Jump to content

Nya nedskärningar att vänta


Recommended Posts

Ja, men har FM redan detaljerna klara då? Verkar så enl. ett visst inlägg.

Titta på det senaste SvD-nummret med kulhål i en svensk karta så får du nog se. Välj mellan P4 och P7, Välj mellan att flytta ifrån F21 eller F17 till F7. Arvidsjaur till Karlsborg eller Kvarn om man inte delar Karlsborg mellan Skövde och Kvarn och då har du löst bort P7 också. Ing2 får nog maka på sig antingen till Boden eller Skövde. LvReg får kämpa för sin överlevnad. Hemvärnsgrupperna reduceras som FM vill och sjöbevakningskompanierna avvecklas.

 

Det där är vad som beräknades i våras när FM fick i upgift att föreslå hur budgeten skulle vara i balans 2009 och vilka förändringar som långsiktigt måste göras efter 2010. Men i vanlig ordning har väll HKV omorganiserats, nya personer har nya tjänster efter semestern och hela arbetet kommer att tas om. Dom förbanden som var mer hotade i början på sommaren har vässat armbågarna och lirar hårt mot politiker som skall påverka Fö i deras arbete, den militära påverkansvägen kan nog anses som stängd nu, det som kan öppna för taskspeleri är vilka uppgifter som förbanden snor åt sig, kolla på förarbetena till BG11 så kanske man får en hum om vad inriktningen blir. Min bedömning är att man inte kommer att vänta utbildningstiden och beredskapstiden ut för de som påbörjat den. Det vore väl optimistiskt att tro att man med det budgetläge man är anvisad skulle vänta in 2012 innan några riktiga avvecklinar kommer.

 

Svammel, till viss del men du kan vara säker på att alla varianter redan sitter på excelark och PP-presentationerna är förmodligen redan gjorda.

 

J.K Nilsson

Men riktigt så enkelt var det ju inte. Det handlar inte enbart att räkna på att budgeten skall rymmas inom ramen. Inte vilka verksamhetsställen som behöver läggas ned. Nu handlar det ju om att räkna på en helt ny oraganisation. BSG.... Hur många, var skall de lokaliseras, vad KAN de innehålla inom ramarna,

hur personalförsörja, materielförsörja(volymer) kostnad i relation till hur många..och placering. Proportioner mellan hemvärn etc. Jag kan se mängder av frågeställningar som man omöjligt kan ha svar på i skrivande stund.

Givetvis kan FM ha fått anvisningar under bordet.....och därmed vara klara i stort......men det bör ändå återstå ett grannlaga arbete.

Ärligt talat så har jag inga högre tanker om att man lyckas speciellt bra denna gången heller.......Har FM något slags patent på att få ekonomin att gå ihop......apropå vad en viss journalist ifrågasatte på presseminariet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 880
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Att hantera frågor kring en bataljonsstridsgrupp torde inte vara några större problem för FM. Fram med SOP NBG08, stryk lite, lokalisera och mulitplicera upp till ekonomisk ram. Klart.

 

Grundorganisationen (som den ju inte kommer att heta) kommer att vara FM:s svåraste nöt att knäcka.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Att hantera frågor kring en bataljonsstridsgrupp torde inte vara några större problem för FM. Fram med SOP NBG08, stryk lite, lokalisera och mulitplicera upp till ekonomisk ram. Klart.

 

Grundorganisationen (som den ju inte kommer att heta) kommer att vara FM:s svåraste nöt att knäcka.

 

/K

 

Det jag inte får runt mitt huvud är om de kommer att tilldela olika BSG:er enheter från funktionsregementen (Ing,Und,e.t.c) eller om dessa delar kommer att utlokaliseras på de olika BSG:erna

 

Någon fundering kring detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag är osäker på om jag förstått frågan och vad "enhet" betyder för dig. Men jag väljer att tolka och svara med risk för bomskott:

 

Funktions/Stödregementena kommer bedömt även fortsatt att leverera ungefär som idag. En bataljonsstridsgrupp kommer att behöva ING, LOG, SB, mm mm. Markstridsplattformarna får stå för kärnan i bataljonsstridsgrupperna och övriga funktion och stöd. Det är min bedömning.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte får runt mitt huvud är om de kommer att tilldela olika BSG:er enheter från funktionsregementen (Ing,Und,e.t.c) eller om dessa delar kommer att utlokaliseras på de olika BSG:erna

 

Någon fundering kring detta?

Du funderar över fysiska lokaliseringen av BSG och dess olika enheter?

Tex A9 bidrar med en enhet ARTHUR till en BSG som befinner sig på P4?

 

Graden av samövning kommer antagligen vara väldigt olika.

En FAC får inte träna så mycket ifall denne inte har något att kommunicera med.

För en spanplut så duger det nog gott med vad som finns tillgängligt och kan nog upprätta någon förbindelse som gör att den stab dom kommunicerar mot kan sitta i skåne medan dom spanar på treriksröset.

 

NBG gjorde en stor slutövning, och jag gissar att dom antagligen kommer få se 1 sådan per år kanske vartannat år så dom får träna hela styrkan tillsammans.

Men allt är gissningar och det kommer garanterat att ändra sig en hel del...

 

Om nu både jag och krook har bommat så får du nog förfina din frågeställning? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte får runt mitt huvud är om de kommer att tilldela olika BSG:er enheter från funktionsregementen (Ing,Und,e.t.c) eller om dessa delar kommer att utlokaliseras på de olika BSG:erna

 

Någon fundering kring detta?

Jag misstänker att vi kommer att få se både och till viss del. De delar som kommer att ingå i bataljonsstridsgruppens permanenta laguppställning kommer förmodligen att utbildas/stationeras på samma garnision oavsett vilket truppslag deras huvudtjänst tillhör. Jag tänker på sådana saker som pionjärpluton, stab/trosskompani, bataljonens ledningspluton osv. Ungefär som sker med lvkv idag, de utbildas på en mekplattform fastän de är luftvärn.

 

Olika enablers kommer dock förmodligen att utbildas på funktionsförbanden, där även centrala skolor och utbildningsanordningar förmodligen kommer att finnas. Dvs, när lvrobotskyttarna som ingår i den 7. dragonbataljonen som är stationerad i Garnision Revingehed ska genomföra sin årliga repetitionsutbildning och skjuta skarp lvrobot så åker de till LvSS tillsammans med sina kollegor från Livgardesbataljonen som är stationerad i Garnision Kungsängen. Över tiden så är de dock stationerade på sina hemmaförband och deltar i bataljonernas ordinarie verksamhet.

Link to comment
Share on other sites

@Krook

@tinhead

@dieseltrollet

 

Jo ni har ju svarat på mina funderingar till stor del, min hypotes är nog att de olika bataljonstridsgrupperna kommer att bli tilldelade enheter (Lv-plutoner, Ing-kompanier o.s.v.) från funktionsförbanden likt system som finns i andra länder t.ex. UK (även om UK mest jobbar i brigadstrukturer). Men hur de kommer att se på kavalleriförbanden i denna omställning? Kommer varje bataljonstridsgrupp bli tilldelad var sin jägarpluton, ISTARpluton, säkpluton o.s.v, eller hur tänker man här?. Kommer de stå utanför denna förändring?, vad kommer vara stående och vad kommer vara krontraktsförband då?

 

Sedan kan man ju kanske man ju rent hypotetiskt fundera på vad FM kände till om denna förändring innan den blev offentlig, årets slutövningar har ju gått i bataljonstridsgruppens tecken kan man kanske säga. (kan vara ren ekonomi också)

 

[OT]

Sedan när det gäller FAC, hur tänker man här egentligen? Ska varje förband skicka upp grupper för utbildning på A9 för att tillföra förbandet kunskapen eller ska A9 bygga upp TACP-grupper som kan tilldelas förbanden vid behov?, det känns lite som man gör både och nu! (med tanke på funktionsansvaret och tilldelad funktionsdelar)

[/OT]

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Jo ni har ju svarat på mina funderingar till stor del, min hypotes är nog att de olika bataljonstridsgrupperna kommer att bli tilldelade enheter (Lv-plutoner, Ing-kompanier o.s.v.) från funktionsförbanden likt system som finns i andra länder t.ex. UK (även om UK mest jobbar i brigadstrukturer). Men hur de kommer att se på kavalleriförbanden i denna omställning? Kommer varje bataljonstridsgrupp bli tilldelad var sin jägarpluton, ISTARpluton, säkpluton o.s.v, eller hur tänker man här?. Kommer de stå utanför denna förändring?, vad kommer vara stående och vad kommer vara krontraktsförband då?

Min hypotes är att kavalleriet blir en enabler i kompanistorlek med olika specialplutoner som tillförs en bataljonsstridsgrupp vid behov. Säkförbanden är jag lite fundersam till själv, men jag håller det inte för otroligt att även de blir en enabler i kompanistorlek. Just säk/mpförband borde vara stående med tanke på deras användbarhet i alla konfliktnivåer. Därav att det nog inte blir mer än ett kompani, det blir för dyrt annars. Sedan kommer det att ingå någon form av säkförband i FVs basförband men hur omfattande de blir är svårt att säga.

Sedan kan man ju kanske man ju rent hypotetiskt fundera på vad FM kände till om denna förändring innan den blev offentlig, årets slutövningar har ju gått i bataljonstridsgruppens tecken kan man kanske säga. (kan vara ren ekonomi också)

FM har tänkt stridsgrupp i flera år nu. Det märks inte minst på att det inte finns brigadstaber längre men väl stridsgruppsstaber...

Sedan när det gäller FAC, hur tänker man här egentligen? Ska varje förband skicka upp grupper för utbildning på A9 för att tillföra förbandet kunskapen eller ska A9 bygga upp TACP-grupper som kan tilldelas förbanden vid behov?, det känns lite som man gör både och nu! (med tanke på funktionsansvaret och tilldelad funktionsdelar)

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att A9 sätter upp en enabler i form av ett bekämpningskompani där det ingår Archerplutoner, Arthurpluton och FAC-pluton.

 

Allt ovanstående är så klart mina egna spekulationer...

 

edit: bekämpning ska det vara så klart

Edited by dieseltrollet
Link to comment
Share on other sites

Armén ska väl inte bara bestå av bataljonsstridsgrupper utan ska väl ha lite mer, exempelvis Säk-förmåga, som inte nödvändigtvis opererar inom bataljons ram? Så trodde jag i alla fall.

 

När det gäller FAC så tror jag tvärtom att A9 skickar FAC:are till behövande förband.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

@dieseltrollet

@Krook

 

 

Jo min fundersamhet grundar sig lite på det arbete man tydligen från Hkv har haft redan sedan 2006 att forma om vår jägarförmåga, då det i det dokument (Fördjupning av Försvarsmaktens kompletteringar till budgetunderlaget för 2009) som delgavs regeringen (låg ute öppet på berörd kommuns hemsida, vet inte om så borde varit, men där av har jag har läst den) pratar om helt andra saker än BSG:er. Där pratar man om en förbandsstruktur som var uppbyggt för att jobba i task force konceptet. Har detta hamnat i papperskorgen som mycket annat i tidigare förfarande. Där av mina funderingar kring kavalleriet.

 

När det gäller TACP-grupper och om A9 ska förse stora delar av FM med just sådana grupper så kommer behovet vara stort, man kan med lätthet kan se behov av en hel TACP-pluton inom en BSG.

 

Sedan funderar jag på kommer den nya mekplattformen (om det blir en) ha spännvidden från lätt skytte till pansarskytte?, förarna/besättningen kommer i så fall behöva multipelutbildas på många fordon, Bv 309, Ptgb 6, AWV, Patgb 203A, Strf 90. Är detta möjligt?, har mycket lite erfarenhet av mek där av frågan. (med förhållning om att kanske Strf 90 kommer bli en understödsplattform i framtiden)

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...