Jump to content

Nedskärningar i HV i Uppland

Recommended Posts

Hörde från en av mina gamla BåtC-kollegor att Hemvärnet i Uppland skulle minska sin styrka från 7 till 3 eller 4 bataljoner. Detta på grund av bristande intresse för HV och minskat medlemsantal. Tydligen var det någon artikel om det i Uppsalatidningen idag (eller vad den kan heta, dvs lokaltidningen). Trist men tyvärr inte oväntat! Att detta sker i ett område som har stor befolkningsökning just nu pga inflytt av framförallt unga människor gör inte saken bättre. Hur ser det då ut i "avfolkningsbygder" om några år?

Någon som vet mer om Upplandshemvärnets "bantning"?

Vet inget om Upplandshemvärn, men däremot vet jag att min MD-grp har stora funderingar på att banta kraftigt inom HV. Dem anser att det är bättre att ha 200 aktiva än 2000 som sällan kommer(bara ett räkne exempel). Kanske det blir bättre övningar då :/

Vet inget om Upplandshemvärn, men däremot vet jag att min MD-grp har stora funderingar på att banta kraftigt inom HV. Dem anser att det är bättre att ha 200 aktiva än 2000 som sällan kommer(bara ett räkne exempel). Kanske det blir bättre övningar då :/

Jag skulle tro att det är Rikshemvärnschefens beslut om vad ett kompani egentligen är. Ett kompani skall bestå av minst 100 man. 25% tillåts ingå i en förbandsreserv. Sammanslagning av kompanier ekar över hela landet och således också bataljoner. Samtidigt tas "nollorna" bort. Det låter nog värre än vad det är.

Ett i övrigt korrekt beslut tycker jag.

Det är nog så ja, kompanierna på bataljonerna delas nu upp kors och tvärs. Men tyvärr har vi 2 manstarka komp medan det 3:e är ett försvagat komp.

Och ett av de manstarka har för många, så det är egentligen bra att det delas upp :)

Tycker också att det är ett bra beslut, men som alltid så knarras det i leden. Men det är bara att gilla läget och vara positiv :/

Jo, naturligtvis är det bra att man inte "blåser upp" förbansstorlekar mer än vad som faktiskt är realistiskt. Sådana funderingar finns även hos oss. Att ta bort "nollorna" är viktigt. Jag tycker bara det klingar falskt gentemot HV:s halvofficiella strävan att bli större och bära en större del av försvarsbördan, om verkligheten är så att styrkan snarare verkar halveras i vissa viktiga distrikt. Som jag förstod så sker minskningen inte på grund av något "smalare men vassare"- eller "ökade kostnader"-resonemang. Det finns pengar och resurser till 7 bataljoner men det finns inte intresserat folk för mer än 3 eller 4.

Samtidigt som man rensar ut "nollorna", (bra åtgärd), har HV stora och tunga sparkrav som gör att de aktiva inte har samma möjligheter att öva på ett bra och stimulerande sätt längre vilket gör att många tröttnar. Man blir trött om man går och laddar inför övning efter övning men de ställs in på grund av pengabrist... (Så här är det i Halland  i alla fall).

Min pluton har inte övat på sin uppgift på snart ett år, vi har gjort lite "lallaövningar" över dan på regementet. :(

Jag hoppas att staten inser HVs värde och börjar skyffla in lite slantar, annars kan de lika gärna lägga ner.

Nu ska de ju ha in mobam också, där rök den snabba responstiden... ???

Samtidigt som man rensar ut "nollorna", (bra åtgärd), har HV stora och tunga sparkrav som gör att de aktiva inte har samma möjligheter att öva på ett bra och stimulerande sätt längre vilket gör att många tröttnar. Man blir trött om man går och laddar inför övning efter övning men de ställs in på grund av pengabrist... (Så här är det i Halland  i alla fall).

Min pluton har inte övat på sin uppgift på snart ett år, vi har gjort lite "lallaövningar" över dan på regementet.

Det är sådant som avskräcker unga gossar som mig. Jag har flera kompisar som är hyfsat nymuckade också som skulle gått med om de känt att det var nån mening med det. Att de skulle lärt sig nåt.. fått inte bara behålla kompetens, utan även vidareutveckla den. Sådana möjligheter ser det inte ut att finnas idag.

HV i min hemstad springer fortfarande omkring med plåthjälmar, tycker jag säger allt om hur prioriterade dem är.

FBU och HV (i den ordningen) ska ju ha högst prio inom FM, enligt vissa befäl, men då undrar jag hur det är ställt med de andra förbanden. ???

Man kan utvecklas i HV men inte just nu, ni får vänta tills FM har pengar igen. Glöm inte att rösta på ett försvarsvänligt parti! :D

LD: Det hjälper inte att vänta på "att någon annan ska göra det". Agera!

Be dina kompisar att gå med för att styra upp verksamheten genom att sakta men säkert öka kraven. Det gäller att dom visar vad dom går för först dock, samt visa respekt mot dom mindre bemedlade soldaterna. Annars hamnar dom på hal is.

Casca

http://www.mds.mil.se/skanska....id=7478

Delar ur Landskrona HV-bataljon som övar inför högvaktsavlösning. Notera gärna åldern på herrarna.

Hm. Teoretiskt sett så ska en nymuckad gosse som var gruppchef i lumpen kunna bli gruppchef i HV också. Skulle gubbarna på bilden acceptera att en ung spoling kom och bestämde? Lite mer tveksamt va?

Jag blir lite rädd när jag ser bilden. Ser en Hjälm 90.

http://www.mds.mil.se/skanska....id=7478

Delar ur Landskrona HV-bataljon som övar inför högvaktsavlösning. Notera gärna åldern på herrarna.

Hm. Teoretiskt sett så ska en nymuckad gosse som var gruppchef i lumpen kunna bli gruppchef i HV också. Skulle gubbarna på bilden acceptera att en ung spoling kom och bestämde? Lite mer tveksamt va?

Jag blir lite rädd när jag ser bilden. Ser en Hjälm 90.

Gillar killen som är andre man i ledet till vänster i marschriktningen. Han som har eget skärp och bössan felvänd på axeln.

Vad skall jag säga... Sånt där är ju så otroligt roligt! Grandios humor.

Det är faktiskt kul med hemvärnet. Vi var ett gäng på HVs grundutbildnig. Samtidigt var där ett par riktiga gammla original. Man visste hela tiden att allt dom tog i bara vittrade sönder och blev skit. Helt fantastiskt kul. Skrattade länge efter att jag sett en gubbe som stod i täthets utstyrsel med trasig regn rock modell 70 tal. Vi visste redan när han höll på att kväva sig själv i skyddsmasken (glömde skruva på filtret) att vi skulle få en rejäl portion humor serverad åt oss när han kom ut ur gasrummet. Kan tillägga att vi inte grät av tårgas utan det var glädje tårar som rann utefter våra kinder när han kom ut efter täthetsprovet.

http://www.mds.mil.se/hallandsgruppen/phot...=22200&nid=7254

samma problem här.........

Bilden kommer från den första övn som jag va med på i HV. Det va den sämsta skit jag har varit med om...   Det va inget direkt fel på deltagarna men helt jävla uselt planerat av ÖVNLED!!!!!!

Kass gruppchef som låter gruppen se ut som ett tivoli. En representativ bild av allmäna HV tyvärr.

Övningsledningen för allmänna HV består iallafall hos oss av yrkesofficerare(kompani instruktörer), ställ krav på MD grp så ni får de övningsledare som håller måttet.

FBU och HV (i den ordningen) ska ju ha högst prio inom FM, enligt vissa befäl, men då undrar jag hur det är ställt med de andra förbanden. ???

Man kan utvecklas i HV men inte just nu, ni får vänta tills FM har pengar igen. Glöm inte att rösta på ett försvarsvänligt parti! :rolleyes:

Enligt vad jag har hört så gäller följande prioritering för FMLOG.

1. Utlandsstyrkan (Ganska självklart att de bör få snabbast/bäst service och prylar)

2. Prylar till baltikum.

3. Avveckling av prylar

4. Hemvärnet.

Tydligen har försvaret en bunt prylar som hemvärnet ska få men "har inte tid" att plocka fram det ur förråden därför att

avveckling av förråd och prylar till baltikum går före. Trist.

ABP: I krigsorganisationen ja, men vad hjälper det när man aldrig får öva med alla grejorna och all personal samtidigt?

Att grupper ser ut som tivoli är en alltför vanlig syn som skulle kunna avhjälpas genom att dela ut funktionell utrustning till alla så att man slapp skaffa det själv! Detta är speciellt vanligt i insats/beredskapsplutoner som har lite "annorlunda" uppgifter, men ingen "annorlunda" utrustning eller beväpning. När jag började fick vi uniform, men inga kalsonger, (varken långa eller korta), ett par strumpor, en skjorta och så vidare... Det är inte konstigt att man skaffar lite egna grejor så man kan funka i terrängen utan att frysa vital del av sig.

Övningsledningen har ofta bakbundna händer i dessa tider av besparingar och man får göra det bästa av det lilla som står till buds. Man får hoppas att man kan upprätthålla i alla fall lite grundkunskaper tills ekonomin blir bättre. Just för tillfället är jag inte aktiv utan vilande pga utbildning på annan ort, men jag snackar ju med plutonen och grp C kollegan ibland och det är tyvärr ganska många som börjar tröttna på att bara gå och "löka"...

FM har ett delikat problem här: vill de behålla nån typ av HV som har någon typ av möjlighet att lösa sina ålagda uppgifter får de börja pytsa in lite resurser i organisationen. Gör de inte detta men fortsätter med samma krav på HV så tror jag att organisationen kommer att minska betydligt... Det kanske ska bli ett "mindre men vassare HV?" :D

• 2 years later...

Alltså - bara en tanke...

Hur många procent av de som "är med i HV" är egentligen med? 50%?

Vad är det för nytta med alla dessa gamla gubbar (och inte så gamla gubbar) som aldrig kommer på övningarna? Eller de som kommer - men har med sig kaffetermos modell 20 liter och fikar sig igenom övningen under samspråk med sina andra äldre kollegor?

Är det inte dags att inse att HV måste börja ställa ordentliga krav på sin personal nu?

Till att börja med är ju 20h om året ett skämt... Är detta vad man anser sig orka med så finns det fullt med idrottsföreningar etc som säkert behöver lite förstärkning. Där brukar det ingå bra servering av kaffe med tillhörande kaka också.

Inom Hemvärnet skall uppgiften övas. En stor del av denna uppgift går ut på väpnad strid. För att man skall ha någon vettig kvalité på ett förband kan man inte hålla på och öva endast 20h per år.

En bra början tycker jag ligger på minst 16 h i månaden. Det är två heldagar. En helg. Till detta skulle jag helst se två veckolånga övningspass per år - men det är väl åthelvete för dyrt, så det får stanna på tankestadiet än så länge. 16*12 ger total övningstid på 192h/år eller 24 heldagar per år. Vill man vara med i HV tycker jag denna tid är ett absolut minimum som man får ställa upp på.

Fysiska tester:

Nej - det skall inte handla om några antagningstester till SAS, SEALS eller liknande. Men att klara de fysiska krav som redan finns inom FM för exempelvis personal inom staber etc är fan ingen bedrift. Se det som friskvård för h-e! Som soldat inom HV förväntas det inte att du skall kunna springa två maraton oh sedan göra 2 miljoner pushups - men att kunna transportera sin kropp 10 000 meter under, säg 65 minuter....skall det vara så mycket begärt?

Kan man nu bara kombinera dessa två krav så skulle det nog fan inte dröja innan HV får både mer anseende, bättre mtrl och vettigare uppgifter. Bilden av gammla gubben med Mauser och plåtkruka samt kvarting fickljummen brännvin måste väck!

Dessutom innebär detta att vi (förhoppningsvis) kan sluta gnälla efter matriel här på forumet - och istället börja utbyta övningserfarenheter!

/BX

Vad skall jag säga... Sånt där är ju så otroligt roligt! Grandios humor.

Det är faktiskt kul med hemvärnet. Vi var ett gäng på HVs grundutbildnig. Samtidigt var där ett par riktiga gammla original. Man visste hela tiden att allt dom tog i bara vittrade sönder och blev skit. Helt fantastiskt kul. Skrattade länge efter att jag sett en gubbe som stod i täthets utstyrsel med trasig regn rock modell 70 tal. Vi visste redan när han höll på att kväva sig själv i skyddsmasken (glömde skruva på filtret) att vi skulle få en rejäl portion humor serverad åt oss när han kom ut ur gasrummet. Kan tillägga att vi inte grät av tårgas utan det var glädje tårar som rann utefter våra kinder när han kom ut efter täthetsprovet.

Mycket bra beskrivning på två fatala fel.

Ett original som kanske har varit kompetent och nu var farlig

för sig själv.

Och minst en person som såg det som ett tillfälle att roa sig i

stället för att försöka få gruppen att fungera bättre. (*)

Det självklara är att prata med originalet och hjälpa honom.

Han är kanske inte hopplös även om han ser ut som ett ufo?

Och det är bra att få bekräftat hur läget är så han bildligt kan

besparas att kvävas i sin egen mask. Och är det bokstavligt,

vad tänkte chefen på plats som släppte in honom? Och vad

är ni för kamrater?

Påminner mig om en gamling vi hade i en frivilligorganisation där

jag aldrig vart speciellt aktiv men gick på några dagsövningar.

Det var uppenbart att han hade varit kompetentare, nu var

han inte längre lika duktig, hur duktig han var har jag ingen aning

om för han tog sig inte för mer än han klarade. (Inga yngre gör

väl det? :Malaj: ) Men även om han bara kokade korv så var det

något som behövde göras och den positiva attityden och arbetet

som han bidrog med gjorde övningarna lite bättre. Kanske

sumpade ni någon som kunde ha gett er något? Kanske var de

hopplösa men de hade ändå masat sig dit.

(*) Att stöta ut svaga avvikare och håna dem rensar förvisso

en grupp på förmodat svaga medlemmar och ger en form av

sammanhållning men det borde ge dokusåpetrivsel som är

skojigare på TV än att själv vara en del av. Är det det första

man gör när man möter några när man är ny på jobbet, HV,

osv behöver man nog ta sig en funderare.

Intressant tråd

Det man ser här är brytningen mellan de "äldre" (synd att kalla oss kring 40 äldre :uzi , men Ok då) som tar saker lättare och de yngre , vassare som är mer hängivna uppgiften.

Det kommer att fällas en del beska komentarer framöver, men det är bara att gilla läget.

Men, det som är spännande, det är att se vad som kommer ur det här!

Jag ser fram emot att vara med och bygga upp morgondagens Hv, eller vad nu dom unga, kommande vill kalla sig.

Tänk om det fanns en balans, en respekt för den erfarenhet som Gubbarna har med sig om livet öht. och en tolerans för de hängivna (stridspittarna som tom. skiter i färdigställning :rockon: ) då kunde vi se vassa förband tror jag.

Självklart hänger det ju på truppens ledning att sätta rätt man på rätt uppgift och sluta se om sin "kompis".

Ja så tänker jag när jag läst era inlägg, tjämppa på.

Inom Kalmargruppen har deltagandet minskat kraftigt, pga av att den enskilde hemvärnsmannen max får erbjudas 35 timmars utbildning årligen. Det blir inte så förtvivlat mycket, och kvaliten sjunker i takt med budgetens minskning. Och då väljer allt fler att stanna hemma. Vid KAG nedläggning kommer ytterligare att hoppa av, fler kompanier slås samman och jag misstänker att runt 2005 kommer det att finnas ett kompani i norra länsdelen och ett i södra och ett halvfärdigt insatskompanpani.

@Pappsen

Jag tror jag missade att poängtera att detta med motivation inte på något sätt har med ålder att göra. Jag skiter fullständigt i vilken ålder mina gruppkollegor har. Är dom motiverade (och inte helt jävla orkeslösa) är jag mer än nöjd. På mitt kompani finns flera maratonlöpare etc som med råge passerat 40 (och ibland även 50-)-strecket. Motivationen är det heller inget fel på.

Vad jag är less på är de som inte "vill mer" än de 20h som "man ska". Att man sedan inte får öva mer - det är en annan sak.

HV förändras - och jag tror att det kommer att gå mot mer timmar, bättre uppgifter och matriel samt mer motivation (förhoppningsvis).

Min åsikt är att detta är något som förbandschefen ansvarar för.

På mitt kompani har vi en enkel regel, antingen är du med eller så lämnar du. Vi kan ge dispens om man dubbelnollar, men sen åker man ut.

Jag tillsammans med min plutonschefs kollega har jobbat på en ny organisation under sommaren/hösten för våran pluton, och som skönt något så har vi fått förutsättningen att alla på plutonen skall vara aktiva.

Tyvärr är det så att många kompanier är luftslott, där Kompch har en massa folk på pappret. Detta medför att det kompaniet har större budget än vad t.ex ett kompani där 50+ är aktiva får mindre.