra att springa i. Där magnumkängorna fallerar är där marschkänga 90 glänser, nämnligen när allting är blött, lerigt och inte alls kul. Dessuom är marschkänga 90 märkbart mer hållbar än de magnumvarianter jag provat. Efter en lång stund i terränglådan känner jag att 90-kängan ger ett kraftigare stöd för fotleden, även om det stödet är mindre bekvämt än magnums. Där har vi mina observationer, hoppas de hjälper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Ledsen att vara killen som berättar sanningen för dig Ante men utbildningen på stridsfordon 90 upphörde för två år sedan på livgardet. Kanske skall åka Patgb 203 eller nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ante Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Ja inte vet jag, men jag mönstrade för en månad sedan. Jag vet inte hur pliktverket fungerar, men sätter de verkligen ut folk på utbildningar som inte finns? Annars är det ju tråkigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Svaret är tyvärr ja. Pliktverket vet kanppt vad de själva håller på med... Ring dit och fråga vad du egentligen skall göra samt fråga vilket befattningsnummer du fått. Brukar vara två bokstäver och tre siffror, ex AB 123. När du fått befattningsnumret så ringer du till Livgardet och frågar vad den befattningen innebär just där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 21, 2003 När jag rykte in så var vi tvungna att använda kungens mtrl under hela GSU. Efter det kunde vi få ha egna kängor samt handskar, om de var svart/bruna. Synd att behöva slita ut sina privata ägodelar under lumpen, när man fick gratis och helt okej kängor som jag anser 90-kängan är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ante Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Det var ju tråkigt att höra... Att pliktverket inte har mer koll än så! Men Patgb 203 är ju ball den så jag hoppas på den istället! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ante Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Missförstå mig inte, jag tycker 90 kängan är väldigt bra! Men just nu tycker jag att mitt nya par magnum kängor är bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Missförstå mig inte, jag tycker 90 kängan är väldigt bra! Men just nu tycker jag att mitt nya par magnum kängor är bättre. Det går över..... Gratis är gott dessutom. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 21, 2003 Det var ju tråkigt att höra... Att pliktverket inte har mer koll än så! Men Patgb 203 är ju ball den så jag hoppas på den istället! *host* ball o ball .. går väll att disskutera... ;) I detta fallet kan jag rekomendera den här tråden: http://forum.SoldF.com/in...t=ST&f=9&t=1175 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mozza Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 (edited) Det var ju tråkigt att höra... Att pliktverket inte har mer koll än så! Pliktverket har väl hyfsad koll, det är som jag förstått det förbanden som planerar flera år i förväg och säger åt pliktverket vad de vill ha folk till. Sen kommer de på att, "nej, vi tar bort den tjänsten" utan att meddela pliktverket om situationen...sen dyker det på många tjänster upp glada aspiranter som blir omplacerade... Oj, nu blev det väldans OT... Edited February 21, 2003 by Mozza Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Jag kan till att börja med säga att jag inte provat Magnum-kängor. Däremot var jag väldigt nöjd med 90-kängan. Mina jobbarpolare var lite missnöjda med "att den läcker som ett jävla såll så fort det är lite dagg". Jag som exemplariskt vårdarde mina kängor hade visserligen det problemet när det regnade en del men inte dagg. Nån annan som haft samma problem? Annars har jag hört att Magnus-kängorna ska vara lätta som gymnastikskor och oerhört smidiga för lättare tjänst. På detta kompani var det (enligt mitt minne) så att man var tvungen att vara anställd eller ha riktigt bra skäl för att få ha andra kängor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 Jag kan till att börja med säga att jag inte provat Magnum-kängor. Däremot var jag väldigt nöjd med 90-kängan. Mina jobbarpolare var lite missnöjda med "att den läcker som ett jävla såll så fort det är lite dagg". Jag som exemplariskt vårdarde mina kängor hade visserligen det problemet när det regnade en del men inte dagg. Nån annan som haft samma problem? Annars har jag hört att Magnus-kängorna ska vara lätta som gymnastikskor och oerhört smidiga för lättare tjänst. På detta kompani var det (enligt mitt minne) så att man var tvungen att vara anställd eller ha riktigt bra skäl för att få ha andra kängor. Ja jag äger både M90 och ett par Haix GSG-9 och jag måste säga att även om M90 ju läcker som ett såll när det regnar (även om man vårdar noga/rätt)...så vill iaf inte jag slita upp mina Haix mot någon sten vid ålning...ska man dock bara ut o marscha (soldatprov o dyl.) så väljer jag den stabilare Goretex Haixen /JOR ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted February 24, 2003 Report Share Posted February 24, 2003 (edited) Well, jag älskade mina fina ingångna M-90 kängor. Vårdade man de ömt och smörjde in de med fett ofta, så kunde jag gå i grunda pölar utan några problem. Nackdelen är att där inte är mycket stötdämpning i dom. Men från SoldF fina sida så har jag insett att det går att åtgärda med bra inläggssulor. Våra bestämelser på Revinge (Thats Mekb7 för alla er andra) var att det inte var tillåtet med civilt material annat än om medicinska skäl förelåg. MEN jag vet att vissa hade med sig civila kängor (som var ganska lika M90) som de putsade snygga. Detta såg befälen mellan fingrarna med. Ibland drog de på smilbanden men i fält är det definitivt ingen som tittar två gånger. Undvika dock vita gymnastikskor, det gillas inte. Edited February 24, 2003 by Raptor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Jag har kört med ett par Magnum Elite Force 2 och jag har bara gott att säga om dom körde med Leather modellen förut bra den också. Mig veterligen så sklijer sig det lite från förband till förband även mellan vapenslagen men jag har fått lära mig att egna kängor, handskar och ryggsäckar får man använda om dom har rätt utseende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swed65 Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 (edited) Undrar om man har super M90 kängor? Har testat att gå i vatten med dom (Östersjön) men inte tusan läckte dom inte. Vax och skokräm sen e kängan tät Edited February 25, 2003 by Swed65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Ante: Att 90 kängan skulle vara tung förstår jag inte! Däremot så kan den breda sula suga rätt mkt lera på moddigt underlag... Tycker 90:an är en bra allroundkänga, företrädesvis för torrare miljöer. Att stå i vatten ngn minut är inte det avgörande för om en känga håller ute väta eller ej - det får man bättre prov på efter åtskilliga timmar marsch i blöt trg. 90:an har öppna kanaler under plösen mot vristen till, vilket fungerar alldeles utmärkt som vattentransport... Synd... Själv går jag med olika Goretex kängor (Meindl) och föredrar det utvecklade stöd dessa ger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 För det ändamål den är tänkt till (militär verksamhet med allt det kan innebära) har jag svårt att tänka mig ett bättre skodon förutom på en punkt: De är något för låga i hälen, vilket kan ge svåra hälseneproblem vid långa marscher. Tydligen skall vintermodellen vara bättre i det avseendet. Ett tips är att ta en extrasula av den typ som redan ligger i kängorna och klippa bort hälen, som sedan läggs under den vanliga sulan (där bak naturligtvis) På så vis höjer man sin häl ett par millimeter och slipper problemet. Det var kompanisköterskan som tipsade mig om det (ironiskt nog efter att jag kommit hem från baskerprovet med dubbelsidig hälseneinflammation!!!) OM du nu nödvändigtvis envisas med att ha civila kängor, se då för guds skull till att de har tåhätta!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransson-AmfPB Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Vad är det för sulor som hänger med till 90kängan när man får den? Funderade på att köpa en "Action Insoles - Hike" som det tipsas om på SoldF.com > lumpentips > bra saker... De ska ju tydligen vara rätt bra har jag hört.... Men varierar det mellan olika förband, vilka sulor eller "ickesulor" som kommer med 90kängan? Helt appropå fråga: När man rycker in, får man nya eller begagnade kängor, lämnar man tillbaka dem vid uttryck? (med risk att bli helt idiotförklarad ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 De sulor som du får ut med kängorna är platta filtsulor. Kanske inte sådär våldsamt upphetsande, men de går att byta när de blir fuktiga. Jag har bytt ut mina mot .. det är nog dem du pratar om... betydligt skönare!! Har man problem under lumpen så går man till sjuksyster och talar om detta och får ut "riktiga" sulor att lägga i. Du får ut nya kängor när du rycker in. Och lämnar tillbaks dem vid muck. Därefter går de till HV ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransson-AmfPB Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 De sulor som du får ut med kängorna är platta filtsulor. Kanske inte sådär våldsamt upphetsande, men de går att byta när de blir fuktiga. Jag har bytt ut mina mot .. det är nog dem du pratar om... betydligt skönare!! Har man problem under lumpen så går man till sjuksyster och talar om detta och får ut "riktiga" sulor att lägga i. Du får ut nya kängor när du rycker in. Och lämnar tillbaks dem vid muck. Därefter går de till HV ;) Bockar och bugar för dessa svar, Ing! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Var glad att du slipper M59-kängan... 90-kängorna är helt super enligt min mening.... När jag låg inne så var det OK att nyttja privata kängor om befälet godkände de.Dock skulle de vara svart/bruna!!! Men det som redan är skrivet gäller, varför slita på det privata när kronan ställer bra prylar till förfogande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Varför har Livgardet valt att använda 203:an istället för strf90? Är det för att den är bättre lämpad för SIB eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Varför har Livgardet valt att använda 203:an istället för strf90? Är det för att den är bättre lämpad för SIB eller? Menar du 203-kängan mot strf90-kängan? Menar du massa plåt så är du i fel tråd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 De sulor som du får ut med kängorna är platta filtsulor. Kanske inte sådär våldsamt upphetsande, men de går att byta när de blir fuktiga. Jag har bytt ut mina mot .. det är nog dem du pratar om... betydligt skönare!! Har man problem under lumpen så går man till sjuksyster och talar om detta och får ut "riktiga" sulor att lägga i. Du får ut nya kängor när du rycker in. Och lämnar tillbaks dem vid muck. Därefter går de till HV ;) Jag fick nya i HV oxå =) /JOR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts