Jump to content

"Jag ska bli kustjägare"

Guest Johannes

Recommended Posts

Guest Johannes

Är det nån som vet var man kan köpa/beställa boken "jag ska bli kustjägare".. och är det nån som läste boken som kan kommentera den, är den värd att köpas?..

Guest Johannes

ok.. ja då är det bara att skrapa ihop lite slantar då, efter att ha läst första kapitlet så måste jag säga att jag har höga förväntningar.

Guest clox

Gör det.

Nån som läst boken och kan jämföra med dagens KJ-utbildning?

Jag har hört att "Kustjägar-andan" bleknat lite sen början av 90-talet. Tillvaron i boken är nog det värsta jag hört talas om.

Guest Lindman

Klockren bok! Har även jag läst den ett antal gånger.

Någon som vet vad C-M Jönsson håller på med nuförtiden?

Har hört att han är lärare på en skola i Lund. Någon som har hört något annat?

Guest Johannes

vad jag vet så är han lärare på typ en högstadieskola någonstans, om det är lund eller någonannanstans har jag ingen aning om...

Guest clox

Att Carl:

Det är ett citat från en halvgalen Sergant vi hade under vattenfys för ett tag sen. Under livräddningsmomentet så har jag för mig att man måste klara simma en viss sträcka vilket inte är så jobbigt. (200-400 m beroende på tjänst) Vi ligger på stabspluton och då tyckte nämnda befäl att vi skulle vara lite tuffare än andra huvudtjänster inom amf och då slängde han ur sig nämnda citat. =)

boken är helt underbar :)

har läst den tre gånger nästan pch får aldrig nog :)

läs den, det är en order! slut. frågor ej tillåtna. framåt!

Guest Karlén/KJ

Den boken är alldeles utmärkt och ger en nästan FÖR stor inblick i en KJ-aspirants vardag, dock har man medvetet utelämnat stora delar av utbildningen, en hel del lämpar sig helt enkelt inte för tryck. Gott så.

Ungefär samtidigt (något tidigare) kom et par andra böcker, en "bilderbok" ("På insidan av allvaret") och "Man eller monster" av Mats Jacobsson. Den senare har plockat bilder ur den förra.

"Man eller monster" är - i mitt tycke - virrig och jag undrar ibland varför den ens skrevs, om inte som ett feminiazistiskt inslag i könskriget mot mannen - här i dess mest extrema form.

Jacobsson har delvis följt kullarna 88-90 och även en runt 97, han blandar friskt diverse Jungianska teorier och händelser ur aspiranternas utbildning och jämför ofta med diverse folkstammars manlighetsriter med en föraktfull ton åt Kustjägarna.

Min personliga reflektion är att killen - som själv sökte till KJ men inte blev antagen - har någon form av mindervärdeskomplex och på detta vis få uttrycka sitt avundsbottnande förakt.

Dock är vissa delar av den klart läsvärda, även om stora delar av boken är rent strunt.

Ex så påstår han att man allmänt på KustJS beundrar Jan Guillou och hans figur Carl Hamilton med dess värderingar - inget kunde vara mera fel, alla som har läst Hamiltonböckerna ser hur fyllda de är av felaktigheter och inser att denne übersoldat är en omöjlighet.

Så. Nu fick jag ur mig lite galla över den nissen också. :)

Det var dom andra KJ-plutonerna spm kallade dom för det. "Saft och Bull" plutonens befäl körde inte så hårt med dom så enligt boken blev dom lite oroliga att dom inte var "riktiga" kustjägare men deras befäl lugnade dom på den punkten och tydligen gjorde dom bäst ifrån sig i slutändan.

Någon som gjorde GU när boken skrevs?

"man eller monster" är ganska bra. det finns många "stämningsfulla" bilder iaf, som tex på kj-aspiraten med en tuppkamm i pannan, alltså en skada efter alltför mkt "på pannan ställ" ...... :)

men CM Jönssons bok är ju klart mkt bättre. han är mer vettig än killen som skrev "man eller monster" tycker jag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...