Jump to content

Wiseman's Wisdoms

Recommended Posts

Kan varmt rekommendera bloggen Wiseman's Wisdoms. Behandlar många olika ämnen, men främst aktualiteter med anknytning till Försvarsmakten.

/CQ1

Underbar - inte minst avsnittet om absurda FMLOG.

:unsure:

Fortsättning på annat forum i temat "interndebitering":

Citat:
Inskickat av Markus Läs Inlägg

Varför skulle man inte intern-debitera/fakturera? Finns främst två bra skäl:

1. Att tvinga interna aktörer vara konkurrenskraftiga

2. Att främja effektivitet, om man inte vet vad varor och tjänster kostar så överanvänder man dem

Det finns inget bättre styrmedel.

Nu räknar du upp syftet så som det var TÄNKT.

Men hur det BLEV är en annan sak.

Det blev skit.

Och att de interna måste vara konkurrenskraftiga är en lögn i stora mått. (inte alla) men i stora drag.

Vi tar ett exempel:

Scenario1: (Internhysteriförslaget) Kalle Svetsare gå roch slår dank på sin industri. Han kommer inte ha nåt att göra denna veckan eftersom hans nästa order kommer in först nästa vecka. Ok?

Nån på kontoret tycker: Fan igår när jag skulle cykla hem så var sadeln blöt.

Kan inte Kalle bygga ett cykelskjul med tak?

Tre scenarion kan spelas upp:

I den galna imbecilla interndebiteringsvärlden kommer följande (fantasi)-kostnader att uppstå:

- Kalles lön belastar den enhet som beställer jobbet Check!

- Materialet som cykestället byggs av debiteras inte bara till inköpspris, det ska vara vinsttariff på det oxå! Check! (man köper det av sig själv, men nu med vinst för en annan avdelning, nämlgen förrådet!)

- Det skall skrivas en arbetsorder med de timmar det tar. Check!

På detta sättet att via Ebberöds bank beräkna värdet av ett egenproducerat cykelställ ser vi att det verkar kosta säg, 30.000:-

Verkar ju dyrt...

Scenario2 (vi går ut på stan-förslaget):

- En offertförfrågan snickras ihop, med alla paragrafer och definitioner på material, miljökrav osv osv. Tar ett GÄNG timmar. Det skickas ut. Check! (kostnad, säg 2kkr)

Offertsvaren kommer in och cylkelstället kan fås för 12.000:- från en baltisk leverantör, monterat och klart! Check!

Här stannar grynräknaren upp, och slickar sig om munnen. Vi har "sparat" 16.000:- Fan vad bra vi är säger ekonomerna och smäller med hängslena!

Scenario3: (Bra karl reder sig själv-alternativet) Kontorskillen går ut till Kalle, säger; Hörru Kalle, du som är kreativ och dukktig, skulle inte du kunna bygga oss ett cyckelställ medan du väntar på nästa veckas jobb?

JO fifan säger Kalle, hellre det än att gå här och slå dank!

Vad kostar då det?

- Kalles lön är densamma, som om han lodade... dvs extra kostnad för lön: 0 eftersom kalle ändå finns där och kostar samma vare sig han gör nåt eller inte.

- Materialet Kalle använde från lagret debiteras INTE; för det var redan inköpt och klart, och skall följdaktligen INTE betalas en gång till...(puckon!). Summa: 0

Materialet var dessutom redan betalt av en KUND, så vi hade själva inte gett nåt för det, utan detta var spillbitar som var kvar efter en produkt som redan genererat vinst till företaget. Check!

Så utan att det kostade företaget en enda krona MER än om Kalle slagit dank, har man nu oxå ett cykelställ Check!

Med interndebitering för samma jobb hade kalles lön betalats två gånger, man hade köpt materialet av sig själv, som man redan ägde, och cykelstället hade kostat massor med imaginära stålar...

Visst verkar det smart?

Om du läste vad jag skrev: "Ja man SKA vara kostnadsmedveten" osv osv, och i slutändan så är faktiskt inte folk dumma i huvet.

Man tar inte ut 5 paketcyklar "bara för att man kan" när man behöver EN.

Liksom att man inte sitter och okynneskör med terrängbilar om man inte måste. Eller skjuter upp onödigt mycket Am.

Självfallet kommer emellertid konsumionen av varor och tjänster att vara HÖGRE än utan styrning.

Men hey, hallå, om nu detta var behovet för att utföra det man var satt att göra på ett fullödigt sätt? Ja då är det ju den nivån vi ska ligga på.

Det går inte att "spara 30%" och sedan förvänta sig samma resultat.

Politiker har emellertid vetat att JUST med militärer kan man göra så här.

De biter ihop, slår ihop klackarna och levererar 100%-iga förband iaf, trots att man går på knäna.

Och så har det fortgått de tre senaste försvarsbesluten.

Men NU, är gränsen definitift nådd.

Edited by Apone

Jag ger inte mycket för de ekonomiska kunskaperna i exemplen, och som verksam vid förbanden innan FMLOG (och myndigheten FM) så köper jag inte att man skulle kunnat vara kostnadsmedveten med den tidigare organisationen. Interndebiteringarna är problematiska, ja, men knappast på det sätt som beskrivs.

Politiker har emellertid vetat att JUST med militärer kan man göra så här.

De biter ihop, slår ihop klackarna och levererar 100%-iga förband iaf, trots att man går på knäna.

Och så har det fortgått de tre senaste försvarsbesluten.

Men NU, är gränsen definitift nådd.

Buhuhu, så synd om mig, gråt gråt. Jag är militär och folk föraktar mig och Gud tills kriget är här, då skall lär dom sig att vi militärer förtjänar varje krona vi kan få och lite mer.

Fy fan vad trött jag är på detta, inse att skolan, vården, försvaret alla måste lära sig ta hand om pengar och just nu kan dom inte det.

Som går läsa på DN.se idag går det i princip 2 officerare på varje soldat.. herre jisses.

För inte tala om hur soldater skall köras till övningsfält 30 mil bort, trots man har helt ok övningsmark alldels intil regementet.

Lägga 4 miljoner eller vad jag läste för få en licens till spelmotorn av BF2.. suck vad försvaret har pengar över ibland.

Försvaret är ju ett av dom minst effektiva verksamheterna vi har i Sverige, och militären skyller på politiker och folket istället för se sig själva när dom fikar för tredje gången på samma dag uppe i mässen och lever på meriter som förbandet gjorde på 1600 talet.

Länken till wisemans wisdoms som "topic" var intressant, fundera på hur bloggar hjälper oss folk att inte bara läsa "rätt" nyheter utan även med vilka tankar vi skall ha om det. ungefär som berättar rösten i olika såpor som förklarar när folk är arga, ledsna och hur vi alla försöker lyckas i vardagen när allt är jobbigt.

Jag ger inte mycket för de ekonomiska kunskaperna i exemplen, och som verksam vid förbanden innan FMLOG (och myndigheten FM) så köper jag inte att man skulle kunnat vara kostnadsmedveten med den tidigare organisationen. Interndebiteringarna är problematiska, ja, men knappast på det sätt som beskrivs.

Jag håller med om att det är lätt att exemplen blir lite väl summariska och förenklade, men faktum kvarstår att FortV:s affärsmodell är mystisk samt dränerar FM på väl behövda pengar. Att det finns ett vinstkrav på FortV som "företag", under dom låsta förutsättningarna som finns vad gäller lokalhyra inom FM, borde framhävas tydligare i den offentliga debatten, samt att det borde särskiljas från övriga delar i anslaget.

/CQ1

Jag ger inte mycket för de ekonomiska kunskaperna i exemplen

Missförstå mig rätt, men är det inte så att om det krävs ekonomikunskaper på högskolenivå för att begripa en verksamhetsidé, är det inte redan där ett tecken på att någonting är överdrivet tillkrånglat?

Jag tycker det intressanta med denna blogg är att författaren uppenbarligen rapporterar inifrån verksamheten och är tydlig i sina åsikter. Om det är något som karaktäriserat vår försvarsdebatt de senaste åren är det väl att de som sitter mitt i smeten, med insikt om hur olika besparingsförslag mm drabbar förbandsproduktion och insatsförmågor, ofta inte kommit fram tillräckligt i traditionella media.

Kanske vi mer och mer får förlita oss på anonyma bloggar och andra liknande fenomen (detta forum t.ex.), och sen givetvis själva bilda oss en uppfattning om relevans och sanningsriktighet på sedvanligt sätt, för att få en helhetsbild? Uppkäftighet och "högt i tak" är det ont om i Försvarsmakten idag. Som på så många andra ställen, ÖRA till trots.

Finns det någon nålad (motsv) sida här på forumet som länkar till FM-relaterade bloggar? Jag har sett dom bloggar som importeras, men ingen allmän länksida.

/CQ1

Edited by CQ1