Jump to content

Sveriges närvaro i Afghanistan ska förstärkas.


Recommended Posts

Lång svensk närvaro i Afghanistan

 

Sveriges närvaro i Afghanistan ska förstärkas med upp till 130 soldater. Trupperna kan bli kvar i landet i upp till 15 år, rapporterar Ekot.

 

Enligt Ekot kan det bli aktuellt att skicka Jas-plan till Afghanistan.

Anders Lindström, chef för försvarets insatsledning, tror att 15 år är maxtid för den svenska insatsen i Afghanistan.

I dag har Sverige omkring 350 soldater i Afghanistan. Regeringen har ännu inte gett formellt klartecken, något som Lindström dock räknar med.

SVT

SR

Inte som en chock precis men ändå lite info.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vad man ska förstärka med?

 

Ambulans helikoptrar är hett tips, men vad mer?

 

 

dom pratar ju om JAS & då kommer ju mestadelen av dom 150 i förstärkningen bestå

av UH personal osv för flyget. Så mer skytte folk osv lär det knappast bli.

Link to comment
Share on other sites

Njae, det som ligger i röret nu är väl fler folk till MOT och und, kanske även casevac-hkp. Ev. insats med Gripen ligger nog längre fram i tiden och är inte att räkna in i den förestående ökningen av numerären.

 

Ett långsiktigt och starkt engagemang är bra och vad man bör planera för. Jag ogillar "UD-missionerna" som mest syftar till att sätta så många flaggor på kartan som möjligt under något dussin månader. Samtidigt ska man i fallet Afghanistan vara mycket medveten om att svensk truppnärvaro där är helt beroende av NATO och OEF.

Link to comment
Share on other sites

Nej JAS är nog inte troligt även om FM skulle vilja detta, Men MEDEVAC/CASEVAC/TRUPP-HKP i form av 2-3 Hkp10B har det ju pratas om mycket senaste tiden. Då går ju ca 25 av de planlagde 150 soldaterna till den enheten. Resterande ca 125 soldater kommer troligt att fördelas på fler MOT och Und enheter. Det har pratads om att man ska köra med två rena skytteplutoner i framtiden, som ska rulla runt på vakt/eskort och QRF. Att de två skytteplutonerna ska tilldelas Galten har också förkommit i snacket. Utöver detta har det då pratats om Undenheter i form av en ren Undpluton.

 

Men all denna information är rykten som jag hört och ska behandlas där efter.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Det är din uppgift att fråga, min att hålla käften om metoder, uppgifter och bemanning...

 

 

Om du syftar till mitt inlägg så är det som jag påpekade rykten.

 

Att MEDEVAC/CASEVAC/TRUPP-HKP är i röret är en öppen information sedan flera månader och den styrkan skulle vara ca 25 soldater. FM har i både budget och perspektivstudie pratat om en ökning i Affe runt ca 150 soldater, så det var ju inte hämligt häller. Sedan har också FM uttryckt önskemål flera gånger om att vara mer närvarande i sitt PRT-område de har vid flertalet gånger utryckt öppet en önskan att utöka den förmågan (så sent i en dokumentär som gick på tv, om du såg den). Så att gissa att många av de 150 soldaterna skulle hamna i MOT är inte långsökt precis. Att FM har en önskan att utöka sin Undförmåga i Affe går också att läsa sig till i perspektivstudien och budjetten09 + de öppna bilagor som finns på hemsidan. De formationer vi har i FM är ju grupp->tropp->pluton->o.s.v. så någon av dessa är ju rimligt att den kommer att benämnas som. Det rykte som jag kan medge att jag inte läst någon stans är att man kanske kommer att ha två likvärdiga skytteplutoner i framtiden, istället för en skyttepluton och en V/Epluton. Som sig bör sköter de redan kända uppgifterna vakt/eskort och QRF.

 

Men om du tycker att jag på något sätt är för frispråkig så ber jag om ursäkt.

Link to comment
Share on other sites

@Gomer Pyle

 

Överlåt modererandet till blågul. Anser du att ett inlägg bryter mot en regel så går det bra att anmäla inlägget(genom att klicka på knappen "Anmäl" nere i vänster hörn).

Jag ser inget problem med 3924's inlägg då det är rykten samt öppen info.

 

/Nifelhel - Blågul

Link to comment
Share on other sites

Någon som "vet" när utökningen kan bli aktuell? FS15 eller FS16? Eller ännu längre fram? Rykten god tas som svar :)

 

Eventuella svenska helikoptrar till Afghanistan tidigast under 2009. Övriga förstärkningar bedömt tidigare - det är dock ytterst en fråga för regering och Riksdag som fattar de politiska besluten som ligger som grund för Försvarmaktens insatser.

 

JAS ytterst oklart ur ett politiskt perspektiv just nu.

 

Fråga dem! ;-)

 

Detta är inte rykten.

 

/ PIO FS14

Edited by Bulldozer
Link to comment
Share on other sites

Visst har Tolgfors förskjutit helikoptrarna med ett antal månader? Vid Folk o Försvar förra året sa han att han ville se 3 st HKP10B "nästa sommar" dvs denna sommar 2008 efter att NBG tiden gick ut.

 

Det "lustiga" är att dessa helikoptrar skulle vi egentligen haft till NBG från nyåret... nu kan Afghanistan inte få dom förrens om ett år? Vad händer egentligen ?

 

Om fpl39, visst är det väl så att Tyskarna har icke-stridande spanings-Tornados där nere. De har väl tänk att ta hem dom någon gång.. någon som har koll på om så är planerat? Vi får nog inte iväg Gripen om inte en utomstående kraft begär dom för att ersätta något annat.

Link to comment
Share on other sites

Visst har Tolgfors förskjutit helikoptrarna med ett antal månader? Vid Folk o Försvar förra året sa han att han ville se 3 st HKP10B "nästa sommar" dvs denna sommar 2008 efter att NBG tiden gick ut.

 

Det "lustiga" är att dessa helikoptrar skulle vi egentligen haft till NBG från nyåret... nu kan Afghanistan inte få dom förrens om ett år? Vad händer egentligen ?

 

Om fpl39, visst är det väl så att Tyskarna har icke-stridande spanings-Tornados där nere. De har väl tänk att ta hem dom någon gång.. någon som har koll på om så är planerat? Vi får nog inte iväg Gripen om inte en utomstående kraft begär dom för att ersätta något annat.

 

Jadu Karl_P. Det har väl knappast varit en hemlighet att uppgraderingen av Pumorna blivit ytterligare ett pinsamt rekord i försenat materielprojekt?!?

 

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Notiser/Fort...kopterleverans/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...