Jump to content

F-117 går i pension


Erik_G

Recommended Posts

Vi som är uppväxta med flygintresse under 80-talet minns säkert all "hype" som var kring de amerikanska hemliga flygprogrammen. Särskilt två flygplansprojekt var tillräckligt ohemliga för att allmänheten skulle känna till dess existens och kunna spekulera i vilka olika sorters flygplan det kunde röra sig om.

Det ena var "projekt Aurora" som man misstänkte var ett flygplan som skulle kunna flyga i M6 (men som visade sig vara den något långsammare B2- Spirit) samt ett radarosynligt jaktflygplan som allmänt kallades F-19 eftersom det fanns ett "avslöjande" glapp i serien med jaktplanssiffror (F-14, F-15, F-16, YF-17, F/A-18, F-20, F-21..och F-22 som då kallades ATF). Att det pågick något i Tonopah visste man, särskillt efter en uppmärksammad krasch där militären spärrade av ett stort område för att förhindra att någon kunde få en skymt av minsta lilla del från flygplanet.

Mot slutet av 80-talet offentliggjorde man dock flygplanet, och 1989 användes det i operationerna i Panama. Två år senare blev flygplanet känt hos även de mest ointresserade personerna på grund av all medial uppmärksamhet som räderna över Bagdad fick.

 

Men nu är det snart slutfluget för F-117A Nighthawk, och luftrummets kanske fulaste fågel får vila sina svarta fjädrar.

 

http://tech.uk.msn.com/news/article.aspx?c...umentid=7774670

 

/E

Link to comment
Share on other sites

De får dock den finaste pension som jag kan erinra mig att någon maskin fått.

 

De kvarvarande individerna flygs hem till Tonopah och boggas sedan in i sina ,sedan tiden det begav sig, personliga hangarer och sedan stängs portarna (viss förenkling).

 

 

 

....men däremellan kommer kanske inte påska...utan en havererad B-2

Link to comment
Share on other sites

Det vore ju inte första gången som US hastigt har fått diska upp utfasade maskiner och ta dem i drift igen. Inför första Gulfkriget så drog man igång ett antal RF-4 Phantom ur den eviga vilan för man insåg att man saknade spaningsresurser. Det är nog inte så mpnga som blir förvånade om det blir en come back för F-117...

Link to comment
Share on other sites

Det vore ju inte första gången som US hastigt har fått diska upp utfasade maskiner och ta dem i drift igen. Inför första Gulfkriget så drog man igång ett antal RF-4 Phantom ur den eviga vilan för man insåg att man saknade spaningsresurser. Det är nog inte så mpnga som blir förvånade om det blir en come back för F-117...

 

Skulle USA hamna i krig med en industrialiserad nation (läs: Iran) inom kort så skulle väl förmågan behövas igen. Men samtidigt kanske inte F-117 längre besitter den förmåga som den en gång besatt, dvs utvecklingen kanske har sprungit ifrån den. Stealthdesignen är ju trots allt från 70-talet, och det finns ju system som sägs kunna se en F-117.

 

Men det är ju trevligt att kärrorna har ett så fint ålderdomshem att vara på tills dess.

 

Kanske är pensionen framtvingad av de andra bekymren som USAF har med åldrande flygplan som knappt sitter ihop, och superdyra efterträdare som ännu inte levererats i de mängder som önskas, om de nu någonsin kommer att levereras i de önskade volymerna. F-117 är väl inte direkt gratis i drift, särskillt inte om man vill ha stealthförmågan intakt.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Det vore ju inte första gången som US hastigt har fått diska upp utfasade maskiner och ta dem i drift igen. Inför första Gulfkriget så drog man igång ett antal RF-4 Phantom ur den eviga vilan för man insåg att man saknade spaningsresurser. Det är nog inte så mpnga som blir förvånade om det blir en come back för F-117...

 

Det får ju tiden utvisa, men jag tror personligen att det är en lite svårare puck att få upp en F-117 i luften igen runt 2010 än vad det var att få upp RF-4C 1991. F-4'an som plattform fanns ju fortfarande i aktiv tjänst lite varstans samtidigt som det fanns besättningar som var typade på planet. Alabama Air National Guard hade RF-4C både före och efter Gulfkriget, och det var just dess förmåga att fotospana som var intressant.

 

F-117 finns inte i flera versioner, den är inte spridd i många olika länder och reservdelarna var ju helt och hållet en inhemsk affär. Att få upp den i luften igen, med typad besättning och fräscha reservdelar är nog inte något som låter sig göras i en handvändning. Den förmåga som F-117 haft har ju varit förstaslagsförmåga. Om den duger till det i ett ev. krig mot en industrination med ett modernt luftförsvarssystem ställer jag mig tvivlande till. Kan serberna peta ned en så tror jag att även att iranierna skulle klara av det.

 

Snillen spekulerar och jag är ju inte ens ett snille... :banghead:

 

EDIT: Får göra avbön direkt, F-117 fanns tydligen på listan över plan som kunde ta JDAM

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Vad beror pensionen på?

 

Jag började fundera på den F-117 som blev nerskjuten i f.d Jugoslavien (och jag antar att större delen av vraket skeppades till Ryssland) gjorde att designen ansågs "avslöjad" samt att den trots allt gick att skjuta ner med existerande vapensystem.

Link to comment
Share on other sites

F-117 finns inte i flera versioner, den är inte spridd i många olika länder och reservdelarna var ju helt och hållet en inhemsk affär. Att få upp den i luften igen, med typad besättning och fräscha reservdelar är nog inte något som låter sig göras i en handvändning.

Motorerna är F404 utan ebk, raketstolen är ACES II, landstället kommer från A-10, hjul från F-15E och avionik, styrsystem mm kommer från F-16, F/A-18 mfl. Så länge man inte gör sig av med hela reservdelslagret borde problemet mest vara saker som måste bytas efter viss kalendertid. Om jag förstått rätt slutade man med typinflygning 2006, men de kommer förhoppningsvis vara i tjänst ytterligare ett antal år så om man vill så går det säkert att skaka fram ett gäng gamla förare också. Tror det var på F 17 som ett par äldre förare fick göra återinflygning på JA 37 för några år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Det får ju tiden utvisa, men jag tror personligen att det är en lite svårare puck att få upp en F-117 i luften igen runt 2010 än vad det var att få upp RF-4C 1991. F-4'an som plattform fanns ju fortfarande i aktiv tjänst lite varstans samtidigt som det fanns besättningar som var typade på planet. Alabama Air National Guard hade RF-4C både före och efter Gulfkriget, och det var just dess förmåga att fotospana som var intressant.

 

F-117 finns inte i flera versioner, den är inte spridd i många olika länder och reservdelarna var ju helt och hållet en inhemsk affär. Att få upp den i luften igen, med typad besättning och fräscha reservdelar är nog inte något som låter sig göras i en handvändning. Den förmåga som F-117 haft har ju varit förstaslagsförmåga. Om den duger till det i ett ev. krig mot en industrination med ett modernt luftförsvarssystem ställer jag mig tvivlande till. Kan serberna peta ned en så tror jag att även att iranierna skulle klara av det.

 

 

EDIT: Får göra avbön direkt, F-117 fanns tydligen på listan över plan som kunde ta JDAM

 

Enda direkta anledningen till F-117s pension är nog att den kräver ett sanslöst underhåll. Den var var första stealthmaskinen och utvecklingen har gått framåt med B-2 och F-22, även om de är pengahungriga vad gäller underhåll. Som 106 nämner så är F-117 ett hopplock på många fronter så där är det nog inga större problem, men dess ytstruktur är inte billig att uppehålla.

 

Att den in i pensionen är duglig som förstaslagsmaskin tror jag nog, förlusten över Serbien ser jag mer som ett schweizerost typat organisationsfel ( flera fel på flera nivåer som rullar nedåt genom hål i ognsiationen) än på maskinens förmåga. Ingenting är osynligt, det gäller att göra radartäckningscirklarna små nog att det går att klämma sig emellan och inte bjuda på information och slentrianmässigt beteende. I och med detta blev jag åter påmind om att jag lovat Maverick något.... :unsure:

 

F-4 flyger fortfarande förresten. Så vem vet, om det skulle uppstå ett akut behov av, vad skall vi säga BDA på ett ställe som Bushehr kansek det komemr skramlande en gammal McDD mellan höjderna, och möter sig själv i en annan skepnad..... B-)

Link to comment
Share on other sites

Planerar USA något motsvarande projekt?

F-117 var ganska gammalt, och tekniken har gått framåt sedan dess. Planeras någon form av plan vars i princip enda mål är att vara så svårupptäckt som möjligt, som med detta.

F-22 är vad jag förstår en sorts swingroleplan med huvudinriktning på jakt (den benämns ju i alla fall air supperiority fighter), och som har stealthegenskaper som en liten grej som e bra att ha.

Link to comment
Share on other sites

Planerar USA något motsvarande projekt?

F-117 var ganska gammalt, och tekniken har gått framåt sedan dess. Planeras någon form av plan vars i princip enda mål är att vara så svårupptäckt som möjligt, som med detta.

F-22 är vad jag förstår en sorts swingroleplan med huvudinriktning på jakt (den benämns ju i alla fall air supperiority fighter), och som har stealthegenskaper som en liten grej som e bra att ha.

Hur pass stealth är F-35 JSF jämfört med F-117 och F-22?

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Det får ju tiden utvisa, men jag tror personligen att det är en lite svårare puck att få upp en F-117 i luften igen runt 2010 än vad det var att få upp RF-4C 1991. F-4'an som plattform fanns ju fortfarande i aktiv tjänst lite varstans samtidigt som det fanns besättningar som var typade på planet. ...

 

Man återställde ju några SR-71 1995 efter fem år i förråd, och där kan man prata om ett extremt flygplan!

Link to comment
Share on other sites

Det var väl NASA och inte USAF som åter aktiverade SR71 under mitten av 1990-talet?

 

Jag tror det vore mycket kostsamt att åter ta F-117 systemet i drift när det väl avvecklats.

 

Kompetensen försvinner snabbt, piloter och tekniker omskolas till andra flygsystem.

 

Kommer F-117 långtids konserveras enligt konstens alla regler efter avvecklingen?

Link to comment
Share on other sites

Det var väl NASA och inte USAF som åter aktiverade SR71 under mitten av 1990-talet?

 

Nej, USAF återaktiverade SR71. NASA har också flugit SR71, och den ena av de två flygplansindivider som återaktiverades i USAF hade flugits av NASA efter att USAF avvecklade typen.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag har då alltid haft någon form av speciell dragning till just F-117. tycker den är riktigt läcker och visar var skarven gick från "konventiella" till mer "futuristiskt" tänk vad gäller flyget...

 

 

Vackert helt enkelt.

 

För att spinna lite på tidigare talare har jag då svårt att tänka mig en offensiv initierat av USA mot ett industrialiserat land.

Link to comment
Share on other sites

Det får ju tiden utvisa, men jag tror personligen att det är en lite svårare puck att få upp en F-117 i luften igen runt 2010 än vad det var att få upp RF-4C 1991. F-4'an som plattform fanns ju fortfarande i aktiv tjänst lite varstans samtidigt som det fanns besättningar som var typade på planet. ...

 

Man återställde ju några SR-71 1995 efter fem år i förråd, och där kan man prata om ett extremt flygplan!

Man återställde väl dom aldrig? Man tog beslutet att få dom i drift igen, fast pengarna gavs bort till annat hela tiden tills man gav sig 1999?

Link to comment
Share on other sites

Det får ju tiden utvisa, men jag tror personligen att det är en lite svårare puck att få upp en F-117 i luften igen runt 2010 än vad det var att få upp RF-4C 1991. F-4'an som plattform fanns ju fortfarande i aktiv tjänst lite varstans samtidigt som det fanns besättningar som var typade på planet. ...

 

Man återställde ju några SR-71 1995 efter fem år i förråd, och där kan man prata om ett extremt flygplan!

Man återställde väl dom aldrig? Man tog beslutet att få dom i drift igen, fast pengarna gavs bort till annat hela tiden tills man gav sig 1999?

 

Jodå, man flög dem, se http://www.sr-71.org/blackbird/sr-71:

 

# 26 April 1995: First reactivated SR-71A (#61-7971) makes its first flight after restoration by Lockheed.

 

# 28 June 1995: First reactivated SR-71 returns to Air Force at Detachment 2.

 

# 28 August 1995: Second reactivated SR-71A (#61-7967) makes first flight after restoration.

 

Fast det stämmer som du skriver att den här återaktiveringen var en kamp som man gav upp ganska snart.

Link to comment
Share on other sites

Det får ju tiden utvisa, men jag tror personligen att det är en lite svårare puck att få upp en F-117 i luften igen runt 2010 än vad det var att få upp RF-4C 1991. F-4'an som plattform fanns ju fortfarande i aktiv tjänst lite varstans samtidigt som det fanns besättningar som var typade på planet. ...

 

Man återställde ju några SR-71 1995 efter fem år i förråd, och där kan man prata om ett extremt flygplan!

Man återställde väl dom aldrig? Man tog beslutet att få dom i drift igen, fast pengarna gavs bort till annat hela tiden tills man gav sig 1999?

 

Jodå, man flög dem, se http://www.sr-71.org/blackbird/sr-71:

 

# 26 April 1995: First reactivated SR-71A (#61-7971) makes its first flight after restoration by Lockheed.

 

# 28 June 1995: First reactivated SR-71 returns to Air Force at Detachment 2.

 

# 28 August 1995: Second reactivated SR-71A (#61-7967) makes first flight after restoration.

 

Fast det stämmer som du skriver att den här återaktiveringen var en kamp som man gav upp ganska snart.

Flyger dom fortfarande? Jag gissar att om man tar fram såna ur sin sarkofag så är det inte för att burna runt med dom på flyguppvisningar. :ph34r:

 

Edit: Stavapa

Edited by hudson
Link to comment
Share on other sites

Flyger dom fortfarande? Jag gissar att om man tar fram såna ur sin sarkofag så är det inte för att burna runt med dom på flyguppvisningar. :ph34r:

 

Edit: Stavapa

 

Nej, tyvärr, precis som någon varit inne på här i tråden var det aldrig någon bred enighet kring den här återaktiveringen, och efter några år var det stopp på finansieringen. NASA har också slutat flyga. Enligt uppgift på websidan jag hänvisade till ovan var sista flygningen 1999, med en NASA-maskin.

 

Det är verkligen ett fantastiskt flygplan. Det har för övrigt funnits en väldigt snarlik men ensitsig föregångare till SR71, kallad A12. Enligt uppgift i en bok jag har så är det A12 som har det absoluta hastighetsrekordet för flygplan, och inte SR71 (sedan finns ju X15, men den startade ju inte från marken utan släpptes från en B52).

Link to comment
Share on other sites

F-117 måste vara svindyr att underhålla.

Ett 1980-tals flygplan med massor av gammal elektronik.

Vet någon på forumet när sista F-117 levererades?

 

 

A12 var väl jaktversionen av SR-71?

Minns jag rätt så avvecklades A12 ganska omgående till förmån för SR-71

 

Det flyger fortfarande flera hundra F-4 Phantom runt om i världen. Minns jag rätt så är Phantom operativ i Tyskland, Grekland, Turkiet, Egypten, Iran, Japan och Syd Korea.

 

USAFs målflygdivision flyger dessutom också F-4, så visst finns Phantom kompetensen kvar i USA.

Skulle vara intressant att veta hur många Phantom den här divisionen förfogar över?

Är det bara Phantom individer som tidigare opererades av USAF, eller finns även Phantom med förflutet hos USN & USMC?

 

Förut brukade dessa QF skjutas ner, USAF har dock på senare år märkt att det kostar väldigt mkt pengar att skjuta ner flygplan därför ägnar man sig nu i mycket större utsträckning åt att skjuta ner F-4 Phantom "på låtsas" där träffen registreras elektoniskt.

 

 

Här är bild från Novmember år 2007 på en USAF Phantom som lyft från Nellis AFB utanför Las Vegas.

 

http://www.airliners.net/photo/USA---Air/M...F-4E/1301890/M/

Link to comment
Share on other sites

A12 var väl jaktversionen av SR-71?

Minns jag rätt så avvecklades A12 ganska omgående till förmån för SR-71

Varför skulle den heta A-12 om den var ett jaktplan?

 

Det flygplan som vi idag känner som SR-71 Blackbird fanns från början projekterad i två varianter:

YF-12 med AIM-54 Phoenix som huvudbeväpning.

A-12 med AGM-69 SRAM som huvudbeväpning.

 

Ingen av den blev av, men i stället blev det SR-71 med kameror i stället för robotar i bombluckorna.

 

Nog med OT. Åter till F-117

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

A-12 var väl i realiteten CIA´s namn på Oxcart-kärran innan den blev en USAF-maskin? Eller är jag helt ute och ljudbangar i mach 3,5?

 

Jag startade förresten en tråd en gång i tiden om hemliga flygplan, om man vill diskutera andra hemliga flygplan än specifikt pensioneringen av F-117..

Lite lagom halvseriös tråd..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

A-12 var väl i realiteten CIA´s namn på Oxcart-kärran innan den blev en USAF-maskin? Eller är jag helt ute och ljudbangar i mach 3,5?

 

Det var A12 som var Oxcart, SR71-projektet hette Senior Crown.

 

För att anknyta till F117 som tråden egentligen handlar om, så var SR71 byggt med stealth-teknologi med radarabsorberande material och en utformning som var avsedd att minska radarsignaturen, och detta i början av 60-talet. Detta är inte så vär känt eftersom det var hemligt länge.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
För att anknyta till F117 som tråden egentligen handlar om, så var SR71 byggt med stealth-teknologi med radarabsorberande material och en utformning som var avsedd att minska radarsignaturen, och detta i början av 60-talet. Detta är inte så vär känt eftersom det var hemligt länge.

Var den? Enligt vilken källa då?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

However, stealth development continued throughout the postwar years. In the mid 1960s, the U.S. built a high-altitude reconnaissance aircraft, the Lockheed SR-71 Blackbird, that was extremely RADAR-stealthy for its day. The SR-71 included a number of stealth features, including special RADAR-absorbing structures along the edges of wings and tailfins, a cross-sectional design featuring few vertical surfaces that could reflect RADAR directly back toward a transmitter, and a coating termed "iron ball" that could be electronically manipulated to produce a variable, confusing RADAR reflection. The SR-71, flying at approximately 100,000 feet, was routinely able to penetrate Soviet airspace without being reliably tracked on RADAR.

 

Med lite sporadisk google-fu hittade jag detta.. Ingen aning om tillförlitligheten.

 

Googlar man på Iron ball och SR71 så verkar det bli mer..

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

För att anknyta till F117 som tråden egentligen handlar om, så var SR71 byggt med stealth-teknologi med radarabsorberande material och en utformning som var avsedd att minska radarsignaturen, och detta i början av 60-talet. Detta är inte så vär känt eftersom det var hemligt länge.

Var den? Enligt vilken källa då?

 

/J

 

 

Det är väl "allmänt" känt bland flygnördar att SR-71ans flygkropp designades med med ett viss tänk av RCS-minimering? Om inte annat har jag för mig att man kan läsa om det i bland annat Ben Rich's biografi "Skunk Works". Ben Rich var ju chef för denna speciella avdelning inom Lockheed. Men ingen kan nog med fog påstå att SR-71 var radarosynlig som t.ex F-117 eller B-2. Däremot finns det ju en poäng i att göra ett flygplan som regelbundet ska flyga över fientliga luftvärnscentra så svårfångade för eldledningsradar som möligt.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

För att anknyta till F117 som tråden egentligen handlar om, så var SR71 byggt med stealth-teknologi med radarabsorberande material och en utformning som var avsedd att minska radarsignaturen, och detta i början av 60-talet. Detta är inte så vär känt eftersom det var hemligt länge.

Var den? Enligt vilken källa då?

 

/J

Bild från SR-71.org. Observera formen på kompositmaterialet på vingarnas fram- och bakkanter. Detta med RAM och särskild färg nämns även i annan litteratur om SR-71.

 

A-xx var Lockheeds interna benämningar i projektet ARCHANGEL (efterföljaren till U-2) där A-12 var den slutgiltiga versionen.

 

A-12 var ensitsiga spaningsflygplan (utom en som var skolflygplan) och opererades av CIA. 13 tillverkade, 5 havererade.

M-21 var en tvåsitsig variant som kunde bära D-21, en spaningsobot. 2 tillverkade, 1 havererade.

YF-12A prototyp till ett jaktplan i USAF. 3 tillverkade, 1 havererade, 1 skadad och ombyggd till SR-71C. 93 F-12B beställda, senare avbeställda.

SR-71 var spaningsflygplan i USAF. 32 tillverkade, 29 SR-71A, 2 SR-71B (skolflygplan), 1 SR-71C (skolflygplan). 12 havererade/förstördes, 11 SR-71A och en SR-71B. Inga A-12 eller SR-71 blev någonsin nedskjutna.

 

Åter till F-117A.

Link to comment
Share on other sites

Att den in i pensionen är duglig som förstaslagsmaskin tror jag nog, förlusten över Serbien ser jag mer som ett schweizerost typat organisationsfel ( flera fel på flera nivåer som rullar nedåt genom hål i ognsiationen) än på maskinens förmåga. Ingenting är osynligt, det gäller att göra radartäckningscirklarna små nog att det går att klämma sig emellan och inte bjuda på information och slentrianmässigt beteende. I och med detta blev jag åter påmind om att jag lovat Maverick något.... :rodna:

 

*LER BARA LER*

 

Ingen fara har själv knappt haft tid att greppa detta ;-)

 

Men i alla fall läste detta i Airforces Monthly och blev lite förvånad.

 

Men vad skall de använda så länge??

 

Det kommer ju vara ett glapp på ett antal år innan en steahltig attack kärra rullar ut??

 

Sedan kan jag inte jämföra F-117 med vad som komma skall men de misstänker jag andra kan..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...