Jump to content

Någon sorts magsjukdom i centralamerika.


Berg

Recommended Posts

Ok, jag har en kompis som bor i Dominianska Republiken, och han har fått någon sorts magsjukdom.

Han kräks av vad som helst han äter, han har varit till sjukhuset och dom har testat honom på "allt möjligt" och det har inte visat sig vad det är.

Han kan inte ens dricka vatten utan att han kräks, det har pågått under några dagar.

Däremot, när han var på sjukhuset och fick dropp så kunde han äta.

 

Vet inte om jag har missat något men jag frågar här eftersom att kompetensen är såpass bred på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag har en kompis som bor i Dominianska Republiken, och han har fått någon sorts magsjukdom.

Han kräks av vad som helst han äter, han har varit till sjukhuset och dom har testat honom på "allt möjligt" och det har inte visat sig vad det är.

Han kan inte ens dricka vatten utan att han kräks, det har pågått under några dagar.

Däremot, när han var på sjukhuset och fick dropp så kunde han äta.

 

Vet inte om jag har missat något men jag frågar här eftersom att kompetensen är såpass bred på forumet.

Svensk som bor i DR? Har han fått några "matpaket" ifrån sverige på sistånde = vinterkräkan?

"Nyinflyttad"? har en kompis som jobbade 8 månader i Bangkok och fick reda på att han är intolerant emot fisk ( han kommer ifrån en släkt där fisk är bläää mat)

Men i Thailand så använder man Nam pla ( fermenterad, pressad fisk (Tänk surströmming genom en sil)) istället för salt. :banghead:

Hoppas det hjälper.

 

Pappa

Link to comment
Share on other sites

Det kan som sagt vara en allergisk reaktion, men mest troligt är någon form av infektion.

 

Jag vet av erfarenhet att det förekommit amöba-infektioner pga dåligt tilllagad mat på DR.

 

Men annars kan det egentligen vara vad som helst: Vinterkräk, hepatit a/b, difteri (stavning), allergi, mask m.m.

Är det på ett lokalt sjukhus han blivit undersökt eller här hemma i sverige ?

Link to comment
Share on other sites

Det kan som sagt vara en allergisk reaktion, men mest troligt är någon form av infektion.

 

Jag vet av erfarenhet att det förekommit amöba-infektioner pga dåligt tilllagad mat på DR.

 

Men annars kan det egentligen vara vad som helst: Vinterkräk, hepatit a/b, difteri (stavning), allergi, mask m.m.

Är det på ett lokalt sjukhus han blivit undersökt eller här hemma i sverige ?

 

 

Har ganska ringa erfarenhet av området men..

 

Det kan väl inte vara omöjligt att få en fingervisning efter prover.

 

I regel ger amöbor vad jag förstår i regel en asymptomatisk infektion, men ibland rejäl diarré. Betr parasiter i allmänhet är eosinofilerna en bra markör jämte plasmaproteinanalys. Men att han skulle ha "mått så pass bra efter dropp att han kunde äta" låter lite märkligt.

 

Kankse beror osäkerheten på annorlunda vårdkultur och kommunikationsproblem mer än något annat. En vanlig magsjuka med dehydrering brukar behandlas symptomatiskt då det ofta är ganksa benignt. Beror så klart på hur illa det egentligen är och hur länge det pågått.

 

Det här är bar allmän spekulering - definitivt ingen sanning de det enskilda fallet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...