Jump to content

Svenska stridsflyg i populärkultur

darkjak

Recommended Posts

Har ett klart minne om en film där Lansen figuerar som slutar(?) med haveri i vatten och därmed tillhörande plaskningar i nödflotte.

Hade fått för mig om att någon av Ekborgarna var med i den, men fann inget vettigt på IMDB.

Annars är ju Firebirds inte illa. med både AH-64 och Draken...."I am the greatest!"

Har ett klart minne om en film där Lansen figuerar som slutar(?) med haveri i vatten och därmed tillhörande plaskningar i nödflotte.

Hade fått för mig om att någon av Ekborgarna var med i den, men fann inget vettigt på IMDB.

Filmen ifråga är Flygplan saknas

och 32:an går om jag minns det rätt i drickat i början av filmen.

I slutet på en svensk film så skjuter en hkp 6 med TOW mot byggnad/bil som sprängs.

9:de Kompaniet. Diverse atrapper monterades på Hkp 6 för at simulera pv-hkp före Hkp 9 köptes in, finns någon pr film med någa plaströr moddade 6:or med i.

Å räknar vi med HKP 6 som "Stridsflyg" så räknar vi också med HKP 4 i "Jönssonligan Dyker Upp Igen" :lala:

Dessutom syns väl lite svenska helikoptrar allt som oftast i diverse Hamliton-filmer.

//Y

Å räknar vi med HKP 6 som "Stridsflyg" så räknar vi också med HKP 4 i "Jönssonligan Dyker Upp Igen" :lala:

Dessutom syns väl lite svenska helikoptrar allt som oftast i diverse Hamliton-filmer.

//Y

Jag vet inte riktigt om det är så. De verkar ju i det längsta att undvika svensk matriel i filmerna. Exempelvis i filmversionen av Hamilton (med Peter Stormare), då skurken hålls fången i en stuga, av svenska soldater, så har dessa av någon absurd orsak M16 istället för AK5.

Nu e vi dock lite offtopic...

I vilket avsnitt av Area 88 är Draken med?

Å räknar vi med HKP 6 som "Stridsflyg" så räknar vi också med HKP 4 i "Jönssonligan Dyker Upp Igen" :D

//Y

Jag vet inte riktigt om det är så. De verkar ju i det längsta att undvika svensk matriel i filmerna. Exempelvis i filmversionen av Hamilton (med Peter Stormare), då skurken hålls fången i en stuga, av svenska soldater, så har dessa av någon absurd orsak M16 istället för AK5.

Nu e vi dock lite offtopic...

I vilket avsnitt av Area 88 är Draken med?

Faktiskt redan i det första, när han journalisten anländer till flygbasen så är det en full scramble och då lyfter ett par drakar tillsammans med de andra.

Tyvär har aldrig draken en framträdande roll i serien :lala:

När vi snackar spel:

FighterBomber (Amiga, Atari 500 etc.): Här kunde man flyga viggen, dock med felaktiga landningsställ (enkelhjul på huvudstället)

Birds of prey (Amiga,Pc): Här kunde man flyga gripen och 40 andra flygplan. Tråkigt att alla flygplan hade i princip samma cockpit..

E/F-2000(Pc): Gripen figurerar som motståndare.

Jag har även för mig att viggen fanns med i microprose spelet Stealthfighter i nordkalloten scenariot där man även använde flygbaser i sverige.

Transformers figurerna Skywarp,Thundercracker och Dirge har alla i någon version kunnat förvandla sig till gripen.

Å räknar vi med HKP 6 som "Stridsflyg" så räknar vi också med HKP 4 i "Jönssonligan Dyker Upp Igen" ;-)

//Y

Finns en del porriga Helikopter 4-sekvenser i Fiendens Fiende, bla. med dörrmonterad

kamera över Sth-skärgård.. :rolleyes:

I Ace Combat Zero finns i alla fall Draken med, och i praktiskt taget alla andra Ace Combat spel (utom de gamla spelen från 32-bits eran) har med Gripen.

Den gamla flygsimulatorn F-14 Fleet Defender innehöll ett (ensamt) Viggenplan som vakade över Sverige på en av banorna.

Flygsimulator till PC:

Jane's Advanced Tactical Fighters GOLD (eller ATF med tillägget NATO Fighters) - JAS 39.

Jane's Fighters Anthology (innehåller bl.a. ovanstående) - JAS 39 och om jag inte minns fel, JA 37.

B17: Första divisionen

Det var inte B 17 som var med i Första divisionen, utan B 5. De är ganska lika dock...

Men det var i alla fall ASJA och SAAB som byggde dem.

B 17 och B 18 är däremot med i Tre söner gick till flyget. Sedan skulle det inte förvåna mig om en del av de P-51 som syns i vissa filmer en gång i tiden tjänstgjort i FV som J26.