Jump to content

Massakern i Song My

Kanna

Recommended Posts

Vid en rättegång ställdes löjtnanten William H Calley till svars för massakern och dömdes till livstids fängelse. Han behövde dock endast sitta tre dagar i militärt fängelse, eftersom straffet blev reducerat till husarrest på order från Vita Huset. Han benådades av president Richard Nixon 1974, efter tre och ett halvt år
Otroligt vad killen kom lindrigt undan. Skulle vara intressant att veta motiveringen bakom benådningen.

Vid en rättegång ställdes löjtnanten William H Calley till svars för massakern och dömdes till livstids fängelse. Han behövde dock endast sitta tre dagar i militärt fängelse, eftersom straffet blev reducerat till husarrest på order från Vita Huset. Han benådades av president Richard Nixon 1974, efter tre och ett halvt år
Otroligt vad killen kom lindrigt undan. Skulle vara intressant att veta motiveringen bakom benådningen.

Bryter här mot ett flertal egentliga "måsten" och litar till mitt minne utan annan källhänvisning, skrev en uppsats om Song My/My Lai för ett flertal år sedan.

Löjtnant Calley kom väldigt lindrigt undan (liksom övriga "deltagare") vad gäller det rättsliga. Hans benådande skedde (här referar jag till minnet av den litteratur jag då läste om ämnet) i ett flertal steg, där bara några nämns i i citatet ovan. Kort sagt skedde det steg för steg i skymundan.

Skälet till benådningen minns jag inte, men jag kan ha vissa åsikter om vad som egentligen låg bakom.

/Edit: Litet tillägg.

Edited by Doggydriver

Susan Faludi tar upp Lt Calley som ett exempel av många i boken "Ställd", som har undertiteln "förräderiet mot mannen" och är en djupgående analys av den amerikanska mansrollen i modern tid. Jag minns inte exakt vad hennes analys sa, så jag rekommenderar istället alla att läsa boken. Den är lättläst och oerhört intressant.