Jump to content

Snigel designs utrustningsväst 2008

Fu Kjellberg

Recommended Posts

Nu har Recon släppt en version av utrustningsvästen som endast sålts till polis och andra myndigheter innan.

Den finns nu i grönt.

Recon.se

Den har bla använts av NBG sjv.

ovad_personal_ob.jpg

nbg_helikopter_anna_fokus.jpg

nbg_helikopter_skopbar.jpg

Ser ut som ett intressant alternativ med dragkedja fram vilket gör att man slipper det stora glappet som blir med Sv2k.

Minus är ju iofs att man inte kommer åt bröstfickorna på uniformen lika lätt.

Ett annat plus är ju att fickan till vätskesystemet bälgar utåt.

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den ser ju helt klart funkis ut, materialval och färgton liknar mycket stridsväst 2000. Skulle inte bli helt förvånad om det dyker upp en mycket snarlik väst i FM snart, detta med tanke på att Sv2000 ska genomgår en REMO och just ”snigel” och Recon hade fingrar med i spelet vid utvecklingen av Sv2000. Verkar vara en fin modell för folk som bär mycket rygga då den högre midjan medför utrymme för avbärarbälte.

Om någon skulle få infallet att köpa denna produkt så skulle det vara kul med lite bilder med fickor monterade.

Jag har fått info om att västen i grönt är levererad till company

Och att det finns 2 provexemplar i khaki. Ett är nere i Thad.

Skall försöka fixa fler bilder på västen och lägga upp dom.

Har du någon antal när det gäller NGB?

Vilka som har provat den o.s.v.

Äntligen! En väst utan det där värdelösa bältet. Kan ju omöjligen bara var jag som har haft problem med att bältet på Sv2000 olyckligt nog ligger och nöter precis vid fältjackans sidofickor. Blir rätt bra sår runt höfterna efter en viss tids bärande.

Denna väst ser dock mycket lovande ut. Skulle helt klart vara gôtt att få lite mer info om detta, men det kommer väl antaligen snart, om den nu är ute på utvärdering. Hade helt klart köpt en själv om jag var kvar inom firman.

En grej jag tänkte på dock, när det står "Detta är en militärgrön variant av den modell har funnits inom Polisen i 7 år." menar de då denna?

Polisvästen ser ju onekligen väldigt komfortabel och balanserad ut. Är det förresten Snigels egna benplatta på polisversionens bilder? Tänkte iom. Snigels bara har ett vertikalt spänne, men Recons egna har två, fast utan Clip-Lock.

Lite mer info direkt från Recon:

Totalt 30 stycken är levererade, 15 i svart under tidig höst 2007.

När den utvärderingen föll väl ut så så beställde man 15 st i Militärgrönt också

med leverans februari 2008. De finns idag på NBG/Ing 2 Sjukvård där de även funnits

med på bild i svart på www.mil.se.

Ytterligare en tills vidare icke namngiven enhet i NBG får prov på västen under nästa vecka.

Västen är en mycket lätt uppdaterad version av vår Utrustningväst Polis 2007 som finns på vår hemsida.

Västen är MKIV eller lättare generation 4 av västen som ursprungligen togs fram till Polisen 2000 – 2001.

Den har tidigare tillverkats i Svart, ”Air Force Grey”, och M90 Camo.

Benplattan som syns på bilderna som även diskuteras i tråden, är en Snigel Design svart generation 1

Benplatta som i ett senare utförande såldes till FMV till Stridsväst 2000.

Hälsningar

RECON VILDMARK AB

;-)

Hej på er!

Ser verkligen kanon ut!

Har bara en fråga, får man använda den i hemvärnet??? har ju hörts talas om att allt skall vara m nummer för att man skall få använda grejer,

Skall ju vara att inga försäkringar gäller ju om inte m nummer på materiel???

tacksam för svar!

Äntligen! En väst utan det där värdelösa bältet. Kan ju omöjligen bara var jag som har haft problem med att bältet på Sv2000 olyckligt nog ligger och nöter precis vid fältjackans sidofickor. Blir rätt bra sår runt höfterna efter en viss tids bärande.

Lite OT men du måste inte bära bältet med Sv2K?

Speciellt inte om du får skavsår..

Ser man då till den västen och Sv2K så är nog dom enda 2 skillnaderna som är uppenbara..dragkedja och smalare band att fästa utrustning mm i..

Förutom att påsen för vätskesystemet går utåt..

Men det kanske finns anledningar till att försvaret inte valde att ha dragkedja, bälg utåt och bredare band..??

Anlednignarna har nog sin egna tråd?

Lite OT men du måste inte bära bältet med Sv2K?

Speciellt inte om du får skavsår..

Självklart måste man inte ha bältet monterat, men det känns som att hela västens funktion då faller bort? Tycker inte att bältet hade någon som helst funktion, och dessutom blev det inte komfortabelt att bära alla fickor runt det, speciellt inte när det skall "rassla", därav min åsikt. Dessutom kommer fästningsremmarna för bältet att vara kvar, oavsett hur man nu gör. Kan även säga att det aldrig skulle ha accepterats av befälen under GU. Mycket bättre med en anpassad väst utan det där bältet, då det bara är i vägen. Tycker att dragkedjan är ett stort plus, då en av de största problemen med Sv2k är just spännena. De glider ur, tappar sin "passning" jämt och ständigt, och är allmänt jävligt kassa. En bra dragkedja tar ju bort de problemen, och dessutom behöver man inte trä västen över huvudet, som med vissa andra västar. Det blev väl tom. så att många moddade Sv2k med en dragkedja? Stort plus på lösningen av vätskesystemet, som var ytterligare ett irritationsmoment på Sv2k (om man nu inte hade den över västen).

Anledningen till att FM valde Sv2k är nog främst budget och kort tidsfrist (som med mycket annat). Tror inte direkt att det ligger i funktionen.

Slut OT.

Tackar för infon Fu Kjellberg, riktigt schysst att du fick med några av mina funderingar! Denna väst ser som sagt mycket lovande ut. Gillar speciellt hur välintegrerad den verkar. Ser fram emot mer bilder/info :dribble:

Här kommer lite mer detaljbilder på västen.

img04371am6.th.jpg img04351vr4.th.jpg img04381id4.th.jpg

Detaljbilder:

img04361rc9.th.jpg img04391so2.th.jpg

img04401lz6.th.jpgimg04411fr7.th.jpg

Om ni undrar över märkningen i västen så kolla här:

www.snigeldesign.com

www.blackpearlgear.com

Black Pearl Gear är det namnet som Snigel Design

marknadsför sina produkter under, via sina internationella

distributörer.

OT:

Hornet> För att det är en väst? Eller för att den har non-slip mtrl på höger axel?

Ledsen att kissa i din mugg med Te, men Blackhawk (eller Eagle) var inte först med dessa saker. /OT

Själv så väntar jag på den i Khaki, så de matchar khaki fickorna!

Sen får gärna "stridsgördeln" dyka upp till försäljning också, i både Grönt och Khaki.

• 2 weeks later...

Snigel har gjort en del varianter av västar till polisen. Det finns västar som skall användas vid insatser och västar som används vid civil tjänst och som därför inte har knäppning fram med mera.

Min erfarenhet av västarna, (har mest jobbat med den civila varianten), är att de sitter bra när man väl fått till alla inställningar. Det tar ett par arbetspass innan man kommer på var grejerna ska sitta och hur mycket man ska spänna och liknande.

Hur de funkar som stridsväst vet jag inte, men som väst för sjukvårdare och andra "specialbefattningar"? Ja, varför inte?

OT: Just nu kör vi dock med denna: Väst Spännet fram kan flyttas eller tas väck helt.

Japp, precis så var det!

Men det finns många som fortfarande använder Snigels dolda väst, narkotikaroteln och spanroteln i Halland för att nämna några. Orsaken till att vi fick 5.11 västen var nog att när vi handlade så mycket annat på Armatech så fick vi ett bra pris på den också. Fördelen är ju att alla fickor är flyttbara, så man kan modda den som man vill...

Snigels variant känns mer gedigen i kvalitet när man känner på den med handen, men jag har inte använt den lika mycket som jag använt min 5.11, så det är svårt för mig att uttala mig om det verkligen är så.

Edited by Fu Frippe

Orsaken till att vi fick 5.11 västen var nog att när vi handlade så mycket annat på Armatech så fick vi ett bra pris på den också.

OT: Trodde det var MP-SEC som skötte 5.11 åt North Code i Sverige? /OT

Edited by Yxa

Tittar man på bilderna som presenterats hittills så finns det ju som SISU säger ett internt bältet, vilket gör att man kan fästa hölster och benplattor i detta för att då fördela vikten till västen. Alternativet är att sätta remmarna till hölstret/benplattan i vanliga byxbältet.

Men bristen på ett i västen integrerat yttre bälte (motsvarande Sv 2K) gör ju också att man får en del andra vinster, t.ex. när man skall bära kroppsskydd 94 så går västbältet idag ned under, vilket resulterar i sämre komfort om man har bältet högt upp på västen, och det blir helt ogörligt om du har lite distans mellan västen och bältet.

En annan fördel är att man nu kan dela på "First line" och "Second line" mtrl, när man inte bär västen så kan man ändå bära ett bälte motsvarande ATS War Belt som en integrerad del av stridsutrustningen. Att bära Sv2K-bältet på motsvarande vis tycker inte jag är så praktiskt då det varken är skuret för det, har något friktionsmaterial innuti eller spännen som håller.

Ett annat lite "häftigare" alternativ är ett s.k. CRYE Precisions Blast Belt, med inbyggt splitterskydd som täcker höfterna och ryggslutet (vilket inte västar med plattor gör).

Men smaken är ju bekant som baken.

Edited by Sytare

Tror att spännet på Snigel är National molding.

Får leta upp Sv2k spännet och se vem som tillverkar det.

Det är ersatt av ett ITW spänne sedan länge. :baskerHV:

Jag säger som Sytare att det är lättare att dela upp first och second line.

Kolla på polisen. Dom har ett bälte för pistol och magasin till den separerat från utrustningsvästen.

Det är ersatt av ett ITW spänne sedan länge. :baskerHV:

Kolla på polisen. Dom har ett bälte för pistol och magasin till den separerat från utrustningsvästen.

Kjellberg:

Spännet är märkt: WOO JIN URAFLEX, DUAL STEALTH 60mm PAT.

Det är ersatt av ett ITW spänne sedan länge. :rolleyes:

Kjellberg:

Spännet är märkt: WOO JIN URAFLEX, DUAL STEALTH 60mm PAT.

Tackar.

Då är det samma tillverkare.

WOO JIN är den koreanska distributören av National molding (Duraflex)

Så det är alltså samma slags spänne på Sv2k och på Snigel-västen? Det som sitter på sv2k är ju kass när man belastar det rejält, konstigt om det vore samma på snigelvästen.

Nu måste vi komma ihåg att det är två olika västar vi talar om. Snigels utrustningsväst har ju trots allt en dragkedja som håller ihop västen, istället för tre stycken sticklås.

Sen så tycker jag mig se på bilderna att bältet i västen bara har justering åt ett håll (åt höger) och att spännet är fastsytt på vänstersidan. Någon som äger västen i fråga kan kanske bekräfta.

Summa summarum så kan detta tänkas avhjälp glidandet.