Jump to content

Får jag använda kronans materiel vid egen träning?


M.Axelsson

Recommended Posts

Jag antar att med tillbehör menas stridssäck och stridsväst/bälte samt hjälm?

 

Enkel lösning på problemet är att prata med Kompanichefen - säg åt honom/henne att du tänker anordna marschträning och att samtliga soldater är välkomna. 8-10 man som marschtränar med M90 stridsutr ser OK ut. Ensam soldat med M90 stridsutr ute i civila mörkret ser vansinnigt ut.

 

Enkelt sätt att lära känna soldaterna i din grupp, ha kul + öka gruppens/plutonens fys.

 

Detta koncept har provats förut:)

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att med tillbehör menas stridssäck och stridsväst/bälte samt hjälm?

 

Enkel lösning på problemet är att prata med Kompanichefen - säg åt honom/henne att du tänker anordna marschträning och att samtliga soldater är välkomna. 8-10 man som marschtränar med M90 stridsutr ser OK ut. Ensam soldat med M90 stridsutr ute i civila mörkret ser vansinnigt ut.

 

Enkelt sätt att lära känna soldaterna i din grupp, ha kul + öka gruppens/plutonens fys.

 

Detta koncept har provats förut:)

 

När jag har marschtränat för de marscher jag gått så försöker jag alltid vid ensamgång undvika uniform, däremot som förra talaren gärna uniform i grupp. Främsta orsaken till civila kläder är att undvika glada tutande bilar och folk som snällt stannar och frågar om man vill ha skjuts. De kan väl för allt i världen inte tro att en militär skulle gå ensam längs en landsväg av fri vilja.

Link to comment
Share on other sites

jag brukar alltid gå med 2-3 pers för det ser bättre ut, Som Lt.P sa så är det sant att folk får för sig lite konstiga saker när man går själv i Kronans mtrl.

 

Dock så vill ju vi kronans pojkar ut och gå i vår mtrl :rolleyes::wub: (syftar på nedanstående)

"De kan väl för allt i världen inte tro att en militär skulle gå ensam längs en landsväg av fri vilja."

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar dra gränsen vid vapenrocken. Kängor, uniformsbyxor och en vindjacka ser inte lika suspekt ut om man är ensam som kängor, uniformsbyxor, uniformsjacka och mössa.

 

Det där med organiserad marschträning tål dock att tänkas på, tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En idé jag diskuterat med min plutonchef, är att dela ut vita blixten som personlig materiel i syfte att möjliggöra träning på egen tid. Jag föreslog då att man vid sådan verksamhet kunde bära m/90-byxor + snöbyxor, i kombination med civil jacka, vilket han tycktes anse vara acceptabelt.

 

Anledningen till ovanstående förslag är främst att kängorna behövs som pjäxor, samt att m/90-byxorna i kombination med kängorna effektivt hindrar snö från att hamna på fel ställen. Vad gäller vanlig marschträning till fots, har jag svårt att se varför något mer än själva kängorna skulle behöva "gås in". Vill minnas att jag under GU nyttjade kombinationen kängor+träningsoverall med mycket gott resultat, under en veckoledighet. Skulle man ändock anse behovet finnas, kanske snödräkten som överdragsklädsel kan vara ett lite diskretare alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Undrar bara om det är tillåtet att ha på sig m90 m. tillbehör vid marschträning, vill gärna "gå in" grejerna privat. Är med i hemvärnet.

Formellt får man inte göra så i ditt fall.

 

Ur uniformsreglementet.

1.9.7 Övrigt

Hemvärns- och frivilligpersonal tilldelas fria uniformer enligt särskilda

bestämmelser.

Tilldelade persedlar får ej nyttjas för privat bruk annat än vid ceremonier

som bröllop, begravningar m.m.

 

Man kan alltid kringgå det mesta. Sök klartecken för sk EGEN övning (ingen A-tid) och ta på hela kittet. Ingen vettig chef underlåter sig att bevilja marchträning under kontrollerade former klädd i uniform. Du lämnar in en övningsanmälan i sedvanlig ordning och står som övningsledare. Alla som vill har rätt att delta, men är det bara Du som kommer till övningen så får Du väl marschera ensam då. Dessutom är det FM vilja att uniformerad personal skall synas så mycket som möjligt ute i samhället. Alla initiativ som tillgodoser detta inom givna ramar får väl anses som goda dito. Detta var det formella tillvägagångssättet. Sedan kan man alltid diskutera om marschträningen och höjandet av stridsvärdet är för egen eller FM vinnings skull.

 

Använd aldrig FM kängor när du civilt är ute i skog och mark trots att ingen någonsin kommer att få veta om du använt kronans eller egeninköpta dito, och trots att ditt stridsvärde gagnas av det. Jag förmodar att man tänkt sig att hemvärnets personal skall gå in sina kängor under en femårsperiod(tjänstetid), och helst på stämmor och skjutvallar. :rockon:

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

En idé jag diskuterat med min plutonchef, är att dela ut vita blixten som personlig materiel i syfte att möjliggöra träning på egen tid. Jag föreslog då att man vid sådan verksamhet kunde bära m/90-byxor + snöbyxor, i kombination med civil jacka, vilket han tycktes anse vara acceptabelt.

Våra soldater har "vita blixten" hemma.

Men ska jag vara ärligt så blir det inte så mycket åkande på dom trots närhet till spår, skog mm.

Man önskar sig kanske att det skulle åkas lite mer men det saknas nog initativtagare till det.

 

Däremot blir underhållet mycket bättre. Varje år har vi en "egen" dag där man under nåra timmar möts, tjärar skidor och passar till dom..

 

Det andra kompaniet har skidorna gemensamt, och vid diverse utbildningar mm. Så har jag märkt att det underlättar massor om man har "egna" skidor som är klara att använda.

 

Istället för att hitta något i högen, som måste tillpassas och sedan inser man att dom inte är intjärade på vettigt sätt vilket sliter onödigt mycket under övningen så att skidan åker fortare i containern.

---

Då det gäller ursprungsfrågan, så håller jag med om att fråga chefen.

Är nästan 100% säker att försäkringen från HV täcker "egen övn". Kanske någon här kan bekräfta det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...