Jump to content

F-117 går i pension


Erik_G

Recommended Posts

Att den in i pensionen är duglig som förstaslagsmaskin tror jag nog, förlusten över Serbien ser jag mer som ett schweizerost typat organisationsfel ( flera fel på flera nivåer som rullar nedåt genom hål i ognsiationen) än på maskinens förmåga. Ingenting är osynligt, det gäller att göra radartäckningscirklarna små nog att det går att klämma sig emellan och inte bjuda på information och slentrianmässigt beteende. I och med detta blev jag åter påmind om att jag lovat Maverick något.... :rolleyes:

 

*LER BARA LER*

 

Ingen fara har själv knappt haft tid att greppa detta ;-)

 

Men i alla fall läste detta i Airforces Monthly och blev lite förvånad.

 

Men vad skall de använda så länge??

Det kommer ju vara ett glapp på ett antal år innan en steahltig attack kärra rullar ut??

 

Sedan kan jag inte jämföra F-117 med vad som komma skall men de misstänker jag andra kan..

F-22A.

Link to comment
Share on other sites

080312-F-1868F-905.jpg

hir-rez

A pair of specially painted F-117 Nighthawks fly off from their last refueling by the Ohio National Guard's 121st Air Refueling Wing. The F-117s were retired March 11 in a farewell ceremony at Wright-Patterson Air Force Base, Ohio. (U.S. Air Force photo/Senior Master Sgt. Kim Frey)
Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

F-117A Nighthawk flyger fortfarande trots att den officiellt togs ur tjänst 2008. Man tror att det amerikanska flygvapnet håller 50 plan i flygbart skick och att de används som "aggressor" flygplan, dvs. som tänkta fientliga flygplan i övningar:

 

F-117A fighters appear at California airport in broad daylight

(https://www.airway1.com/)

 

The two F-117 Nighthawk jets, arrived at Fresno Airport, where they are guests of the 144th Fighter Wing

(https://theaviationist.com/)

 

 

Skärmklipp two F-117A landing at Fresno 2021-09-20.PNG

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Peo said:

50 av 59 byggda? låter mycket.

 

Ja jag tyckte likadant först, men att man håller 50 flygplan i flygbart skick behöver ju inte betyda att man flyger med 50 plan. Bara att de kan användas om så skulle behövas. Underhållet torde dock vara kostsamt på ett så utpräglat stealth så siffran är absolut lite förvånande. 

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...