Jump to content

Samövningar med Utlänska förband i Sverige

Recommended Posts

Jag är intresserad att veta vad för Samövningar vi har haft med Utlänska Förband, som tex USA; UK, Frankrike, Tyskland m fl Även Asiatiska, Afrikanska, Sydamerikanska, etc

Även Besök från dessa kan vara av intresse.

Bilder, filmer, berättelser . Utbyte av Utrustning mm

under CC06 var det ett gäng tyskar här.. pluton om ja inte missminner mig.

sen så var det ju ett gäng ryssar här för någon/några år sen. Då blev det uppståndelse för att folk från samma bataljon(?) hade vart i tjetjenien. Ryssarna använde ak5 och rullade stridsfordon 90 om ja itne missminner mig. bara läst om det som kortast och sett några bilder..

rätta mig gärna om ja har fel.

Jag är intresserad att veta vad för Samövningar vi har haft med Utlänska Förband, som tex USA; UK, Frankrike, Tyskland m fl Även Asiatiska, Afrikanska, Sydamerikanska, etc

Även Besök från dessa kan vara av intresse.

Bilder, filmer, berättelser . Utbyte av Utrustning mm

Sant har pagar val nastan dagligen i nagon form. Det far val nastan raknas som "rutin" med samverkan med utlandska forband nufortiden....

I Sverige? tex Amerikanska trupper som samövar i skärgården med Kustjägare?

Jag har nagot dimmigt minne av att ha last nagot sadant pa mil.se for nagra ar sedan.

Jag har ett klarare minne av att man ovat amfibieoperationer med Stridsbat 90 med USNs amfibiefartyg - det skedde nog pa vastkusten (ratta mig nagon om jag har fel!)

Glom inte bort att USA fortfarande har betydande forband kvar i Europa, och att en av deras uppgifter ar just samovningar med "friends and allies" for att kunna verka tillsammans i "coalition operations".

Det förekom redan i början av 1990-talet. Fast då var det som jag minns det bara omkring grupps storlek på det amerikanska förbandet. Och om jag kommer ihåg rätt var det även en grupp kadetter från Royal marines som övades i samband med något utbyte

Det förekom redan i början av 1990-talet. Fast då var det som jag minns det bara omkring grupps storlek på det amerikanska förbandet. Och om jag kommer ihåg rätt var det även en grupp kadetter från Royal marines som övades i samband med något utbyte

Stämmer.

1993 kom USMC Force Recon Cpt Bourne över med en grupp (minns inte hur många, 4 pers om jag minns rätt) för att få insikt i och erfarenhetsutbyte hur KJ och Spanplut fungerade och Amfbat i stort.

Det jag minns är det *vanliga* hur utrikiska officerer blir imponerade (om det nu är rätt ord i sammanhanget) över är dels hur vi kan få fram såpass bra soldater på så kort vpl-tid, samt hur relativt insatta varje enskild soldat är i operationerna.

Vidare har RM, SAS/SBS deltagit i olika utbyten mellan kadetter/officerer inom olika ramar, men det har jag inte så mycket detaljkunskap om - eller nåt. På Korsö kan det vara lite diverse dykfolk som vill ha lite erfarenhet av svenska motsvarigheter.

Annars har ju även både finnar och ryssar varit i svenska skärgårdslådan med vpl'er i olika former, också ganska intressant när svenska kustjägare och ryska marininfanterister som varit varandras huvudmotståndare i decennier helt plötsligt är "hej-hej" med varanda och byter huvudbonader..!

*spär på ryktena lite*

Lite "inte" info... Nuvarande brittiska försvarsattachéen har förklarat att Britterna inte alls är sugna på att samöva med svenskar i Sverige. Detta då de vill att alla deras krigsmän ska falla under deras jurisdiktion och inte hamna i den svenska rättsapparaten om de skulle ställa till med nå´t hyss. Eller rättare sagt, britterna är sugna på övning, men Sverige har ingen möjlighet till att tillåta egen rättsskipning på svensk terra firma.

Någon med unionjack på uniformen hamnade iaf i Göteborgs häkte för ett tag sedan. Kanske är därför man stramat åt lite på brittiskt håll. Dock så fanns ju Brittisk MP på plats och fartygen i hamnen hade säkert en och annan slagen i bojor under däck.

Om man klär av dom uniformen när dom går ut och roar sig så är dom ju precis som vilken annan turist som helst.

Det är ju inte så att andra företag med utländska anställda eller andra utländska myndigheter på svensk mark inte släpper ut sina anställda på barrundor?

(ok engelsmän som dricker öl är inte normala men ni förstår)

Guest Triggerpuller
Lite "inte" info... Nuvarande brittiska försvarsattachéen har förklarat att Britterna inte alls är sugna på att samöva med svenskar i Sverige. Detta då de vill att alla deras krigsmän ska falla under deras jurisdiktion och inte hamna i den svenska rättsapparaten om de skulle ställa till med nå´t hyss. Eller rättare sagt, britterna är sugna på övning, men Sverige har ingen möjlighet till att tillåta egen rättsskipning på svensk terra firma.

Låter lite halvknasigt med tanke på att brittiska soldater som hittar på dumheter i andra länder i stort sett alltid kan räkna med påföljd från just det landets rättssystem och även från det egna militära. Det går alltså bra att dom blir dömda av norsk, dansk, belgisk, eller tysk domstol men inte svensk?

Låter som nåt hittepå. Källa?

Ett exempel:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_o...nmark/1.4973555

http://www.ht.no/incoming/article140407.ece

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1640117.ece

http://www.ht.no/incoming/article139666.ece

Edited by Triggerpuller

Låter lite halvknasigt med tanke på att brittiska soldater som hittar på dumheter i andra länder i stort sett alltid kan räkna med påföljd från just det landets rättssystem och även från det egna militära. Det går alltså bra att dom blir dömda av norsk, dansk, belgisk, eller tysk domstol men inte svensk?

Låter som nåt hittepå. Källa?

I ditt exempel var de ju ute o krökade på "fritiden". De britterna ville göra här i Sverige är att kunna häkta/åtala/döma/straffa soldater som i uniform gör någon dumhet som strider mot svensk lag. Källan har jag angett till nuvarande försvarsattchéen på British Embassy Skarpögatan 6 - 8 Stockholm.

Det ju även ett antal Flygande förband från olika länder som varit i Sverige på olika flottiljer och övat med svenska divisioner. :lala:

Inga som har bilder/filmer?

I filmen om F21 så är det från ca 06:20 flera plan med annan nationalitet än svensk som visas.

Dessa scener är säkerligen tagna från Nordic Air Meet som hölls där uppe i höstas, 2007s största flygvapenövning i Europa med 6 olika deltagande länder, då man ser i princip samma sekvens i den här korta snutten om den övningen.

Kort artikel + bilder från övningen

Halldén

Ja. 1987 såg jag amerikaner, ungefär grupps storlek, som övade tillsammans med KJ.

Eller "övade" - de var väl i första hand där på studiebesök, förutsätter jag.

Jag var på stabstroppen, amerikanerna var ute med skytteplutonerna. Jag såg dom endast vid ett fåtal tillfällen, under en övning i terrängen.

Tyvärr känner jag alltså inte till exakt hur många de var, om de var armé- eller marin-killar eller vilka grader de hade.

Och för dom som undrar - vi blev aldrig tillsagda att de var där hemligt.