Jump to content

Komprimera .avi-filer ?

Gator

Recommended Posts

• Forumsledning

Virtual Dub är lite halvklurig då man måste pilla med codecs för video och andra inställningar för ljudet, osv.

Auto Gordian Knot, AutoGk, är betydligt enklare. Du kan speca en storlek, i ditt fall "1 cd", och sen få en bra inställning satt efter det.

http://www.autogk.me.uk/

Har du prövat att bränna ut filen på en skiva?

Många AVIer är skapad just för att få plats på en 700mb CDR.

Jo, det var så jag upptäckte det... :/

@henke

Tackar allra hjärtligast! Hämtade prgm igår, ska testa snarast.

:banghead:

AVI är bara en "container" alltså ingen codec i sig. Det innebär alltså att AVI-filen redan kan vara i ett komprimerat format. Därmed kan det uppstå problem när andra program ska packa det "igen"

Så kolla först i vilke format AVI-filen är. VLC kan t.ex. ofta berätta i vilket format filen är.

Sen finns det ungefär en miljard olika program att packa med, allt från gratis virtuaDub, VLC, divx till mer anvancerade, Advanced X, ProCoder, Alive Video Converter etc.

• 3 weeks later...

OK, då stöter vi på nästa patrull:

- hur lätt är det att "bränna in" undertexter med AutoGordianKnot ?

Är det så "lätt" som det verkar ?

Eller måste jag ha VobSub el likn installerat först ?

Andra tips i samband med denna manöver ?

Jag har ett antal filmfiler och synkade undertext-filer, och vill naturligtvis att de skall bli kompisar....

:mellow:

OK, då stöter vi på nästa patrull:

- hur lätt är det att "bränna in" undertexter med AutoGordianKnot ?

Är det så "lätt" som det verkar ?

Eller måste jag ha VobSub el likn installerat först ?

Andra tips i samband med denna manöver ?

Jag har ett antal filmfiler och synkade undertext-filer, och vill naturligtvis att de skall bli kompisar....

:mellow:

Trixigt men här är en hyffsad 'howto' - http://forum.videohelp.com/topic153058.html

Annars är Google en bra vän, finns ungefär 2 miljoner andra med exakt samma fråga.

Annars är Google en bra vän, finns ungefär 2 miljoner andra med exakt samma fråga.

Förvisso, men som du vet finns det då ungefär 2 miljoner olika svar, och jag behöver bara ett. Det rätta.

Vilket jag hoppas jag fick i ditt tips, tackar allra ödmjukast. :D

:D

Jag håller inte med om att det finns 2 miljoner OLIKA svar, snarare ett 10tal, och ur dem bör man kunna sålla ut vad är hjälpligt eller inte.

Att sen leta efter ETT rätt svar inom datorvärlden är slöseri med energi. För varje problem finns det minst 5 tillvägagångsätt att lösa det, generellt pratat, inte minst inom det aktuella videoämnet som är en av de djupare djunglarna med sina 100tals olika sk. formatstandarder.

-och det är ju så vi älskar det. :D

Ursäkta att jag var lite otydlig i mitt svar; det skulle varit: Jag behöver bara ett - det som fungerar.

Och det gjorde det ju till slut. Med Total Video Converter och sen DivX Converter 6.6

Men det är ju inte utan att man önskar att ETT program gjorde hela manövern... :)

:rockon:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...